När man först sätter in skivan och sätter första prioritet på CD-ROM, så kommer man till Ubuntu-menyn.
Där väljer jag det första alternativet, "Start or Install Ubuntu". Då laddar den in Ubuntu via Live CD, och lämnar en ikon på skrivbordet vid namn "Install". Då får man välja först språket, sedan tiden, sedan tangetbordsspråket och sedan partitionerna.
Jag ger den min första partition, min gamla C-hårddisk när jag hade Windows, sätter den på "ext3", mount point "/" och "primary". Sedan väljer jag swap-partitionen. Men senast märkte jag det att när jag gick in och kollade på partitionerna för att formatera om, så hade huvudpartitionen satt sin moint point på "media/sda1" eller något sådant helt utav sig själv. Kan detta ha något att göra med att datorn inte går vidare?
Jag har nu testat igen och ungefär 30 minuter senare så står den fortvarande vid "GRUB loading, please wait".
Och ja, jag kör enbart med Ubuntu.
Nu hände det igen. Ytterligare en ominstallation, jag satte specifikt mount point på / men ändå så byter den automatiskt till /media/sda1 när jag tittar igen!..