Internetoperatör tvingas filtrera fildelning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Hoppas det blir hårdare, anarkin kommer ju att stoppas på Internet, ju fortfarare destu bättre.

Gröna lund förlorar ju inget fysiskt heller om folk smet förbi spärren och åkte karussellerna gratis, men dem skulle förlora pengar.

Med den liknelsen så vore motsvarigheten till en blockering av ett filöverförings-protokoll ungefär samma sak som att man grävde bort den väg som kan användas för att ta sig förbi spärren till Gröna Lund men samtidigt, för att det inte går särskilja "illegala" ettor och nollor från "legitima", skiter i folkets rättigheter och "råkar" gräva bort alla andra vägar som går till andra platser såsom skolor som kör öppet hus, bibliotek och museum som fritt släpper in folk, föreningslokaler för hobbyverksamhet eller idrottsutövning och företag som ger sysselsättning.

Jag försvarar inte "illegal" fildelning med detta argument utan ifrågasätter bara hur många mänskliga rättigheter som ska få försvinna och hur mycket oskyldiga ska få stå ut med för att _försöka_ stoppa den?

Skulle det verkligen bli bättre av att ersätta påstådd "anarkism" på internet med extrem fascism i samhället?

Allt har sitt pris och att ens försöka stoppa illegal fildelning verkar kunna bli oändligt mycket dyrare ur flera perspektiv än vad det kan betala sig om det skulle kunna lyckas. Var ska gränsen gå och ska en enda enskild industri eller hela folket gemensamt få sätta den?

Permalänk
Medlem

Är det allt som behövs för att gå undan det eller?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
http://static.pici.se/pictures/AYyCwzSqQ.jpg

Är det allt som behövs för att gå undan det eller?

Så vitt jag vet ja!

Permalänk
Medlem

Synd om isp:n, stäng ner alla era användare (enda sättet att minska fildelning på teknisk väg, och även då kommer folk antagligen hitta andra vägar) eller betala en jävla massa pengar, i båda fallen konkar du.

Permalänk
Medlem

Ja, detta är ju ett stort misslyckande.

Men, det går aldrig att stoppa "piracy".

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

Vi pratar vi om att hindra brottlig handling men är inte det polisen som skall gripa in då?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ganska kul detta, registrerade mig som medlem för att delge mina åsikter.

Fattar inte riktigt. Om ni har/vill ha/kommer ha ett jobb, vill ni inte ha betalt då? Det vill jag iaf på mitt jobb. Självklart vill folk som gör spel, musik och film också ha betalt för sitt arbete, det leder ju till att dom säljer sin produkt när den är färdig och redo för marknaden.

Om inte folk betalar för produkten i fråga, då kommer artisten/gruppen, filmbolaget eller spelutvecklaren lägga ner. Varför ska man lägga ner tid, kraft eller pengar på att spela in t ex en musikskiva när kidsen bara tankar hem den olagligt (dvs stjäla produkten)?

Hörde ett repotage på radio för ett tag sedan, de interjuvade en tjej och frågade henne om hon kunde tänka sig att betala på en legal nedladdningstjänst för musik. Hennes svar var ungefär: "Aldrig i h-e, musik ska vara tillgängligt för alla". Då undrar jag; Hur i h-e är man funtad?!. Ungefär som att tanka bilen och sticka medans man skriker till mackföreståndaren "Bensin ska vara tillgängligt för alla pucko!!" Inte f-n skulle musik/bensin vara tillgängligt om ingen gjorde annat än att stjäla det. Gratis musik finns på radion om inte annat. Bensinditot är väl cykeln.

Att nämna racism eller facism bara för att i detta fall EU (tror jag det var, läste tråden lite slarvigt) vill stoppa olagligheter på nätet tycker jag är skrattretande! Blir ni förbannade när ni haffas för stöld på ICA också eller? Eller också ska barnporr sluta jagas på nätet?

Jag är själv inget helgon och har nyttjat piratprodukter ett antal gånger i mitt liv, dock har jag alltid vetat att jag stulit. Alla som snackar om att deras "personliga integritet kränks" har alltid något att dölja IMHO. Piratpartiet är ett gäng som inte vill göra rätt för sig som letar röster hos andra som inte vill göra rätt för sig. Jäkla pajaser i mina ögon.

