[PHP] Skumt problem med filuppladning

Permalänk
Medlem

[PHP] Skumt problem med filuppladning

Tjenare!

Jag har råkat ut för ett riktigt klurigt problem med ett filuppladdning script. Allt fungerade finfint på min lokala server, men när jag plockade upp det hela på loopia så vägrar den helt plötsligt att ladda upp mina filer. Inga felmedelanden genereras heller.

Har brutit ner scriptet för att kunna felsöka, och nu har jag bara själva "uppladdningen" kvar. Kollar med echo så att alla variabler har fått rätt värden, vilket de har. Men copy vägrar helt enkelt att tanka upp filen. Inga felmedelanden genereras heller.

$img_name = $_FILES['img_u_upload']['name']; //bildens namn $img_type = $_FILES['img_u_upload']['type']; //bild typ $img_tmp_name = $_FILES['img_u_upload']['tmp_name']; //tmp_name echo $img_tmp_name.'<br />'.GALLERY_DIR.'/'.$img_name; copy($img_tmp_name, GALLERY_DIR.'/'.$img_name);

Förstår verkligen inte vad det är som tjorvar, någon annan som kan ana vad det är som är fel?

/Tomas

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

( Nu för tiden så rekommenderas det att man använder move_uploaded_file() istället för copy() )

Har du kollat så att du har rätt chmod på katalogen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej!, varför är det bättre att använda move_uploaded file()?.

Problemet är löst nu förresten, det var en "/" som var åt fel håll

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toombass
Okej!, varför är det bättre att använda move_uploaded file()?.

Problemet är löst nu förresten, det var en "/" som var åt fel håll

Använd PATH_SEPARATOR (http://php.net/dir) istället för forward eller back-slashes. Då funkar det på alla plattformar.

EX:

$rootPath = 'somevalue' // Holds the rootpath $path = $rootPath.PATH_SEPARATOR.'my'.PATH_SEPARATOR.'dir';

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »