Permalänk
Medlem

Den Bästa fläkten

Jag har ett par Coolink 120mm som jag tyckte var tysta men nu när jag jämfört dom med mina Mist fläktar jag fick med mitt Lian Li chassi så tycker jag Coolink fläktarna är plastiga och låter mycket, känns som dom vibrerar mycket. Hör knappt Mist fläktarna jämfört med dom.

Vill alltså veta nån bra fläkt man kan ha utan att behöva köpa nya hela tiden för dom inte duger. 80mm vill jag ha med till nätagget

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Den här länken kanske kan hjälpa:
http://www.idg.se/2.1085/1.114111

Permalänk
Medlem

...

Papst eller noctua.. noctua om du ska ha tysta men inte så starka fläktar, papst om du vill ha knappt hörbara starka fläktar x'd

Permalänk
Medlem

Är dom lika tysta men papst blåser bättre? Hur tror ni de är mot mina Coolink och mist fläktar?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Har både Papst 120mm 4412 F och Nexus D12SL-12. Papst blåser lite starkare men har tjutande ljud i maxfart. Nexus blåser lite mindre men låter lite mindre också. Nexus är både billigare och bättre trycker jag faktiskt. Så har nästan bara Nexus i min låda nu fast alla med fläktkontroller för att göra de ännu tystare. Rekommenderas starkt. Nexus fläktarna finns bla på inet.se för 75kr.

Permalänk
Medlem

Bästa fläkten är Noctua 120mm, köp isåfall s1200 (du får med resistans att sänka hastigheten till ohörbar). Som Artman nämner så är Nexus betydligt mer prisvärd, men Noctuan är finare. Vilket som helst av ovanstående är jättebra kvalité.
Angående bytet av fläkten i nätagget, se till att du får en som blåser tillräckligt. Lägg dig helst inte för många rpm under orginalfläktens hastighet. Mitt north-q blir varmare sen jag bytte ut orginal-kina-fläkten på 1300rpm mot en Nexus 1000rpm.
Jag har för mig att "Mist" är namnet som Cooltek går under i vissa länder, bland annat Norge. Generellt sett så är fläktar av genomskinlig plast (vet inte vad materialet heter, men á la LED-fläktar) något sämre vad gäller ljudnivån.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Jag får se hur det blir med fläktar, ska kolla upp dom ni nämnt:) Har en Coolink fläkt i nätagget sen nån månad tillbaka och den blåser inte mycket så det ska nog funka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag Scythe efter att ha läst diverse recensioner på SPCR. Noctuan är inget dåligt val men Scythe ska ha en behagligare "ljudbild" samt bättre livslängd.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Nån som har länkar var man kan köpa fläktarna? Hittar inte dom på prisjakt.se

DeluxXxe: Såg nu att du nämde Mist fläktarna. Jag tycker de är mycket tystare än Coolink fläktarna iallafall.. Coolink fläktarna vibrerar liksom är är plastiga. Mist fläktarna är mer stabila.
Tror ni det blir skillnad om jag byter fläktar? Har ju redan tysta fläktar men tror man kan sänka ljudnivån lite till.. Noctua fläktarna verkade väldigt mycket för dyra

Visa signatur