Muskampen 2025: Segraren korad!

Är alla människor lika värda?

Permalänk
Medlem

Frågan är för diffus för att jag ska kunna svara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Tycker snarare att det är högst objektivt. Vem har rätt att bestämma en annan människas värde? Givetvis har alla människor lika egenvärde. Sen kan man göra egna värderingar i t ex olika valsituationer som redan diskuterats lite, men det är väl ändå ganska irrelevant.

Ett värde på något uppstår först när någon tycker att det är värt något för just den personen. Frågan är som några andra skrivit inte bra ställd, vilket leder till såna här diskussioner.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag vill ha politiska och rättsliga system som värderar alla människor lika, men som många andra i tråden värderar jag så klart personliga bekanta mer än människor jag aldrig träffat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Jag skulle inte bli ledsen om ett gäng ickeeuropeer dog faktiskt! fo shizzle!

Tuffing där.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Ett värde på något uppstår först när någon tycker att det är värt något för just den personen. Frågan är som några andra skrivit inte bra ställd, vilket leder till såna här diskussioner.

Beror ju på utgångspunkten. Tycker fortfarande att alla har exakt samma egenvärde, oberoende av vad jag själv tycker om en viss person.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

I mina ögon, nej.

Edit; Håller med ogge dock, kunde inte bry mig mindre om människor som jag inte känner eller har någon anledning att träffa dör (inkluderat deras anhöriga).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Faktiskt inte.
Du får hålla isär människovärde och personligt värde. Givetvis är det så att människor jag bryr mig om är värda mer än andra, men det gäller bara för mig... som människor är de ändå precis lika mycket värda som alla andra.

Och nej, jag skulle inte välja bruden. Jag skulle ta upp den 20-sidiga tärning jag har i fickan och rulla. För om jag inte känner någon av dem så är de precis lika mycket värda för mig, och även om jag känner någon av dem så är de ändå lika mycket värda som människor. Precis som att jag är värd lika mycket som alla andra människor även om jag själv givetvis håller mig själv högre...

Så om du har en hundring du gillar riktigt mycket... det är din lyckosedel eller nått, gör det att den är värd mer än 100 kronor? Knappast. För dig personligen är den värd mer, men som sedel är den värd precis lika mycket som alla andra hundralappar...

Samma sak gäller människor. Att du bryr dig om dem ökar deras personliga värde för dig, men som människor är de värda precis lika mycket som någon annan.

Hur kan det finnas ett objektivt värde? Vem är du att säga att vissa saker är värda visst mycket för alla människor? Det handlar om vad de väljer.

Vem är det som sätter det objektiva värdet då? Är det du, är det staten, är det gud?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Jag vill ha politiska och rättsliga system som värderar alla människor lika, men som många andra i tråden värderar jag så klart personliga bekanta mer än människor jag aldrig träffat.

Tuffing där.

Ja, jag är bara ärlig. Skulle bry mig väldigt lite om 100 Letter dog också. Har väldigt lite kontakt med Lettland. Det påverkar mig så fruktansvärt lite att det inte är värt att notera.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jag är bara ärlig. Skulle bry mig väldigt lite om 100 Letter dog också. Har väldigt lite kontakt med Lettland. Det påverkar mig så fruktansvärt lite att det inte är värt att notera.

Ganska otäckt att så många verkar vara av den åsikten att det inte spelar någon roll om människor lever eller dör.

Även om mina anhöriga och vänner självklart står mig närmast så är alla människor, i mina ögon, lika mycket värda.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge

Även om mina anhöriga och vänner självklart står mig närmast så är alla människor, i mina ögon, lika mycket värda.

Du motsäger dig själv. Alla kan inte vara lika värda samtidigt som några andra står dig närmast, då har du gjort en prioritern, dvs värderat några personer mer än andra.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag är värd mer än dig, så är det bara.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Nej, en pedofil som våldtar en liten flicka och sedan styckar henne i bitar är inte värd nånting.

Game, set and match!

När man snackar om människors värde på det här sättet anser jag att man bör vara mer generell, till exempel en medelsvensson eller en medeliranier. Ser man det hela på det här viset tycker jag att alla människor är lika värda. Eftersom det skulle kunna finnas en våldtagande flickstyckande pedofil var som helst så anser inte jag att det håller.

Jag tänker kanske lite mer "är alla människogrupper/folkslag lika mycket värda?", det är iallafall så jag ser på det när det talas om det i politik osv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tycker snarare att det är högst objektivt. Vem har rätt att bestämma en annan människas värde? Givetvis har alla människor lika egenvärde. Sen kan man göra egna värderingar i t ex olika valsituationer som redan diskuterats lite, men det är väl ändå ganska irrelevant.

Du missar min poäng precis!

