Vad sökte ni till för utbildning?

Permalänk
Medlem

Nu blir jag besviken. Inte en enda som har sökt till Jönköping.

Sjläv pluggar jag Ljusdesign 80p med inriktning på Event/Scen/Mässa.
Men känner att utbildningen inte riktigt passar mig, så ska börja läsa Grafiskdesign och Webutveckling 120p till hösten istället (Om jag kommer in)

Permalänk
Medlem

Industriell ekonomi på KTH. Tänkte datateknik först eller kanske teknisk fysik men har kommit fram till att det är roligare med nåt som är lite mer varierat.
Hoppas jag kommer in bara, hamnar nånstans mellan 19.3 och 19.8 nu och intagning var 19 senast... hoppas den inte stiger.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Tar studenten nu men har inte typ MVG i allt så jag kommer säkert aldrig komma in på något vettigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Tar studenten nu men har inte typ MVG i allt så jag kommer säkert aldrig komma in på något vettigt.

Äsch, bara det är höga intagningspoäng behöver det inte vara "vettigt" och mycket vettigt har låga intagningspoäng.

Tex journalistik och sådant som har med media att göra har skyhöga intagningspoäng eftersom "alla" vill bli programledare med egen talkshow...
Trots det så har väl de bland de högsta andelen arbetslösa av alla (möjligen undantaget konstvetare).

Intagningspoängen säger bara hur populärt just den linjen/kursen är, inte om den är "vettig".
På matematikkurserna så kommer alla som söker in på de flesta universitet och platser står ofta tomma. Trots detta är en grund i matematik förmodligen något av det "vettigaste" man kan läsa med tanke på nyttan i andra ämnen och arbetsmarknaden. En termin matematikstudier på 20 poäng är förmodligen en mycket nyttig investering för senare studier i många andra ämnen.

Men eftersom många tycker att det är så tråkigt så står platser tomma ändå..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

jag sökte förra året till ekonomiprogrammet på mälardalens högskola i västerås. i första hand hade jag valt uppsala men jag hade för dåliga betyg för att komma in där.

Permalänk

JesperT har rätt, Elektroteknik i Lund tex tog när jag jag började läsa in alla som sökte (började förra året) och detta är en utbildning där du är nästan garanterad jobb när du går ut (stort tryck efter civ.ing i Elektroteknik och detta lär endast öka)

Är det någon här som sökt sig till E på LTH? I så fall får ni gärna ge er till känna då jag kommer att "phaddra" i år

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kax
Jag sökte System i Teknik och Samhälle i Uppsala, har dock inte tagit ställning till om jag kommer ta platsen om jag blir antagen eller inte.

//Kax

Har också sökt STS-programmet i Uppsala, då kanske vi syns till hösten.

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Inte högskola, men folkhögskola. Filmlinjen på Fridehem

Dock ingen som helst aning om jag kommer att ta mig in.

FY FAN! Jag tog mig in! En av Sveriges bästa filmskolor, och jag tog mig in. Sjukt kul!

Permalänk
Medlem

Grattis hapone!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Grattis hapone!

Tack.

Permalänk

1.) Datavetenskap, Linköping.
2.) Datavetenskap, Uppsala.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

1. Arena Jordens Resurser (Civlingenjörintaget) - Luleå
2. Kemiteknisk Design (Civilingenjörsintaget) - Luleå
3. Teknisk Design (Civilingejörsintaget) - Luleå

Är väl lite lätt "riktad" mot Luleå men har sista tentorna på mitt tekniska basår här nästa vecka och jag gillar staden ^^ Före detta Gnarpsbo (Sundsvall)

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Media och kommunationsvetenskaplig, inriktning PR.

Du är inte själv six_dice:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpr21
Jag valde:

1. Högskoleingenjör i datateknik, KTH (Kista)
2. Civilingenjör i datateknik, KTH
3. Data- och Systemvetenskap, kandidatprogram, SU (Kista)

Högskoleingenjör i datateknik, KTH (Kista)!!

