Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ok, tolkade det du skrivit fel då.

Det så ska det varas bådas beslut, men i och med att det är kvinnan som kommer göra allt jobb under (men även efter graviditeten) så borde kvinnorna ha lite mer att säga till om när de är oense, typ en sorts veto kanske

Ok. Men mer att säga till om vad gäller att göra abort eller vad gäller att behålla barnet?

2 scenarion.

1. Fadern vill behålla barnet. Modern vill göra abort. Vad borde göras?
2. Modern vill behålla barnet. Fadern vill göra abort. Vad borde göras?

Givetvis är andra än CSM101 välkommna att svara också.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ok. Men mer att säga till om vad gäller att göra abort eller vad gäller att behålla barnet?

2 scenarion.

1. Fadern vill behålla barnet. Modern vill göra abort. Vad borde göras?
2. Modern vill behålla barnet. Fadern vill göra abort. Vad borde göras?

Givetvis är andra än CSM101 välkommna att svara också.

Nu skriver jag enbart vad jag tycker, då det irl, är moderns beslut i båda fallen.

Men för mig så är ju optimalt om de är överens, men även i mina tankar så är det modern som har sista ordet, både på gott och ont, som dina scenarion visar på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Vad är din motivering till det?

Det som ställer till det för mig i beslutet om vem man ska gå på är att det ibland krävs ett ingrepp i moderns kropp som kan vara riskfyllt. Annars, om det inte var saken (som att man t.ex. tog ett piller och fick missfall eller liknande), så skulle jag nog säga att om någon förälder, oavsett vilken, inte vill ha barn, så skulle man göra abort. Jag anser inte det vara rätt att tvinga någon människa att bli förälder mot sig vilja. Det är något som kommer påverka denne signifikant i resten av personens liv, och ett sånt beslut bör inte ligga i nån annans händer.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som ställer till det för mig i beslutet om vem man ska gå på är att det ibland krävs ett ingrepp i moderns kropp som kan vara riskfyllt. Annars, om det inte var saken (som att man t.ex. tog ett piller och fick missfall eller liknande), så skulle jag nog säga att om någon förälder, oavsett vilken, inte vill ha barn, så skulle man göra abort. Jag anser inte det vara rätt att tvinga någon människa att bli förälder mot sig vilja. Det är något som kommer påverka denne signifikant i resten av personens liv, och ett sånt beslut bör inte ligga i nån annans händer.

Motiveringen är väl i grund och botten det faktum att det är i moderns kropp allt utspelar sig i under graviditeten, och även ett bra tag efteråt, och därmed borde hon få ha sista ordet när de inte är överens.

Därmed inte sagt att fadern inte ska pusha för sina argument för/mot i de olika fallen.

Du då, hur ställer du dig i frågan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Motiveringen är väl i grund och botten det faktum att det är i moderns kropp allt utspelar sig i under graviditeten, och även ett bra tag efteråt, och därmed borde hon få ha sista ordet när de inte är överens.

Därmed inte sagt att fadern inte ska pusha för sina argument för/mot i de olika fallen.

Du då, hur ställer du dig i frågan?

Som jag sa innan så skulle jag helst se att om en förälder, oavsett vilken, vill ha en abort så skulle det bli en abort. Att tvingas in i föräldraskap när man inte vill/är mogen/har råd eller whatever gör en bara till en sämre förälder. Dessutom så är det inte rätt att den ena parten ska bestämma över en så stor del av den andras liv som föräldraskap innebär.

Jag är inte så insatt i hela abort-proceduren måste jag erkänna, så jag har svårt att ta ställning pga av det. Ska kolla upp lite mer om hur stora ingrepp det handlar om, men det ovan är min grundtanke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har för mig att det faktiskt varit förbjudet med abort i Sverige en gång i tiden. Det resulterade i att "kloka tanter" och andra kvacksalvare fick en marknad för "illegala aborter" som utfördes i hemlighet. Andra åkte utomlands och fixade det. Många komplikationer uppstod och det hände att kvinnor dog på grund av detta. De som verkligen ville göra abort gjorde det ändå men fick lida mycket på grund av detta och en del dog på kuppen.