Det jag menar är att värde är något vi människor hittat på. Och då är det också som är ur vårat perspektiv.
Det finns inte något universellt värde på människor. Vi är lika värdelösa som grus rent objektivt. Men för oss har vi ett värde. Och det är det värdet vi sätter själva.

Alla har precis samma rättigheter, nämligen ingenting. Finns ingen som står över och kan dömma ut vad vi är berättigade till eller inte, det är upp till oss människor att värdera, därmed väldigt subjektivt.

Permalänk

Sossar och feminster är inte värda mycket

Håller med de flesta här i tråden. Värderar de i min närhet högre.

Din vän svälter (av nån anledning). Hjälper du honom/henne?
En random person svälter i afrika, åker du dit o hjälper honom/henne?

Dålig liknelse men jag har pluggat hela dan o vill sova

Permalänk
Avstängd

Snygga tjejer är väll mer värda för de flesta killar?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du missar min poäng precis!

Det jag menar är att värde är något vi människor hittat på. Och då är det också som är ur vårat perspektiv.
Det finns inte något universellt värde på människor. Vi är lika värdelösa som grus rent objektivt. Men för oss har vi ett värde. Och det är det värdet vi sätter själva.

Alla har precis samma rättigheter, nämligen ingenting. Finns ingen som står över och kan dömma ut vad vi är berättigade till eller inte, det är upp till oss människor att värdera, därmed väldigt subjektivt.

Ja precis, men det är ju lätt att säga för en ateist. Har man människan själv som "måttstock" att definiera egenvärde blir det ju ganska självklart helt subjektivt, av uppenbara orsaker.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kan det finnas ett objektivt värde? Vem är du att säga att vissa saker är värda visst mycket för alla människor? Det handlar om vad de väljer.

Vem är det som sätter det objektiva värdet då? Är det du, är det staten, är det gud?

Har jag någonsin sagt att de har ett värde?
Jag har sagt att de är värda lika mycket. Det är en stor skillnad mellan att säga att två saker är lika och säga vad de är värda. Lika mycket kan betyda att alla är värda si eller så mycket, eller så kan det betyda att alla är precis utan värde...

För mig är alla människor jag inte bryr mig om värda precis ingenting, men jag har inga illusioner om att jag är värd mer i deras ögon heller, och alltså har vi samma värde. Människor jag faktiskt bryr mig om får givetvis ett högre värde, men bara för mig, för någon som inte känner varken dem eller mig är de värda lika mycket som vilken nisse som helst. Så oavsett hur mycket jag bryr mig om någon, eller hur mycket någon bryr sig om någon annan, så är det värdet personligt. Vårt värde som människor är det samma... Om det betyder att vi alla är värda exakt lika mycket eller om vi alla är utan egentligt värde är en annan sak, men vi ligger alla på samma nivå.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är klart att människor är värda olika! Till och med det svenska samhället värderar olika folk olika. Och jag bryr mig inte så mycket om 1 000 000 afrikaner sväter som jag skulle göra om min farsa dog. Sorgligt men sant. Och skulle jag få betala att offra min farsa för den miljonen afrikaner så hade jag inte gjort det heller. Så sätt är min farsa värd mer än dem.

Även i svenska samhället så är det ju så. En VD är värd mer än en uteliggare. Dör en massa högutbildade så förlorar svergie mer på det än om lika många sophämtare dör. Så där är de också olika mycket värda ifall man ser det i pengar. Då sophämtaren inte har en troligtsvis stor skuld att betala tillbaka och en sophämtare kan lättare ersättas.

Dock är ju inte detta nån fakta på något sett.

Sett till världens perspektiv så ser jag hellre att massa folk dör i övriga världen än som massa folk i sverige dör. Och det är ju en mer egoistisk synvinkel då det handlar om mina arvsanlag och gener som sprids vidare i världen:P

nä nu vet jag nog inte heller längre vad jag snackar om så nu blir det sängen:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

Sett till världens perspektiv så ser jag hellre att massa folk dör i övriga världen än som massa folk i sverige dör. Och det är ju en mer egoistisk synvinkel då det handlar om mina arvsanlag och gener som sprids vidare i världen:P

nä nu vet jag nog inte heller längre vad jag snackar om så nu blir det sängen:P

Märkligt resonemang, ett moment 22, tänk om alla tänkte så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Märkligt resonemang, ett moment 22, tänk om alla tänkte så.

Stora delen tänker ju nästan så:P Klart jag bryr mig mer om min framtida familj än om folk från Långtbortifrån! Det är en högst naturlig tanke:P JAG ÄR ETT DJUR!:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Någon som kämpar och försöker är mer värd än en som lever på andra.

Visa signatur

http://www.flickr.com/photos/peterbrunni/ - Flickr

iMac, iBook, iPhone, iPod

Permalänk
Inaktiv

Ur opartisk synvinkel är alla lika mkt värda. Ur min synvinkel är de personer som gynnar mig mer värda.

