22" Samsung vs LG vs HP, vilken ska man välja?

Permalänk
Hedersmedlem

22" Samsung vs LG vs HP, vilken ska man välja?

Hejsan

Jag är ute efter en 22" Wide. Den ska användas till framförallt titta på film, surfandes och spel. Den ska användas tillsammans med en Samsung 940B. Det är många som tycker massor med olika saker om dessa skärmarna, både positivt och negativt. Tyvärr så finns inte dessa skärmar i någon butik nära mig, annars hade jag åkt och tittat på dem själva, men eftersom jag inte kan det nu undrar jag om inte ni kan tipsa mig om vilken skärm man "ska" köpa. Jag förstår ju givetvis att alla åsikter är subjetiva, men likaså värda att begrunda. Motivera också varför ni tycker att just den skärmen ska bli "vinnaren".

De tre jag har tittat på och som de flesta verkar hålla gott om hjärtat är:

HP w2207
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168925

LG L226WTQ (med nya firmware)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148348

Samsung Syncmaster 226BW
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151398

Jämförelse mellan de tre:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=168925,148348,151398

Ni kan även tipsa om andra ifall ni tycker att de är bättre än dessa!

Mycket tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Besök en butik. Se med egna ögon. Ta med bilder på en CD som du kan jämföra med. Ingen kan avgöra hur du upplever en skärm.

Permalänk

Det primära som jag kan rekomendera när det gäller samsung är att dom har supersupport. Blir det nått fel på skärmen ringer du bara ett företag eller skriver en anmälan via deras hemsida.. voila ny skärm på posten inom 3 dagar oftast, kan ta längre tid om dom inte har någon på lager, efter det så packar du ner din gamla, ringer posten och voila dom hämtar den.. gratis

Det som kan vara krux med samsungs är vilken revision av skärmen du får, finns nu 4 olika a,c,s och numera även p (tror det var dom olika). A och C har jag för mig kan innebära problem med färger etc men får du en S så ska den oftast vara bra och så verkar även p vara som jag nu har. finns nån tråd om samsungs skärmar redan här så bara o läsa på

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Besök en butik. Se med egna ögon. Ta med bilder på en CD som du kan jämföra med. Ingen kan avgöra hur du upplever en skärm.

Som jag skrev ovan, så finns bara en utav skärmarna i en butik nära mig, de andra finns inte i någon affär som man kan gå och titta på den. Jag känner inte för att åka 40mil bara för att kolla på en skärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
Det primära som jag kan rekomendera när det gäller samsung är att dom har supersupport. Blir det nått fel på skärmen ringer du bara ett företag eller skriver en anmälan via deras hemsida.. voila ny skärm på posten inom 3 dagar oftast, kan ta längre tid om dom inte har någon på lager, efter det så packar du ner din gamla, ringer posten och voila dom hämtar den.. gratis

Det som kan vara krux med samsungs är vilken revision av skärmen du får, finns nu 4 olika a,c,s och numera även p (tror det var dom olika). A och C har jag för mig kan innebära problem med färger etc men får du en S så ska den oftast vara bra och så verkar även p vara som jag nu har. finns nån tråd om samsungs skärmar redan här så bara o läsa på

Tack. Alltid roligt att höra när ett företag har bra support, något som de flesta datorföretag saknar känns det som.

Har hört många säga goda saker om 226BW, men även många som klagar på dåliga färger. Det är väl inte så stor chance att man får en S panel längre?

Visa signatur

Permalänk

Jag har också tittat på de tre skärmarna och just nu lutar det åt HP w2207 eftersom det inte verkar vara massa problem med paneler/firmware etc. Att den går att justera i höjdled och så är ju också ett plus.

Att den har 5ms istället för 2 som LG och Samsung tror jag inte spelar nån större roll eftersom overdrive tekniken som gör 2ms möjligt ger upphov till andra bildförvrängningar som verkar mycket mer störande än att det blir lite suddigt om nått rör sig fort över skärmen.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hundralapp
Jag har också tittat på de tre skärmarna och just nu lutar det åt HP w2207 eftersom det inte verkar vara massa problem med paneler/firmware etc. Att den går att justera i höjdled och så är ju också ett plus.

