Skumt ljudkort Soundblaster X-FI

Permalänk
Medlem

Skumt ljudkort Soundblaster X-FI

Mors.

Gick o skaffa mig nytt ljudkort.... blev ett ..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

dock ville jag ha ett ExtremeMusic, alltså med guldpletering ..

Men nu blev det ett sådant ovanstående... o jag kan juh inte tänka mig att skillanden är sååå stor mellan dem..

Dock te mitt problem, JAG tycker detta kort låter SKIT ... o då gämnför jag med mitt tidigare Audigy av första modell.

har spelat mycket musik då det är det jag skulle använda det mest för, dock så tycker jag att ljudet låter spräckt, vilket det då inte gör på mitt gamla kort..

Drar jag sedan på Crystaliser som det säjs skall höjja allt te skyarna så låter det fan ennu värre..!!

vad kan vara trasslet..?? trodde även att detta kort som iofs är snikvarianten av X-FI endå skulle låta hästlängder bättre en mitt audigy nu låter sämre...

Har installerat alla drivrutiner från medföljande cd-skiva för att sedan låta autoupdate uppgradera drivrutinerna..

Men jag är EJ nöjd med ljudet ... o jag tror INTE att mina högtalare är boven då det låtit kalas med mitt gamla Audigy.

Några ideer.?

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk

Ok för det första Low-profile är low budget versionen, och för det andra var det ett xtreme audio low-profile du skulle köpa eller ett xtreme gamer fatality/Elite pro för det är bara de som är guld pleterade på komplett nu.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att behålla ditt gamla kort eller lägga till lite pengar så du kommer upp några snäpp på ljudkortsstegen. Hur högt du måste gå vet jag tyvär inte då det enda X-Fi kort jag testat är mitt Elit Pro jag kör med just nu.

Att använda Crystalizer eller liknande ljudmodifierare anser jag inte vara någon bra idé eftersom ljudet aldrig kan bli bättre med dessa, bara annorlunda. Sen om det där annorlunda passar bättre för vissa personer är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren boys.. men gav mig inte ett skit..

anser själv att X-FI kortet oavsätt klass borde låta bättre en mitt andra kort som är flera år gammalt o använder gammal teknik....

synd jag inte visste före att X-FI är skit då hade jag aldrig köpt det..

VI kan säga så här.. jag är intresserad av att höra om folk med samma ljudkort eller kanske ett X-FI märkt att ljudet är dåligt på så sätt jag fört fram, eller helt enkelt anser att det är ett väldigt välljudande ljudkort.

jag vill veta då det KAN vara fel på mitt exemplar, o jag juh har möjlighet att byta.

/M

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Xfi är inte byggt för musik. Enda anledningen till att ha det är om man spelar anser jag. Vill du lyssna på musik och samtidigt spela så kanske X-fi prelude vara nåt? Mycket dyrare men troligen MYCKET bättre för musik. Annars kanske du kan komplettera ditt xfi med en DAC som du kan ha när du lyssnar på musik. Möjligheterna är oändliga.

Och ja, crystalizer är ingen höjdare.

Edit: Spelar du inte så kanske Emu 0404 usb vara nåt? : https://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm

Det har dessutom en alldeles utmärkt hörlursförstärkare i sig som ska fungera utmärkt med t.ex. Sennheiser HD650.

Kanske en Fubar dac?: http://www.firestoneaudio.com.au/products/products/products/f...

Edit 2:
Även Meier Corda Move är prisvärd: http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Xfi är inte byggt för musik. Enda anledningen till att ha det är om man spelar anser jag. Vill du lyssna på musik och samtidigt spela så kanske X-fi prelude vara nåt? Mycket dyrare men troligen MYCKET bättre för musik. Annars kanske du kan komplettera ditt xfi med en DAC som du kan ha när du lyssnar på musik. Möjligheterna är oändliga.

Och ja, crystalizer är ingen höjdare.

Vad är det för skitsnack du kommer med? Bemöda inte att svara om du inte vet vad du pratar om.. X-Fi XtremeGamer fungerar i högsta grad till musikavlyssning, antingen så har du (trådskaparen) fått ett måndagsexemplar från butiken eller så har du inte fått pli på dina drivrutiner, för skit låter det knappast, långt ifrån, sedan om det finns ännu bättre alternativ för renodlad musiklyssning och editering är en annan historia. Sen kan Crystalizer i högsta grad vara en "höjdare", smaken är som baken remember? Mitt Elite Pro med Crystalizer låter betydligt bättre med effekten på än avstängd, sen spelar det mycket in vad du har för högtalare/hörlurar/personlig åsikt om hur ljudet ska vara/inte vara. Personligen så tycker jag Crystalizer är som att sätta ett lock på högtalaren (Crystalizer av) för att sedan ta bort locket.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Vad är det för skitsnack du kommer med? Bemöda inte att svara om du inte vet vad du pratar om.. X-Fi XtremeGamer fungerar i högsta grad till musikavlyssning, antingen så har du (trådskaparen) fått ett måndagsexemplar från butiken eller så har du inte fått pli på dina drivrutiner, för skit låter det knappast, långt ifrån, sedan om det finns ännu bättre alternativ för renodlad musiklyssning och editering är en annan historia. Sen kan Crystalizer i högsta grad vara en "höjdare", smaken är som baken remember? Mitt Elite Pro med Crystalizer låter betydligt bättre med effekten på än avstängd, sen spelar det mycket in vad du har för högtalare/hörlurar/personlig åsikt om hur ljudet ska vara/inte vara. Personligen så tycker jag Crystalizer är som att sätta ett lock på högtalaren (Crystalizer av) för att sedan ta bort locket.