De som vill ha allt gratis för bli politiker och verka för en ny samhällsordning. Funkar tyvärr inte så i dagens samhälle. Piratkopiera på bara, men gnäll inte när ni blir förhindrade eller åker fast, för ni bryter mot lagen och stjäl. Är inte svårare än så.

Bör kanske tillägga att jag inte jobbar inom musik/spel/fimindustri. Bara ganska vanlig Svensson som brukar försöka använda insidan av skallen också.

Permalänk
Avstängd

Fluffster, jag tror att majoriteten här inser och anser att musikerna, filmskaparna o.s.v. har rätt till och måste få betalt för grejorna de producerar. Problemet är hur företagen (och lagstiftarna) genom fula metoder, mutor, censur, övervakning och trångsyntet försöker sälja skivor i stället för att försöka tillmötesgå konsumenterna.

Så tror jag i alla fall att det är.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Fluffster, jag tror att majoriteten här inser och anser att musikerna, filmskaparna o.s.v. har rätt till och måste få betalt för grejorna de producerar. Problemet är hur företagen (och lagstiftarna) genom fula metoder, mutor, censur, övervakning och trångsyntet försöker sälja skivor i stället för att försöka tillmötesgå konsumenterna.

Bra skrivet och jag håller fullständigt med!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

Fattar inte riktigt. Om ni har/vill ha/kommer ha ett jobb, vill ni inte ha betalt då? Det vill jag iaf på mitt jobb. Självklart vill folk som gör spel, musik och film också ha betalt för sitt arbete, det leder ju till att dom säljer sin produkt när den är färdig och redo för marknaden.

Om inte folk betalar för produkten i fråga, då kommer artisten/gruppen, filmbolaget eller spelutvecklaren lägga ner. Varför ska man lägga ner tid, kraft eller pengar på att spela in t ex en musikskiva när kidsen bara tankar hem den olagligt (dvs stjäla produkten)?

Hörde ett repotage på radio för ett tag sedan, de interjuvade en tjej och frågade henne om hon kunde tänka sig att betala på en legal nedladdningstjänst för musik. Hennes svar var ungefär: "Aldrig i h-e, musik ska vara tillgängligt för alla". Då undrar jag; Hur i h-e är man funtad?!. Ungefär som att tanka bilen och sticka medans man skriker till mackföreståndaren "Bensin ska vara tillgängligt för alla pucko!!" Inte f-n skulle musik/bensin vara tillgängligt om ingen gjorde annat än att stjäla det. Gratis musik finns på radion om inte annat. Bensinditot är väl cykeln.

Att nämna racism eller facism bara för att i detta fall EU (tror jag det var, läste tråden lite slarvigt) vill stoppa olagligheter på nätet tycker jag är skrattretande! Blir ni förbannade när ni haffas för stöld på ICA också eller? Eller också ska barnporr sluta jagas på nätet?

Jag är själv inget helgon och har nyttjat piratprodukter ett antal gånger i mitt liv, dock har jag alltid vetat att jag stulit. Alla som snackar om att deras "personliga integritet kränks" har alltid något att dölja IMHO. Piratpartiet är ett gäng som inte vill göra rätt för sig som letar röster hos andra som inte vill göra rätt för sig. Jäkla pajaser i mina ögon.

De som vill ha allt gratis för bli politiker och verka för en ny samhällsordning. Funkar tyvärr inte så i dagens samhälle. Piratkopiera på bara, men gnäll inte när ni blir förhindrade eller åker fast, för ni bryter mot lagen och stjäl. Är inte svårare än så.

Bör kanske tillägga att jag inte jobbar inom musik/spel/fimindustri. Bara ganska vanlig Svensson som brukar försöka använda insidan av skallen också.

Jag förstår din poäng och din poäng är rätt, tyvärr. Men då gör vi det hela väldigt kort.

Är det rätt att en 11 årig flicka ska behöva pröjsa 149 kr för att få lyssna på sin idol?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid

Jag skriver under på detta iallafall.

