Internetoperatör tvingas filtrera fildelning

Permalänk

"Jag är på din sida angående priser, att man ska betala för sig och så, men håller du inte med om att de exempel jag tog upp är rena rama gangsterfasonerna?"

Skönt att vi är överens då. Tycker också synd om farföräldern som fick massa dineros i böter. Måtta för det ju vara. Dock så begick ju barnbarnen ett brott.
Sedan får givetvis inte "bolagen" använda sig av olagliga metoder själva. Dock med min obegåvning angånde teknik, så antar jag att det är ganksa lätt att skilja på e-post eller surftrafik mot torrentaktivitet för en ev. "övervakare".

Sen att kopiering inte skulle vara stöld pga att ingen blir av med något är så korkat att tycka. De blir självklart av med en inkomst! Dvs piratkopieraren nyttjar något han inte betalt för som i normala fall kostar pengar. Allt annat är skitsnack och inget annat kan jag övertygas om.
Även om du inte fysikst stjäl något så försvarar det inte stöld! Stöld är stöld oavsett om något saknast fysiskt eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
[B]"Jamen låt dom lägga ner då?"

Hur mycket kul har vi då kvar??? Hela min poäng typ.

....../B]

Att giriga skivbolag lägger ner kan inte ta död på kultur, faktum är att inget kan. Musik har alltit funnits så länge människan har vandrat på detta klot och musiken är en del av oss. Och man behöver faktist inte en massiv budget för att göra bra film, ta Starwreck: In The Pirkinning tex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Sedan får givetvis inte "bolagen" använda sig av olagliga metoder själva. Dock med min obegåvning angånde teknik, så antar jag att det är ganksa lätt att skilja på e-post eller surftrafik mot torrentaktivitet för en ev. "övervakare".

Och exakt hur tror du att de skall kunna skilja på om jag laddar ner "Die hard transformers of the caribbean" eller senaste releasen av min favoritdistribution av Linux med hjälp av BT-protokollet?

Förstår inte varför ni envisas med att tjafsa om piratverksamhet. Den är olaglig, punkt slut. Men att förbjuda protokoll eller "avlyssna" sessioner är lika begåvat som att förbjuda mobiltelefoner för att pedofiler eller knarklangare begår brott med hjälp av dem. Eller att regelmässigt börja avlyssna alla telefonsamtal för att höra om någon planerar något olagligt. Jag hoppas verkligen att ingen är så rent ut sagt dum i huvudet att de inte inser varför detta är ett intrång i den personliga integriteten?

Permalänk

jajaja jag är en tjuv halleluja! jag har fan inte råd att köpa/hyra alla spel/filmer jag spelar/kollar varje månad... så jag stjäl... och lika glad är jag för det

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem

Nere i bryssel finns det starka krafter som utöver lobbing på politikerna,
är en miljardindustri, grupperna som påverkar är till stor del "näringslivet"
däribland orginisationer från media, och dessa företag ger fulkomligt tusan i om den personliga intregeteten blir mer eller mindre kränkt, bara dom tjänar pengar på det.
Gå ur EU är receptet till att börja med!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

"Jag är på din sida angående priser, att man ska betala för sig och så, men håller du inte med om att de exempel jag tog upp är rena rama gangsterfasonerna?"

Skönt att vi är överens då. Tycker också synd om farföräldern som fick massa dineros i böter. Måtta för det ju vara. Dock så begick ju barnbarnen ett brott.

Sen att kopiering inte skulle vara stöld pga att ingen blir av med något är så korkat att tycka. De blir självklart av med en inkomst! Dvs piratkopieraren nyttjar något han inte betalt för som i normala fall kostar pengar. Allt annat är skitsnack och inget annat kan jag övertygas om.
Även om du inte fysikst stjäl något så försvarar det inte stöld! Stöld är stöld oavsett om något saknast fysiskt eller ej.

Visst blir någon av med en inkomst men varför ska en mp3-fil som är komprimerad till 1/10 ändå kosta 10:- att ladda ner då jag och säkerligen fler här anser att 1:- är ett mer skäligt pris?

Det är just detta att skivbolagen försöker upprätthålla ett högt pris som gör att piratverksamheten lever och frodas för det finns ingen rim och reson i skivbolagens prissättning vilket dom vet om men mycket vill ha mer eller hur?

Artisten själv ser inte röken av dessa pengar och det finns t o m dom som har blivit skyldiga skivbolagen pengar då deras karriär inte har gått så bra så skivbolagen är inga dunungar inte så tycker synd om dom det gör jag inte alls då dom profiterar på andras verk men som tur är så ändras detta långsamt men säkert iom att allt fler lägger ut sina alster för direkt nerladdning så skivbolagen kämpar före sin existens idag så det är därför dom tar till alla metoder dom kan smutsiga som tillåtna för att ha nån makt över distributionen.

Permalänk
Medlem

bara 95% är för fildelning här på swec jue !!!

Permalänk

"Den är olaglig, punkt slut. Men att förbjuda protokoll eller "avlyssna" sessioner är lika begåvat som att förbjuda mobiltelefoner för att pedofiler eller knarklangare begår brott med hjälp av dem. Eller att regelmässigt börja avlyssna alla telefonsamtal för att höra om någon planerar något olagligt"

Men varför gnäller folk på att piratebay antastas? Används sidan ofta till lagliga syften?

"Jag hoppas verkligen att ingen är så rent ut sagt dum i huvudet att de inte inser varför detta är ett intrång i den personliga integriteten?"

Hoppas av samma anledning att folk inser att piratkopiering är ett lagbrott som bör straffas. Folk började inte jagas förräns piratkopieringen löpte amok, och det har den gjort. Självklart försvarar företag sina produkter, precis som piratkopierare försvarar sina brott. Sedan leder ju bara en dålig sak till en värre, oavsett sida i konflikten.

"Att giriga skivbolag lägger ner kan inte ta död på kultur, faktum är att inget kan. Musik har alltit funnits så länge människan har vandrat på detta klot och musiken är en del av oss. Och man behöver faktist inte en massiv budget för att göra bra film, ta Starwreck: In The Pirkinning tex."

Stöd inte "giriga bolag" då! Finns säkert massa gratis musik/film/spel från något vänsterkollektiv att ta del av gratis. Välj bort megabolagens mastodontfilmner, arenafyllarnas senaste studioskiva eller Peter Dahls senaste konstverk. Alternativt gå på statligt finansierat museum och njut av skattebetald kultur.
Starwreck: In The Pirkinning kostade pengar när den fanns till salu på t ex Discshop. Tror det var fullpris.

Nu ska jag för övrigt inte sitta här hela fredagskvällen och debattera. Tycker jag delgivit min åsikt och tänkte ägna resten av kvällen med att kolla på film med frugan. Ha´re väl.

MVH

Permalänk

Piratkopiering kommer aldrig att kunna stoppas utan att få folket på sin sida. Vi styr, ingen regering. Vi tillsatte regeringen, inte regeringen oss.

Man måste helt enkelt komma på ett nytt sätt så att det gynnar oss alla. Mötas på halva vägen om något ska hålla i längden. Problemet är att regeringen lägger för stor vikt på att fånga fildelare istället för att lösa problemet med fildelning genom ett annat sätt att sälja kanske? Jag vet inte riktigt.

Lägg mer energi på att rensa gatorna. Fängelsestraff för fildelning kan vara hårdare än att vålda en flicka vilket jag personligen tycker är riktigt sjukt. Vilket är viktigast? Ett liv på jorden eller pengar åt företag med godmarginal och leva lyx? Tjejens liv får jag då säga. Problemet med världen är makt och pengar.

Det gynnar inte någon av oss här inne att köpa Windows Vista Ultimate för flera tusen kr när man kan tanka ner en piratversion och leva på den i några år. Men många köper för att det är rätt och för att supportra företag, förmodligen inget annat, om man själv personligen inte känner något annat. Stöld finns det inget att tala om egentligen. Det är också det som är problemet. Dåligt samvete? Inte så länge det är "klick, klick". Det är inte personligt, går snabbt med mera.

Varför är det lättare att slå någon på flabben än att sticka kniven i hans buk? Förmodligen för att det inte är lika personligt och psykiskt svårt som att sticka kniven i någon. Det är väl lite samma princip här med att ladda ner illegalt, Klick, klick=klart. Dra till affären och köpa en skiva är ett bra alternativ. Men att dra till affären och sno en fysisk CD skiva är allvarligt tycker man och riskerande. Även om piratkopiering är mer allvarligt. Där har vi också ett problem.

Uppenbarligen så har jag rätt någonstans då enligt piratpartiet 2005, hade Sverige nästan en miljon aktiva fildelare och detta sades även på TV4 nyheter. Det är en väldigt hög siffra enligt mig och det finns en anledning till varför.