Jag har ett Xfi så jag vet vad jag talar om.

X-fi ÄR INTE BYGGT FÖR MUSIK. Det är byggt för spel och lite budget film, möjligen lite musik. Ska man lyssna på musik finns det mycket bättre saker för inte så mycket mer pengar.

Jo det kanske duger för musik, men tydligen inte för trådskaparen (om det nu inte är trasigt). Duger är subjektivt. Om man kan lyssna på en stereo från Clas Ohlsson så duger ett xfi i allra högsta grad. Lyssnar man på bättre grejer så "duger" det kanske inte i jämförelse.

Du behöver inte vara så aggresiv. Speciellt då "duger" är subjektivt. Jag sa bara att det inte är byggt för musik. Något jag fortfarande står för. Men sa aldrig att det skulle vara skit.

EDIT: Jag lyssnar på musik med mitt Xfi (dock moddat) och kommer att göra det lång tid framöver tills jag köper nåt bättre, så för mig duger det för tillfället. Det är dock inte perfekt. Det kan t.o.m jag höra.

Permalänk
Medlem

Okej, Hej Hej, grabbar,.... ville inte ha vilda disskusioner... om mitt musiklyssnade o vad jag bör ha o inte ha...

Jag skaffade mitt X-FI kort bara för att jag TRODDE att ljudkvaliteten skulle vara bättre en mitt nu flera år gamla Audigy kort.

JAG ville INTE få reda på att det finns kort som är bättre / sämre en X-FI det hadde jag kunnat listat ut själv.. som slutkläm fick jag juh nu reda på att X-FI skall låta kalas o det är juh det jag strävat efter o även varför jag just köpte ett nytt ljudkort.

Henmyr: du skriver "moddat" vad har du då gjort.

Jag använder mina analoga Logitech datorhögtalare för detta ljudkort, som dock låtit kanon med mitt Audigy, o jag kan juh bara tro att mitt X-FI bara skall låta bättre..

Nu låter det dock stundtals sprucket, o det känns juh inte speciellt rätt.

Några flera ideer, utan att hugga skallen av varandra ?

/M

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moddat: http://www.head-fi.org/forums/showthread.php?t=229350

Ang sprucket ljud: Testa att sänka volymen lite i programmet du lyssnar på musik i eller i windows. Har löst ett liknande problem jag hade med ett integrerat ljudkort. Kan fungera.

Permalänk
Avstängd

Prova att ta hem nya drivar. Dom som följer med i kartong är ingen höjdare. Gör en stor skillnad att ha fräsha drivar på X-Fi.
Ja har haft Audigy, Audigy2, Audigy4, X-Fi Xtreme Music och har nu Xtreme Gamer. Båda mina X-Fi kort ger bättre ljudkvalite än mitt Audigy1 och 2 men är snarlikt mitt Audigy4 om man ser till musik och film.
Ja använder Crystalizern ibland och då mest till Trance och annan elektrisk musik, inge annat.
Sen hänger de på inställningar och högtalare med visserligen.
Till spel så finns de inte mycke som Audigy serien kan häva sig med.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Tack Henmyr och Raghor

Jepp, mycket Mp3 som ljuder ur min dator o jag är ganska kräsen ljudmässigt, kanske behöver lyssna in mig lite på detta kort oxo..

Iaf, Henmyr tack för länken.. intressant läsning.. skall sätta mig in i det när jag har tid.

Det dära med volymen .. den är juh default inställd på ca 80 % på mastervolymen, o jag förmodar det är nån säkerhetsinställning.

Ställer jag den på 100% o kär med Crystalizer så låter det fan, 100% utan låter juh bäst men jaja, skall labba mera.!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Jag har ett Xfi så jag vet vad jag talar om.

X-fi ÄR INTE BYGGT FÖR MUSIK. Det är byggt för spel och lite budget film, möjligen lite musik. Ska man lyssna på musik finns det mycket bättre saker för inte så mycket mer pengar.

Jo det kanske duger för musik, men tydligen inte för trådskaparen (om det nu inte är trasigt). Duger är subjektivt. Om man kan lyssna på en stereo från Clas Ohlsson så duger ett xfi i allra högsta grad. Lyssnar man på bättre grejer så "duger" det kanske inte i jämförelse.

Du behöver inte vara så aggresiv. Speciellt då "duger" är subjektivt. Jag sa bara att det inte är byggt för musik. Något jag fortfarande står för. Men sa aldrig att det skulle vara skit.

