Permalänk

Ubuntu GRUB

Hej,

Jag bestämde mig nyligen för att installera Ubuntu (senaste) på grund av en rad problem med hårddisken, men allt sådant löst nu (verkar det som iallafall). Men nu när jag har installat Ubuntu och startat om datorn samt tagit ur skivan så fastnar den vid laddningen av GRUB.

Den kommer till;
"Loading GRUB stage 1.5.

Loading GRUB, please wait..."

Men där stannar den, underline-saken precis under blinkar så datorn laggar inte fast, den bara står där och laddar. Vad kan probelemet vara? Har formaterat och installerat om Ubuntu två gånger, samma problem. Varför blir det såhär? Är det en "första gången-grej" att den ska stå där i en timme minst eller hur är det?

Permalänk
Medlem

Hela installationen går på ca 10 minuter.

Har du testat att använda Ubuntu Live CD innan du installerade på hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk

Mja, man måste väll först testa Ubuntu genom skivan? Man installerar ju trots allt genom själva systemet själv. Om det är det du menar, så ja.

Jag har nu formaterat igen, och installerat om det, ska låta datorn stå ett tag och se vad som händer denna gången. Kan händ att jag var lite för hastig de förra gångerna.

Permalänk
Medlem

Jag körde dual boot med XP och ubuntu 7.04, men du verkar enbart köra Ubuntu.

Om jag kommer ihåg rätt så kan man välja att installera direkt på hårddisken
eller att köra med Live CD och därefter installera i själva programmet.

Visa signatur

janee

Permalänk

När man först sätter in skivan och sätter första prioritet på CD-ROM, så kommer man till Ubuntu-menyn.

Där väljer jag det första alternativet, "Start or Install Ubuntu". Då laddar den in Ubuntu via Live CD, och lämnar en ikon på skrivbordet vid namn "Install". Då får man välja först språket, sedan tiden, sedan tangetbordsspråket och sedan partitionerna.

Jag ger den min första partition, min gamla C-hårddisk när jag hade Windows, sätter den på "ext3", mount point "/" och "primary". Sedan väljer jag swap-partitionen. Men senast märkte jag det att när jag gick in och kollade på partitionerna för att formatera om, så hade huvudpartitionen satt sin moint point på "media/sda1" eller något sådant helt utav sig själv. Kan detta ha något att göra med att datorn inte går vidare?

Jag har nu testat igen och ungefär 30 minuter senare så står den fortvarande vid "GRUB loading, please wait".

Och ja, jag kör enbart med Ubuntu.

Nu hände det igen. Ytterligare en ominstallation, jag satte specifikt mount point på / men ändå så byter den automatiskt till /media/sda1 när jag tittar igen!..

Permalänk
Medlem

Jag har inte så bra minne men jag tror att det finns ett partition alternativ där
man överlät till ubuntu att utforma ext och svap helt automatisk.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Får du inget felmeddelande, t.ex "Error 20" ?

Jag hade nåt liknande problem när jag testade Ubuntu för ett halvår sen, troligtvis går det att lösa genom att installera om GRUB för hand.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Stage 1.5 är stage efter 1 och stage före 2 tror jag...
Den ska övergå från stage 1.5 till stage 2.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Jag löste problemet, konstigt nog så kom den förbi i och med att jag rensade CMOS, trots att alla inställningar är desamma.

Dock så har jag fått ett nytt problem. När jag har laddat ner alla uppdateringar och installerat de drivrutiner jag kan hitta och startar om så lägger grafiken av. Står något om att grafikmodulen (eller något sådant) har en skum config eller något sådant.

Tredje gången jag formaterar om på grund av detta nu.