Permalänk

Ny bärbar lite råd

Tjennare jag e ju helt ny här, men jag har vart å kollat på erat forum då å då,

Och nu tänkte jag utnyttja det, bra va

Jo iallafall jag ska köpa en bärbar dator var det tänkt för ett ganska rimligt pris , fast pris är igenteligen inte viktigt för er, Eftersom jag köper för inköpspris, så nån zepto blir det inte iaf, även om dom ser grymma ut

men men denna har jag kollat på

Specification

* Display: 15.4" (WXGA+, Glare Type), 1440x900
* CPU: Intel Core 2 Duo T5600 1.83G
* Graphic: ATI MOBILITY™ RADEON® X1700 512MB Hyper Memory
* Memory: 1024MB DDR1I 667(1024x1)
* HDD: 160GB SATA HDD(5400 RPM)
* Optical: 8X DVD Super Multi DL
* Bluetooth: Yes
* TV- Out: Yes
* TV-Tuner: No
* LAN: 10/100/1000
* WLAN: 802.11 a/b/g
* Interface:
- 1.3M Video Camera
- 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
- 4 x USB 2.0 ports
- 2 Audio jack : Head phone (SPIDIF) / Mic-in
- 1 x LAN RJ-45 and 1x Phone RJ-11 jack
- 1 x 1394 Type jack
- 1 x TV-Out (S-video)
- 1 x DVI-D
- Bluetooth V2.0
* Accessories: Mouse & Bag
* Battery: 6 cell
* Dimension & Weight:
- 40.5x365x269.5 mm
- 2.95 kg
* Warranty: 2 years

Den kostar mig Ca, 9-10,000 är det okej eller, så tänkte jag uppgradera till vista Ultimate senare också

Puss

Permalänk
Medlem

märkestyp på datorn vore bra och veta

eller jag missade det? hm isåfall skyller vi på den där sömn-saken man får för lite av:)

men annars såg den väl ok ut, men som speldator (och vista dator kanske?) kommer nog folk här påpeka att du bör ha 2048 i ram och du kanske bör vänta och få en bärbar med Dx10 grafikkort istället (jag menar då tex nvidas 8600).
men om man ser pris/prestanda så såg datorn OK ut, sålänge det inte är acer.

puss tebax

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på den ?
Den har ju inte nya santa rosa plattformen, en ganska slö c2d processor och ett grafikkort som inte klarar dx10. Sen skulle jag rekommendera 2Gb ram till vista eftersom det slukar en hel del.

Jag skulle tänka mig att betala 9000 för den datorn men eftersom du köper billigare så borde du kunna få bättre.

Edit. Fox vann med några minuter :/

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk

Okej Tackar så mkt, jag kollade med me lite folk här
jag får leta upp 8600gt å 2gb minne,

det lutar lite åt zepto ändå eftersom dom säljer te företag med hehe Tackar så mkt för Hjälpen
pöss

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte satsa på den datorn, nu är det DX10 kort som gäller.

Köp med 2 gb minne eller se till att datorn har 1x1024 sen köper du bara en 1024 sticka för typ 400kr och sätter i den själv.

Det verkar som alla rekomderar zepto nu med tanke att man får vad man betalar för i prestanda kvaliten vet jag inget om.

lAlAz0r

Permalänk

1024 sticka, hm vad är det usb ramminne eller vadå?
joo jag har med kollat på zepto dom verkar ju grymt scyssta,
Frågar är ju bara om nått går sönder under färd osv hur dom beter sig då,

Men det lutar ju åt en 10-11,000 kronors zepto du får du 2,0 ghz 2gb minne 120 gb, och glare skärm då antar jag, å lite annat smått å gott

låter ju rimligt tycker jag

Permalänk
Medlem

Nej det är inget usb-minne, utan alltså ett vanligt ram-minne.
På bärbara finns det oftast en lucka på undersidan som minnet sitter i, där man själv enkelt kan öppna och sätta i nya eller fler minnen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D – Corsair 860i – Corsair H100i - Intel 4770K– MSI -GD65 – MSI 1080 Gaming X - Corsair 16 GB
Samsung 840 PRO 256 GB – Samsung 840 EVO 500 GB – Steelseries APEX M750TKL – Steelseries Rival 600

Permalänk

aha åhh faan, står den nån stans om zetos datorer har det ?

Permalänk
Medlem

tror inte det står men.. ehm jag kan skruva lite o kolla i min 3415W.. det varierar nog kanske lite från modell till modell, men om jag har det e nog chansen större iaf^^ å andra sidan behöver du nog aldrig öppna den luckan på en zepto med 2gb ram.

men på 3415W finns det en lucka för ramen. väldigt lätt att komma åt och så, är tillome en symbol för Ram på luckan, så jag slapp öppna, är ett kylgaller där med så man ser ram minnet innanför.. ^^ tror detta gäller de flesta zepto datorer.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk

hehe neej det är sant, tror inte jag skulle vilja pilla där heller, tror jag kör på 2gb men en gång ist,,

ey men du 3415w är ju precis en sån jag tänkte,

tänkte ta den med 2,0ghz 2gb minne å lite smått å gott i,
vad tycker du om din ? är den bra, vad är negativt å inte liksom :)?

och en lite töntig fråga, eeym läste om "SmartFace"
? eh funkar det eller vad e de för grejjer :P?

