Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sudden008
Nä kan inte hålla med dig om det. Som du sa innan att svenskarna var lättlurade. De gäller ju inte att vara enkelriktat och tro blint vad som sägs här, och bara tro att medison är bluff bara för du och nisse säger det.
visst dom kan vara ett bluff företag men dom kan även vara ett redigt företag med billiga datorer.
men de gäller att kunna granska båda sidorna och vara kritisk.
MEn jag vet inte var ni har bevisen att dom inte har några datorer. Men medisons bevis får vi se om nån vecka ju om dom har något.

Jo det är bara jag och thenisse som tror att det är en bluff. Absolut inga andra. Det är fult logiskt att vi kan köpa en dator med den specen för 150$.

Vi är bara otacksamma idioter som inte uppskattar att det Svenska företaget Medison har löst U-lands problemet med datorer om ack 50$ för dyrt men endå en lösning med en wideescreen och en riktig cpu samt disk.

Det är verkligen otroligt att ett så stort företag har lyckats att sänka de mer välrenoverade företagen så som Dell, Toshiba, Fujitsu-siemens mfl.
Men det var jhu bara en tidsfråga efterssom branschen absolut har för höga marginaler!

Vi kan jhu ta och jämföra detta med en Mobiltelefon på OnOff för 99:- (SEK) då detta är igentligen samma sak, en barebone, cpu, hdd,minne,garanti,frakt och kundservice;).

De verkar jhu ha löst detta bra genom att frakta själva barebonen från taiwan till brasilen för montering, allt detta för att bygga den logiska datorn och för att hålla ned fraktkostnaden. För att låta fabriken i taiwan göra allt är jhu super korkat. (!)

Sisst men inte minst frakten är jhu underbar endast 4-6v, för att det tar inte 7-8v att skicka saker från taiwan med båt då tull osv måste vara inblandade.

Men vi har glömt det bästa. Varken Intel eller AMD har lyckats med detta att bygga en dator för 150$ och ja de har försökt. AMD lyckades för en tid sen om ni kommer ihåg har för mig att den hette Pico och såg ut som en macmini. Tack vare Medison så kan nu alla köpa en dator, och AMDs dröm om att ha världen uppkopplad är snart sann.

Medison tack för att ni finns och allt detta ifrån ett Cafè BRA jobbat!
Allt detta på 5personer! Otroligt ja ni har jhu låga omkostnader, för just personalkostnader är den tunga biten i det hela.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Jo det är bara jag och thenisse som tror att det är en bluff. Absolut inga andra. Det är fult logiskt att vi kan köpa en dator med den specen för 150$.

Vi är bara otacksamma idioter som inte uppskattar att det Svenska företaget Medison har löst U-lands problemet med datorer om ack 50$ för dyrt men endå en lösning med en wideescreen och en riktig cpu samt disk.

Det är verkligen otroligt att ett så stort företag har lyckats att sänka de mer välrenoverade företagen så som Dell, Toshiba, Fujitsu-siemens mfl.
Men det var jhu bara en tidsfråga efterssom branschen absolut har för höga marginaler!

Vi kan jhu ta och jämföra detta med en Mobiltelefon på OnOff för 99:- (SEK) då detta är igentligen samma sak, en barebone, cpu, hdd,minne,garanti,frakt och kundservice;).

De verkar jhu ha löst detta bra genom att frakta själva barebonen från taiwan till brasilen för montering, allt detta för att bygga den logiska datorn och för att hålla ned fraktkostnaden. För att låta fabriken i taiwan göra allt är jhu super korkat. (!)

Sisst men inte minst frakten är jhu underbar endast 4-6v, för att det tar inte 7-8v att skicka saker från taiwan med båt då tull osv måste vara inblandade.

Men vi har glömt det bästa. Varken Intel eller AMD har lyckats med detta att bygga en dator för 150$ och ja de har försökt. AMD lyckades för en tid sen om ni kommer ihåg har för mig att den hette Pico och såg ut som en macmini. Tack vare Medison så kan nu alla köpa en dator, och AMDs dröm om att ha världen uppkopplad är snart sann.