Kan du programmera?
Gillar du Mathematica?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Högskoleingenjör i datateknik, KTH (Kista)!!

Kan du programmera?
Gillar du Mathematica?

Vad är detta för påhopp?

Klart jag kan programmera, annars hade jag väl inte valt som jag gjorde.

Mathematica har jag bara tittat lite på men det verkar rätt skoj!

Visa signatur

Gör om, gör rätt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
JesperT har rätt, Elektroteknik i Lund tex tog när jag jag började läsa in alla som sökte (började förra året) och detta är en utbildning där du är nästan garanterad jobb när du går ut (stort tryck efter civ.ing i Elektroteknik och detta lär endast öka)

Är det någon här som sökt sig till E på LTH? I så fall får ni gärna ge er till känna då jag kommer att "phaddra" i år

Jag funderar lite på att söka till Elektroteknik, men hur pass mycket praktiskt arbete är det? Jag är fullständigt urusel på sådant nämligen.

Jag funderar lite över vad man bör gå för att jobba med autonom robotik i olika former. I huvudsak då AI-programmering (både vid optimala förhållanden och så desto svårare icke-optimala förhållanden), MDI och så vidare. Verkar som om både datateknik (eller vad det nu heter) som har en automationskurs och elektroteknik är bra för detta.

Hur är det med specialprogram inom detta, finns det? Är det svårt att komma in? Svårt att få jobb som AI/MDI/etc-programmerare? Verkar finnas några universitet i robotik utomlands hur som helst. Jag antar dock att jag kan glömma det, då jag först behöver läsa tekniskt basår (och de universitet med robotik-program som kanske är lite mindre lär väl inte ha sådant tillgängligt).

Sedan en bonusfråga: I vilken bostadskö bör jag ställa mig om jag tex. ska plugga på KTH eller i någon annan stad? Antar att jag kan glömma den allmänna bostadskön (två år tills jag börjar högskolan), hur är det med studentköer? Ska man ställa sig nu, eller ska man vänta tills man kommit in på skolan innan man ställer sig i en studentkö och hoppas att man får en lägenhet innan skolstart?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Vill man inte "arbeta" så slipper man i princip, nästan allt "pulande" sker på fritiden.

Låter som att du vill läsa Reglerteknik/programmeringsteknik (borde det vara, fast de har möblerat om).
Titta in på http://www2.lth.se/elektro/ så bör du hitta mycket mer (Bologna-processen är i full fart så jag har inte så bra koll längre).

Ehm, alla har kommit in de senaste två åren och det ser ut att bli så iår igen =/ Det är tyvärr inte så många som är intresserade av detta (och marknaden blir allt större).

Bostadskö kan du nog sätta dig i när du är antagen och när man kommer som ny så har man förtur på korridorsrummen (kolla in www.afb.se för mer info).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wpr21
Vad är detta för påhopp?

Klart jag kan programmera, annars hade jag väl inte valt som jag gjorde.

Mathematica har jag bara tittat lite på men det verkar rätt skoj!

Det är inget påhopp! Om du kan det innan så kommer det att gå mycket lättare!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
Det är inget påhopp! Om du kan det innan så kommer det att gå mycket lättare!

Låter bra, ska bli kul med lite utmaning efter 3 år på ett väredlöst gymnasium

Visa signatur

Gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem

Mohaha. Tycker synd om er som sökt teknisk fysik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loutre
Jag avviker rejält från snittet på swec. Sökte Juristutbildningen på ett flertal universitet till hösten, jag tror jag aldrig skulle kunna klara av att jobba med min hobby.

