Permalänk

Nya GeForce 9800

Det finns nu information om nvidias nästa GeForce serie, 9800.

- 65nm process technology at TSMC.
- Over one billion transistors.
- Second Generation Unified Shader Architecture.
- Double precsion support (FP64).
- GPGPU native.
- Over one TeraFLOPS of shader processing power.
- MADD+ADD configuration for the shader untis (2+1 FLOPS=3 FLOPS per ALU)
- Fully Scalar design.
- 512-bit memory interface.
- 1024MB GDDR4 graphics memory.
- DirectX 10.1 support.
- OpenGL 3.0 Support.
- eDRAM die for "FREE 4xAA".
- built in Audio Chip.
- built in tesselation unit (in the graphics core"
- Improved AA and AF quality levels

GeForce 9800 GTX will be over two times faster than a GeForce 8800 Ultra in real world games and applcations.

http://www.xbitlabs.com/discussion/3953.html

Jag som knappt han ha mitt 8800GTX i en vecka =/

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

En exakt likadan tråd skrevs för ett par dagar sedan.

Men, visst det låter bra. När kommer dem ut? Q4 ?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Härligt. Skulle fått ett 8800GTX för 3100kr men blev blåst så det får väl bli ett sånthär i vinter när man skrapat ihop pengarna igen ;D

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Om det stämmer låter det jäkligt intressant, minst sagt. Tror jag hoppar över 8800-serien då, och väntar tills de nya korten kommer. Någon som har någon aning om mittensegmentkorten kommer att fungera och vara lika anpassade för media/filmuppspelning som 8500/8600-korten är idag? Är rätt intresserad av dessa kort.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Mumsigt, men bara för att jag då vill ha ett 8800gtx... faen om de inte går ner i pris då blir jag förbannad. Men men, om folk uppgraderar så kanske man kan sno åt sig ett begagnat

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

price for the GeForce 9800 GTX will be 549-649 USD

Det betyder alltså att dem lite antagligen hamnar i samma prisklass som ett 8800GTS 640 kostar just nu om inte lite mindre. 549-649 USD = 3625-4285 kr.

Bara jag som får känslan av att dom gör allt för att få bort ATI?

Jaha, då får det väll bli en ny dator i november då istället. Kanske har kommit nvidia moderkort då med med fullt stöd för 2x16 SLI som också stöder ddr3 minnen till skillnad från nuvarande 680i chipsettet.

Permalänk
Medlem

låter som väldigt mycket roliga saker den har :D.....undra hur kraftigt nätagg som behövs för att driva ett sådant kort tror ni att mitt Hiper Type-R 580W kommer klara av de eller blir det att uppdatera nätagget ännu en gång :D...men som sagt sak bli intressant o se hur detta kort presterar

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Ska enligt nvidia vara strömsnålare än nuvarande 8800GTX.

Permalänk
Medlem

Om dessa rykten är sanna (angående prestanda och pris) så går ATi mot en ond bråd död till mötes.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Inaktiv

nej, ati ska utnyttja flera "cores" så om 16 cores inte är tillräckligt så spänner dom fast 32 osv. detta ska få ned tillverkningskostnader ftersom man bara behöver samma chip. på detta sätt kommer r700 oundvikligen att återta prestandatronen

Permalänk
Medlem

Stämmer ryktena så säljer jag mina 8800GTX i SLI och köper ett 9800GTX. Lär få råd då om jag säljer båda mina kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Det betyder alltså att dem lite antagligen hamnar i samma prisklass som ett 8800GTS 640 kostar just nu om inte lite mindre. 549-649 USD = 3625-4285 kr.

Nope. Kortet kommer att enligt ryktena ovan hamna på 5500-6500 kr. Du tar alltid *10 idagens läge när det gäller saker från USA. Det är moms, tullavgifter med mera och slutligen hamnar på *10.

ON-T:
Låter väldigt intressant men R700 låter betydligt mer intressant. Läs hela artikeln:

Citat:

Scrying into the future, we come across the R700 chip that is scheduled for the first half of 2008. The next-generation graphics core is said to be manufactured at 55 nm process. AMD/ATI claims that this new graphics chip will be using the Multi Core Unified Architecture. NVIDIA also mentioned something about their 1Q 2008 G100 graphics core, which seems to R700's rival as far as we can tell.

http://news.softpedia.com/news/ATI-039-s-R700-to-support-Dire...

