Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
För att få spel kräver eller ens utnyttjar 640MB minne i dagsläget.

Och sen är det roligt också att grafikkort (iaf i Windows Vista) tar över 700mb från ram minnet Förstår verkligen inte varför då knappt hela grafikminnet används.

Permalänk
Inaktiv

hmmm det ska komma en ny version av r600, r680 som ska ha omfördelade resurser, fler TMUer och mindre ROPs eller tvärtom. detta ska öka prestandan avsevärt (hd2900xt har flaskhalsar inom sej)

Permalänk

JackeShan: Oanvänt ram är onödigt ram. Om du inte gillar att Vista använder 700mb ram då ska du inte prova t ex Ubuntu som hela tiden använder 98% av ditt ram.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
JackeShan: Oanvänt ram är onödigt ram. Om du inte gillar att Vista använder 700mb ram då ska du inte prova t ex Ubuntu som hela tiden använder 98% av ditt ram.

Lite off-topic, men senast jag körde Ubuntu med ett par program installerade så låg minnesanvändningen på ca 250mb av mina 2gb. Så några 98% är det inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrAmin
Hur kan ett 8800gts 320mb vara snabbare än det med 640mb ???, det är ju samma kort fast med hälften minne, då borde de ju alltid vara lika bra eller sämre? xD

Jag tror det handlar om att mindre minne blir mindre ansträngande för grafikkortet att hantera i lägre upplösningar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
JackeShan: Oanvänt ram är onödigt ram. Om du inte gillar att Vista använder 700mb ram då ska du inte prova t ex Ubuntu som hela tiden använder 98% av ditt ram.

Jo men problemet är att jag använder det ram minnet som grafikkortet snor. Måste hela tiden använda från växlingsfilen så fort ramminnet tar slut...

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat det men är det någon som har en aning om hur stort ett 9800gtx kommer bli ungefär?

Om 8800gtx/ultra är riktigt stora idag(ca 27cm) och kan skapa problem i vissa chassin kan man ju fråga sig hur stora kommande generations kort kommer bli?

Visa signatur

Q6600 - 4gb CorsairXMS2 - ATI 4870 1GB - Zalman HD160 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vaader
Vet inte om jag missat det men är det någon som har en aning om hur stort ett 9800gtx kommer bli ungefär?

Om 8800gtx/ultra är riktigt stora idag(ca 27cm) och kan skapa problem i vissa chassin kan man ju fråga sig hur stora kommande generations kort kommer bli?

Om det som skrivits i tråden stämmer så kommer korten tvärtom att bli mindre. Men annars, har svårt att tro att företagen skulle släppa kort längre än dagens GTX / Ultra för kommersiellt bruk. Dagens kort ligger precis på smärtgränsen för vad många miditowers klarar av och en hel del klarar inte av det alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nu får vi koppla på hjärnkontoret.

Vart får dom svenska återförsäljarna kortet ifrån? Det kostar pengar att beställa hem kort och korten görs inte i Sverige utan det görs utomlands och innebär att man får beställa hem dom. Detta resulterar till tullavigt, moms med mera. Jag vet inte exakt hur det fungerar och vad allt heter men under 5500 kr hamnar du icke på.

Korten görs väl inte i USA utan typ Malaysia ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Korten görs väl inte i USA utan typ Malaysia ?

Helt rätt att korten inte görs i USA vad jag vet. Jag läste inte ordentligt tidigare. Det jag menar är att priserna bestäms från USA.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara "säga" att det tycks bli en spännade vinter och kommade vår vad gäller nya grafikkort, om man funderar på att köpa ett nytt grafikkort inom kort - man får dock hoppas att bl.a. drivisar blir bättre framöver oavsett om det står ATi eller nVIDIA på dem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

jag drömmer om en tid som en gång fanns då grafik kort inte ens behövde ha kylfläns...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag drömmer om en tid som en gång fanns då grafik kort inte ens behövde ha kylfläns...

Men Quake 1 i 640x480 håller inte föralltid Vi får ta det onda med det goda.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Men Quake 1 i 640x480 håller inte föralltid Vi får ta det onda med det goda.

word, lol

Permalänk
Medlem

- Over one billion transistors.

Det är mycket jo mer transistorer desto mer värme utveckling..
undrar hur de ska lösa värme problemet...

det är bra att de gör snabbare men enda nackdelen blir värme problem som kan leda till frysningar, krasch, etc. och förkortat livslängd på kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel2000
- Over one billion transistors.

