Permalänk
Medlem

Nytt minne/grafikkort ~ 5000kr

Tjena!

Funderar på att göra en liten uppgradering. Det jag funderar på är ett HD 2900 XT och möjligtvis några nya minnen (sitter på 1.5 gb corsair value atm).

Jag har en 3800+ (singele core) och undrar hur pass stor flaskhals den blir om jag slänger på ett 2900XT?

Vidare undrar jag även om det är lönt att köpa nya minnen och spara moderkort+cpu eller om det är mer lönt att vänta med minnen tills jag ska köpa både nytt moderkort och ny cpu? Hur pass bra står sig egentligen en 3800+?

Grafik kan jag alltid uppgradera ändå eftersom det kan användas med nästa cpu/mobo också, om inte flaskhalsen är alltför stor d.v.s.

Mycket tacksam för svar

Visa signatur

/frissii

Permalänk
Medlem

Kan du överklocka din cpu?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Med tanke på minnena så är det väl sådär stora möjligheter till överklockning vad jag förstår?

Har även lagt mitt moddande lite på hyllan då jag inte har tid att hålla på med överklockning osv längre. Kör helst orginal d.v.s.

Visa signatur

/frissii

Permalänk
Medlem

Hmmm...en illustration: Det vore som att försöka klämma in Niagara-fallet genom ett halmstrå.
Du skulle kunna överklocka den där processorn tills den omvandlas till ren plasma, den skulle fortfarande vara en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Lcars du måste vara lite mer realistisk / specifik. Det där ger inget svar på min fråga. Jag vet att den är en flaskhals, frågan är mer är det värt det.

Hehe det här är det som är problemet med sweclockers. Det räcker med att man har en 1 år gammal cpu så är den bland det sämsta som finns. Folk ger inga konkreta furnuftiga svar

Visa signatur

/frissii

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte värt det. Med tanke på hur löjligt billiga tvåkärniga processorer är så är det absolut inte värt det att köra med ett grafikkort vars prestanda kapas på mitten av processorns låga prestanda.

Permalänk
Medlem

Mm själva processorn i sig är ganska billig. Men man måste köpa både nytt mobo och nya minnen om man ska byta från s939. Om man inte vill göra en halvdan uppgradering. Då är det inte lika billigt längre. Jag hostar iaf inte upp ett par tusen utan att det verkligen är värt det.

Visa signatur

/frissii

Permalänk

Du kan ju köpa en AMD X2 4200+ för socket 939 för 950kr på komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337087

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Du kan ju köpa en AMD X2 4200+ för socket 939 för 950kr på komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337087

Jo men en 4200 x2 är kanske inte är speciellt up to date. Känns dumt att lägga 950 pix på något som behövs uppdateras inom ett år. Eller är 4200 x2 en ok cpu? Skiljer det mycket från min nuvarande 3800?

Visa signatur

/frissii