Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Kan någon viska i mitt öra hur jag får minnen och processor att arbeta i 1:1, utan att behöva överklocka processorn direkt till 3.6 Ghz?

Vill nämligen också försöka överklocka mina minnen med 50-200 Mhz, om det är möjligt!

FSB 450 x multipeln 8 = 3600 Mhz + 100 mhz RAM.
MEN då är min processor hårt överklockad. Vill inte gå så långt direkt.
Vill ha lägre, någonstans vid 2800-3200 Mhz, om det går.

Tack

Varför inte bara sänka multipeln?

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Precis, sänk mulitpliern till 7. Och sätt FSB på 450.
Resultat: CPUn går i 7x450=3150MHz
Minnena går i 900MHz, om du kör 1:1

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tycker det är vääldigt många som börjar skaffa thermalright ultra 120 nu. Hur mycket och vilken kylpasta använde ni när ni monterade? Sen märker ni någon stor skillnad temp mässigt om ni har lågt varvtal på fläkten eller högt?

Förrästen hur går det med dina delar du beställt?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Tycker det är vääldigt många som börjar skaffa thermalright ultra 120 nu. Hur mycket och vilken kylpasta använde ni när ni monterade? Sen märker ni någon stor skillnad temp mässigt om ni har lågt varvtal på fläkten eller högt?

Jag kör med en Thermalright ultra 120 med en noctua 120mm fläkt och det blev en skillnad både i ljud och i temperaturen :). Jag använde den kylpastan man fick med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Förrästen hur går det med dina delar du beställt?

Eftersom det har varit helg och så, så har jag inte fått någon vidare information vad som komma skall. Det står fortfarande på datorbutiken dock, att leveransen preliminärt skickas den 30:e juli, idag med andra ord. Jag tvivlar dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Precis, sänk mulitpliern till 7. Och sätt FSB på 450.
Resultat: CPUn går i 7x450=3150MHz
Minnena går i 900MHz, om du kör 1:1

Men hur vet jag om jag kör i 1:1 eller ej? Det är liksom frågan.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

Står det inte rakt ut att det är minnesdivdern så kan det stå ex: "Memory frequency" där man får välja olika hastigheter. De är divderna som då blir den givna hastigheten vid standardinställnignarna.

Ex. Du har en processor som ska arbeta i 2GHz. FSB är satt till 200 vilket ger en cpumultipel på 10. I menyn "memory frequency" kan du välja DDR400, DDR267, DDR200.
Väljer du då DDR400 betyder det att minnena ska arbeta i 400MHz i Dubble data rate, dvs DDR. Därför delar vi det med 2:
400/2 = 200 dvs samma som FSB. Då uppfyller det vilkoret 1:1. Den "riktiga" hastigheten för minnena ska alltså vara lika med FSB.

Hade du istället valt DDR200 ska alltså FSB*multipel = 200/2 ( /2 eftersom det är DDR) detta ger 200*x = 100, x = 0,5 dvs vår multipel/divider. Som då alltså är 1:2 (DIMM:FSB).

Inte säker på att jag skrivit rätt ovan, det här med dividers är ganska nytt för mig så någon mer kunnig får mer än gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Permalänk
Medlem

DenyMe ang. minnen:
-Du får helt enkelt hålla dig till tåls, till du får ditt paket...
Eller fråga ngn som har haft/har kortet, eller helt enkelt ladda ner manualen från tillverkarens sida För att se om kortets bios, har dividers eller hastighet som val.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tack Mad_europen!

Jag tror på ett ungefär att jag förstår! Behöver bara läsa igenom och ge min hjärna lite tid att hänga med i de skarpa svängarna! Tack

Citat:

DenyMe ang. minnen:
-Du får helt enkelt hålla dig till tåls, till du får ditt paket...
Eller fråga ngn som har haft/har kortet, eller helt enkelt ladda ner manualen från tillverkarens sida För att se om kortets bios, har dividers eller hastighet som val.

Skall precis logga in på Datorbutiken och kolla hur det ligger till med min leverans. Jag förmodar dock att ingenting har hänt ännu. Men det lär uppdateras någon gång under dagen.

Jag har manualen och bilder av bios. Tror dom är postade på sida nummer tre eller fyra
Tack

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack Mad_europen!

Jag tror på ett ungefär att jag förstår! Behöver bara läsa igenom och ge min hjärna lite tid att hänga med i de skarpa svängarna! Tack

Skall precis logga in på Datorbutiken och kolla hur det ligger till med min leverans. Jag förmodar dock att ingenting har hänt ännu. Men det lär uppdateras någon gång under dagen.

Jag har manualen och bilder av bios. Tror dom är postade på sida nummer tre eller fyra
Tack

Jäklar, glömde av att du ändrade dig till P35-DS4, sorry.

Isådana fall kan jag ju berätta att det är dividers som gäller där. I det senaste bioset jag har, kan du ändra de till allt från 2.0 till 4.0
Där då det Aktiva valet 2.0 då motsvarar förhållandet: 1:1
Även de tidigare bios alternativen har ungifär samma val när det gäller dividers till minnena. M.a.o du kan alltså Aktivt välja att köra dina minnen i 1:1, alltså 2.0 x FSB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med andra ord så kan en enkel knapptryckning göra så att mina minnen körs i 1:1 helt automatiskt? Ska det vara så enkelt..?
Jag som trodde att man inte fick ha något på automatik, gällande prestanda förändringar :/

Jag missförstår säkert

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med andra ord så kan en enkel knapptryckning göra så att mina minnen körs i 1:1 helt automatiskt? Ska det vara så enkelt..?
Jag som trodde att man inte fick ha något på automatik, gällande prestanda förändringar :/

Jag missförstår säkert

När syftar på det Aktiva valet, så är det bokstavligt. I det läget har du disablat Auto, och enablat manuell.
Här har du en länk med bilder ifrån bios, där du kan se lite utav det jag menar:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=643&p=3

I denna bilden är valet utav minnnena på auto, Du kommer att ändra det till manuell.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tack Mad_europen!

haha lita inte på att det stämmer fullt ut dock

Min beställning står nu som "levererad" så jag räknar kallt med att grejerna är hemma här imorgon. Beställde dock de grejerna som inte fanns i lager (hdd+grafikkort) från inet istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Orderinformation:
Försenad, avvaktar nytt leveransdatum."

Jahapp..

Det var gårdagens "goda" och "efterlängtande" nyhet som jag så spännt väntat på. Grafikkortet samt P35 DS4 moderkortet avvaktar datum att komma in i lager, eftersom båda är en anin försenare, enligt datorbutiken. Hur lång tid jag kommer få vänta, är med andra ord helt oklart.

Att datorn anländer på fredag... Knappast

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag missförstår säkert

Minns du inte att jag pratade om att 2.0 är samma sak som 1:1? Du får läsa igenom tråden igen när du får dina grejjer alternativt kika i ditt anteckningsblock.

Att vänta på något gör mig idiot. Beställde ju CPU-kylaren från levitech, tog mer än 3 dagar, avbeställde och beställde från komplett. Dålig leveranstid är enligt mig längre än två arbetsdagar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ah, jag skall snegla igenom allt som skrivits senare idag, när jag har energi.
Blir snart sängen för min del!

Kul att du kunde hörde av dej dessutom, Lossah
Skall bli roligt sen när grejorna anländer. Då får du allt stå ut med många idiotiska frågor. Eventuellt hjälp via msn eller värre; telefon O.O *z0mg*
Haha

Godnatt alla!
Kika tillbaka ofta, eftersom jag uppdaterar när nya frågor dyker upp

Uppdatering : (ahah)

I brist på andra frågor så kom jag på denna, som förhoppningsvis sätter fart på era hjärnceller också! Tveksamt dock, eftersom ni kan allt om datorer, men whatafakk'!

Har ni hört talas om ett slags neonljus som reagerar till musikens frekvens? Med andra ord, ett ljus som blinkar (eller dylikt) när basen dunkar Vad heter dessa finurliga LED's?

(nej, jag skall inte köpa sådana, frågar bara av ren nyfikenhet)

Uppdatering, igen! : (hoho)

Är kanske Linux Xubuntu en bättre lösning än Vista?
Har sett lite där man kan göra om xbuntu till en exakt kopia av windows om man så vill. Och ett program som hette "wine" kunde tydligen göra så att du kan öppna .exe filer och installera "foobar" eller liknande Låter intressant och skoj.

MEN, jag skulle vilja veta om jag kan fixa en dual boot mellan Vista och sedan eventuellt xubuntu...? Går det blanda dessa två olika operativsystem på en och samma hårddisk?
Tacksam för svar om jag skall ladda ner xubuntu eller ej

På grund av att ingen svarade, så laddade jag ner xubuntu i alla fall.
Har inte tänkt att installera det på datorn ännu dock. Det är bara om jag finner Vista att vara lika dåligt som ryktena säger att det är.

Och sedan har jag kommit fram till att det blir Dual boot med Vista och XP. Så, det är spikat.
Leveransen på datorgrejorna är uppskjuten tills imorgon. Men vilket fall så kommer den inte denna vecka. Dessutom tror jag att den blir uppskjuten ytterligare, eftersom det satans MSI grafikkortet vägrar komma in i lager.

Anyways, godnatt!

Godmorgon!

"MSI GeForce 8800GTS OC 575MHz GPU 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
MSINX88GTS 1 Försenad, avvaktar nytt datum"

Jahopp.

Där sköt dom upp datumet ytterligare en gång.
Mitt tålamod börjar seriöst tryna.
Kanske man skall lägga i ett
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LT8800G...

Dock dyrare och inte lika bra som MSI.

ELLER detta..
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=POVPCX8...
Också dyrare...
Och inte lika vasst som MSI...

Ska jag vänta eller göra något drastisk? :I

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=PNY88GT...

här var det billigaste 8800gts med 640mb jag hitta på DB..

Något att tänka på är att om överklockningen skiter säg och du återställer cmos så ska du inte klocka upp så mkt på en gång igen! För då funkar det troligtvis inte, utan som dom sagt tidigare ta lite i taget hela tiden..kanske någon redan sagt men nu vet du iaf:)

Jag körde Dual boot Vista 32 och xp 32 ett tag och det funkade fint! Jag rekommenderar dej att köra xp 32 då det mesta (drivisar,program,o.s.v) funkar där, vista har ju bara en fördel (enligt mej) och det är direkt x 10

Angående linux så är det ett väldigt virussäkert system men sen tror jag inte det finns så bra drivrutiner och sådan till det, nu är inte jag så "high" på linux så ska inte säga för mkt! Det får någon annan ta..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

"Orderinformation:
Försenad, avvaktar nytt leveransdatum."

Jahapp..

Det var gårdagens "goda" och "efterlängtande" nyhet som jag så spännt väntat på. Grafikkortet samt P35 DS4 moderkortet avvaktar datum att komma in i lager, eftersom båda är en anin försenare, enligt datorbutiken. Hur lång tid jag kommer få vänta, är med andra ord helt oklart.

Att datorn anländer på fredag... Knappast

Om nu din leverans utav moderkortet är försenad, så kanske det finns en minimal chans att du får nästa revision
Det hade varit lyckat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h

Jag körde Dual boot Vista 32 och xp 32 ett tag och det funkade fint! Jag rekommenderar dej att köra xp 32 då det mesta (drivisar,program,o.s.v) funkar där, vista har ju bara en fördel (enligt mej) och det är direkt x 10

Angående linux så är det ett väldigt virussäkert system men sen tror jag inte det finns så bra drivrutiner och sådan till det, nu är inte jag så "high" på linux så ska inte säga för mkt! Det får någon annan ta.. [/B][/QUOTE]

PNY kortet har jag tittat på tidigare. Men även de, precis som MSI's kort finns inte i lager. Det kommer in den 6 augusti, precis som MSI skall göra. Så jag har inget annat val än att avvakta!

Och ja, jag har fixat en 32 bits XP samt 64 bits Vista
Linux struntar jag i, för stunden.

Citat:

Om nu din leverans utav moderkortet är försenad, så kanske det finns en minimal chans att du får nästa revision
Det hade varit lyckat

Well, p35 kortet finns faktiskt i lager nu! Och den ligger nerpackad i min karton, eller vad man skall säga. Så allt är färdigpackat UTOM just grafikkortet. Dom vägrar svara på brev (as usual) och dom vägrar också ge mej ett slutligt leveransdatum.

Vem dom än beställer MSI korten och alla andra varor som blir försenade, så bör dom upphöra den dealen på en gång. För det tar alltför länge! Snart två veckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Well, p35 kortet finns faktiskt i lager nu! Och den ligger nerpackad i min karton, eller vad man skall säga. Så allt är färdigpackat UTOM just grafikkortet. Dom vägrar svara på brev (as usual) och dom vägrar också ge mej ett slutligt leveransdatum.

Vem dom än beställer MSI korten och alla andra varor som blir försenade, så bör dom upphöra den dealen på en gång. För det tar alltför länge! Snart två veckor.

Det verkar som om de har fullt upp annars...och även semester...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*Efter att ha kollat Datorbutiken*

Orderinformation:
[!] Leveranstid kan ej fastställas, se nedan!

"Vi vill göra dig uppmärksam på att någon artikel på ordern är behäftad med brist, vilket markerats med orange. För att snabba upp leveransen av din order rekommenderas att du byter denna till alternativ vara, alternativt kontaktar oss och ber oss skicka den separat om möjligt."

Seriöst...

Okej, jag måste antagligen byta vara och ta något annat, som finns i lager. Blir dock några hundringar dyrare, vilket jag helst inte vill!
Men det är ju ett att göra på nu...

Kolla på datorbutiken.se - grafikkort - pcie nvidia - pris (billigast längst upp osv.) - bläddra till sidan 4. Där hittar ni korten jag skall ha i min dator. 8800GTS 640 MB! Men endast två av dem finns i lager! Vilket av dem är bäst och tror ni skulle kunna ersätta MSI kortet med rätt överklockning?? Brådskande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror du får mycket snabbare svar här:

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Och hur länge till skall du vänta, enligt DB??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom har inte sagt hur länge jag bör vänta.
Står bara att det är en bristvara och att jag bör byta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ring dem, öva lite påtryckning...Det finns ju trots allt andra nätbutiker

Och de kämpar ju som sagt med att de vill vara "Förstahandsvalet" - Se länk ovan där DB själva har svarat i den tråden idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är ingen vidare bra talare.
Och att därför försöka låta arg och besviken på dem skulle inte heller göra någon skillnad, enligt mej då.

Alternativt funderar jag på detta kortet
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASN88GT...
Som enligt datorbutiken skall komma in imorgon.
Den har 1.6 Ghz klockfrekvens istället för MSI's 1.7 Ghz...
Tror du att det är bra?

Många säger att HD 2900XT eller vad det heter är bättre. :I

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen, kan inget om grafikkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

faan

Ju längre jag väntar ju längre tid tar det innan datorn kommer..
Nån måste ju veta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Släng ut frågan på grafikkorts-tråden...Där Bör de veta!

Men jag tycker fortfarande att du skall ringa dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill ju helst höra kommentarerna från er, som jag hela tiden har frågat frågor och fått bra svar ifrån! Det är ju i princip ni som har plockat ihop min dator och så ^^
Får hoppas att Lossah eller någon mer tittar snart.. tvivlar dock..

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt.
En utskällning på datorbutiken skulle inte göra någon skillnad ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man kollar specsen på ett hd2900xt så tror jag det kortet är bättre, kommer det bättre drivisar så...jag hade tagit ett Hd2900xt och tro mej jag är inte någon "fanboy"!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Men 2900XT har väl mindre minne?
Och ATI har inte alltid varit bäst :/ Är lite emot dom..

Visa signatur