Det är mycket jo mer transistorer desto mer värme utveckling..
undrar hur de ska lösa värme problemet...

det är bra att de gör snabbare men enda nackdelen blir värme problem som kan leda till frysningar, krasch, etc. och förkortat livslängd på kortet.

Jag prioriterar nog mer ljudnivå så länge kortet är stabilt. Har ett 6800GT som fungerar och arbetar i 80 grader celsius, och 8800-korten är ju ännu varmare, speciellt sommartid. Kanske Zalmans nya kylare (VF-1000?) kommer förmonterade på de nya korten? Sen ska ju 9XXX-serien vara svalare än 8XXX-serien.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha noterat att det där INTE är en artikel/nyhet från Xbitlabs utan en komentar från en helt random person som helt saknar trovärdighet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel2000
- Over one billion transistors.

Det är mycket jo mer transistorer desto mer värme utveckling..
undrar hur de ska lösa värme problemet...

det är bra att de gör snabbare men enda nackdelen blir värme problem som kan leda till frysningar, krasch, etc. och förkortat livslängd på kortet.

Det har redan löst det problemet.
Lösningen heter 65nm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ingen verkar ha noterat att det där INTE är en artikel/nyhet från Xbitlabs utan en komentar från en helt random person som helt saknar trovärdighet.

Jag försökte på första sidan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Innan diskussionen drar iväg för långt kan man väl sticka in med påminnelsen att detta bara är en kommentar av en privatperson som säger sig ha insiderinfo. De andra läsarna av den engelskspråkiga sajten har drivit med denna kommentar i över en månad. En tråd här på Swec låstes häromdagen då en av de mer parodiska inläggen från X-bit kopierades och postades.

Det är väl lite orimligt att denna detaljinfo skulle lanseras av denna enda person och sedan inte bekräftas av mer tillförlitlig källa på över en månad?

Sitt ner i båten!

...men det är svårt att nå fram med sådana inlägg när folk är helt sjövilda av förväntan.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
JackeShan: Oanvänt ram är onödigt ram. Om du inte gillar att Vista använder 700mb ram då ska du inte prova t ex Ubuntu som hela tiden använder 98% av ditt ram.

Bara tvungen att svara så att vi reder ut begreppen. Ubuntu (tja, de flesta unixar då) använder ju inte allt minne utan har det helt enkelt "reserverat". Kolla lite närmare med free-kommandot så får du se hur mycket som egentligen används.

Återigen, förlåt för OT-svar, men vill inte att folk ska tro att en linuxdistribution käkar fyra gig ram

Visa signatur

Sharkoon Rebel9 | Gigabyte GA-P35-DS3R | Intel C2D E6550 | 4GB Corsair XMS2 800MHz | Leadtek WinFast 6800GT 256MB (<- jag vet, ska uppgraderas :))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ingen verkar ha noterat att det där INTE är en artikel/nyhet från Xbitlabs utan en komentar från en helt random person som helt saknar trovärdighet.

Bara det att det står att det ska ha ljud integrerat får mig att bli mycket skeptisk. Men så är det också väldigt kul att fantisera om vad som kommer i en nära framtid.

Ni som skriver att nVidia ska göra slut på AMD/ATI, hur stor del av marknaden har nVidia mot de andra på marknaden?

Från nVidia själva: http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=116466&p=irol-new...

NVIDIA continued to capture leading share in five GPU categories,
according to Mercury Research:
* Total Standalone - 66 percent
* Total Desktop Standalone - 65 percent
* DirectX 9 - 64 percent
* DirectX 10 - 75 percent
* Total Notebook Standalone - 68 percent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
hmmm det ska komma en ny version av r600, r680 som ska ha omfördelade resurser, fler TMUer och mindre ROPs eller tvärtom. detta ska öka prestandan avsevärt (hd2900xt har flaskhalsar inom sej)

Du kanske menar r670 som är i stort sett två nergraderade r600 ihopklistrade?
Det är ryktet iallafall, gör mig inte glad för det då det jag vill ha är ett 2900pro för 2000-2500kr. Även det är bara ett rykte, men det gör mig gladare än r670

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Det betyder alltså att dem lite antagligen hamnar i samma prisklass som ett 8800GTS 640 kostar just nu om inte lite mindre. 549-649 USD = 3625-4285 kr.

Bara jag som får känslan av att dom gör allt för att få bort ATI?

Jaha, då får det väll bli en ny dator i november då istället. Kanske har kommit nvidia moderkort då med med fullt stöd för 2x16 SLI som också stöder ddr3 minnen till skillnad från nuvarande 680i chipsettet.