Sedan får vi se om detta stämmer och hur pass fler kärnor under kiselplattan effektiviseras och vad det gör för nytta i praktiken. ATi har tedens att göra väldigt avancerade chip med coola features. Det känns som att ATi helt enkelt gör för avancerade kort för dom som kodar drivrrutinerna, titta på R600.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

ja hursomhelst är det bra om ryktena stämmer så kan man köra dåligt/rått kodade/optimerade spel på max

Permalänk
Medlem

De kommer la komma en gts variant av 9800 också va?....för då kanske man borde satsa på en sån eftersom dom kommer antagligen bli mer prisvärda

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Inaktiv

ja det kommer en gt/gts-variant av kortet. med en kostnad av 399-449 $
vad kommer det för krävande spel vid årsskiftet? för 8800gtx pallar ju crysis på max redan och spelet är inte färdigoptimerat ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nope. Kortet kommer att enligt ryktena ovan hamna på 5500-6500 kr. Du tar alltid *10 idagens läge när det gäller saker från USA. Det är moms, tullavgifter med mera och slutligen hamnar på *10.

´

Jo men svenska säljare lär väll knappast importera kortet från USA? Jag bara antog att det amerikanska priset var inklusive deras tull och moms.
Men även om det hamnar på 5500-6500 så är det iallafall vad ett 8800Ultra kostar idag och om det stämmer att det ska vara dubbelt så snabbt som ett 8800gtx så måste nästan ultra/gtx korten sjunka sanslöst i pris.

Permalänk
Medlem

Köpa

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
´

Jo men svenska säljare lär väll knappast importera kortet från USA? Jag bara antog att det amerikanska priset var inklusive deras tull och moms.
Men även om det hamnar på 5500-6500 så är det iallafall vad ett 8800Ultra kostar idag och om det stämmer att det ska vara dubbelt så snabbt som ett 8800gtx så måste nästan ultra/gtx korten sjunka sanslöst i pris.

Nu får vi koppla på hjärnkontoret.

Vart får dom svenska återförsäljarna kortet ifrån? Det kostar pengar att beställa hem kort och korten görs inte i Sverige utan det görs utomlands och innebär att man får beställa hem dom. Detta resulterar till tullavigt, moms med mera. Jag vet inte exakt hur det fungerar och vad allt heter men under 5500 kr hamnar du icke på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det kommer hända samma sak med R700 som R600.. vi läser om vilka egenskaper den har osv och får värsta förväntningarna om hur bra den är och sen när den kommer ut så springer 9800GTX förbi R700 :/
Men man kan ju alltid hoppas att det blir nått av detta kort, för blir det inte de så tänker jag alldrig köpa nått Ati kort för resten av livet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Det kommer hända samma sak med R700 som R600.. vi läser om vilka egenskaper den har osv och får värsta förväntningarna om hur bra den är och sen när den kommer ut så springer 9800GTX förbi R700 :/
Men man kan ju alltid hoppas att det blir nått av detta kort, för blir det inte de så tänker jag alldrig köpa nått Ati kort för resten av livet.

Nja, så negativa ska vi inte vara. ATi är proffs på att lansera sent och göra strömslukande, varma grafikkort, det vet vi. Där är Nvidia betydligt bättre på att göra smarta, effektiva lösningar som också presterar därefter. Men ATi har väldigt kompetenta arkitekter och utvecklare som kan göra grafikkort till monster. Men det är som jag skrev tidgare, Jag tror dom gör för avancerade chip än vad dom som kodar drivrutiner klarar av att hantera helt enkelt.

Jag fick precis upp Vista i skallen och tänkte skriva några rader vad jag tror när det gäller drivrutiner. Det är ju lite huller om buller med drivrutiner för de båda aktörerna just nu och det är mycket klagande på både ATi och Nvidia angående drivrutiner till Vista men även MS är boven här. Det får vi inte glömma. Hur, varför och när det vet jag inte men MS ska inte slippa undan all pajkastning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Köpa 8800GTS nu eller vänta o köpa 9800GTS??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Köpa 8800GTS nu eller vänta o köpa 9800GTS??

