Piratkopiering kommer aldrig att kunna stoppas utan att få folket på sin sida. Vi styr, ingen regering. Vi tillsatte regeringen, inte regeringen oss.
Man måste helt enkelt komma på ett nytt sätt så att det gynnar oss alla. Mötas på halva vägen om något ska hålla i längden. Problemet är att regeringen lägger för stor vikt på att fånga fildelare istället för att lösa problemet med fildelning genom ett annat sätt att sälja kanske? Jag vet inte riktigt.
Lägg mer energi på att rensa gatorna. Fängelsestraff för fildelning kan vara hårdare än att vålda en flicka vilket jag personligen tycker är riktigt sjukt. Vilket är viktigast? Ett liv på jorden eller pengar åt företag med godmarginal och leva lyx? Tjejens liv får jag då säga. Problemet med världen är makt och pengar.
Det gynnar inte någon av oss här inne att köpa Windows Vista Ultimate för flera tusen kr när man kan tanka ner en piratversion och leva på den i några år. Men många köper för att det är rätt och för att supportra företag, förmodligen inget annat, om man själv personligen inte känner något annat. Stöld finns det inget att tala om egentligen. Det är också det som är problemet. Dåligt samvete? Inte så länge det är "klick, klick". Det är inte personligt, går snabbt med mera.
Varför är det lättare att slå någon på flabben än att sticka kniven i hans buk? Förmodligen för att det inte är lika personligt och psykiskt svårt som att sticka kniven i någon. Det är väl lite samma princip här med att ladda ner illegalt, Klick, klick=klart. Dra till affären och köpa en skiva är ett bra alternativ. Men att dra till affären och sno en fysisk CD skiva är allvarligt tycker man och riskerande. Även om piratkopiering är mer allvarligt. Där har vi också ett problem.
Uppenbarligen så har jag rätt någonstans då enligt piratpartiet 2005, hade Sverige nästan en miljon aktiva fildelare och detta sades även på TV4 nyheter. Det är en väldigt hög siffra enligt mig och det finns en anledning till varför.
Inget av ovanstående är praktiskt taget rätt på något sätt. Men det är lätt och man är lat idag. Vuxna som ungdomar till barn tankar ner illegalt och det finns en anledning.
Problemet i det hela är också att allt kostar så jävla mycket. Ja det kostar för utveckling, personal, lokal, distrubition, tull med mera. Det är massor som kostar när man ska lansera Windows Vista. Men hur mycket hade MS gått plus på OS't om alla köpte det lagligt? Förmodligen riktigt mycket och onödigt mycket när det finns människor om miljoner/miljader som hade behövt pengarna mer. Alla vill tjäna pengar och alla har rätt att tjäna pengar men så länge det finns en väg beside så kommer majoriteten alltid att ta den för vi är människor och inga robotar. Så länge man inte tänker på sina medmänniskor som har jätte problem tillexempel så kommer folk att göra olagligt för sig. Varför skulle man köpa en programvara från någon snubbe som bestämmer allt på ett företag som kanske inte stödjer Canserforskningen eller HIV smittade i Afrika? Nu vet jag så klart inte om det är så men det var ett exempel på det och återigen, vi är bara människor.
Aja nu blev det massor med bladder men..
Innan EU och regering med mera ingriper allvarligt så måste dom komma på ett annat sätt helt enkelt. Vi är i 2007 och utvecklingen av diverse protokoll går väldigt snabbt.
Enligt aftonbladet 2006-oktober gick EMI med 500% intäckter per låt när dom sålde en låt för 10kr jämfört med när man sålde en skiva och slog ut det per låt på skivan. Det kallar jag lyft. Kanske är det dags att byta tankesätt att sälja saker och ting?
Steam är det bolag enligt mig som har lyckats riktigt bra med att ta betalt och folk köper licenser i tusentals och steam drar in feta cash och alla är nöjda.
ladda ner illegalt är olagligt och praktiskt taget fel ja. Men det finns så mycket annat man bör lägga energi på istället för att sätta fildelning som en prioritet om andra plats efter Terrorism.
Nästan alla människor gör någonting för andra för att vinna på det själv. Det kallas för egoism. Egoism och pengar går inte ihop i denna värld om vi ska överleva och ta vara på varandra. Makt och pengar som människan har skapat är boven.