Permalänk

Bygge av eget datorljud/Bil ljud.

Har kommit över ett slutsteg på 600WRMS/1000W Peak och en stor 12" bas med en stor låda. Jag har dock ingen lågnivå utgång på stereon och inga pengar till varken ny stereo eller konverter så då har jag tänkt använda basen till datorn istället.

Då har jag funderat såhär. Jag har ju en RCA/stereo konverter som jag kopplar in i datorn och slutsteget. + och - kopplar jag in i datorns nätagg. Ett Antec Performance Plus 500W eftersom jag har en hel drös lediga 12/5V kontaktorer där och sen är det väl bara att köra.

Dock vet jag ingenting om det kommer att fungera, hur många ampere steget behöver men läste i en annan tråd här på forumet och då skulle man brygga 3st 12V kontaktorer för att få ut 7 ampere men vad mitt steg behöver vet jag inte.
Det är i allafall ett Blaupunk Velocity VR2100.

Tips?

Sen om det skulle gå att bygga en egen lågnivå konverter på något sätt vore ju ännu bättre men hur vet jag inte. Har funderat lite och 2 RCA (lågnivå) har ju två + och 2 -, och om man löder ihop dessa och trycker in dem i en kanal på stereon, te.x höger högtalare så borde det väl fungera? Även om lågnivå uttag inte ger ut lika mycket effekt som högtalar uttag, men alla konvertrar som jag kollat på har ju inte direkt något motstånd eller liknande för att minska effekten på lågnivån.

Tips?

Permalänk

Ska du ha datorn igång när du använder steget?
I så fall kommer du få störningar av datorn.
Inget gammalt agg du kan använda istället?

Till lågnivån så har de flesta steg "högnivå"-in där du kan koppla en redan förstärkt signal. Skulle INTE rekommendera att plugga stereon rätt på lågnivå-ingången.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Du kan ju bygga en enkel "hög- till lågnivå omvandlare" och använda subban till stereon. Har själv kört med en sån vid tillfälle. 2x10k + 2x1k, byggs ihop som tvåkanalig spänningsstege dvs från slutstegets anslutningsterminaler blir det för 10k i serie med 1k, subban kopplas parallellt över 1k - i princip får du då en tiondel av slutstegets utspänning till subbans ingång (inte riktigt sant då jag bortser från subbans ingångsimpedans, men den brukar vara jämförelsevis hög och påverkar ganska lite).

Har fösökt skissa hur jag menar nedan:

Har dock bara ritat in en kanal.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem

Säkringen till steget i min bil har jag för mej ligger på 30 ampere, och ja har ett fyrkanals gp3 steg från mds, kör en 10" bas och två 6*9 på de steget. så jag tycker att 7 ampere låter lite lite...

Visa signatur

AMD64 3200+ @ 2.51 GHz | X850XT | 1.5 GiB DDR | 480 GiB hdd | Tagan easycon 430W |ThermalTake Soprano Black w/ window |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Du kan ju bygga en enkel "hög- till lågnivå omvandlare" och använda subban till stereon. Har själv kört med en sån vid tillfälle. 2x10k + 2x1k, byggs ihop som tvåkanalig spänningsstege dvs från slutstegets anslutningsterminaler blir det för 10k i serie med 1k, subban kopplas parallellt över 1k - i princip får du då en tiondel av slutstegets utspänning till subbans ingång (inte riktigt sant då jag bortser från subbans ingångsimpedans, men den brukar vara jämförelsevis hög och påverkar ganska lite).

Har fösökt skissa hur jag menar nedan:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=image&file=HL.bmp

Har dock bara ritat in en kanal.

/M

Finns ju hög- till lågnivå omvandlare för just min stereo som kostar 108kr på internet, men det tar ju några dagar till jag får den. Roligast vore att bygga en egen då jag gillar och fixa och ha mig. Om jag nu ska bygga en egen så måste jag veta vilka stift bakom stereon som går till lågnivån, sen måste jag veta vilka motstånd jag behöver etc. Mooki, du skulle inte ha lust att skissa upp en ritning åt mig med allt jag behöver? Så börjar jag pilla sönder alla onödiga elgrejjor för att hitta rätt motstånd. Hittar jag inga får jag dra ut och jaga omvandlaren imorron.