Bland vissa troende så är till och med preventivmedel förbjudet. Man dödar ju de ofödda barnen genom att förhindra att de blir till. Vissa preventilmedel som spiral gör att det befruktade ägget inte fastnar i livmodern och alltså istället åker ut, räknas detta som abort? Nu har väl till och med påven lättat lite på detta då han tycker att det i vissa fall kan vara OK att använda kondom för att förhindra HIV-smitta, t.ex. för att hindra att en gift kvinna smittas av en HIV-smittad make... Han borde ju propagera för massvis av oskyddad sex för att det ska födas så många barn som möjligt, varje ofött barn är ju att betrakta som mord. Ska man införa lag på att man måste ha oskyddad sex minst X antal gånger i veckan för att förhindra att något ägg som kunde blivit befruktat inte blir det?

Alltså om man förbjuder abort, var går då gränsen för abort? Inkluderas preventivmedel när man talar om att ofödda barn mördas? Hur ser man på de så kallade abortpillren eller dagen-efter-pillren som i princip framkallar en väldigt tidig abort?

Jag tycker alternativet till att tillåta abort inte känns något vidare. Det kommer säkerligen fram de som vill flytta gränsen mer och mer och kanske vill även förbjuda vissa typer av preventivmedel eller kanske alla typer inklusive kondom som i sin tur medför att folk dör på grund av de sjukdomar de drabbas av. Är det rätt att döda levande människor för att andra ännu ej födda människor ska få leva i framtiden? Det som påven förespråkade när kondom inte var tillåtet enligt hans religion medförde ju att många istället drabbas av AIDS t.ex.

Nu vet jag väl att abortmotståndare inte är samma sak som motståndare till preventivmedel men om man ska flytta gränsen innebär detta att man får dra en ny gräns och då är jag lite nyfiken på var abortmotståndarna tycker att denna gränsen ska dras någonstans?

Mycket text. Tycker du att befruktningen är en luddigare gräns än ex v18?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nu ägnar du dig åt semantiska krumbukter, vad folk säger och inte säger när de är gravida har knappast något att göra med om ett foster är ett barn eller inte.
Begreppet "jag är med barn" är bara en förenklad version av "Jag har blivit befruktad och därmed har ett foster skapats i min livmoder. Om 9 månader kommer det bli ett barn jag skall föda".

Någonstans så blir fostret ett barn, men du häver ur dig att "man mördar barn" genom att göra abort vilket beror på omständigheterna. Aborter i 30e veckan sker väl i princip inte så jag förstår inte varför du tar det som exempel.

Om du nu anser det bara vara semantiska krumbukter, varför reagerade du på mitt påstående då? Jag använder de ord jag tycker är bäst beskrivande i sammanhanget.

Du anser ju fortfarande att det inte kan röra sig om ett barn, motivera då skillnaden mellan dessa två tvillingar.

Att aborter inte sker allt för ofta i vecka 30 är jag fullt medveten, det var inte det som diskuterades.

Citat:

Man tvingar inte någon att bli förälder, som det är idag så har mannen sitt tillfälle att avgöra om han vill bli förälder eller ej när han valde att ha sex. Har han sett till så någon blir gravid så får han ta sitt ansvar som förälder, svårare än så är det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inte förvånad över undvikandet måste jag säga.

Men i vilket fall, det är inte ett omöjligt scenario, bara väldigt otroligt och det har så vitt jag vet aldrig inträffat. Men det betyder inte att det inte kan inträffa. Det är liksom inte sannorligheten för att det inträffar som är poängen. Poängen är det klassiska "leva vs. vara vid liv". Är ett liv av inget annat än smärtor och lidande att föredra än inget liv alls (alltså inte förlusten av liv, utan inget liv från första början)?

Jag ser ingen anledning till att diskutera det. Vem är vi som påstår oss ha rätten att avgöra huruvida någons liv är värt att leva eller ej?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Man tvingar inte någon att bli förälder, som det är idag så har mannen sitt tillfälle att avgöra om han vill bli förälder eller ej när han valde att ha sex. Har han sett till så någon blir gravid så får han ta sitt ansvar som förälder, svårare än så är det inte.

Nej, det är därför kondomer finns och används och tyvärr ger de inte ett hundraprocentigt skydd alltid.

Så det är imo inte så enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det är därför kondomer finns och används och tyvärr ger de inte ett hundraprocentigt skydd alltid.

Så det är imo inte så enkelt.

Om man absolut inte under några som helst omständigheter kan tänka sig att ta sitt ansvar utifall att man eventuellt skulle bli förälder så ska man inte ha sex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man absolut inte under några som helst omständigheter kan tänka sig att ta sitt ansvar utifall att man eventuellt skulle bli förälder så ska man inte ha sex.

Okej. Jungfrufödsel då?

Använder man skydd så är det (dels) för att man ska kunna ha sex och inte bli med barn. Skulle skyddet, av olika anledningar fallera anser jag inte man ska tvingas bli förälder om man inte vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar, så ska man bara ha rövsex?

Nej, men frågan var väl inte ställd till dig eftersom du är emot abort (vilket gör frågan meningslös från första början). Den var mer riktad till personer som är för abort, som är villiga att diskutera hur man ska ta ställning till föräldrarnas olika åsikter istället för att promt säga: Aldrig abort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar, så ska man bara ha rövsex?

Nej, men frågan var väl inte ställd till dig eftersom du är emot abort (vilket gör frågan meningslös från första början). Den var mer riktad till personer som är för abort, som är villiga att diskutera hur man ska ta ställning till föräldrarnas olika åsikter istället för att promt säga: Aldrig abort!

Jag reagerade bara på att du sa att mannen blir tvingad att bli förälder utan att ha nån möjlighet att göra något åt det. Det är fel då mannen innan kvinnan blir gravid kan påverka detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag reagerade bara på att du sa att mannen blir tvingad att bli förälder utan att ha nån möjlighet att göra något åt det. Det är fel då mannen innan kvinnan blir gravid kan påverka detta.

Det där argumentet är ungefär lika smart som "Du skulle aldrig tagit bilen till jobbet!" när man vägrar hjälpa nån som förblöder efter en trafikolycka.

Vill man ha barn ska man ha barn med någon samtyckande. Svårare än så är det väl inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där argumentet är ungefär lika smart som "Du skulle aldrig tagit bilen till jobbet!" när man vägrar hjälpa nån som förblöder efter en trafikolycka.

Vill man ha barn ska man ha barn med någon samtyckande. Svårare än så är det väl inte?

Det var fortfarande inte din åsikt jag reagerade på, det var ditt felaktiga påstående. Du får tycka att mannen skall ha rätt att tvinga kvinnan till abort, även om jag tycker det är en konstig åsikt.
Men det ändrar inte det faktum att man inte blir tvingad till att bli förälder, valet ligger som sagt var före graviditeten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var fortfarande inte din åsikt jag reagerade på, det var ditt felaktiga påstående. Du får tycka att mannen skall ha rätt att tvinga kvinnan till abort, även om jag tycker det är en konstig åsikt.
Men det ändrar inte det faktum att man inte blir tvingad till att bli förälder, valet ligger som sagt var före graviditeten.

Nej, på samma sätt som man inte blir tvingad att vara med i en bilolycka, eftersom man kunde låtit bli att köra bil, eller tagit en annan väg.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Se svaret från DrRotmos.

Ja, det tycker jag, på samma sätt som kvinnan kan göra abort på egen hand utan att rådfråga mannen. Är man inte två samtyckande föräldrar ska man inte ha barn. Det är ju som att planera för en dålig uppväxt för barnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du nu anser det bara vara semantiska krumbukter, varför reagerade du på mitt påstående då? Jag använder de ord jag tycker är bäst beskrivande i sammanhanget.

Du anser ju fortfarande att det inte kan röra sig om ett barn, motivera då skillnaden mellan dessa två tvillingar.

Att aborter inte sker allt för ofta i vecka 30 är jag fullt medveten, det var inte det som diskuterades.

Jag reagerar för du använder FEL ord. Man MÖRDAR inte ett barn genom att göra abort. Du använder såna ord bara för att det ska verka mer skrämmande för folk. Ett foster är inte ett barn, det är ett mellanläge för något som håller på att bli ett barn.
Varför tar du upp ett exempel som är osannolikt bara för att styrka dina argument att "foster är barn"?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jag reagerar för du använder FEL ord. Man MÖRDAR inte ett barn genom att göra abort. Du använder såna ord bara för att det ska verka mer skrämmande för folk. Ett foster är inte ett barn, det är ett mellanläge för något som håller på att bli ett barn.
Varför tar du upp ett exempel som är osannolikt bara för att styrka dina argument att "foster är barn"?

Jag skrev

Citat:

Då jag är emot abort så tycker jag dom ska föda barnet oberoende av om fadern/modern vill döda det.

dvs, det är ett barn som föds fram.

Sen var det du som började diskutera kring foster och huruvida dom räknas som barn eller ej.
Motivera vad som skiljer dessa tvillingar åt som gör att du måste särbehandla dom?

När skrev jag att man MÖRDAR ett barn vid abort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte helt relaterat, men hur ser ni som är emot abort på exempelvis följande situation (som iofs inte är direkt jämförbar):

En man är med i en allvarlig olycka. Han skyndas till sjukhus, men det visar sig att mannen har blivit hjärndöd. Vi undviker frågan med huruvida organdonationer är rätt eller inte genom att säga att det inte finns någon på kö för att få något organ i hela världen. Är det etiskt rätt att döda denne man, genom att exempelvis koppla ur respiratorn, eller ge ut höga doser morfin?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

"Jag ser ingen anledning till att diskutera det. Vem är vi som påstår oss ha rätten att avgöra huruvida någons liv är värt att leva eller ej?"-Daniel

Det är där våra åsikter går isär. Du anser att det är gud som har skapat människan, och att det är därmed guds sak att avgöra ifall någon ska leva eller dö. Eller? Medan många av oss andra anser att det är ens egna privata sak att avgöra detta, då vi inte blandar in gud i våra liv.

Eftersom det är kvinnans kropp som barnet livnär sig på, så anser jag att det kvinnans rätt att bestämma vare sig hon vill ha detta barn eller inte. Hon kanske bestämmer sig för att inte längre vilja ge näring till barnet. Är detta då mord? Ett annat exempel, tänk dig att någon råkar ut för en olycka, där personen förlorar en stor mängd blod. Vi tänker oss nu att offret har en ovanlig blod typ, som bara en annan person i hela världen har, och den personen råkar vara du. Givetvist så skänker man den mängd blod som behövs, men vad händer om man nu mot all förmodan vägrar att donera blod till offret? Är man då en mördare?

Permalänk
Medlem

"I'm against abortion, but for killing babies." //Maddox.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=regressive

Permalänk
Medlem
Citat:

Haricots:
citat:
Ursprungligen inskrivet av Gylle: Med andra ord: människan skapade sig själv!

Nix.Det handlar om rudimentär evolutionslära.Ingen skapade människan, människan skapades av designprocessen som nödvändigtvis uppstår vid ickeexakt replikation med ett selektivt tryck på någon egenskap med avkastning på replikationsmängden.Vi skapade inte oss själva, ingen skapade oss.