EDIT: Jag lyssnar på musik med mitt Xfi (dock moddat) och kommer att göra det lång tid framöver tills jag köper nåt bättre, så för mig duger det för tillfället. Det är dock inte perfekt. Det kan t.o.m jag höra.

Jag menade inte att låta så bitsk i tonfallet, men jag tycker att kalla kortet ett dåligt musikkort är att ta i, visst är det inte ett musikkort i första hand men det gör ändå det jobbet bra för att vara ett spelinriktat kort, betydligt bättre än t.ex. dom inbyggda ljudkorten, sen så finns det ju andra modeller i X-Fi sortimentet som lämpar sig bättre för renodlad musikavlyssning. Jag varken älskar eller hatar Creative, men jag vill ändå påstå att X-Fi korten är bättre än sitt rykte, i alla fall hårdvarumässigt, drivrutinerna har alla sin egen story om.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Tack även du FullOner.

grävde lite på Google. o läste om många som hade / har trassel med just X-FI kortet oavsätt modell.

och att det även hävdades att det inte VA ett renodlat musikkort utan mest lämpat för just spel.

iaf, är det väll bara att labba o exprimentera o framförallt vänta på nya drivrutiner, så får man se om problemen löses.

Visa signatur

Permalänk

Jag har X-Fi Fatality CE
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334774
och det funkar både som spel och musik kort, både mp3 och flac låter prima, och om man vill ha bra midi sampling såtter man bara på audio creation så funkar det bra med.
skicka lite info så kan vi hjlpa dig lättare eftersom det är stor skillnad mellan Audigy serien, jag hade ett SB A4 innan och det var mycket jag var tvungen att göra för att mitt skulle bli bra.
Tex jag fick enorma problem med mina FISHER 4 stegs 12 tummare, det lätt som de var sprängda fast jag hade stält in på fel kanaler den trodde jag hade 7.1 och så var basen på 200hz vilket försämrar ljudet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Nä, har enbart satt i kortet .. (givetvis eliminerat gamla drivisar först).

Sedan satte jag i..det nya o installerade drivisar + program från CD'n som medföljde.... efter det gjorde jag en autoupdate... som installerade soms enaste drivisarna o på den vägen är det...

Kan märka i många MP'3s att det kan låta lite sprucket i ljudet... framförallt ljusa toner o diskant, slår jag på Crystalizer så blir det bara värre... som sakt...

Använder ganska gamla Logitech 2.1 högtalare ... tycker dock det systemet varit mycket väl ljudande med mitt gamla Audigy kort.

Även mitt ennu äldre Live kort tycker jag låter bättre .. en detta nya stundtals.. men som det sakts... kanske är en inställnings sak...

/M

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars för enbart ren musiklyssning är inte ens gamla Audigy 1 speciellt dåligt, största motiveringen att skaffa X-Fi är för att få tillgång till de nya speleffekterna.

Jag har både M-audio Audiophile 2496 och ett Audigy 1(tack och lov, för det fungerar i Vista) och jag kan säga att när alla kurvor är raka och man inte har lekt runt med någonting så låter inte Audigy 1 speciellt sämre än ens det vedertagna finlyssnarkortet Audiophile för vanlig musiklyssning.

Vid nogrann finlyssning kan man höra att Audiophile är lite mer högupplöst, men Audigy har trots ett lite luddigare ljud ett luddigt ljud i den positiva bemärkelsen att det inte är vasst och att det låter kraftfullt och väl sammanhållet. Det låter helt enkelt helt ok, mer Hifi än transistorradio sas. Det är alltså ingen idé att förvänta sig några _större_ förbättringar för ren Musiklyssning ens med ett X-Fi XXX Super Champ from Mars XYZ mark XX.

Personligen tror jag att dina X-Fi problem beror på antingen knasigt inställda drivrutiner eller att kortet är trasigt. Har du glömt nån equalizer eller nåt på någonstans?

Nyare drivrutiner är ofta bra när det gäller Creative eftersom de brukar vara buggiga från början, jag kör med de senaste X-Fi(!) Vista-drivrutinerna även i XP med mitt Audigy. De fungerar klockrent, inte ett knaster, inte en störning.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att inte CMSS-3D är på, då kan det låta rätt illa och jag tror nästan det är på som standard.

Annars ska iaf stora X-Fi ha rätt bra DAC och de "förstör" inte 44.1kHz-signaler som tidigare Creative-kort så jag kan inte förstå varför de skulle vara så odugliga att lyssna på musik med.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

de "förstör" inte 44.1kHz-signaler som tidigare Creative-kort

Det är därför man kör mjukvaru-omsampling till 48kHz i foobar2000 på äldre Creative kort, det blir mycket lägre IM-dist då = mer musikaliskt ljud. Som du säger ska den bristen vara åtgärdad i X-Fi.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

The Squonk, nja kan hålla med dig om att mitt Audigy verkar vassare opå musik...

Men om nu ett spel skall låta bra ljudmässigt så lär väll allt ljud låta bra... varför kompromissa.. men jaja... skall forska vidare.

/M

Visa signatur