Har du pengarna så köper du så klart något bra grafikkort idag och njuter tills 9800 serien har lanserat. Jag kommer att klippa det bästa kortet av R700 och 9800.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Det kommer hända samma sak med R700 som R600.. vi läser om vilka egenskaper den har osv och får värsta förväntningarna om hur bra den är och sen när den kommer ut så springer 9800GTX förbi R700 :/
Men man kan ju alltid hoppas att det blir nått av detta kort, för blir det inte de så tänker jag alldrig köpa nått Ati kort för resten av livet.

det kommer inte bli ett r600 igen det lovar jag. r700 fungerar på ett annat sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
det kommer inte bli ett r600 igen det lovar jag. r700 fungerar på ett annat sätt.

Jo men frågan är hur det effektiviseras. Vi har faktiskt ingen aning om det och är det som ryktet stämmer att R700 har flera kärnor under kiselplattan så kan faktiskt ATi simma lite väl djupt. Är ATi redo för detta? Dom har ju redan problem med HD2900XT något fruktansvärt drivrutinsmässigt. HD2900XTX blev ju en totalflopp och HD2900XT 1GB har ju fortfarande inte lanserats på bred front?

R700 kommer säkerligen att bli toppen när det lanseras men jag tror ej vi kommer att få se det tidigare än 08- Q2 om ryktena stämmer med Multicore.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu får vi koppla på hjärnkontoret.

Vart får dom svenska återförsäljarna kortet ifrån? Det kostar pengar att beställa hem kort och korten görs inte i Sverige utan det görs utomlands och innebär att man får beställa hem dom. Detta resulterar till tullavigt, moms med mera. Jag vet inte exakt hur det fungerar och vad allt heter men under 5500 kr hamnar du icke på.

Jodå, hjärnkontoret är påkopplat.

Vad jag menade var att givetvis måste svenska säljare importera korten och betala svensk tull, moms mm. Men det samma gäller ju för USA fast dom får givetvis betala amerikansk tull och moms. Men våran tull och moms är alltså så vansinningt mycket högre så det blir 2 000 kr dyrare minst? Det suger ju om inte annat.

Men återigen blir det ju iallafall lika mycket som ett 8800Ultra, kanske lite mer.

Permalänk
Medlem

ångrar lite att jag köpte mitt 8800GTS kort igentligen. Skulle ha sparat lite emr pengar för att ha råd med ett 9800GTX istället :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
ångrar lite att jag köpte mitt 8800GTS kort igentligen. Skulle ha sparat lite emr pengar för att ha råd med ett 9800GTX istället :).

Tss, njut av ditt kort nu istället. Ett 8800 GTS kommer springa med fanan uppe en bit in i 08 och längre än så är det fullständigt omöjligt att planera gällande datorkomponenter. Jag köpte nyss ett 8800 Ultra och ångrar mig inte för en sekund, kortet gör mig go och glad nu och när jag känner att det inte räcker till så hoppas jag på ett bra andrahandspris och går vidare. Easy as that

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Jodå, hjärnkontoret är påkopplat.

Vad jag menade var att givetvis måste svenska säljare importera korten och betala svensk tull, moms mm. Men det samma gäller ju för USA fast dom får givetvis betala amerikansk tull och moms. Men våran tull och moms är alltså så vansinningt mycket högre så det blir 2 000 kr dyrare minst? Det suger ju om inte annat.

Men återigen blir det ju iallafall lika mycket som ett 8800Ultra, kanske lite mer.

Ja tyvärr så är det så. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Innan diskussionen drar iväg för långt kan man väl sticka in med påminnelsen att detta bara är en kommentar av en privatperson som säger sig ha insiderinfo. De andra läsarna av den engelskspråkiga sajten har drivit med denna kommentar i över en månad. En tråd här på Swec låstes häromdagen då en av de mer parodiska inläggen från X-bit kopierades och postades.

Det är väl lite orimligt att denna detaljinfo skulle lanseras av denna enda person och sedan inte bekräftas av mer tillförlitlig källa på över en månad?

Sitt ner i båten!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Säger vad jag sa inför G80 vs R600: Idiotiskt att ens diskutera next gen nvidia vs next gen ati över huvudtaget eftersom vi inte har en blekaste aning om vad som kommer hända. inte ens om vi hade haft färdiga specs i näven hade vi haft en aning. Kul med trådar om nya kort etc, men att jämföra nya arkitekturer med varandra innan båda är släpta är totalt meningslöst. det finns ingenting någon part kan säga nu som kommer baseras på verkligheten för 5 öre. Vi har ingen aning om R700 blir en ny megaflopp, eller om det blir ett nytt R300. Så vad tjänar det till att diskutera det?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640