Extern hårddisk,överföring problem

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk,överföring problem

Hejsan.
Har nyligen köpt en Western Digital My book Essential 320 Gb extern hårddisk. Men stött på ett probelm då jag skulle överföra en fil på cirka 4 gb. formatet på filen var MDF. Jag får upp ett felmeddelande som säger att externa hårrdisken är full och att jag borde diskrensa den, men jag har bara använt 60 gb av den. Vad kan jag göra för att lösa problem?

Tackar

Permalänk

Filsystem?

Jag antar att du har FAT32 som filsystem på din externa hårddisk? FAT32 stöder inte mer 2gb(?) överföring åt gången, däremot gör NTFS det. Gör följande:

1. Start, kör, skriv in "cmd" utan hartassar och tryck på <OK>
2.skriv convert enhetsbokstav: /fs:ntfs och tryck på enter-knappen (enhetsbokstav ska givetvis ändras till den enhetsbokstav som din usb-hårddisk har blivit tilldelad)
3.Vänta en stund medans din usb-hårddisk konverteras till NTFS-filsystem.
4. Klart! Nu har din externa hårddisk filsystemet NTFS och klarar dina 4gb+ filer :).

Edit: stavfel ;(.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem

Men jag har fört över upp till 10 Gb stor mapp. men kan det vara så att det är formatet på filen den ej stöder eller något sånt?

Permalänk
Medlem

Fat32 stödjer väl inte enstaka filer som är över 4GB väl? Således kan du föra paket med filer på över 1 000 000 GB åt gången så länge de enskilda filerna inte är större än 4GB.

Men går du över till NTFS så klarar den av att hantera större filer än s och då borde problemet vara fixat.

Förtydligande editering: 1 000 000 var bara en siffra tagen direkt ur röven som ett exempel bara och inget mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Det är inte så att det inte går att föra över filer som är över 4gb, Har fört över en 4 gb iso fil men det är en 4gb mdf fil som ej fungerar.

Permalänk
Medlem

Ställer frågan igen är det FAT32 eller NTFS på disken?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

han vill inte kolla

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Men Som Ni Skriver så Syftar ni ju på att om det skulle vara FAT32 så går det ej att föra över filer över 4gb men det går. Precis som jag förklarade så varför det ej går med en MDF fil.

Permalänk
Medlem

Jag frågade igen pga att jag varit med om oräkneliga tillfällen när folk säger en sak 100 gånger och är helt säkra på någonting så visar det sig att dom misstagit sig vilket inte är något fel då alla gör det, ville mest bara ha det konfirmerat så man helt enkelt kunde utesluta det.

Nåväl, jag antar att det inte när något dumt som Norton's skyddade trashcan som spökar eller liknande så att det ligger gamla saker låsta och tar upp utrymme, annars har jag ingen direkt lösning är jag rädd =/

Hittade detta, men det är bara om din MDF fil är från en databas.
http://forums.microsoft.com/msdn/rss.aspx?postid=1593900&foru...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

för mig hände det en gånga att jag råkade rycka ut sladden under en överföring av en fil, sedan kunde jag inte skicka/komma åt något från den som va större än några MB.
det fixades när jag körde en diskreparration (kan hittas på: den här datorn, högerklick på hårddisken som krånglar, egenskaper, verktyg och felkontroll).
frågan är om du har det felet, eller om det är så att din hårddisk helt enkelt inte kan ta emot det filformatet. prova att lägga den i en rar/zip fil eller ge den ett annat namn för tillfället medans du för över den ex: M_F
att man ersätter en bokstav med ett "_"