Detta är aborttråden, men jag ser att där nu också är en evolutionstråd; en moderator kanske kan flytta detta om så tycks, även om jag försöker svarar på vissa inlägg från denna tråd?

Låt mig försöka att förklara hur jag tänker. Har jag fått något bakomfoten ber jag om ursäkt!

Är inte kärnan i evolutionsteorin mutationer och genduplikation i människans cellers DNA? Genom fortplantning förs DNA-molekylens information över till de nya generationerna och människan får i det långa loppet bättra egenskaper genom mutationer, genflöden, genetisk drift och naturligt urval?
Det är alltså i människans celler förändringar sker. Det är inte något främmande DNA som multipliceras med det befintliga, utan människans egen arvsmassa ändras i och av cellerna själv, möjligen under inverkan av vissa kemiska ämnen, strålning eller (retro)virus.
En parallell:
Din CPU är utvecklat av Intel el. AMD?
Din prolle är skapad av Intel el. AMD?
- Ja! - OK!
Utveckla och skapa är synonyma!
Se: http://www.synonymer.se/?query=utveckla&btnS=Hitta+synonymer

Människans egna celler utvecklar positiva egenskaper som förs vidare till följande generationer.

Alltså säger evolutionsteorien att människan utvecklar/skapar bättra egenskaper som manifesteras i kommande generationer!

Därför vill jag frimodigt påstå att: evolutionsteorien säger att människan skapade sig själv

En del här tycks mena att evolutionsteorin är en närmast absolut sanning, jag vill bara gärna veta vart ifrån kom alla komponenterna till den? (materia, naturkonstanterna osv.)
Om ett byggföretag skal bygga en byggnad börjar man med en ritning, uppmätning, gräva, lägga fundament, betong, sten, trä osv. Byggföretaget kan redovisa vart alla komponenterna till bygget kommer från vid en revision. Kan ni på adekvat sätt redovisa vart ifrån byggstenarna som ingår i evolutionsteorin kommer?
Om inte, är ni som ett byggföretag som börjar bygga sin byggnad från 2. våningen, allt under är bara luft!

Citat:

CSM101: Och därmed ligger bevisbördan på de religiösa att inte bara bevisa Guds existens, utan också inblandning i olika händelser.

Och därmed ligger bevisbördan på de vetenskaps- och evolutionstroende att förklara och bevisa vart ifrån alla byggstenarna till deras teorier kom!

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle:Och därmed ligger bevisbördan på de vetenskaps- och evolutionstroende att förklara och bevisa vart ifrån alla byggstenarna till deras teorier kom!

Hört talas om Experiment?
Det som skiljer vetenskap från religionfantasi. Tror du ärligt talat att vetenskapsmän "gissar" sig fram till det som låter mest logiskt och sen "säger" att det är så det går till?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Gylle
[B][i]

En del här tycks mena att evolutionsteorin är en närmast absolut sanning, jag vill bara gärna veta vart ifrån kom alla komponenterna till den? (materia, naturkonstanterna osv.)
Om ett byggföretag skal bygga en byggnad börjar man med en ritning, uppmätning, gräva, lägga fundament, betong, sten, trä osv. Byggföretaget kan redovisa vart alla komponenterna till bygget kommer från vid en revision. Kan ni på adekvat sätt redovisa vart ifrån byggstenarna som ingår i evolutionsteorin kommer?
Om inte, är ni som ett byggföretag som börjar bygga sin byggnad från 2. våningen, allt under är bara luft!

Jag vet att det är den flygande nakenhunden Yoggi som skapade dom andra komponenterna. Makes sense to me!
Men jag kan inte bevisa det på nåt sätt då han inte talar med fler än en person åt gången. Dessutom har han varit mycket skygg dom senaste 2000 åren.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
"Jag ser ingen anledning till att diskutera det. Vem är vi som påstår oss ha rätten att avgöra huruvida någons liv är värt att leva eller ej?"-Daniel

Det är där våra åsikter går isär. Du anser att det är gud som har skapat människan, och att det är därmed guds sak att avgöra ifall någon ska leva eller dö. Eller? Medan många av oss andra anser att det är ens egna privata sak att avgöra detta, då vi inte blandar in gud i våra liv.

Eftersom det är kvinnans kropp som barnet livnär sig på, så anser jag att det kvinnans rätt att bestämma vare sig hon vill ha detta barn eller inte. Hon kanske bestämmer sig för att inte längre vilja ge näring till barnet. Är detta då mord? Ett annat exempel, tänk dig att någon råkar ut för en olycka, där personen förlorar en stor mängd blod. Vi tänker oss nu att offret har en ovanlig blod typ, som bara en annan person i hela världen har, och den personen råkar vara du. Givetvist så skänker man den mängd blod som behövs, men vad händer om man nu mot all förmodan vägrar att donera blod till offret? Är man då en mördare?

Jag anser att man som förälder har ett ansvar över den individ hon har i sin kropp.

Sen angående dina exempel går det alltid att ställa upp olika situationer som kan diskuteras om vad som är etiskt/moraliskt rätt att göra. Huruvida dom sen reflekterar abortsituationen är en annan. I detta fall anser jag dom inte vara riktigt jämförbara.

Likväl som man kan ta situationen med en pilot som i luften får för sig att säga upp sig från sitt jobb, måste han då landa planet eller är det ok att helt släppa situationen så planet förmodligen störtar och människorna riskerar att dö?

Det är en lite bättre jämförelse i min mening då det handlar om att man själv satt sig i den situationen.

Sen kan man ju givetvis diskutera huruvida man är förpliktigad att agera på ett visst sätt om det bara är en själv som kan påverka resultatet, då blir det mer likt din situation. Kontra abortfrågan skulle väl det möjligen kunna liknas vid när en kvinna blir gravid efter en våldtäkt. Även detta är inte helt klart att det är lika då det kan tänkas att ens släktskap påverkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Och därmed ligger bevisbördan på de vetenskaps- och evolutionstroende att förklara och bevisa vart ifrån alla byggstenarna till deras teorier kom!

Till skillnad från de troende så försöker vetenskapsmän iaf besvara frågan om var hur och när allting började, vad som fanns innan och vad som kanske kommer senare.

De religiösa däremot gör ingenting för att bevisa existensen av det de håller högst.

Permalänk
Medlem

Vidare har man ganska bra koll på olika faktorer som bidrog till utvecklingen av liv. Se denna lista över upptäckter som de flesta modeller angående hur livet utvecklades utgår från, tagen från Wikipedia:

1. Gynnsamma förhållanden leder till att små, enkla molekyler, så kallade monomerer, som till exempel enskilda aminosyror bildas. Detta demonstrerades första gången av Stanley Miller och Harold Clayton Urey i det så kallade Miller-Urey-experimentet 1953.
2. Fosfolipider kan, om de är tillräckligt långa, spontant bilda dubbla lipidlager, en grundläggande beståndsdel av cellmembran.
3. Polymerisation av nukleotider till slumpmässiga RNA-molekyler kan, enligt hypotesen om RNA-världen, ha resulterat i självreproducerande ribozymer (RNA-enzym).
4. Selektionstryck som gynnade katalytisk effektivitet och mångfald hos ribozymerna, resulterade i ribozym som kunde katalysera överföring av aminosyror eller små peptider. Oligopeptider kan bilda komplex med RNA, vilket kan skapa bättre katalysatorer. På detta sätt kom den första ribosomen till, och proteinsyntes kunde ske i större skala.
5. Proteiner är avsevärt mer effektiva katalysatorer än ribozymer, och därför blev protein den dominerande biologiska polymeren medan nukleinsyrorna RNA och DNA främst existerar för syften som har med genomet att göra.