Inget av ovanstående är praktiskt taget rätt på något sätt. Men det är lätt och man är lat idag. Vuxna som ungdomar till barn tankar ner illegalt och det finns en anledning.

Problemet i det hela är också att allt kostar så jävla mycket. Ja det kostar för utveckling, personal, lokal, distrubition, tull med mera. Det är massor som kostar när man ska lansera Windows Vista. Men hur mycket hade MS gått plus på OS't om alla köpte det lagligt? Förmodligen riktigt mycket och onödigt mycket när det finns människor om miljoner/miljader som hade behövt pengarna mer. Alla vill tjäna pengar och alla har rätt att tjäna pengar men så länge det finns en väg beside så kommer majoriteten alltid att ta den för vi är människor och inga robotar. Så länge man inte tänker på sina medmänniskor som har jätte problem tillexempel så kommer folk att göra olagligt för sig. Varför skulle man köpa en programvara från någon snubbe som bestämmer allt på ett företag som kanske inte stödjer Canserforskningen eller HIV smittade i Afrika? Nu vet jag så klart inte om det är så men det var ett exempel på det och återigen, vi är bara människor.

Aja nu blev det massor med bladder men..

Innan EU och regering med mera ingriper allvarligt så måste dom komma på ett annat sätt helt enkelt. Vi är i 2007 och utvecklingen av diverse protokoll går väldigt snabbt.

Enligt aftonbladet 2006-oktober gick EMI med 500% intäckter per låt när dom sålde en låt för 10kr jämfört med när man sålde en skiva och slog ut det per låt på skivan. Det kallar jag lyft. Kanske är det dags att byta tankesätt att sälja saker och ting?

Steam är det bolag enligt mig som har lyckats riktigt bra med att ta betalt och folk köper licenser i tusentals och steam drar in feta cash och alla är nöjda.

ladda ner illegalt är olagligt och praktiskt taget fel ja. Men det finns så mycket annat man bör lägga energi på istället för att sätta fildelning som en prioritet om andra plats efter Terrorism.

Nästan alla människor gör någonting för andra för att vinna på det själv. Det kallas för egoism. Egoism och pengar går inte ihop i denna värld om vi ska överleva och ta vara på varandra. Makt och pengar som människan har skapat är boven.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Den är olaglig, punkt slut.
---------------klipp----------------------

MVH

Jaha så Sony med sitt rotkit var lagligt då? Nej dataintrång vill jag kalla deras rotkit men hände det något mer än att dom fick krypa till korset? Nej jag har då inte sett att dom drabbats av några böter eller andra straff pga detta så likhet inför lagen tillåt mig skratta för det finns inte då pengar talar så då har då jag iaf ett mycket rymligt samvete när det gäller massmediala filer och det har allt fler så piratkopieringen är här för att stanna på ett eller annat sätt och vill massmedieindustrin få en del av kakan så får dom sänka sina priser och det radikalt men i en kapitalistisk stat så är det något som är j****t svårt för dessa Farbror Joakim wannabes :p.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Den är olaglig, punkt slut. Men att förbjuda protokoll eller "avlyssna" sessioner är lika begåvat som att förbjuda mobiltelefoner för att pedofiler eller knarklangare begår brott med hjälp av dem. Eller att regelmässigt börja avlyssna alla telefonsamtal för att höra om någon planerar något olagligt"

Men varför gnäller folk på att piratebay antastas? Används sidan ofta till lagliga syften?

"Jag hoppas verkligen att ingen är så rent ut sagt dum i huvudet att de inte inser varför detta är ett intrång i den personliga integriteten?"

Hoppas av samma anledning att folk inser att piratkopiering är ett lagbrott som bör straffas. Folk började inte jagas förräns piratkopieringen löpte amok, och det har den gjort. Självklart försvarar företag sina produkter, precis som piratkopierare försvarar sina brott. Sedan leder ju bara en dålig sak till en värre, oavsett sida i konflikten.

"Att giriga skivbolag lägger ner kan inte ta död på kultur, faktum är att inget kan. Musik har alltit funnits så länge människan har vandrat på detta klot och musiken är en del av oss. Och man behöver faktist inte en massiv budget för att göra bra film, ta Starwreck: In The Pirkinning tex."