Permalänk
Medlem

Vad dom än gör så kommer pirater alltid ligga ett steg före.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har alltid gått att kopiera musik/film, spela av kassetband och lp-skivor. Det är inga nya metoder. Det har väl varit på det sättet artisterna har spridit sina alster, man satt hemma å lyssnade på en kompis mixade kassetband å hör en låt av ett svensk nytt popband. Konsekvensen blir, oj vad bra detta var, nu springer jag å köper deras senaste lp, eller går i alla fall på deras konserter. Så detta vi snackar om är inget nytt, bara att det är enklare i dagens läge å komma åt det. Om piratkopieringen över internet stoppas "helt" så får man väl gå tillbaka att bränna av varandras skivor etc. Dessutom så tror jag inte artisters största mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan att få känslan av att folk ser upp till en och lyssnar på ens musik. Senn tjänar de nog rätt så fett ändå ska du se. Att få ett band/artist att komma till en festival är inte speciellt billigt. Där har ni mina åsikter i alla fall.

Det sjuka är metoderna de använder sig för att stoppa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

"Är det rätt att en 11 årig flicka ska behöva pröjsa 149 kr för att få lyssna på sin idol?"

Knepig fråga. Är det rätt att jag ska behöva betala 250 spänn för att klippa mig? Är det rätt att det kostar 800:- att tanka bilen? Är det rätt att betala nästan 2000:- per år för att du har TV? Du kanske inte ens vill se på SVT! Ska min leksak till 11-åriga dottern verkligen kosta 300:-, den är ju i plast och tillverkad i Kina?

Fri marknad (förutom SVT:s fall). Tillgång och efterfrågan. Fri konkurrens råder. Idolen spelas med all säkerhet sönder på radio också om man inte har råd. Eller vänta på REA:n som kommer efter 2 mån på POP-musik.

Kul att nämna är att jag jobbar som rammakare/konsthandlare. Jag gör lite guldskivor till EMI Sverige då och då. Iom att jag och min kontakt där gillar musik båda två så hamnar vi ofta i långa diskutioner. Jag sa en gång; "Skivpriset tycker jag är högt, skulle va jäkla bra om nya skivor kostade 79:- eller liknande"....
"Jo," svarade han och tittade på en tavla på väggen, "det skulle va trevligt för mig som gillar konst att denna tavlan kostade 1200:- istället för 2500:-".

"Touché!, sa jag och lämnade diskutionen. Tycker det var en ganska bra poäng.

Sedan till den andra delen. Vad är trångsynt, fult, censurerande, eller allmänt FEL i att försöka få betalt för sina produkter??? Har man inte några lik i garderoben eller något att dölja så är väl tillvägagångssätten för stopp av illegal fildelning inget att bry sig om, eller? Varför försvara kriminalitet med tänder och klor? Ska inte brottslingar stoppas?

Sedan skiter jag personligen fullkomligen i om ni fildelar illegalt, det som jag stör mig på är att det av vissa anses som en förbannad rättighet att göra detta. Stöld är stöld, det bör inte någon förneka. Sedan om Kalle plockat ner Transformers på DivX så ringer inte jag SÄPO, trots det så tycker jag han för stå sitt kast när dom ringer på dörren även utan min hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jamen låt dom lägga ner då? Det finns ingen som tvingar diverse artister/skivbolag(lr ja, kanske skivbolagen tvingar artisterna?) att göra vad dom gör. Det går faktist att utbilda sig till rörmokare också.

Det är INTE kunden som skall anpassa sig till storbolagen, det är dom som skall anpassa sig till marknaden och den teknologiska utväcklingen(vilket dom uppenbarligen inte gör). Detta är vad som kan kallas evolution, Anpassa dig lr dö.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det är INTE kunden som skall anpassa sig till storbolagen, det är dom som skall anpassa sig till marknaden och den teknologiska utväcklingen(vilket dom uppenbarligen inte gör). Detta är vad som kan kallas evolution, Anpassa dig lr dö. [/B]

Anpassa sig ja. Ge ut musik o annat gratis, nej.

Permalänk
Medlem

Som så många andra vill jag påpeka att fildelning inte är en moralisk rättighet, men det som jag retar mig är att alla instanser kränker den personliga integriteten för att kolla om jag piratkopierar; sniffar mitt nät, spårar min ip och snart antagligen läser mina mail för att se om jag är medlem i något fildelningsforum.

Sedan tror jag det är många som inte förstår att det inte bara är att sänka priset på underhållningsmedia som spel film och musik för det är så oerhört många mellanhänder som är inblandad i produktionen och alla vill ha sin beskärda del av inkomstkakan.