Har idag i allafall provspelat basen med min mp3 spelare med RCA omvandlare och gick i stortsett inte att se något i backspegeln då den vibrerade så mycket.
Basen var av något skumt märke "MRD" eller liknande, inte MDS dock och låg på 250W/8Ohm. Ganska klent men lådan gör ju sitt också. Den har jag skruvat isär idag för slipning och målning, dock räckte inte färgen mer än till locket

Blir mest troligt till att köpa spånskivor imorron och bygga en mindre portad låda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thesvensk
Finns ju hög- till lågnivå omvandlare för just min stereo som kostar 108kr på internet, men det tar ju några dagar till jag får den. Roligast vore att bygga en egen då jag gillar och fixa och ha mig. Om jag nu ska bygga en egen så måste jag veta vilka stift bakom stereon som går till lågnivån, sen måste jag veta vilka motstånd jag behöver etc. Mooki, du skulle inte ha lust att skissa upp en ritning åt mig med allt jag behöver? Så börjar jag pilla sönder alla onödiga elgrejjor för att hitta rätt motstånd. Hittar jag inga får jag dra ut och jaga omvandlaren imorron.

Hmmm...
Är nog inte riktigt med på hur du menar, utöver de fyra motstånden behövs bara lite kabel, lågnivåkontakter och förstås lödkolv + lödtenn.
Från stereons högtalarterminaler ansluter du omvandlaren till bilslutstegets lågnivåingångar.
På den länkade bilden i mitt tidigare inlägg (fast det blev inte riktigt länkat) står AMP för stereon och lådan med högtalarelementet i är basen - läste ditt inlägg lite slarvigt och antog att det var en aktiv subba (inbyggt slutsteg). Så lådan med högtalarelementet motsvarar ditt bilslutsteg.
Bifogar länk till ny ritning
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=image&file=HL2.jpg

De flesta billiga hög- till lågnivåomvandlare är konstruerade på det här viset, själv har jag kört med 1/2W motstånd men ska du kräma lite skadar det inte att ta 1W eller 2W. Det bör inte vara några problem att ansluta omvandlaren på samma terminaler som dina ordinarie högtalare då impedanspåverkan är obetydlig.
10k har färgkod: Brun - Svart - Orange
1k har färgkod: Brun - Svart - Röd
Kontrollmät gärna med en DMM om du har möjlighet innan du bygger.
Antar att ditt bilslutsteg har RCA/Phono-anslutning för lågninvån, isåfall är mittenstiftet (+) och skärmen (-).

Har jag missförstått din fråga eller om du har fler frågor får du hojta så ska jag försöka svara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thesvensk
Basen var av något skumt märke "MRD" eller liknande, inte MDS dock och låg på 250W/8Ohm.

MGR, kanske?
Billigt märke som iallafall förr i tiden såldes av Ljudia, var väl i början (tidigt 90-tal) inge vidare men blev enligt vad jag hört bättre sedan. Hade själv 4 8" MGR å en 18" av annat fabrikat i bakluckan - blev skön ryggmassage

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem

Ang. ampere till steget...
VOLT / WATT = Ampere. Har jag för mig

12V / 600W = 50A, men bilstereosteg vill ha närmare 13-14V för att fungera optimalt. Att köra 600W slutsteg på ett nätagg är ingen höjdare... inte om du vill spela högt iallafall.

För att köra basen/steget från datorn är det bara köpa en 3.5mm stereoplugg -> RCA konverter, kostar typ en tia.

Permalänk

Tricket med motstånd fungerar inte alltid (men det skadar inte att testa), detta på grund av att slutsteget i förstärkaren inte alltid klarar av att driva högimpedanta laster (11kOhm mot 4-8Ohm).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Ang. ampere till steget...
VOLT / WATT = Ampere. Har jag för mig

12V / 600W = 50A, men bilstereosteg vill ha närmare 13-14V för att fungera optimalt. Att köra 600W slutsteg på ett nätagg är ingen höjdare... inte om du vill spela högt iallafall.

För att köra basen/steget från datorn är det bara köpa en 3.5mm stereoplugg -> RCA konverter, kostar typ en tia.

I*U=P dvs. ström*spänning=effekt => P/U=I => 600W/12V=50A
Det blev lite fel där, även om svaret blev rätt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
I*U=P dvs. ström*spänning=effekt => P/U=I => 600W/12V=50A
Det blev lite fel där, även om svaret blev rätt.

mjo nu ligger det ju en effektförlust med o den ligger kanske på 10-20% vad det nu är för grejor
så 60A minst skulle jag räkna iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Tricket med motstånd fungerar inte alltid (men det skadar inte att testa), detta på grund av att slutsteget i förstärkaren inte alltid klarar av att driva högimpedanta laster (11kOhm mot 4-8Ohm).