Medison tack för att ni finns och allt detta ifrån ett Cafè BRA jobbat!
Allt detta på 5personer! Otroligt ja ni har jhu låga omkostnader, för just personalkostnader är den tunga biten i det hela.

Dahl,
DU kan inte mena att du suttit och läst alla trådens 74 sidor och sedan tror att det är en Barebone på bilden ;)!?
Nån som har nått nytt att komma med? Annars så tror jag att vi avvaktar lite tills Medison meddelar att det inte blir några datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Shit det är sant... De har jhu egna fabriker som ska tillverka allt. De har nyss tjackat ett företag vid namn Intel för att få ned priserna på en del.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Eftersom intresset är så stort skulle vi ju kunna roa oss med att hitta den absolut _näst_ billigaste laptopen som _finns_irl_ att beställa för _omedelbar_leverans_.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

billigare än:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=192058 blir de då inte isåfall!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Se bara vad man får på eBay för samma pris, och Medison Celebrity kommer med 1 års support och är helt ny också

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
billigare än:

Det var faktiskt i närheten av en medison.;)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var faktiskt i närheten av en medison.;)

bra mycket bättre ialfall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har varit bortrest 2 dagar och inte kunnat följa detta spektakel live. Nu har jag tagit igen och läst alla missade inlägg, Tommys fantastiska blogg och lyssnat på presskonferensen.

Och nu har jag kommit på hela grejen...

Det hela ska bli film, det är helt enkelt tänkt att bli manus till en härlig kombination av komedi, thriller och drama. Tänk er! Lägg på lite maffiosos på vägen, det är ju helt perfekt..Filmen slutar helt enkelt då huvudpersonen blir president och ha räddat hela världen..

Hahahaha vilken "#¤"#¤" Parodi det här är..nu lägger jag ner att följa skiten..(tror jag)

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattat, och Parodi var ordet.

Det skulle tex aldrig gå att göra en riktig parodi på det eftersom Wonka redan gjort en. Hur toppar man tex
- Vi säljer en laptop för 1000 kronor
- Vi skall kanske ta fram en dator som skall kosta 100,000 kronor med guld och diamanter
- Vi har köpt fabriker i Brasilien och skall starta fabriker i Europa och kanske i Blekinge eller Norrland med 100-1000 anställda.
- Vi skall sälja annonser för uppt till 3 Miljon dollar / månad och kund
- Vi har tyvärr ingen riktig dator att visa upp (bara en med tjeckiskt tangentbord som är stulen)
- Hörs det tydligt att jag hittar på medans jag pratar när jag tex berättar att vi skall leverera manualer i hard copies på 40 olika språk.
- etc etc etc

Permalänk
Medlem

ErikSvensson, TheNisse m.fl.

Tack för att ni har hållit tråden vid liv och för alla era kommentarer!
Jag har haft riktigt trevligt dessa dagar, om inte nästan veckor?

Jag är Neutral i detta läge, även om vågen väger lite mer åt ena hållet.
Anledningen är helt klart för att saker och ting inte går ihop i mitt huvud, pga priser, transporter m.m.

Jag har haft riktigt roliga diskussioner om detta bland vänner och ingen tror på denna dator, eftersom det låter "för bra för att vara sant".

Fortsätt hålla tråden vid liv, grabbar!

Sen kan jag nog tala för många när det gäller "vissa", då inte ErikSvensson och TheNisse, att det är väldigt mycket kasta paj.

Jag gillar att äta paj, så kan vi inte ta en varsin del och ha det trevligt istället? Vem vill ha första biten?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Hedersmedlem

Valdi Ivancic har öppnat bageri, Paj (Burek) 1kr fabriker i hela europa.

Ska öppna i bleking osv. Just nu är tillverkaren hemlig men degen görs i taiwan för att sedan bakas i Brasilien.

Finns dock ej som glutenfri men det är något de planerar att göra.

Faktum är att jag personligen älskar Burek.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

haha vilket skämt hoppas alla som har gått på de får tillbax pengarna bara

Visa signatur

Macbook PRO 13" i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av df9517
Bra sammanfattat, och Parodi var ordet.

Det skulle tex aldrig gå att göra en riktig parodi på det eftersom Wonka redan gjort en. Hur toppar man tex
- Vi säljer en laptop för 1000 kronor
- Vi skall kanske ta fram en dator som skall kosta 100,000 kronor med guld och diamanter
- Vi har köpt fabriker i Brasilien och skall starta fabriker i Europa och kanske i Blekinge eller Norrland med 100-1000 anställda.
- Vi skall sälja annonser för uppt till 3 Miljon dollar / månad och kund
- Vi har tyvärr ingen riktig dator att visa upp (bara en med tjeckiskt tangentbord som är stulen)
- Hörs det tydligt att jag hittar på medans jag pratar när jag tex berättar att vi skall leverera manualer i hard copies på 40 olika språk.
- etc etc etc

Du glömde en viktig punkt: Statsminister!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm

Sen kan jag nog tala för många när det gäller "vissa", då inte ErikSvensson och TheNisse, att det är väldigt mycket kasta paj.

Jag gillar att äta paj, så kan vi inte ta en varsin del och ha det trevligt istället? Vem vill ha första biten? [/B]

Jag tar åt mig direkt när det gäller pajerna och delar gärna ut en skottkärra till.

Tänk på vilka scammen, bluffen, lurendrejeriet eller vad du vill kalla det vänder sig till. Wonka berättar varmt om sin kärlek till att hjälpa barn, studenter, universitet och de som kanske inte har råd med en dyrare dator. Det är just dessa som hade drabbats värst om scammen hade funkat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Låt mig påminna om detta inlägget:
-- http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=755...

Vem eller vilka på Medison är det som TheNisse känner sig hotad av? Vilka är det på detta forum som är "Medisons försvarare"? Vilka av dem är det som TheNisse känner sig hotad av? Att han erkänner att om hans jobb var känt så skulle han tolkas som partisk tycker jag är ytterst relevant för hans kategoriska ställningstagande och nästintill desperata kamp att få folk att bli rädda för Madison. Låt oss för en stund anta att TheNisse jobbar hos en datorproducent (naturligtvis annan än Medison) som inom kort planerar lansera en kraftigt prisreducerad bärbar dator, är han då att betrakta som opartisk i denna fråga?

Objektiviteten lyser med sin totala frånvaro, redan valet av domännamn på bloggen är ett glasklart ställningstagande.

Låt oss anta att du har rätt.

1. Istället för att TheNisses företag skyndar på sin lansering av sin egen dator så sätter dom TheNisse på att försöka smutskasta Medison.

2. TheNisses företag är det andra företaget i världen som har lyckats lista ut hur man ska kunna sälja en dator för 150 dollah till slutkund. Men både Medisons och TheNisses leverantörer måste ha en anning. Ändå har det inte på drygt en vecka läckt ut någon vettig information som kan bekräfta detta. Om det var på gång en branch dumpning av priserna i det här segmentet skulle det inte vara någon hemlighet. Det är möjligt att Aftonbladetsexperten inte skulle ha nån koll, men resten av branchen skulle.

Jag är ledsen men även om TheNisse har en dold agenda så är han den trovärdige i det här dramat. Ända fram tills att man har fullföljt varenda order till det priset man säger på den tiden man uppger.

Permalänk

Igår när jag kom hem från jobb hade mina tidigare reserverade pengar satts tillbaka in på mitt konto. Jag har inte haft någon kontakt med 2co om att annulera min order eller liknande. Skall maila dem och ifrågasätta varför detta är gjort. Jag vill ju ha min 1000:- dator även om jag inte kommer att beställa om den.

Tvivlar iofs inte det minsta på att man kan producera en dator för 1000 kr. Jag är inte utbildad i ämnet men i alla fall i den branschen jag jobbar i ligger den största delen av kostnaden slutkunden betalar för, i varans Brand. Så är det bara, antagligen i alla branscher?

Vill tacka många som bidrar till intressant läsning: fisk, nisse, danne, dahl, maria71 etc.. Keep up the good work.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hondahornet
Igår när jag kom hem från jobb hade mina tidigare reserverade pengar satts tillbaka in på mitt konto. Jag har inte haft någon kontakt med 2co om att annulera min order eller liknande. Skall maila dem och ifrågasätta varför detta är gjort. Jag vill ju ha min 1000:- dator även om jag inte kommer att beställa om den.

Tror det är 3:e gången samma fråga kommer.. läs tråden..

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hondahornet

Tvivlar iofs inte det minsta på att man kan producera en dator för 1000 kr. Jag är inte utbildad i ämnet men i alla fall i den branschen jag jobbar i ligger den största delen av kostnaden slutkunden betalar för, i varans Brand. Så är det bara, antagligen i alla branscher?

Vill tacka många som bidrar till intressant läsning: fisk, nisse, danne, dahl, maria71 etc.. Keep up the good work.

Hej ! du kan skicka pengarna in till mitt konto! när väl detta bolag börjar leverera datorer så får du en dator .. kanske ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Av anledningar som man tydligen inte får nämna på forum så tror jag att det bästa för alla inblandade, framför allt Medisons VD, vore om alla bara avbeställde sina datorer och fick tillbaka sina pengar.

Jag tror att det är bättre om man, så att säga, tar bort korten ett och ett från detta korthus än att nån plötsligt river hela fasaden så att allt rasar på en gång.
Efter att ha läst om alla konstigheter och hört presskonferensen etc etc så är min uppfattning en som man tydligen inte får uttala.. men om den stämmer så har jag läst att det kan gå illa om saker och ting brakar ihop lite för snabbt.
Jag vill inte påstå att jag absolut har rätt (och jag hoppas så klart inte det) men det vore ju väldigt synd om det blev ett riktigt tragiskt slut på denna historia.

Jag ville bara få ur mig detta.. ta det inte som ett försök till påhopp på nån. Jag vill bara höja ett varningens finger. Och som sagt, det handlar om min personliga och högst oprofessionella bedömning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisk47
Låt oss anta att du har rätt.

/.../

Fast jag försöker inte göra anspråk på att ha rätt, jag bara spekulerar.

---

För övrigt är jag, trots vad en del illitterata här i tråden tycks tro, fortfarande väldigt skeptisk till Medisons affärsidé, jag försöker bara förhålla mig neutral tills något har bevisats i endera riktning. Och en stor del av mig vill uppriktigt att Medison skall klara av att leverera datorer till alla som beställer.

SweClockers administratörer får för min del gärna bekräfta att min IP-adress inte är densamma som andra medlemmars för att få slut på paranoida inlägg som detta:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Medlem

Notera att på presskonferensen han sa "jag tog pappaledigt, sedan så blev jag trött på att leva på fruns inkomst" ... [och börjar ett företag som kräver miljoner i investeringar]

kul

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
billigare än:

Jodå, det kommer en billigare från Asus.. runt $200 ska den kosta, men då får man det man betalar för och specen är en bit under medison.. så det kan kanske bekräfta att medison är en blåsning.

Det är större chans att en stor företag kan sälja billiga datorer än att en fikabords företag kan göra det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

fattar n inte att han bara vill ha gratis pr. nu kan han ju rida på denna våg ett tag. har någon kollat upp dom andra jönsarna som var med på presskonferensen? nordenchefen och allt vad dom nu hette

*bort*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det är större chans att en stor företag kan sälja billiga datorer än att en fikabords företag kan göra det.

fikabords företag... skratt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast jag försöker inte göra anspråk på att ha rätt, jag bara spekulerar.

---

För övrigt är jag, trots vad en del illitterata här i tråden tycks tro, fortfarande väldigt skeptisk till Medisons affärsidé, jag försöker bara förhålla mig neutral tills något har bevisats i endera riktning. Och en stor del av mig vill uppriktigt att Medison skall klara av att leverera datorer till alla som beställer.

SweClockers administratörer får för min del gärna bekräfta att min IP-adress inte är densamma som andra medlemmars för att få slut på paranoida inlägg som detta:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Jag spekulerar också. Men jag har väldigt svårt att hålla mig neutral efter allt som framkommit, jag skulle till och med drista mig till att påstå att många saker är bevisade. Det är givetvis inte bevisat att man inte kommer att levererar datorer till någon i framtiden. Det är rätt svårt att bevisa när man undviker att svara på några frågor som skulle kunna verifieras i förväg. Istället för att lite mer ingående svara på hur det är tänkt att det ska komma rätt tangentbord så säger man att man ska statsministerkandidera.

Vad måste man som företag göra för att få dig att tappa förtroendet?

Om man mot alla odds lyckas med det här kommer alla som är intresserade av billigare bärbara bli vinnare, oavsätt om man har valt att handla av Medison eller ej. Om en lyckas kommer snart andra följa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Valdi Ivancic har öppnat bageri, Paj (Burek) 1kr fabriker i hela europa.

Ska öppna i bleking osv. Just nu är tillverkaren hemlig men degen görs i taiwan för att sedan bakas i Brasilien.

Finns dock ej som glutenfri men det är något de planerar att göra.

Faktum är att jag personligen älskar Burek.

Haha den var bra!

Degen är alltså _INTE_ samma deg som eldorado använder i sina pizzabottnar. Leverantören är hemlig för att inte pizzabagarna i Sverige ska bli sura.

"Jag ser det från en demokratisk vinkel, där varje svensk ska kunna ha råd att äta minst en paj om dagen!" - Waldi Wonka, CEO Medison Bakery

Permalänk
Medlem

Efter att ha lyssnat på presskonferensen en gång till tycker jag det på många av deras svar nästan verkar som att Medison egentligen bara har ett uppdrag från någon annan större aktör att vara front för detta, och att denna aktör inte har gett Medison tillräcklig frispråkighet för att Medison skall klara av att odla ett förtroende. Någon som av något skäl ännu inte vill synas.

En del av svaren har mellan raderna typ lite av "det får jag inte säga för pappa" över sig.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där är inget direkt jätteovanligt, det finns många s.k. "IT-företag" som t.o.m. opererar från IT-caféer, så det sänker inte deras trovärdighet i mina ögon iaf.

Skulle du göra affärer i mångmiljonklassen och skriva avtal med någon som inte har kontor, sekreterare, kapital och vettiga bankkontakter? Var ska han stoppa kontrakten, i byxfickan eller det virtuella bankfacket? Vem ska hjälpa till med alla telefonsamtal och bokningar? Hur ska han kunna betala inledande leveranser utan kapital, säkerhet (förutom orderstock hos 2CO eller hopp om 20 miljoner för en annons) och ett väl fungerande kontor? Kan man överhuvudtaget sköta en sådan omfattande verksamhet utan ett fungerande kontor - och då menar jag inte att väggarna är viktig utan samspelta duktiga människor bakom.

Är man liten enmansföretagare, programmerare eller marknadsförare då är det lätt att sitta på en café och jobba men inte om man ska vara en VD för ett globalt företag med många miljoner i omsättning.

Skulle du som leverantör leverera 300 000 laptops till en kund på dessa grunder som dessutom har extremt små marginaler på varje såld enhet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dobber
Tror det är 3:e gången samma fråga kommer.. läs tråden..

Gott att någon vet svaret, då slipper kanske jag kontakta 2co. Jag hittar inte svaret på mitt problem i tråden i alla fall. Lust att hjälpa mig?