Sist jag var delaktig i denna diskussion kom en ganska skrämmande siffra fram: 1 krona är den ungefärliga vinsten ett spelföretag gör per sålt spel; allt annat går till omkostnader för manualtryckeri, mediatryckeri, leveranser, lagerhållning och för att inte tala om återbetalningen till finansiären.

Det finns trots en bakgrund till varför spel, i de flesta fall, är billigare på Steam än ute i den lokala spelbutiken; och det är just att 80% av mellanhänderna är avskurna, dock så är skillnaden inte så stor som det bör vara, men Valve har investerat massvis med pengar i utveckligen av Steam och vill som sagt ta igen sina omkostnader.

Om 5 år då Steam har fler konkurrenter så kan jag garantera att vi kan köpa nya spel över internet för mindre än halva dagens pris och med en större utdelning till de individuella spelutvecklarna.

Denna lösning kommer att sprida sig som en löpeld till alla de mediaklasser som kan sparas digitalt; alltså musik, film och bokmaterial.

Lite omformuleringar och rättstavning

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

"
"Jo," svarade han och tittade på en tavla på väggen, "det skulle va trevligt för mig som gillar konst att denna tavlan kostade 1200:- istället för 2500:-".

Förutom då att du måste göra varje ram etc. knappast samma som att spela in EN cd och kopiera (massproducera) och ta XXXX gånger material kostnaden. Du kan bara sälja varje arbete EN gång och grannen kan sälja samma sak för mindre. Inom musik är det feta prissättningar och tom. butikerna har inte mycket att säga till om.

Så nej, bra var det inte, utan det där snacket kör de j"#¤vlarna alltid med och folk faller för det. Fråga honom nästa gång om du kan bli mijonär på att rama konst.. för det är i alla fall en möjlighet för VARJE artist. Så det går inte jämföra. Artisert och producenter är Media, de är över lagen de är över allt. Hamnar de i fängelse, skriver de en bok, hamnar de i droger släpper de ett album som säljer bättre en någonsin... Fråga om det går för en hantverkare.

Artistersnas löner har bara gått UPP och UPP, men enligt bolagen så "förlorar" de en massa pengar.. hmm något stämmer inte.. kanske en potentiell marknad laddar ner, men vad fan lever alla artister på?

Sist, tycker jag det är smaklöst att EU har bönder och folk som lever knapert, att folk inte får arbete efter studierna etc. och man bryr sig mer om vad storebror säger... suck.. Detta är VERKLIGEN ingen viktigt grej, spelar ingen roll HUR mycket skit de försöker köra på oss med miljarder hit och dit, faktum är, att det finns allvarligare saker i livet och EU borde hålla sig till det först.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sedan till den andra delen. Vad är trångsynt, fult, censurerande, eller allmänt FEL i att försöka få betalt för sina produkter??? Har man inte några lik i garderoben eller något att dölja så är väl tillvägagångssätten för stopp av illegal fildelning inget att bry sig om, eller? Varför försvara kriminalitet med tänder och klor? Ska inte brottslingar stoppas?

Fula metoder är exempelvis

• att ge sig på ett helt protokoll för att en del av användarna troligtvis skickar upphovsrättsskyddad data

• att beskatta lagringsmedia som kan (!) användas för att distribuera och lagra upphovsrättsskyddad data

• när MPAA själva bryter mot upphovsrätten

• när ett 50-tal (!) svenska poliser tar hand om TPB
    eller

• när MPAA stämmer en farförälder på $600 000 för att dennes barnbarn har laddat hem tre filmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

*Lång text*

Och för att lösa problemet ska man stifta lagar som är omöjliga att efterleva, hotar försätta ISP'er i konkurs och inskränker i allas integritet?

Om du verkligen använder insidan av huvudet så mycket som du säger så kan du inte vara särskillt intelegent. "Har du rent mjöl i påsen..."-argumentet är så korkat att det inte är sant, alla gör saker som är helt lagliga men man inte vill ska komma fram.

Att gämföra Piratkopiering med stöld är minst lika korkat. En fysisk produkt kostar pengar att tillverka, en Digital kopia av en film/spel/låt kostar inget att tillverka. Tar jag din bil har du ingen bil, hade jag en maskin som kunde klona din bil så har du fortfarande samma bil och inte förlorat ett dugg

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TAG
Anpassa sig ja. Ge ut musik o annat gratis, nej.