Har hittills inte varit med om att det inte funkar, men det är möjligt att det kan bli så - om det skulle vara så borde det gå att lösa med ett motstånd tvärs över högtalarterminalerna som sänker impedansen - kör man med 500 Ohm/5W får man en impedans som mer påminner om vad steget förväntar sig även om det fortfarande är en bra bit ifrån 8 Ohm...
Om man anskuter till samma terminaler som de ordinarie högtalarna blir drivningen inga problem efter som hemstereons slutstegsdel ser samma impedans som vanligt (nästan, viss påverkan blir det av att parallellkoppla högtalarna med omvandlaren - i storleksordningen 0,1%)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
12V / 600W = 50A, men bilstereosteg vill ha närmare 13-14V för att fungera optimalt. Att köra 600W slutsteg på ett nätagg är ingen höjdare... inte om du vill spela högt iallafall.

Man behöver nog inte vara överdrivet kinkig - effektsiffrorna är oftast lite överambitiösa för de flesta inte allt för dyra märken
De riktigt "odyra" brukar inkludera värmeförluster, brus etc för att få fina siffror, och de specade värdena gäller musikeffekt vid typ 10% dist - å där vill nog ingen vettig människa ligga ändå. Sedan är det nog av intresse hur hög känslighet (SPL) högtalarelementet har då detta kommer påverka i hög grad hur mycket effekt du i praktiken behöver utnyttja.
Man kan hänga på en kondensatorbank på typ 200 000uF så att man klarar effekttopparna och slipper rippel från nätaggregatet. Nätagget bör vara på minst 15-20A för att man inte ska riskera att bränna högtalarelementet, alternativt en laddare kopplad till ett bilbatteri e dyl - så laddas batteriet under de lite lugnare partierna och orkar leverera när det krävs. Jag skulle nog satsa på den senare varianten då det blir billigare (Bitema har rätt billiga batterier) men man bör ha en kondensatorbank även här för att undvika att laddarens rippel orsakar missljud i anläggningen. Sikta på minst 1000uf/10 000uF per Ampere som laddaren ska ge beroende på om kondingarna har låg/hög ESR - kör man med hyfsat nya kondingar brukar dessa i regel ha hyfsat låg ESR så då klarar man sig med 1000uF per Ampere.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
I*U=P dvs. ström*spänning=effekt => P/U=I => 600W/12V=50A
Det blev lite fel där, även om svaret blev rätt.

Var visst för snabb, och var osäker på om det ens stämde
Har egentligen ganska dålig koll på elektronikläran om jag ska vara ärlig.

Men tack för att du rättade mig

Edit: En annan sak.
Om steget bara har 30A säkring, då levererar steget som mest 360W och inte alls 600W. Eller är jag ute och cyklar nu igen?
Har för mig att 'man' räknade så när man var ung och sysslade med bilstereos hela dagarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Var visst för snabb, och var osäker på om det ens stämde
Har egentligen ganska dålig koll på elektronikläran om jag ska vara ärlig.

Men tack för att du rättade mig

Edit: En annan sak.
Om steget bara har 30A säkring, då levererar steget som mest 360W och inte alls 600W. Eller är jag ute och cyklar nu igen?
Har för mig att 'man' räknade så när man var ung och sysslade med bilstereos hela dagarna

japp första säkringen är ju alltid den man räknar på sen hur det delar upp sig efter den bryr man sig mindre om..

Dock så brukar man kunna överbelasta glassäkringar men några A en stund men iaf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mooki
Har hittills inte varit med om att det inte funkar, men det är möjligt att det kan bli så - om det skulle vara så borde det gå att lösa med ett motstånd tvärs över högtalarterminalerna som sänker impedansen - kör man med 500 Ohm/5W får man en impedans som mer påminner om vad steget förväntar sig även om det fortfarande är en bra bit ifrån 8 Ohm...
Om man anskuter till samma terminaler som de ordinarie högtalarna blir drivningen inga problem efter som hemstereons slutstegsdel ser samma impedans som vanligt (nästan, viss påverkan blir det av att parallellkoppla högtalarna med omvandlaren - i storleksordningen 0,1%)
[...]

Det har du helt rätt i!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.