Jag personligen ser det inte som om vi måste fylla mellanrummen med någon gud.

EDIT: Tänkte även passa på att nämna att ifrån enkelcellulära varelser varelser till flercellulära varelser och sedan vidare till sexuellt reproducerande varelser är en ganska lång väg, men den är ganska kartlagd hur det gick till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[

Ja, men detta innebär INTE "by default" att livet skulle vara skapat av någon slags gud eller "högre makt". Tänkte bara klargöra det.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

DrRotmos: 1-6..

Är detta bevis för att allting är skapad utav ingenting av sig själv ?

Citat:

Sanazin: Hört talas om Experiment?…osv.

Citat:

dala56: Jag vet att det är den flygande nakenhunden Yoggi som skapade dom andra komponenterna. Makes sense to me!Men jag kan inte bevisa det på nåt sätt då han inte talar med fler än en person åt gången. Dessutom har han varit mycket skygg dom senaste 2000 åren.

Citat:

CSM101: Till skillnad från de troende så försöker vetenskapsmän iaf besvara frågan..

Citat:

[cyb]: Ja, men detta innebär INTE "by default" att livet skulle vara skapat av någon slags gud eller "högre makt".

Vad jag vill fram till är att ni kan inte bevisa vart universum och allt som finns däri kommer ifrån!
Jag kan inte bevisa att Gud har skapad allt detta; det står alltså 1-1. Varför kryper ni då inte ner från den piedestal ni själv har klättrat upp på? Era argument är inte ett skvätt bättra än mina; min Gud kan ju utmärkt ha byggt in evolutionen i sin skapelse!
Det undrar mig egentlig att ni uppenbart aldrig (?) själv har funderat över detta, men slukar allt som serveras!

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag vill fram till är att ni kan inte bevisa vart universum och allt som finns däri kommer ifrån!
Jag kan inte bevisa att Gud har skapad allt detta; det står alltså 1-1. Varför kryper ni då inte ner från den piedestal ni själv har klättrat upp på? Era argument är inte ett skvätt bättra än mina; min Gud kan ju utmärkt ha byggt in evolutionen i sin skapelse!
Det undrar mig egentlig att ni uppenbart aldrig (?) själv har funderat över detta, men slukar allt som serveras!

Jag är av annan åsikt (som kan läsas i en annan tråd), men återigen, vetenskapen försöker bevisa något och lyckas inte alltid.

De religiösa försöker inte ens och misslyckas fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det är inte bevis för något. Det är som sagt upptäckter som de flesta modeller angående hur livet utvecklades utgår från. Om du vill veta vad jag tror skulle jag säga att organiskt liv spontant uppstod ur icke-organiska ämnen.

Hur sedan dessa icke-organiska ämnen uppstod är en helt annan fråga, man har ganska bra koll på hur olika ämnen särskiljde sig ifrån varandra, men det förklarar ju naturligtvis inte hela historien. Vetenskapen har hittills inte kunnat göra detta, och jag är rädd att det finns litet hopp för att förklara vad som hände precis innan big bang (om det ens är så att tid existerade innan big bang, utan tid, inget innan, detta förutsätter även att big bang-teorin stämmer).

Jag ser dock inte det som någon anledning att ad hoc stoppa in att någon övernaturlig makt skullle ha triggat något. Det går att komma på massvis med potentiella anledningar till big bang, det betyder inte att någon av dem är rätt. Här är ett par:

1. Big bang skedde spontant, all energi som finns i universum uppstod spontant ur ingenting.
2. Big bang skedde eftersom att ett tidigare universum hade komprimerats ihop till ingenting, således studsar universum

Om jag skulle gissa skulle jag säga att nummer 1 är det som låter troligast, men min gissning spelar faktiskt ingen roll i det här fallet

Visa signatur