Men nu sa ja ju alldrig att ge ut gratis musik är lösningen, lr? (det kan vara, vi får se vart det bär, donations inkomst någon?) Nu kan jag ärligt säga att jag inte vet vad lösningen är men att stämma folk och lobba fram bizarra lagförslag är inte lösningen, det är att arbeta emot utväcklingen vilket ju inte är samma sak som att anpassa sig, eller hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undra hur många som är intresserade av att betala för höga bredbandsuppkopplingar om detta lyckas?

Telebolagen är nog inte glada.

Visa signatur

>E6750 3GHz< >HD4850 Dual Slot< >2GB pc6400<

Permalänk
Medlem

Mmm...
"8mbit nu endast 1000:-. Nu med funktionen alla vill ha - vi blockerar hälften av internet! Wow!"

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

"Jamen låt dom lägga ner då?"

Hur mycket kul har vi då kvar??? Hela min poäng typ.

"Fula metoder är exempelvis"

Har inte drabbats alls av fula metoder. Vem har? Förutom de kriminella?

"Förutom då att du måste göra varje ram etc. knappast samma som att spela in EN cd och kopiera (massproducera) och ta XXXX gånger material kostnaden."

Tror att artistens/gruppens kostnad för att ge ut sin skiva är GANSKA mycket högre än att trycka upp en CD/LP-skiva. Matrialkostnaden är ganska försummbar, även i mitt fall, det är annat som kostar pengar. Löner för inblandade är den största faktorn. Visst blir vissa artister rika, men har dom inte förtjänat det?

"Så nej, bra var det inte, utan det där snacket kör de j"#¤vlarna alltid med och folk faller för det. Fråga honom nästa gång om du kan bli mijonär på att rama konst.. för det är i alla fall en möjlighet för VARJE artist."

Hade jag ramat in konst så miljoner fått upp ögonen för mig HADE jag varit miljonär. Mitt önskemål är att inte kalla folk för j-vlar utan att träffat dom. Personen i fråga är "artistraggare" och "skivihopsättare". Han har inte med skivpriserna att göra för fem öre.

Sista frågan är dock hur man kränker personlig integritet för någon som inte har ett dugg att dölja? Menar dock inte att myndigheter ska läsa folks e-post osv, men att övervaka om det fildelas illegalt måste väl vara ok?

Permalänk
Hedersmedlem

Om detta blir verklighet är det ett slag under bältet på många mindre open-source projekt typ *nix distron, vilka inte har resurser att hålla igång kraftfullare servrar för andra protokoll. Ovanligt trångsynt och obildat beslut. Med vilken rätt kan organisationer som typ IFPI inskränka möjligheterna för open-source?

Tänk om Vägverket fick samma ultimatum: "ifall ni inte kan garantera att era vägar är fria ifrån illegala transporter tvingas ni böta si och så många kronor per dag". Trafik är trafik oavsett om det sker på hjul, i luften, analogt eller digitalt.

Däremot lyckas jag inte hitta information om vilken instans i Belgiens rättsväsende det handlar. Om det är en lägre torde den inte hålla eftersom lagen är tekniskt omöjlig inom gränserna för medborgarnas legala rättigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Är det rätt att en 11 årig flicka ska behöva pröjsa 149 kr för att få lyssna på sin idol?"

Knepig fråga. Är det rätt att jag ska behöva betala 250 spänn för att klippa mig? Är det rätt att det kostar 800:- att tanka bilen? Är det rätt att betala nästan 2000:- per år för att du har TV? Du kanske inte ens vill se på SVT! Ska min leksak till 11-åriga dottern verkligen kosta 300:-, den är ju i plast och tillverkad i Kina?

Fri marknad (förutom SVT:s fall). Tillgång och efterfrågan. Fri konkurrens råder. Idolen spelas med all säkerhet sönder på radio också om man inte har råd. Eller vänta på REA:n som kommer efter 2 mån på POP-musik.

Kul att nämna är att jag jobbar som rammakare/konsthandlare. Jag gör lite guldskivor till EMI Sverige då och då. Iom att jag och min kontakt där gillar musik båda två så hamnar vi ofta i långa diskutioner. Jag sa en gång; "Skivpriset tycker jag är högt, skulle va jäkla bra om nya skivor kostade 79:- eller liknande"....

Sedan skiter jag personligen fullkomligen i om ni fildelar illegalt, det som jag stör mig på är att det av vissa anses som en förbannad rättighet att göra detta. Stöld är stöld, det bör inte någon förneka. Sedan om Kalle plockat ner Transformers på DivX så ringer inte jag SÄPO, trots det så tycker jag han för stå sitt kast när dom ringer på dörren även utan min hjälp.

Går inte att jämföra materiella objekt med ett inmateriellt då det förra är unikt så går det med det sistnämnda att göra perfekkta kopior i det oändliga utan nån arbetskraft inblandad.

Viss du kan göra en affisch på tavlan men då är den inte längre perfekt utan mer att likna vid vad som händer när man gör en mp3fil nämligen en förstörande kopiering så det argumentet du eller snarare din kontakt framför håller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Sist jag var delaktig i denna diskussion kom en ganska skrämmande siffra fram: 1 krona är den ungefärliga vinsten ett spelföretag gör per sålt spel; allt annat går till omkostnader för manualtryckeri, mediatryckeri, leveranser, lagerhållning och för att inte tala om återbetalningen till finansiären.

Källa på detta? jag tycker det låter väldigt orealistiskt...

Annars vill jag bra säga att piratkopiering är dåligt, men det går inte och bör inte stoppas på detta viset.

Permalänk
Avstängd
Citat:

"Fula metoder är exempelvis"

Har inte drabbats alls av fula metoder. Vem har? Förutom de kriminella?

Läste du inte det jag skrev?

Citat:

Sista frågan är dock hur man kränker personlig integritet för någon som inte har ett dugg att dölja? Menar dock inte att myndigheter ska läsa folks e-post osv, men att övervaka om det fildelas illegalt måste väl vara ok?

Hur får man reda på vad som är illegalt utan att gå igenom materialet?

Jag är på din sida angående priser, att man ska betala för sig och så, men håller du inte med om att de exempel jag tog upp är rena rama gangsterfasonerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Och för att lösa problemet ska man stifta lagar som är omöjliga att efterleva, hotar försätta ISP'er i konkurs och inskränker i allas integritet?

Om du verkligen använder insidan av huvudet så mycket som du säger så kan du inte vara särskillt intelegent. "Har du rent mjöl i påsen..."-argumentet är så korkat att det inte är sant, alla gör saker som är helt lagliga men man inte vill ska komma fram.

Att gämföra Piratkopiering med stöld är minst lika korkat. En fysisk produkt kostar pengar att tillverka, en Digital kopia av en film/spel/låt kostar inget att tillverka. Tar jag din bil har du ingen bil, hade jag en maskin som kunde klona din bil så har du fortfarande samma bil och inte förlorat ett dugg

Jo de är sant att det kostar noll, nolla, zero, nada att göra en digital kopia. Tyvärr, hur mycket jag än inte vill medge det så kostar det dock så ofta mycket mer att göra orginalet. De här leder ju till att det blir problem med prisättning iom att det är mer lr mindre omöjligt att förutse hur många som kommer att köpa/se/höra filmen lr musiken.

Exempel:

En Film spelas in och produceras för 1 miljon och man väljer att prisätta filmen på 40€, då måste 25.000st köpa filmen, räknar inga mellanhänder/skatt etc(detta utspelar sig i en perfect värld ) nu råkade sig att filmen sög, och bara 500st personer köpte den och filmbolaget gick bankrupt, lr kanske de var så att filmen var kanon och 1miljon personer såg den och filmmakarna gick på sinneslös vinst.

Man kan alltså inte förutse hur mycket pengar man får in på produkten vilket leder till att det blir svårt att få till en vättig prisättning. Det här existerar inte med fysiska varor iom att man producerar efter behov samt betalar producerings kostnader vartefter man säljer och producerar mer.

Nå man kan vara lugn, saker och ting slutar alltid för de bättre, må hända att halsen sprätter om man nämner "fuck RIAA" några år men sen blir det revolution och allt e frid och fröjd igen i väntan på nya problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror det är väldigt tekniskt svårt att filtrera tornets, kryptering finns redan inbyggt i protokollen, torents kan använda en stor mängd portar
självklart kan hela serien av dessa portar spärras, men vad hjälper det egentligen, ända sådant åstakommer är att man hugger av den legala trafiken, som till stor del använder torents
Piratkopiering är som en hydra hugg av en, och 2 nya växer ut
vill man stoppa pirat verksamhet via nätet finns nog bara ett sätt, och det är nog bara total nerläggning av internet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300