Permalänk
Medlem

jag lirar xp så har inga drivisar för smartface, eller snarare programvara kanske.. inte letat ihjäl mig men.. inte hittat ngt xp kompitabel iaf^^
ananrs är fingeravtrycksläsaren kul.

jag har en 2.2ghz processor, 2bg ram och 100gb 7200rpm hdd, så det kan ju spela lite roll i min upplevelse av prestandan, vilken jag är supernöjd med..

i övrigt har jag faktiskt inte att klaga på, inget jag är missnöjd med alls faktiskt..
tangenterna gillar jag starkt, förutom att jag gärna bytt plats på Fn och Ctrl, no biggie dock..

den är också tyst, jag har inte så stor koll på laptop ljudnivåer, men jag hör den sällan och jag inte spelar och så, men inte ens då är det jobbigt på något sätt.. väldigt dovt o lungt 'vvvvv'.. sedan vare gäller värmen så brukar väl Gpun hålla sig runt 72c när jag spelar cabal (wow liknande mysko spel) men det är tydligen normalt för det kortet, men det är ju iaf inte rekommenderat med den tempen i skrevet, å andra sidan bör nog alltid lappisen ha lite luft under sig för att må bra (:

angående skärmen är den ju inte lika högupplöst som på 6625WD, men den är precis vad jag behöver.. tycker det är mycket skönt att ha 1280x800 som native, då det är upplösningen jag nästan uteslutet använder..
jag trodde även att det skulle störa mig mycket med blank skärm, men jag måste faktiskt erkänna att jag hade fel där.. hade jag fått välja nu hade jag tillome betalat extra för att ha den blank, iofs har det inte varit så soligt sen jag fick datorn, så jag reserverar mig lite smått mot solspeglningar (satans skitväder..)

ajuste sen ovanfär tangentbordet (nedanför skärmen) finns det ett par snabbknappar, Mute, Webläsare, Mail och audio/video konf.. är väldigt nöjd med deras funktion, plus att dem inger en sån kvalitetskänsla när jag trycker på dem, faktum är att jag inte ens behöver trycka, dem regerar på fingret ungefär 0.5mm ovanfär själva knappen.. som faktiskt egnetligen inte är en knapp utan bara en symbol på en blanksvart yta

sen va de gäller uttag och så har jag väl inte mycket o säga, det är vad det stod att det skulle vara, skulle gärna sett att hdmi stod med där också dock, men det verkar ju fortfarande vara på intåg så det blir nog till nästa köp ändå, inget jag prioriterar så högt.

hm vad kan jag säga mer.. webcamen fungerar bra, de två mikrofonerna på skärmen har jag inte hunnit testa direkt, men att dömma av mic testet i msn är dem inte överdrivet känsliga, men som sagt, inte testat dem direkt..

ja det är allt jag kommer på nu iaf, du kan ju läsa lite i produkt bladet o så, kolla måtten.. ja sånt. nu blir det mat, hoppas det är till hjälp.

Visa signatur

Permalänk

Ojsan du var till jätte mycket hjälp, du fick mig nog att välja zeto till slut ändå för det du säger låter ju strålande du preoiterar det jag gör ungefär, fast jag håller mig nog till 2,0 ghz känns som det räcker hehe,

+ jag kör nog vista, så får smartface moha hehe, oj fingerprint då såg jag inte ens, skojsigt ^^

du prata om produktbladet, jag hittar till alla förutom den, det står bara obs vista där alla andra datorer har produktblad,,

Men det du säger låter helt lovande, Tackar så hemskt mycket för Hjälpen :D,

Smaklig måltid

Permalänk
Medlem

du får nog kolla http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=674 för produktbladet..

nu har jag inget att referera till va gäller stoleken förutom min fars sony vaio, vene vilken modell, men det är en 15.4".. den är lite mindre än zepton.. iofs är det en ganska kass dator, men du kan ju jämföra vikten o storleken med typ dells 1520 och znote 6625wd.. för att få lite perpektiv

Visa signatur

Permalänk

ahha jag va inne på zetpexperten ^^ Tack så mkt åter igen

ahha okeej, har inte heller nått att jämföra med hemma så den blir säkert fin fin hehe ;), frästen, ser den liksom snygg ut , eller är det liksom kinisiskt plast svart eller e det lite stil :)?

Tack för alla dina svar

Permalänk
Medlem

plasten känns hård, men inte alls bräcklig.. med andra ord skulle den nog snarare böjas än knäckas, inte för att den utsätts för ngt sådant men bara för uppfattningens skull

som du kanske vet är den inte helt slät, utan som syns på endel bilder, smått 'skrovlig' elelr ja, shit svårt att förklara^^ men ja, den är iaf inte blankslät, förutom på locket, elelr skärmens baksida.. där är den blanksvart med lite glitter i -.^ det låter väldigt mysko men ser faktiskt inte helt fel ut, det är som miljoner småsmåsmå glitterier.. vilket dock bara syns när den träffas av en lampa rakt på eller så.. tog faktiskt ett tag innan jag såg det <.<
hm.. kanske börjar bli så dags att ta lite bilder o lägga ut snart, får se om jag hittar en kamera nånstans.

Visa signatur

Permalänk

ahha okeej låter som nått jag kanske skulle kunna föreställe mig in på natten hehe

men lite högupplösta närbilder hade ju inte vart fel