Att den har 5ms istället för 2 som LG och Samsung tror jag inte spelar nån större roll eftersom overdrive tekniken som gör 2ms möjligt ger upphov till andra bildförvrängningar som verkar mycket mer störande än att det blir lite suddigt om nått rör sig fort över skärmen.

Tack! Jo, de båda andra skärmarna är det ju lite bök för att få till det med rätt paneler osv. Menar du att Hp-skärmen har mer ghosting? Det kanske inte är så bra för min del isf iom att jag tittar en hel del på film samt spelar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Som sagt så tror jag knappt att man ser skillnad på 2ms och 5ms.

Intressant video skruvis, kul att se den "in action". Synd att jag inte kan franska bara

Edit: Hittade den här tråden om skrämen.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1179531

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte franske heller, men man ser fotens "flexibilitet".

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Coolt, synd att den var på franska bara. Foten verkar vara väldigt flexibel, vilket är ett stort plus, men den måste ju kunna konkurera med de andra med prestanda med...

Citat:

Som sagt så tror jag knappt att man ser skillnad på 2ms och 5ms.

Intressant video skruvis, kul att se den "in action". Synd att jag inte kan franska bara

Edit: Hittade den här tråden om skrämen.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1179531

Det handlar väl inte så mkt om att se skillnad mellan 2 och 5 ms utan att man inte vill uppleva eftersläpningar... Intressant tråd, frågan är ifall man orkar plöja igenom 25 sidor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kanske ni vill läsa i denna tråd istället?
www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3620

Citat:

Monitors - Gamerskærme

www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1169...

Visa signatur

Permalänk

http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=352550 Här en tysk som testat HP-skärmen mot Samsungen, även om du inte kan tyska så finns det jämförande bilder.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

dom sågade ju alla "gamerskärmar" typ.
iaf om man kolla på det negativa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Det handlar väl inte så mkt om att se skillnad mellan 2 och 5 ms utan att man inte vill uppleva eftersläpningar... Intressant tråd, frågan är ifall man orkar plöja igenom 25 sidor

Vad menar du? Om du inte ser nån skillnad märker du ju inga ökade eftersläpningar. Utifrån det jag läst så har HP skärmen ingen ghosting iaf.

Jag har däremot läst att det blir "svansar" efter ett mörkt objekt som rör sig över en ljus bakgrund och vice versa på Samsungskärmen pga overdrive tekniken som jag nämnde tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur LGn är men ta HPn, billigare än Samsungen och du slipper oroa dig om att få en med sämst panel.

Edit: Jobbigt med glossy, men färgerna ser ju sååå mycket schysstare ut på HPn tack vare det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Tack, såg intressant ut, fick dock igentligen ingen bra bild av vad de tyckte om dem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=352550 Här en tysk som testat HP-skärmen mot Samsungen, även om du inte kan tyska så finns det jämförande bilder.

Hehe, tack. Kan inte tyska men på bilderna såg det ljust ut för HPn

Citat:

Vad menar du? Om du inte ser nån skillnad märker du ju inga ökade eftersläpningar. Utifrån det jag läst så har HP skärmen ingen ghosting iaf.

Jag har däremot läst att det blir "svansar" efter ett mörkt objekt som rör sig över en ljus bakgrund och vice versa på Samsungskärmen pga overdrive tekniken som jag nämnde tidigare.

Okey, det låter ju bra. Lutar mer och mer mot Hpn nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Vet inte hur LGn är men ta HPn, billigare än Samsungen och du slipper oroa dig om att få en med sämst panel.

Edit: Jobbigt med glossy, men färgerna ser ju sååå mycket schysstare ut på HPn tack vare det.

Mjo, glossy kan vara jobbigt ibland, har inte haft en sådan skärm hemma än, så jag vet inte hur mycket reflektioner det kommer att bli... Ända sättet att ta reda på det är nog att köpa en sådan och se hur det blir, och returnera ifall man inte tycker om det.

Lutar mer och mer åt HPn iaf, fler får gärna komma med åsikter och förslag innan jag bestämmer mig. Jobbar länge om dagarna, så man har mycket att se fram emot när man kommer hem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har hört att LGn är riktigt dålig när man vill spela spel å kolla på film? Otroliga eftersläpningar osv.

Fast det kanske inte gäller längre, du skrev "LG L226WTQ (med nya firmware)"... Vad är det för nytt med firmwaren då?