Stöd inte "giriga bolag" då! Finns säkert massa gratis musik/film/spel från något vänsterkollektiv att ta del av gratis. Välj bort megabolagens mastodontfilmner, arenafyllarnas senaste studioskiva eller Peter Dahls senaste konstverk. Alternativt gå på statligt finansierat museum och njut av skattebetald kultur.
Starwreck: In The Pirkinning kostade pengar när den fanns till salu på t ex Discshop. Tror det var fullpris.

Nu ska jag för övrigt inte sitta här hela fredagskvällen och debattera. Tycker jag delgivit min åsikt och tänkte ägna resten av kvällen med att kolla på film med frugan. Ha´re väl.

MVH

Jo nejj, det tänker inte jag heller. Det är svårt att ändra åsikter på folk och jag håller fast vid min åsikt att skivbolagen ska anpassa sig till ny teknik och inte motarbeta den... so, what's the point?

Och ja att ta död på p2p lr att ens försöka är ju idiotiskt, varför försöka ta bort nåt sånt genialsikt hellre än att utnyttja det?

lite offtopic som har med utväckling att göra,
http://video.google.com/videoplay?docid=-6681910439634411366&...

en otroligt intressant föreläsning om den mayanska kalendern och accelerationen i utväcklingen. Kan vara värt att läsa maya hypotesen som gubben(Ian) baserar allt på. Finns som pdf på, jah, google

Good luck and have fun

Visa signatur
Permalänk

Spel är en lyxgåva och det är ingen som säger att ni behöver spela alla spel eller kolla på alla filmer eller ens spela ett spel eller en film. Man får helt enkelt nöja sig med det man har råd med.

Själv sitter jag o tankar dygnet om pga. att jag är för lat för att bry mig; så länge andra tankar så gör jag också det.

Permalänk

Innan filmen =):

Självklart har bolagen varit kassa på att anpassa sig till marknaden! Rent urusla faktiskt! Försvarar dock INTE stöld.

Sen tycker jag det är knepigt att t ex Steam tar MER pengar för t ex Jade Empire (som jag köpte på Steam) än Webhallen tog för Collectors Edition men extragodis plus fysiskt produkt och mellanhand!
Digitaldistrubution GONE WRONG IMO! Helt fel!

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Jag ska vara ärligt.

Jag laddade faktiskt ner Supreme Commander, men det fungerade inte riktigt som det ville ibland.
Därför köpte jag spelet, dels för att jag hade skitkul med det under ett LAN, det var billigt och jag ville stödja utvecklarna till spelet.

Sen så visade det sig att det var AtiTrayTools som ställde till med problemen, men jag ångrar ändå inte mitt köp

Hur stor är chansen att man ska kunna bli tagen för fildelning?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hahaha, lycka till!

Skulle faktiskt tro att det är lättare att konvertera hells angels till svenska agility landslaget än att stoppa piratkopiering på nätet.

Nätet föddes ur piratkopiering, lever av piratkopiering och skulle dö utan. Tack för kaffet.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Nu måste jag bara yttra mej lite här om folk ursäktar...
Varför ska en kille som kan sjunga absolut tjäna snuskigt med stålar på det medans annat talangfullt folk i andra brancher tjäna en struntsumma?

Varför ska någon som kan göra film/vara skådespelare tjäna snuskigt mycket pengar på det?

Varför ska Microsoft tjäna så snuskigt mycket pengar på en ide som dom faktiskt har stulit från andra tidigare?

Varför ska en extremt duktig läkare (som ändå tjänar bra med pengar) bara tjäna en bråkdel av vad "kända" folk gör?

Nej en Ordentlig prisreglering på skivor filmer, och mjukvara så även dessa "bara" tjänar som en extremt duktig läkare (som i min mening gör någonting mer meningsfullt) och folk har råd att köpa det de vill ha...

Med detta sagt säger jag inte att det är rätt att piratkopiera men jag tycker ändå på något sätt att det är rätt åt dem!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Tänk att det fanns en tid när musiker spelade på gatan och fick pengar av människor som kände för att betala dem, inga stora summor men dom kanske om dom hade tur kunde köpa mat och leva av musiken!!!!

Sedan kom man på att man kunde spela in musiken och vips kunde alla spela upp musiken utan någon artist............X- antal år senare så ser vi på Mtv-cribs med $$$$$ ferarris i garaget!!!!

Det finns såklart de som inte tjänar något alls på musiken eller mycket lite! Men jag menar är det en rättighet att tjäna pengar på musik?