Permalänk

alla har enligt mig lika värde, jag väljer dock att bry mig om vissa personer (familj och vänner t.ex.) mer men anser inte att dom har ett högre värde rent almänt för det.
när t.ex. utrikesministren blev mördad blev jag inte berörd det minsta... jag kan inte tycka att det var extra ledsamt eller hemskt att hon blev mördad då tusentals människor bli mördade varje dag.

Permalänk
Medlem

Klart som fan att alla inte är lika mycket värda.
Skulle aldrig betala samma pris för ett gammalt sletet sprut luder på gatan som för en riktigt fräsch 22årig eskort brud.

(;))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Du motsäger dig själv. Alla kan inte vara lika värda samtidigt som några andra står dig närmast, då har du gjort en prioritern, dvs värderat några personer mer än andra.

Nä, det räcker att man är medveten om att ens subjektiva åsikt inte påverkar en annan persons objektiva värde.
Att sen många inte tror att människan har ett objektivt värde i och med deras världsbild/filosofi/religion där dom har en helt materialistisk världsbild är en annan sak.
Väldigt många människor tror att det finns något mer än den materialistiska världsbilden.

Denna fråga kommer leda till frågan om folks världsbild och där kommer diskussionen sluta.

Men syftar man på folks subjektiva åsikt där man värderar hur mycket någon annan betyder för just denne så har de flesta ganska lika åsikter.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle gärna svara "ja", alla är oskyldiga när de föds osv.

Men, svaret blev nej. Då inte alla håller sig på detta plan.
Sedan kan man ta det rent subjektivt också, jag värderar de människor som finns i min närhet högre än de jag aldrig träffat, exempelvis.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Problemet är frågeställningen. Nej, alla människor är inte värda lika mycket för mig, däremot anser jag att alla människor har samma människovärde. Två skilda saker.

Permalänk
Medlem

^ What he said.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja precis, men det är ju lätt att säga för en ateist. Har man människan själv som "måttstock" att definiera egenvärde blir det ju ganska självklart helt subjektivt, av uppenbara orsaker.

Jag ser inte varför vårat värde skulle bli objektivt bara för att den gud du tror existerar också har en subjektiv värdering.

Jag förstår inte hur din idé om att din gud skapat allt(?) och då inkl oss skulle påverka frågan.
Det är knappast så att en arkitekt får "paxa" sin åsikt som den objektiva över hurvida hans nya hus är snyggt eller inte.

Det skulle även vara kul att se hur konsekvent du är.
Skulle du vid en diskussion om hurvida solrosor är vackra eller inte hoppa in och utbrista "Ni behöver inte diskutera detta, gud har sagt att hans skapelse är 'god'. Det är objektivt då."

Både värde och estetik är subjektiva frågor. Att du tror att du har en supermäktig låtsaskompis som också har en åsikt och en förmåga att värdera tar inte bort vad vi riktiga, faktiskt existerande människor tycker.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Ur opartisk synvinkel är alla lika mkt värda. Ur min synvinkel är de personer som gynnar mig mer värda.

qft

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Eftersom jag inte tror att människor har ett objektivt/"riktigt" värde (då jag är nihilist) så måste jag hålla med oggee.

Det finns inget värde utöver det vi ger dem.

Precis, att tro att mänskligheten är värd något medans allt annat inte är det är bara dumt och ologiskt. Som att tro på att jorden är universums mitt.

Ur en opartisk synvinkel är INGEN någonting värt.

Ragge - VARFÖR skulle det spela NÅGON SOM HELST roll för någon i Sverige att hundra gruvarbetare i Kina dött? Det påverkar oss ingenting i det här fallet. Om däremot hundra personer av din släkt dog, även om din släkt kanske har sämre arbeten, fler sjukdomar och gör mindre för samhället än de där hundra kineserna så är det självklart att det påverkar en mer. Det är precis som att sätta naturen jättehögt - det är 'fel' att förstöra naturen 'bara därför' istället för att se till verkligheten - det är 'fel' att förstöra naturen 'därför att jag vill få nytta av den i framtiden'.

Precis samma sak gäller människor som vill rädda arter från utrotning - om människan inte påverkas av en arts utrotning, varför bry sig om det? En enorm mängd arter har dött genom årtusunden, varför måste då människan, som är relativt ung, börja rädda arter helt plötsligt, utan anledning?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

kan vi inte bara konstatera att värde är en helt subjektiv fråga (ungefär som smak), och ta slut på den här helt värdelösa diskussionen mellan de som menar att det är en subjektiv fråga och de som menar det men ändå säger emot på något konstigt sätt?

Visa signatur

well that's like.... your opinion..... man....