Hum! Jag skulle ha faktiskt tagit HPn,
Den är snygg men samtidigt bäst.. Samsungen vore också något.. fast det ser lite mer ut som en TV.... Tråkig design...

Permalänk
Medlem

fan den där hp skärmen värkar ha ruskigt bra bild asså!!:D
man såg ju cristal klart .. lite annat jämfört med denna compaq skärmen man sitter på själv:P

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk

Skärmar är personliga.
Det är som då man köper en bil. Det är helt olika känsla på dem.
Det som en tycker är helt perfekt tycker nästa inte alls är bra. Jag hade nog åkt de där milen för att jämföra skärmarna.

Permalänk
Medlem

Istället för 226BW så skulle jag rekommendera 225BW.. Ska själv köpa den!
Verkar otroligt bra!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121347

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EkeNs
fan den där hp skärmen värkar ha ruskigt bra bild asså!!:D
man såg ju cristal klart .. lite annat jämfört med denna compaq skärmen man sitter på själv:P

Det är ju för att den är glossy, frågan är ju bara hur mycket man ser av sig själv och rummet bakom.

Permalänk
Citat:

Det är ju för att den är glossy, frågan är ju bara hur mycket man ser av sig själv och rummet bakom.

Tror inte det är så farligt så länge man inte har något mörkt på skärmen och solen lyser in i rummet. Kan väll knappast bli värre än glasrutan på en CRT?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser då ingenting av mig själv när jag har skärmen på, om jag tittar på en helsvart bild kan jag möjligen ana lite spegelbild, men det är inte mycket.. Avslagen är dock en annan femma, men det kvittar ju.. Sen har jag iofs i regel inte alltför starkt ljus i rummet, så jag har väl ganska bra förhållanden för denna skärm.. men även om jag skulle uppleva mer speglingar så skulle jag nog känna att det var värt det, bilden kompenserar för det.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
så har iaf jag fastnat för LG.
Problemet med ghosting skall vara helt löst med senaste firmware.
Att tänka på är att butiker med stora lager kan ha kvar skärmar med den gamla firmwaren...så det är idé att kolla detta innan man köper.

Permalänk

Om du vill ha en senare LG så gör som jag,,,sitt och vänta på att den skall levereras till datorbutiken.se. Dom har "försenad" leverans. Tidigare var det preliminär 26/6 men det är borta nu.

Beställde under midsommarhelgen.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Hedersmedlem

Många verkar fortfarande sugna på LGn... läste dock att det fortfarande var en med eftersläpningar, trots 1.14?
Velar lite fram och tillbaka nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ngn haft lite backlight bleeding på sin HP? ja märkte ja har lite när ja kollar på film

Visa signatur

[E6600@3,2Ghz FSB@400x8] [8800GT 512MB@710/2016/1782Mhz] [4x1024MB Corsair XMS Twin2X CL5@800Mhz] [Gigabyte P35-DS3(rev1.0)] [HP w2207] 3dMark06: [8800GTS 640MB@651/2006/1507: 11134p] [8800GT 512MB@713/2116/1782: 12419p]

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, då var det dags att bestämma sig då... Jag har uteslutit Samsungen och tittar främst på LGn och HPn.

Fördelar HP:
- Slipper oroa sig för firmware/paneltyp
- Glossy skärm som ger fin fina färger
- Höj/Sänk-bar
Nackdelar HP:
- Läst i ett test att det fanns antydningar till eftersläp (något som någon märkt av?)
- Glossy skärm, kan ge mycket speglingar

Fördelar LG:
- Med rätt FW, inga eftersläp (stämmer detta?)
Nackdelar LG:
- Möjlighet att få "fel" FW och därmed eftersläpningar
- Ej höj/sänk-bar

Någon som har något att lägga till, eller andra funderingar? Vad tycker ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fördelar HP:
- Pivot
- USB-hubb
Nackdelar HP:
- Tung (9kg)
- Integrerade högtalare
- Högre effektförbrukning än LG
- Tjockare kanter

Jag är mer intresserad av HPn, känns som man får mer valuta för pengarna. Kommer bara använda en skärm så tjockleken på kanterna spelar ingen roll, inte vikten heller. Pivot kommer jag få användning av. Det enda jag är tveksam till är glossy. Tråkigt att man aldrig sett den IRL, då hade valet blivit mycket enklare.