Qnap TS-109 Pro Turbo Station

Permalänk
Melding Plague

Qnap TS-109 Pro Turbo Station

I takt med att allt fler hemanvändare behöver lagra stora mängder data dyker fler och fler intressanta alternativ upp på marknaden. Först var det externa hårddiskar via usb eller Firewire, och nu verkar små nätverksanslutna enheter ha hittat ut från företagsmarknaden. Vi ska titta närmare på Qnap TS-109 Pro, en fullfjädrad filserver i minimal förpackning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fan vad snygg den var irl .. Mycket snyggare än marknads bilden! Man kankse borde ta och köpa en sånhär asso

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Inaktiv

överföringshastigheter räknas i binära integrar (1 byte = 1 bit) dvs 480/8 = 60 mbps och 2400 = 300 mbps.

Permalänk
Medlem

Synd på den dåliga kylningen, jag skulle aldrig våga ha en filserver där hårddiskarna håller 60c...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
överföringshastigheter räknas i binära integrar (1 byte = 1 bit) dvs 480/8 = 60 mbps och 2400 = 300 mbps.

b = bit
B = byte

1 byte = 8 bitar.

m = milli
M = mega

Permalänk
Medlem

Fördelarna inga enligt mig. Man väljer själv vilka funktioner man vill ha, men nackdelarna va en avgörande grej. Inget som jag kommer att investara i iaf.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test. Synd på produkten dock för jag var onekligen sugen. Undrar vad som är bästa alternativet för en torrentklient som ska stå på dygnet runt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Riktigt bra test. Synd på produkten dock för jag var onekligen sugen. Undrar vad som är bästa alternativet för en torrentklient som ska stå på dygnet runt...

Själv kör jag windows home server med utorrent add-on. Funkar kanon. Bara ladda upp torrent filen till en share man skapat så tankar utorrent och flyttar till annan map när det är klart.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Jag kör likadant som Domifuling på en gammal P4'a, finns ju bättre lösningar, men lat som man är så är det väldigt enkelt och smidigt
Har du en burk som står och dammar så är det ju bara att skaffa ett kontrollerkort och fylla med diskar

Permalänk
Medlem

"Den översta knappen aktiverar en backupfunktion som speglar innehållet på den interna hårddisken till en extern lagringsenhet"

E inte det lite fel ??

Det är väl ändå så att man ansluter tex ett usb-minne till usb-porten på framsidan och trycker på "usb-knappen" på framsidan så kopieras allting på minnet till mappen Qusb på den interna hårddisken, så kommer iaf jag ihåg att det stod i manualen....

EDIT: Kan förresten nämna att nätverkskabeln som följer med är en vanlig sketen cat.5-kabel så vill man ha gigabitanslutning så är det inköp av en cat.6-kabel som gäller.

Vad jag vet så är iaf cat.5 = cert. för 10mb, cat.5e = 100mb, cat.6 = gigabit

EDIT2: Download station "Detta är en liten tjänst som gör det möjligt att ladda ner filer via exempelvis Bittorrent eller FTP och spara det direkt på filservern utan att någon separat dator behöver vara påslagen. "

Man kan tanka från vanliga http-sidor med, högerklicka på det man vill ladda ner -> "download to QNAP" eller någe sånt står det

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
"Den översta knappen aktiverar en backupfunktion som speglar innehållet på den interna hårddisken till en extern lagringsenhet"

E inte det lite fel ??

Det är väl ändå så att man ansluter tex ett usb-minne till usb-porten på framsidan och trycker på "usb-knappen" på framsidan så kopieras allting på minnet till mappen Qusb på den interna hårddisken, så kommer iaf jag ihåg att det stod i manualen....

EDIT: Kan förresten nämna att nätverkskabeln som följer med är en vanlig sketen cat.5-kabel så vill man ha gigabitanslutning så är det inköp av en cat.6-kabel som gäller.

Du kan confa ett program som backar upp datar från din interna disk i datorn till NASen kanske de som de försöker säga

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

man får ju nästen en dator för dom där pengarna som den kostade

http://prisjakt.nu/optimize.php?p=224013,86447,154113,73553,9...

under 2500:- och då får man med en 500gb hårddisk, dock inget chassie

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
man får ju nästen en dator för dom där pengarna som den kostade

http://prisjakt.nu/optimize.php?p=224013,86447,154113,73553,9...

under 2500:- och då får man med en 500gb hårddisk, dock inget chassie

och inte färdig confad. En del meck om du ska få till en som har alla funktionerna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
och inte färdig confad. En del meck om du ska få till en som har alla funktionerna

Ja visst, den färdiga är mkt mer användarvänlig, men för min del (och många andras här antar jag) så är det inget problem att få igång en filserver ?