Ska man inte erbjuda en tjänst som folk vill betala för om man ska leva av det? Om folket inte vill betala för musiken (media) man gör så är det ju bara att sluta och börja jobba på ica!
Om alla förlorar så mycket pengar på att göra film och musik så varför inte sluta? Bli arkeolog eller nått. Det skulle dessutom göra slut på piratkopieringen!!

Permalänk

Fan, detta visar bara att de som bestämmer över tekniken inte har någon aning om hur den fungerar... Fråga någon som kan nästa gång =/

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade jag ramat in konst så miljoner fått upp ögonen för mig HADE jag varit miljonär. Mitt önskemål är att inte kalla folk för j-vlar utan att träffat dom. Personen i fråga är "artistraggare" och "skivihopsättare". Han har inte med skivpriserna att göra för fem öre.
[/B]

Min poäng var just det att det är inte lika lätt att göra 1 miljongrejor med händerna etc. alltså det går inte jämföra hantverkar yrket med att vara artists.

Sedan när jag sade j""# menade jag folk som säger att det är pga av nedladdning blah balh som priserna är "tvungna" att vara höga. Det var inte riktigt klart vem som var i din butik men i alla fall, självklart är inte alla artister giriga, men det finns en hel del andra inom bolagen som tar VARJE liten procent och skyller på nedladdning etc. I slutändan handlar det om pengar, och bolag skyr inga medel för att få sitt igenom. Det finns överallt, mutor för att få komma in på marknader, etc. Samma sak gäller inom musikindustrin, går det att få en droppe mer pengar, så gör man det, vissa blir liksom aldrig mätta..

EDIT: förresten! se den stora bilden, hur många annonser ser ni här?? SE er omkring? hur många arbeten inom tele, it, ja tom. i Kina och hela världen skulle FÖRSVINNA om ALL piratkopiering försvann??
Seriöst, skulle du ha råd att köpa ALLA spel och ALL hårdvara??
Eller skulle du kanske lägga ner hela projektet och sitta på en gammal dator och kolla lite mail??
Oh hur många skulle betala hundratals kronor per månad (med SKATTADE och momsade belopp) för internet om man inte fick några låtar här och där??
För fan, detta är ju mycket mycket mer än ALLA eventuella "förluster" bolagen har!! fan de borde ju få subventioner från staten! oh nej just det, folk köper ÄNDÅ mycket vilket leder till ännu mer $$ och skatt etc. i rörelse!! Ta bort torrent från alla leverantörer och hejdå utveckling (till en viss del) sedan jaga ner alla andra protokoll och låt operatören göra allt jobb och "filtrera" ja, de kommer ingen ha råd med internet, men spelar roll, 1 miljoner användare kanske hoppar av.. vilken kostnad är detta för staten??
Lönar sig MER om vi skiter i EU och endast tar de som delar Mycket film, säljer etc. någon som håller med?

Permalänk
Avstängd

storebror blir bara större och större..

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

[B

MVH [/B]

Ja! det gör den faktiskt.

Kanske för att thepiratebay inte är ett dugg olagligt! det är en söksida så som google, eniro m.m

Ungefär som o stänga ner hela mobilnätet för att någon ringer en langare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cowchaser
Tänk att det fanns en tid när musiker spelade på gatan och fick pengar av människor som kände för att betala dem, inga stora summor men dom kanske om dom hade tur kunde köpa mat och leva av musiken!!!!

Sedan kom man på att man kunde spela in musiken och vips kunde alla spela upp musiken utan någon artist............X- antal år senare så ser vi på Mtv-cribs med $$$$$ ferarris i garaget!!!!

Det finns såklart de som inte tjänar något alls på musiken eller mycket lite! Men jag menar är det en rättighet att tjäna pengar på musik?

Ska man inte erbjuda en tjänst som folk vill betala för om man ska leva av det? Om folket inte vill betala för musiken (media) man gör så är det ju bara att sluta och börja jobba på ica!
Om alla förlorar så mycket pengar på att göra film och musik så varför inte sluta? Bli arkeolog eller nått. Det skulle dessutom göra slut på piratkopieringen!!

Du är en smart människa och jag önskar fler i min omgivning var lika rationella. Världen är väldigt simpel om man lyckats komma över en viss tröskel av förstående, synd bara att så få kommer så långt.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att bolaget loosar så mycket dolars på att folk laddar ner.
Jag tror den mesta delen utav "nerladdare" är dom som helt enkelt inte klarar av att köpa en ny CD eller DVD och därför tankar den istället. Så där har dom ju faktiskt inte förlorat ett öre.