Går inte riktigt att tänka så - med priset menar jag alltså. Priset hamnar eventuellt på 5000kr (~5500kr vid lansering) då valutan inte går att jämföra direkt inpå samtidigt som folket som säljer korten nu gärna vill få iväg nuvarande systemen och kan inte ta mindre för en 9800GTX när en 8800GTX i dagens läge skulle kosta en tusenlapp mer. Får hoppas kortet inte blir på tok för långt heller - då får man lika gärna sälja hela riggen än att byta låda.

Men det ser riktigt intressant ut... Lite för bra ut, jag kanske kör på det kortet trots att jag precis skaffat ett 2900XT, just för att 9800GTX:an kan ligga i ett så bra prisläge... usch, nu blev det jobbigt. Iallafall, det är därför man jobbar.

EDIT: hade inte läst något angående ATis R700 tidigare, enbart RV670. Nu blev jag ATi inriktad igen, phew, då lever min 2900XT ett kvartal till då ATis produkt lanseras i början nästa år om allting går vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Jag försökte på första sidan...

...men det är svårt att nå fram med sådana inlägg när folk är helt sjövilda av förväntan.

Lustigt nog missade jag det inlägget

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

källkritik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Ingen verkar ha noterat att det där INTE är en artikel/nyhet från Xbitlabs utan en komentar från en helt random person som helt saknar trovärdighet.

visst visst, men det är ändå inte intressant, då HELA denna tråden är BASERAD på att vi antar att de personen ifråga har sagt är sant, eller har sanningsförankring. jag säger inte att det är fel att vara källkritisk, det ska man alltid vara, men eftersom vi spekulerar mycket är så kan man antingen välja att tro på det som sagts eller inte.

Annars har allt som skrivits här skrivits i onödan. hur som helst, denna tråden har gett mig intressant läsning, då jag funderat på att basera mitt framtida datorbygge ( lagom till lanseringen av Crysis ) på 8800gtx, men nu är det kanske lönt att vänta lite.

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Re: källkritik?

Citat:

Annars har allt som skrivits här skrivits i onödan. hur som helst, denna tråden har gett mig intressant läsning, då jag funderat på att basera mitt framtida datorbygge ( lagom till lanseringen av Crysis ) på 8800gtx, men nu är det kanske lönt att vänta lite.

Tumregel gällande datorkomponenter, det är alltid lönt att vänta lite. Väntar du tillräckligt mycket så har du sparat massvis av pengar men du har fortfarande ingen rolig leksak.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om källan är trovärdig eller inte.

Men det skiter jag i.

Det som gör att jag tror på källan är att allting verkar riktigt rimligt.

Prestandan och specifikationerna visar iaf mig precis vad jag väntat på.
Ser precis ut som jag väntat mig.

Köpte inget 8800 kort då jag väntade på detta kort, och jag ångrar mig inte

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
EDIT: hade inte läst något angående ATis R700 tidigare, enbart RV670. Nu blev jag ATi inriktad igen, phew, då lever min 2900XT ett kvartal till då ATis produkt lanseras i början nästa år om allting går vägen.

Jo, tanken var väl så men sök lite så får du fram att R700 enligt rykten blir försenade till Q2-Q3 '08 vilket är mindre trevlig och det sista Daamit behöver...om det stämmer. Men med en multiprocessor låter onekligen intressant. Frågan är bara om ATi drar vatten överhuvudet med sådan avancerad arkitektur eller om det är något som kommer att slå i Hästväg om det återigen stämmer. :):)

Fan, när man var liten hade man julafton en gång per år. Nu känns det som man har det några gånger per år, tja i alla fall från Nvidias och Intels sida för Julafton blir det ju inte från Daamit mer än en gång per 1.5 år känns det som.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Om nåt av det här ryktet är sant, svårt att tro på någon random persons comment på en hemsida, tror ni att ett P35-DQ6, Q6600 med G0 skulle kunna fungera med kortet, köpte nyss...några verkar vara lite oroliga om P35 moderkorten kan hantera ett grafikkort som det här.

Hur mycket watt tror ni den kommer behöva, verkar vara mycket? Har 620w nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Om nåt av det här ryktet är sant, svårt att tro på någon random persons comment på en hemsida, tror ni att ett P35-DQ6, Q6600 med G0 skulle kunna fungera med kortet, köpte nyss...några verkar vara lite oroliga om P35 moderkorten kan hantera ett grafikkort som det här.

Hur mycket watt tror ni den kommer behöva, verkar vara mycket? Har 620w nu.

Inte mer än 8800GTX i alla fall om ryktena stämmer om en tillverkningsprocess om 65nm, såvida dom inte fläskar på ordentligt med volt och frekvenser.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.