Permalänk
Medlem

LCD eller Plasma

jo som rubrik säger skulle vilja jag få lite mer info.. funderar väldigt mkt på att köpa ny tv...

men jag skulle vilja få lite info om lcd och plasma.. vilken av de är bäst etc... (skulle vilja få enkla svar så att jag begriper ngting )

Visa signatur

AMD Athlon XP2800+ Sempron, Aspire X-Dreamer II Miditower black 400W ATX,Maxtor 120Gb 7200rpm,Radeon 9800Pro 128Mb DDR, Kingston 512 DDR, EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 Audio LAN SocketA ATX

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa är att själv gå till en affär och kolla vilken tv du tycker ser bäst ut

Permalänk
Avstängd

Personligen LCD. För att man har mindre risk för innebränningar i skärmen när man kör med LCD. Och kan få bättre bild på lcd skärmar

Permalänk
Slaget: Team SweC
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Personligen LCD. För att man har mindre risk för innebränningar i skärmen när man kör med LCD. Och kan få bättre bild på lcd skärmar

Du har bara lcd hör jag? Och inbränningar var problem för ca 3-4 år sen på plasma. Jag har en Samsung 32tums lcd och en 37as Panasonic plasma och jag måste definitivt säga att plasma har bra mycket bättre bild. Och lcdn är ca 1 och ett halvt år nyare än plasman dessutom. Och alla blind tests som gjorts har typ 70% svarat att lcd är bättre innan testerna och 70% plasma efter testerna, det säger väl allt?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linus82
Du har bara lcd hör jag? Och inbränningar var problem för ca 3-4 år sen på plasma. Jag har en Samsung 32tums lcd och en 37as Panasonic plasma och jag måste definitivt säga att plasma har bra mycket bättre bild. Och lcdn är ca 1 och ett halvt år nyare än plasman dessutom. Och alla blind tests som gjorts har typ 70% svarat att lcd är bättre innan testerna och 70% plasma efter testerna, det säger väl allt?

Vad konstigt, för de nya testerna ger klar fördel för LCD:n, speciellt för 1080p.

Permalänk
Medlem

Ställ apparaterna i ett ljust rum - LCD vinner
Ställ apparaterna i ett mörkt rum - Plasma vinner
Prioriteras upplösning - LCD
Prioritera kontrast - Plasma vinner

Jag tycker trådskaparen tar sig en promenad(biltur?) till närmsta Radio/TV-handlare och jämför på egen hand.

Själv äger jag både en Plasma och en LCD. LCDn är till salu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Ställ apparaterna i ett ljust rum - LCD vinner
Ställ apparaterna i ett mörkt rum - Plasma vinner
Prioriteras upplösning - LCD
Prioritera kontrast - Plasma vinner

Jag tycker trådskaparen tar sig en promenad(biltur?) till närmsta Radio/TV-handlare och jämför på egen hand.

Själv äger jag både en Plasma och en LCD. LCDn är till salu.

Jag har svårt att tänka mig att en LCD vinner över en plasma i ett ljust rum, antar att du har skrivit tvärtom mot vad du egentligen menade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag har svårt att tänka mig att en LCD vinner över en plasma i ett ljust rum, antar att du har skrivit tvärtom mot vad du egentligen menade

Nja. Eller, många plasmor har ju ett blankt skyddsglas i fronten. Om det ligger ljus mot det så blänker det illa.
Men visst, beroende på omständigheterna så kan det vara vilket som.
Är det en lite sämre LCD så är det ju lätt att se "blödningar" eller mönster i backlighten om det är mörkt i rummet.
Som sagt. Svårt att veta vad som passar just honom

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja. Eller, många plasmor har ju ett blankt skyddsglas i fronten. Om det ligger ljus mot det så blänker det illa.
Är det en lite sämre LCD så är det ju lätt att se "blödningar" eller mönster i backlighten om det är mörkt i rummet.

Tänkte inte så mycket på frontglaset, var mer fundersam över kontrastvärdena, min lcd-tv kan vara rätt jobbig att titta på när det är ljust i rummet pga sin "dåliga" kontrast (jämfört med en plasma).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Vad konstigt, för de nya testerna ger klar fördel för LCD:n, speciellt för 1080p.

Och hur mycket TV sänds i 1080p...?

Har sålt min Fujitsu Siemens 40" lcd och beställt en LG 50" PM1MA istället. Vanlig tv ser helt enkelt inte rolig ut på en LCD jämfört med en plasma och det primära jag ska använda min TV till är just... titta på TV!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ljuset som kommer ur LCD:n är polariserat. Man ser det klart och tydligt med polfilter till kameran.
Försöker man samma sak på plasma så blir bilden desamma.

Kompisens 32" mirai på 8ms och hans 22" Benq Lcd 5ms är skillnaden 3ms i teorin. Men den faktiska skillnaden är 40ms =P

Några LG plasmor har inte frontglas. Utan frontglas behöver dra på kontrasterna och därmed få lättare för temporära inbränningar men reflexerna är iaf borta =D

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Har själv en LG 42PC1R plasma. Helnöjd med den. Matar den med Xbox 360 via komponent, Canal Digitals hdbox via HDMI, dator via DVI-HDMI och Viasat-box via rgbscart.
Största fördelen som jag ser med plasma är att man inte får sämre bild om man inte sitter mitt för tvn och tittar, bra om man t ex har en bred soffa eller dylikt. Lcd däremot(de jag sett) brukar bilden bli mycket ljusare och mindre kontrastrik(sämre bild helt enkelt) om man inte sitter någorlunda mitt för tvn. Dessutom om jag skulle haft en 42" lcd i samma klass som denna skulle jag säkert ha fått punga ut 10000 till.
Jag personligen skulle inte betala extra för att få en 1080p panel istället för en 720p/1080i då jag dels inte har nåt som skickar ut 1080p och dels tror jag inte att jag skulle se nån skillnad på det avståndet som jag tittar.

Fredrik

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

som jag trodde det var olika uppfattningar.. har ftf inte bestämt mig...

det var jag vill egentligen har är...

-Koppla in dator till tv(ngn film eller ngting sånt.. tror inte att jag ska spela via tv.. såna tv kostar ju mkt eller?)

- Bra bild.... ja som jag förstår er så egentligen varje person har olika smaker på bilder....

och och nu vill ja fråga vilken skilland är mellan 1080p och 720p/1080i som ni skrev tidigare?

Visa signatur

AMD Athlon XP2800+ Sempron, Aspire X-Dreamer II Miditower black 400W ATX,Maxtor 120Gb 7200rpm,Radeon 9800Pro 128Mb DDR, Kingston 512 DDR, EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 Audio LAN SocketA ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kan du länka till ett sådant test förresten, gärna där varje TV är optimalt inställd också. Om det är LG´s test du har i åtanke bör du nog tänka på att apparaterna där var kalibrerade för att ge likadana bilder, inte optimal bild på varje enskild TV.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semak
som jag trodde det var olika uppfattningar.. har ftf inte bestämt mig...
- Bra bild.... ja som jag förstår er så egentligen varje person har olika smaker på bilder....

Ja, det är tyvärr inte så enkelt som att LCD eller plasma är det bästa. Det gäller ju att hitta det som passar en själv. Jag var helt inne på lcd först när jag började kolla efter ny tv, men kan nu konstatera att jag gjorde helt rätt val utifrån mina krav och min plånbok.

Citat:

-Koppla in dator till tv(ngn film eller ngting sånt.. tror inte att jag ska spela via tv.. såna tv kostar ju mkt eller?)

Det brukar gå lika bra att koppla in dator till såväl lcd som plasma, bara man ser till att man har rätt anslutningar. Det finns dock en del skärmar som inte kan ta emot datorsignal via HDMI exempelvis, dock brukar det då finnas en VGA-kontakt istället. Det bästa är ju att titta runt på lite forum och se vad ägare till den tv man tänkt sig säger. Jag brukar kolla runt på Minhembio.com, där kan man hitta trådar om i stort sett alla skärmar.

EDIT

Vad menar du med att spela via tvn?

Citat:

och och nu vill ja fråga vilken skilland är mellan 1080p och 720p/1080i som ni skrev tidigare?

Siffrorna anger hur många vågräta(man räknar uppifrån och ner, men linjerna går från sida till sida) linjer bilden består av. Bokstaven om det är en sammanflätad bild eller en "hel". 720p består av 720 linjer och varje bildruta består av en hel bild. 1080i däremot består av 1080 linjer där varje bildruta består av varannan linje. En bildruta visar de ena 540 varannan linjerna och nästa bildruta visar de återstående 540 varannan linjerna. 1080p består som du kanske kan räkna ut av 1080 linjer och varje bildruta visar en hel bild, alltså alla linjer på en gång. Lite svårt att förklara ordentligt i text.
MEN, kollar man specar på både lcd och plasma, så är det ju inte många paneler som är uppbyggda av 720 eller 1080 vågräta linjer. Då får tvn skala om bilden till sin egen upplösning. T ex så är en ganska vanlig plasmaupplösning 1024x768.

Man kan väl sammanfatta det som så att 1080p ska ge bättre bild än 720p och 1080i. Men i dagsläget så är det PS3(?), Bluray eller HD-DVD som gäller om man ska kunna se nåt 1080p-material. Den HD-tv som sänds i Sverige är i 1080i, förutom SVT som kör 720p.
Jag själv kan inte se någon skillnad på 720p och 1080i på min tv.

Fredrik

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Citat:

Jaså Pioneers 1080 plasma är världens bästa tv enligt största delen av elektronik pressen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaså Pioneers 1080 plasma är världens bästa tv enligt största delen av elektronik pressen.

Jo men då får man räkna med att lägga ut närmare 40 000 också. Okej att 8G verkar väldigt lovande, men om det rättfärdigar 40 000 är en helt annan fråga.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Ska man betala 40 000:- då ska den i a f var Full-HD.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Och måste sägas att på 3 meters avstånd syns knappt nån skillnad på 720p å 1080p på en 42a.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med en 52" på 3m?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Kan du länka till ett sådant test förresten, gärna där varje TV är optimalt inställd också. Om det är LG´s test du har i åtanke bör du nog tänka på att apparaterna där var kalibrerade för att ge likadana bilder, inte optimal bild på varje enskild TV.

Jo, det var LG:s test, men ett test är det fortfarande, med din text så menar du att plasmor kräver bättre optimering, eller?
För annars gäller ju lika villkor, och LG kan inte anses partisk då de har en stor marknad inom plasmorna också.

Citat:

Och måste sägas att på 3 meters avstånd syns knappt nån skillnad på 720p å 1080p på en 42a.

Man ser skillnad, även om den kanske inte är så stor. Det är ändå mycket mer pixlar i 1920*1080 än 1280*720...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo, det var LG:s test, men ett test är det fortfarande, med din text så menar du att plasmor kräver bättre optimering, eller?
För annars gäller ju lika villkor, och LG kan inte anses partisk då de har en stor marknad inom plasmorna också.

Nej jag menar inte att plasmor nödvändigtvis kräver bättre optimering, den slutsatsen får stå helt för dig.
Däremot vågar jag påstå att det är riktigt korkat inte optimera sin tv med hjälp av de inställningar man har till förfogande. Att sen inte testa dem under de bästa förutsättningarna övergår mitt förstånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack fredrikandersson för bra förklaring och tipset..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Nej jag menar inte att plasmor nödvändigtvis kräver bättre optimering, den slutsatsen får stå helt för dig.
Däremot vågar jag påstå att det är riktigt korkat inte optimera sin tv med hjälp av de inställningar man har till förfogande. Att sen inte testa dem under de bästa förutsättningarna övergår mitt förstånd.

Självklart så borde de ha optimerat skärmarna, men en anledning kan vara att medelsvensson inte optimerar bildinställningarna.