Sen är det klart att det finns dom som tankar ändå.. men jag tror inte dom förlorar så mycket som dom verkar vilja påstå!

Bolagen överlevde ju kassetbandspelaren och videon också, överlevde rejält skulle jag vilja påstå... varför skulle dom inte överleva det här? Därför att det handlar om pengar... mer och mer pengar ska dom ha.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Om fem år är det helt fritt att kopiera program, musik och all elektronisk information på nätet. Dammen kommer att brista. naturen segrar alltid!

Krossa piratkopieringen.
Leve Informationsrecycling!!!

Visa signatur

Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

Permalänk
Hedersmedlem

Diktatur snart på internet, nära dig... O_o
Snart införs det filter hos posten också.

Nej strunta i alla legala saker man kan förmedla. Bilar är ju rena vapnet de borde dom förbjuda våffeljärn, knivar, gafflar, skor verkar farliga också, förbjud förbjud förbjud.

O så klagar alla på att kina censurera nätet, dubbelmoral.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Ja! det gör den faktiskt.

Kanske för att thepiratebay inte är ett dugg olagligt! det är en söksida så som google, eniro m.m

Ungefär som o stänga ner hela mobilnätet för att någon ringer en langare.

Precis, jag gnäller så mycket jag vill när oskyldiga drabbas. Det är det som är problemet här, fildelning är inte olagligt, punkt slut. Fildelning av visst material är olagligt. Att hindra fildelning är omöjligt och framför allt dumt.

Permalänk
Medlem

hoppas de inte kommer till sverige, då kommer typ 15% av min tid på dagarna bli svåra o fylla igen med lagliga saker...

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

...måste också en sån här gång få passa på och tala om hur förbannat LESS jag är på att som fildelare betala de stackars musikernas lön, och sen bara få skit för det!

Jamena, min internetuppkoppling kostar 300:-/mån. Det är alltså min kostnad utöver vanliga skivinköp och filmhyror mm som via skatt hamnar på deras lönecheck.

Utöver det kommer mina återkommande hårddisk och CDR inköp, där det direkt utbetalas pengar på deras lönekonto. Det har staten sett till.

Jag håller liv i deras framtida inkomstkälla -internet, genom att pumpa in pengar i det. Utan musik och film på nätet hade vi suttit på 56k linor idag.

Så jag passar på att säga VARSÅGOD. Vi fildelare bjuder på det. Vi älskar ju trots allt er och er musik. Synd att ni hatar oss.

Visa signatur

Permalänk

Väldigt många tankar hem ett spel eller programvara för att prova och se om det är värt att lägga pengarna på. Varför laddar man då inte ner en demo? För demo kan man inte styra och ställa som man vill. Jag tycker det är helt rätt att tanka ner först och sedan betala. Det är ungefär som en bilprovning. Du provar bilen och sedan köper den. Visserligen är en demo samma sak ungefär men en demo är väldigt begränsad.

En sak som jag har funderat över är varför man får spela in film på DVD eller VHS eller liknande från TV till dig själv utan att det ska bli något straff eller varning på något sätt? För att jag betalar Tvlicens? Jag betalar gärna 2000 kr per år för att ladda ner lagligt och jag tror att majoriteten skulle gjort samma sak.

Jag är själv artist, ingen känd tv artist men jag är relativt "stor" underground artist och jag personligen anser att fildelning av musik är bra. Vill jag tjäna stålar, vafan kom på mitt gigg då.

Väldigt många artister har blivit större pgr av fildelning & internet. Tack vare internet och fildelning så har till och med Artister med mindre ekonomi råd att ta sig till x och y för att göra uppträdande. Jag blev pröjsad resa, boende, mat, tjaa allt ni kan tänka er i Örnsköldsvik (ligger väldigt långt upp och jag existerar i skåne) när jag var där och uppträdde senast. Detta tackvare Internet och fildelning. Utan fildelning så sprids ju inte musiken och då blir allt mer kompliserat. Det finns väldigt många fördelar med fildelning. Nackdelarna är att folk som redan är väldigt rika förlorar pengar på fildelning.

Någonstans så handlar det inte om fildelare utan det handlar om att komma på ett annat sätt att få in sin finansiella ekonomi.

EDIT: formuleringar m.m.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag betalar gärna 2000 kr per år för att ladda ner lagligt och jag tror att majoriteten skulle gjort samma sak.

Håller med dig där. Tror också att det blir åt det hållet det går.

Tror tamejf att du nailade avgiften också!

Visa signatur