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ja visst, den färdiga är mkt mer användarvänlig, men för min del (och många andras här antar jag) så är det inget problem att få igång en filserver ?

En dator drar betydligt mer än 14 W och är dessutom ~10 ggr större.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Du kan confa ett program som backar upp datar från din interna disk i datorn till NASen kanske de som de försöker säga

Backupen av datorn gör man ju över nätverket, faen så mycket snabbare

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
En dator drar betydligt mer än 14 W och är dessutom ~10 ggr större.

Skönt att få lite kommentarer, det där med 14W har du rätt i, amd-datorn drar nog närmare 4x så mycket under full belastning, men har plats för 4 hårddiskar och stöd för raid 10 ggr större vet jag inte riktigt, men större är den helt klart, var tvungen kolla en gång till på bilderna på qnapen, den är liten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

E inte det lite fel ??

EDIT2: Download station "Detta är en liten tjänst som gör det möjligt att ladda ner filer via exempelvis Bittorrent eller FTP och spara det direkt på filservern utan att någon separat dator behöver vara påslagen. "

Man kan tanka från vanliga http-sidor med, högerklicka på det man vill ladda ner -> "download to QNAP" eller någe sånt står det

Cat5e går upp till 1Gbit
Cat6 upp till 10Gbit

Men det stämmer att cat5e urspungligen är tänkt för 100 Mbit och cat6 för 1 Gbit...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Skönt att få lite kommentarer, det där med 14W har du rätt i, amd-datorn drar nog närmare 4x så mycket under full belastning, men har plats för 4 hårddiskar och stöd för raid 10 ggr större vet jag inte riktigt, men större är den helt klart, var tvungen kolla en gång till på bilderna på qnapen, den är liten.

Tycker ändå inte man kan jämföra en liten nas med en hel dator. Det är som att säga att en pc är bättre än en ipod, äpplen och päron.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Cat 5e fungerer for Gb nettverk, og tar jeg ikke helt feil er det tom. godkjent for Gbit nettverk.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Hm, synd att NTFS är read-only. Fast FAT32 borde väl fungera tillfredsställande i de flesta fall..

Hur pass användarvänligt är ext3 i en Windowsmiljö? För-/nackdelar mot NTFS? Vad skiljer dem åt i huvudsak?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Strömmen är ju inte gratis så 14 watt är ju helt OK för en filserver som går dygnet runt. När den blir snabbare så kommer den att bli en bra investering för fildelarna.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Hm, synd att NTFS är read-only. Fast FAT32 borde väl fungera tillfredsställande i de flesta fall..

Hur pass användarvänligt är ext3 i en Windowsmiljö? För-/nackdelar mot NTFS? Vad skiljer dem åt i huvudsak?

Största skillnaden är att ext3 är ett så kallat journalförande filsystem. Alla ändringar skrivs ned i en logg så att det går att återställa ändringar efter exempelvis en krasch. Finns drivrutiner att ladda ner så att windows kan läsa filsystemet.

http://www.fs-driver.org/index.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om kylningen är så dålig kan man väl såga upp ett hål i den och sätta in en tyst fläkt ? Eller sätta en fläkt utan på chassit med dubbelhäftande tejp ? Kanske inte så snyggt med effektivt.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som missade eller tog ni inte upp ljudvolym? Jag pallar inte ha min dator stå å surra nattetid men en sånhär vore ju perfekt - om den är tyst.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Var det bara jag som missade eller tog ni inte upp ljudvolym? Jag pallar inte ha min dator stå å surra nattetid men en sånhär vore ju perfekt - om den är tyst.

Eftersom den är helt passiv är det bara hårddisken som låter, och det är ju helt upp till vilken modell man väljer. Men vad jag märkte så låter den väldigt lite, ivf med den tysta Samsungdisken vi testade med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad spelar filsystemet för roll sålänge man bara använder den via nätverket. borde det inte gå att direktplugga den också med samma förutsättningar förresten?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vad spelar filsystemet för roll sålänge man bara använder den via nätverket. borde det inte gå att direktplugga den också med samma förutsättningar förresten?

Ja du kan köra med korsad nätverkskabel om du inte har något riktigt nätverk hemma, men då har du inte heller någon större nytta av alla funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

synd att det inte satt några hetpipes som avleter värmen lite ut te chassit..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tycker ändå inte man kan jämföra en liten nas med en hel dator. Det är som att säga att en pc är bättre än en ipod, äpplen och päron.

Äpplen och päron ja.. jag funderade på alternativen till en sådan där för samma pris, du slog huvudet på spiken

Visa signatur