Då är tvi två. Vart sökte du? Jag sökte ekonomi på Handels, Lund och Uppsala men pga värnplikten så skjuter jag upp det till 2008. Det är möjligt att jag då väljer juridik istället.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamberg
Då är tvi två. Vart sökte du? Jag sökte ekonomi på Handels, Lund och Uppsala men pga värnplikten så skjuter jag upp det till 2008. Det är möjligt att jag då väljer juridik istället.

min utbildning skjuts också upp iom att jag rycker in om typ 1½ månad, men jag sökte som förstahandsval till SU, sen till uppsala och trea lund. Är dock inte så säker på att jag kommer in, betygen räcker inte men jag har 1.6 på hp så får hoppas det iaf räcker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loutre
min utbildning skjuts också upp iom att jag rycker in om typ 1½ månad, men jag sökte som förstahandsval till SU, sen till uppsala och trea lund. Är dock inte så säker på att jag kommer in, betygen räcker inte men jag har 1.6 på hp så får hoppas det iaf räcker.

Jasså du rycker också in i juli, vart ska du? 1.6 på hp kommer man väl rätt långt med. Brukar ju vara sjukt stor skillnad mellan betygsintagningen jämfört med hp.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Me too!

Mycket mattegrund, många inriktningar, och stort urval av datakurser på LiUfick mig att fastna för det programmet. (skulle helst gått i Uppsala, men de hade inte motsvarande utbildningar)

Kan ju vara så att det som inte söker vidare helt enkelt inte känner för att posta i en tråd om vad man ska söka vidare till...

Har också sökt till civilingejör datateknik på LiU, nästan utav samma skäl.

Permalänk

Tänkte söka till Mälardalens högskola Västerås, Datornätverk och datakommunikation 180 hp nästa år, och undrar om det är någon här på swec som går där och kan tänkas berätta lite om hur programmet är samt vad intagnings poängen brukar ligga på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Tänkte söka till Mälardalens högskola Västerås, Datornätverk och datakommunikation 180 hp nästa år, och undrar om det är någon här på swec som går där och kan tänkas berätta lite om hur programmet är samt vad intagnings poängen brukar ligga på?

Läst i 1,5år till civilingenjör på MDH i Västerås, har studieuppehåll ett tag framöver nu. Har läst ett gäng nätverkskurser och det är Cisco-kurserna som gäller. Fina labbsalar med routrar/switchar osv från Cisco. Lite drygt att man fortfarande läser massa om ISDN, telemodem och annad förlegad teknik men det är mest i början. Det är mycket med WLAN och VoIP osv, kul om man är intresserad av det då det är hyffsat djupgående.

Det är mycket praktik vilket jag gillade, man har tillgång till allt cisco-material hemifrån och från lektion- och labb-salar. En kurs på 5p brukar bestå av Ciscos "final exam" 1p, grupp-projekt 2p och sen slut-tenta i två delar (en praktisk i labb-sal och en teoretisk tentamen. Om man klarar Ciscos "final exam" så får man rabatterat pris att ta Cisco Certificate som är giltigt ett par år och är väldigt schysst att ha i CV:n!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag har sökt till Tekniskfysik och tillämpad matematik (Diplomingenjörsutbildning) på tekniskahögskolan i otnäs (finland)

Värsta är att de matte/fysik kurser som man måste ha till TeFy endast går på finska, och jag kan inte så mycket finska..

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamberg
Jasså du rycker också in i juli, vart ska du? 1.6 på hp kommer man väl rätt långt med. Brukar ju vara sjukt stor skillnad mellan betygsintagningen jämfört med hp.

jadu, ska till amf1 för att utbildas till den nobla tjänsten amfibiemekaniker
jo, får hoppas det, dom senaste åren har det ju varit 1.6 som lägsta antagningspoäng i hp-kvoten, så får hoppas man kommer in i höst Vad ska du göra lumpen som?

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Mohaha. Tycker synd om er som sökt teknisk fysik.

Inte då. Det är jätteroligt.

Permalänk
Medlem

Sökte i förstahand till Yrkesofficersprogrammet, som flygtekniker men tror att mina chanser är små då jag gjorde lumpen i Armen...

Annars hade jag sökt till följande:

Brandingenjör Lund & Luleå, CivIng energisystem Uppsala.....

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook