Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Kan inte alls hålla med. Har flera spel där mitt kort inte orkar driva helt och hållet när jag maxar grafiken. Det är klart grafikkortsrelaterat då det flyter bra i lägre upplösningar.

Det är helt rätt. Finns endel spel som till och med får 8800GTX och Ultra att gå ner på knä, även dubbla sådana också.

Men jag tror att det handlar om optimering av standarden "okej" som ligger bakom. Det finns ett flertal spel som inte är speciellt bra optimerade om man tittar till grafiken eller ska man skriva så här; Spel kräver för mycket tanke på grafiken.

Oblivion är ett sådant fall, kräver alldeles för mycket och ser urkel ut jämfört med nya spel idag. Vanguard2 som förmodligen är det mest krävande spelet någonsin men samtidigt fulaste någonsin gör ju så att allt hackar i högre upplösningar.

Ne, tacka vet ja Crytek med Crysis. Där flyter det som smör öven om dom använder sig av en Quad core och snyggt i hästväg jämfört med något spel idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

[ironi]Kanske HD2900XT äntligen fått sina omtalade uber drivrutiner när G92 kommer ut på marknaden.[/ironi]

OT: Tycker nästan det är tråkigt att Nvidia blivit solklar dominant på marknaden med tanke på ATI´s fiasko. Hoppas de kan svara på ett bättre sätt kommande generation.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är helt rätt. Finns endel spel som till och med får 8800GTX och Ultra att gå ner på knä, även dubbla sådana också.

Men jag tror att det handlar om optimering av standarden "okej" som ligger bakom. Det finns ett flertal spel som inte är speciellt bra optimerade om man tittar till grafiken eller ska man skriva så här; Spel kräver för mycket tanke på grafiken.

Oblivion är ett sådant fall, kräver alldeles för mycket och ser urkel ut jämfört med nya spel idag. Vanguard2 som förmodligen är det mest krävande spelet någonsin men samtidigt fulaste någonsin gör ju så att allt hackar i högre upplösningar.

Ne, tacka vet ja Crytek med Crysis. Där flyter det som smör öven om dom använder sig av en Quad core och snyggt i hästväg jämfört med något spel idag.

Mjo
Vissa 3d-motorer är helt enkelt rätt kassa verkar det som

Obliv kan jag "standard-maxa" (dvs max som vanliga spelets gui tillåter) utan problem.

Att maxa vanguard är som du säger dock bara att glömma. (Jag spelade detta ett tag)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns inget Vanguard 2 bara Vanguard. Och det är det snyggaste MMO som finns ute nu + att om man ställer upp alla settings så kan man i spelet se flera mil framåt med .ini optimeringar. Vilket inget spel idag kan + att det har texturer som tar över 1000+ mb i texturminne (vilket även everquest 2 kan göra i vissa fall).

Så det är inte bara det att motorn inte är optimerad (för den bygger på unreal 2,5 motorn).

Och högsta inställningarna i det spelet var gjorda för "framtida grafikkort" som utvecklarna själva säger.

Och Crysis kommer vara optimerat för 2 tillverkare som alla vet vid det här laget, intel och nVidia. Då de jobbat med ingenjörer från båda företagen i över 5 år nu. Om det inte flyter med den kombinationen då blir spelet men främst motorn ett ruskigt fiasko.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt 8600GT idag. Min bror har de på hans dator också. Han ligger på 60-100 FPS hela tiden i wow. Jag ligger på 40 fps med exakt samma kort. Jag har 1024 Ram 3800+ Dual core. MSI K9VGM-V moderkort.. Han har lite andra saker i datorn blandannat 2gb ram.

Jag vet inte riktigt vad felet kan vara. Jag har laddat ner nyaste drivrutinen.

Kan de bero på ram eller nått? Snälla hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Mycket möjligt, men i dagens spel kommer man inte märka någon som helst skillnad mellan det och ett 8800GTS på normala upplösningar.

Jag kan inte ens köra RainbowSix Vegas i maxade inställningar i 1280x1024 med mitt 8800GTS 640MB. Då har jag dessutom en överklockad Core2Duo E6600 som processor samt 2GB ram. Jag LÄNGTAR efter nästa generations kort

Edit: Kan tillägga att jag även har överklockat grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag kan inte ens köra RainbowSix Vegas i maxade inställningar i 1280x1024 med mitt 8800GTS 640MB. Då har jag dessutom en överklockad Core2Duo E6600 som processor samt 2GB ram. Jag LÄNGTAR efter nästa generations kort

Edit: Kan tillägga att jag även har överklockat grafikkortet.

Skyll på speltillverkarna, 8800GTS och dess gelikar har väldigt hög prestanda, men sen finns det vissa spel som är skitdåligt optimerade, som sagt.
Av allt att döma verkar Crysis bli riktigt bra optimerat och klara sig riktigt fint på de nuvarande korten trots att den grafiska kvaliteten minst sagt verkar grym, vilket återigen bevisar att dålig prestanda i spel ofta är spelens eget fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kossan90
Jag fick mitt 8600GT idag. Min bror har de på hans dator också. Han ligger på 60-100 FPS hela tiden i wow. Jag ligger på 40 fps med exakt samma kort. Jag har 1024 Ram 3800+ Dual core. MSI K9VGM-V moderkort.. Han har lite andra saker i datorn blandannat 2gb ram.

Nyaste drivrutinerna behöver automatiskt inte vara bäst, speciellt inte för ett enskilt spel. Testa de drivrutiner din bror har.
Om det fortfarande går alldeles för långsamt, du kan ju testa andra saker än just WoW, olika 3DMark t ex så tycker jag du ska formatera om din dator.
Är i många fall enklare än att sitta i evigheter och leta efter ett visst fel som man kanske ändå aldrig hittar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kossan90

WoW skiljer sig från de flesta nyare spel. Där har processorn och minnet stor betydelse. Så det beror säkert på att du har en sämre processor och även att du har mindre med minne.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant när alla pratar om "bra optimerade spel" tar upp crysis som exempel, ett spel som inte ens har lanserats. Spelet kan ju lika gärna vara übersunkigt optimerat och ligga rocksteady runt 4 fps på två 8800gtx i SLi. Även om detta inte är så troligt så återkommer vi till faktan att vi faktiskt inte vet så mycket om speletän så att vi kan använda det som ett "riktigt" argument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Jag tycker det är intressant när alla pratar om "bra optimerade spel" tar upp crysis som exempel, ett spel som inte ens har lanserats. Spelet kan ju lika gärna vara übersunkigt optimerat och ligga rocksteady runt 4 fps på två 8800gtx i SLi. Även om detta inte är så troligt så återkommer vi till faktan att vi faktiskt inte vet så mycket om speletän så att vi kan använda det som ett "riktigt" argument.

Crysis finns det dock en hög demon till, som tydligt pekar på att det skulle vara väl optimerat, till skillnad från spel som exempelvis Lost Planet vars demon verkar ge helt fantastiskt dåliga resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Skyll på speltillverkarna, 8800GTS och dess gelikar har väldigt hög prestanda, men sen finns det vissa spel som är skitdåligt optimerade, som sagt.
Av allt att döma verkar Crysis bli riktigt bra optimerat och klara sig riktigt fint på de nuvarande korten trots att den grafiska kvaliteten minst sagt verkar grym, vilket återigen bevisar att dålig prestanda i spel ofta är spelens eget fel.

Jag behöver inte "skylla" på speltillverkarna osv. 8800GTS räcker inte till idag, det finns många spel som får ner kortet på sina knän i vanliga upplösningar (1280x1024). Varför drar du upp crysis förövrigt? Kommer alla framtidens spel bygga på den spelmotorn eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hahahahahaha Det är sånt jag vill läsa på morgonen när jag sitter på jobb å dricker kaffe.
Men det kanske blir både dubbelt så snabbt och dubbelt så snyggt med ett 9800.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Citat:

Kör man in tex Natural Environments eller någon liknande mod till Oblivion så ser det grymt ut och går fortfarande att köra på högsta inställningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Finns inget Vanguard 2 bara Vanguard. Och det är det snyggaste MMO som finns ute nu + att om man ställer upp alla settings så kan man i spelet se flera mil framåt med .ini optimeringar. Vilket inget spel idag kan + att det har texturer som tar över 1000+ mb i texturminne (vilket även everquest 2 kan göra i vissa fall).

Så det är inte bara det att motorn inte är optimerad (för den bygger på unreal 2,5 motorn).

Och högsta inställningarna i det spelet var gjorda för "framtida grafikkort" som utvecklarna själva säger.

Hm, okej hade fel där.

Mycket möjligt men varför är spelet så fult och kräver som det gör oavsett default eller ej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR

Finns ju folk som både du och jag som har provat på Crysis egna demo. Gametrailers har gjort det. Crytek tillsammans med Nvidia och Intel har visat upp spelet och det flyter väldigt bra. Spelet är helt enkelt grymt optimerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Kör man in tex Natural Environments eller någon liknande mod till Oblivion så ser det grymt ut och går fortfarande att köra på högsta inställningarna.

Smaken som baken.

Jag vet många spel idag som ser bättre ut än Oblivion overall som inte kräver lika mycket hårdvara som Oblivion faktiskt gör.
Jag tyckte Oblivion var grymt snyggt när det kom men i nutida dagar har det har hänt väldigt mycket. Jag vet till och med ett hästspel som ser bättre ut än Oblivion.

Men det är väl inget konstigt, nyare spel ser väl oftast bättre ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv

Det svåra blir väl att hitta en CPU som inte flaskhalsar vid 100% användning, möjligtvis en Phenom

Permalänk

en sån dära 45nm intel yorksfield elr va dom heter

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Det svåra blir väl att hitta en CPU som inte flaskhalsar vid 100% användning, möjligtvis en Phenom

Som vanligt kommer det inte bli några problem att flaskhalsa grafikkorten, oroa dig inte. Förstår inte varför folk tjatar om det, spelar ni bara äldre spel eller? Personligen vill jag brassa på med 16x AA i alla spel men tyvärr kan jag inte leva med prestandasmällen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r

haha..... Då kommer folk med detta tjat om flaskhalsande................. Trodde alla visste hur de låg till redan....

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Citat:

Smaken som baken.

Jag vet många spel idag som ser bättre ut än Oblivion overall som inte kräver lika mycket hårdvara som Oblivion faktiskt gör.
Jag tyckte Oblivion var grymt snyggt när det kom men i nutida dagar har det har hänt väldigt mycket. Jag vet till och med ett hästspel som ser bättre ut än Oblivion.

Du får gärna nämna några. Där kanske är något man inte testat.
Vet att du pratade om STALKER och Call of Juarez tidigare, så just Call of Juarez ordnade jag då och det var rätt bra.

Permalänk
Medlem

Tycker tråden som vanligt spårade ur med snack om optimeringar, grafikmotorer, spel i allmänhet och processorer som flaskhalsar.

Såvitt jag vet handlar tråden om rykten och spekulationer om den kommande G90 arkitekturen så istället för att fylla tråden med skit så kan ni länka specs/fakta och fortsätta diskutera runt denna annars bör väl tråden förbli tyst tills ny information kommer?

Permalänk
Medlem

När tror ni vi kan se dom första prestanda resultaten ifrån g90?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Citat:

Smaken som baken.

Jo det är väl sant men moddarna till Oblivion är oftast mer optimerade och snyggare än orginalspelet. Oblivion var bra för sin tid men nu finns det ju bättre saker. Just Natural Environments gör en väldigt stor skillnad iaf. Jag kan köra med svajande gräs och buskar, extra viewdistance mm i 1920x1200 med allt på högsta och HDR utan att det laggar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Du får gärna nämna några. Där kanske är något man inte testat.
Vet att du pratade om STALKER och Call of Juarez tidigare, så just Call of Juarez ordnade jag då och det var rätt bra.

Sure, bland annat dom du själv drog upp, Stalker, Call of Juarez..

..Ghost Recon: Advanced Warfighter 2
Colin Mcrae - DiRT
Jump And Ride: Riding Academy

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Jo det är väl sant men moddarna till Oblivion är oftast mer optimerade och snyggare än orginalspelet. Oblivion var bra för sin tid men nu finns det ju bättre saker. Just Natural Environments gör en väldigt stor skillnad iaf. Jag kan köra med svajande gräs och buskar, extra viewdistance mm i 1920x1200 med allt på högsta och HDR utan att det laggar.

Håller med om att moddarna till Oblivion är mer optimerade. Jo för sin tid och lite till så höll Oblivion verkligen mottet och jag håller även med dig att Natural Environments gör en större betydelse grafiskt.

Fast om man går in på www.gametrailers.com och markerar PC uppe till höger så tittar på alla HD spelen så märker man att alla spelbolag har gått upp två nivåer och alla spelen har nästan lika snygg grafik av dom spelen som går att jämföra.

Ni ska veta att Crysis är knappast det enda spelet när det lanseras som är snyggt. Det är dock det första omtalade spelet som ska vara så snyggt men jag har sett några stycken och alla finns på gametrailers.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Och Crysis kommer vara optimerat för 2 tillverkare som alla vet vid det här laget, intel och nVidia. Då de jobbat med ingenjörer från båda företagen i över 5 år nu. Om det inte flyter med den kombinationen då blir spelet men främst motorn ett ruskigt fiasko.

vanguard är grymt fult, och dåligt optimerat. jag har bara sett screenshots på det och trailers men vette fan vad som kan dra så mycket kraft. och sen bygger det spelet som sagt på ue2.5 motorn, samma som i UT2k4 som var ett grymt bra optimerat spel.

Permalänk
Medlem

Nice! Får nog bli en "liten" upgrade med ny prolle, minnen och ett 9800GTX i november

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Äh, 9800 är väl inget, ett sånt har jag haft i 3 år nu

...glömde jag nämna att det är dax för ny dator?

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Najs
jag som var på väg att beställa en uppgradering med 8800gts.
Ne 6600:at får kämpa vidare tills det här monstret släpps istället

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Najs
jag som var på väg att beställa en uppgradering med 8800gts.
Ne 6600:at får kämpa vidare tills det här monstret släpps istället

Ehm? Det är troligen 8700 som kommer släppas i november, alltså den kommer suga jämfört med 8800 GTS. Märker att du inte har hängt med i "utvecklingen"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ehm? Det är troligen 8700 som kommer släppas i november, alltså den kommer suga jämfört med 8800 GTS. Märker att du inte har hängt med i "utvecklingen"..

Inte köpt datordelar på tammefan... 5 år tror jag.
så 9800:at kommer inte komma fören nästa år nångång?

Fan att det alltid ska finnas nåt "bättre runt hörnet" när man ska beställa grejer.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf