Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Hoppar alla över... gtS kommer enligt rykten att ha 128 SP för att distansiera det från GT

Finns att läsa på t.ex. vr-zone

De dumma med att ge ett 8800GTS 128 SP är att de kommer att kunna utmana ett GTX/Ultra utan problem om man överklockar de lite. GTX/Ultra har i de fallet bara sina 768MB i minne kvar. Men hur som helst, nu skall ja läsa lite på VR-Zone.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Hmm vänta nu... ska de i samband med lanseringen av 8800gt även lansera en ny upphottad version av 8800gts? Eller har jag fått allt om bakfoten här... hmm snurrigt värre detta

EDIT: läste på vr-zone nu, det är 112sp nya 8800gts kommer ha. Hela grejjen med 8800gt känns rätt lam, 1 år efter att 8800gts kom som då var ett mid kort släpper de ett nytt som ska vara snäppet under 8800gts... är inte det lite skum utveckling? Sen när det visar sig att 8800gt kommer för nära 8800gts hottar de upp gts för att inte försäljningen ska hotas Haha snacka om snurrig sörja.... såhär blir det när marknaden saknar bra konkurrens. Aja bara dom fiser ut nått prisvärt kort snart så jag kan skaffa ny dator så blir jag nöjd. Något high end lär vi inte se hur som helst på ett tag.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Ehe, då 8800GTS kom ut var det i allra högsta grad Hi-end, 8600 är mid-end. Men visst 8800GT är ett halvdåligt namn på det nya kortet, 8700 hade varit bättre, då det handlar om ett midrangekort i den högre skalan.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Jag har precis beställt ett Geforce 8800Ultra.. Som kostade nästan 6 lax =/ ska man avboka det och vänta på detta istället? för antar att 8800 Ultra kommer gå ner i pris? Skulle vara bra ifall jag kunde få svar asap.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallongrotta86
Jag har precis beställt ett Geforce 8800Ultra.. Som kostade nästan 6 lax =/ ska man avboka det och vänta på detta istället? för antar att 8800 Ultra kommer gå ner i pris? Skulle vara bra ifall jag kunde få svar asap.

Med tanke på vad NVIDIA förmodligen håller på med så lär de nog inte bli några prissänkningar. Dom fixar bara till grejerna så att de passar in till dagens priser. Ganska smart på ett sätt men de blir inte billigare.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Leadtek 8800gtx idag och är fruktansvärt nöjd, vem orkar hålla på o vänta på att det ska komma värre grejer hela tiden.

Hade ett 8800gts 320Mb tidigare men var inte riktigt nöjd med det kortet i högre upplösningar, annars ett kanonkort det också.

Kommer troligen att köpa ett Ati kort nästa gång då jag inte riktigt gillar Nvidias drivisar, alltid nått fel på dom.

Sen tycker jag att Atis drivisar är något mer användarvänliga.

Sen till er som säger att Atis kort suger, visst kanske inte dom bästa för oss som överklockar men för den vanliga användaren tycker jag atis hd2900pro/xt är väldigt bra, Dels har ju ati bättre stöd för hdtv och inbyggt 5.1 ljud i sina nya kort som jag har förstått det.

Men blir kul när 9800 kortet kommer så man får se vad det presterar. Säkert kommer det att vara 5cm längre än 8800gtx också om det följer trenden. Trodde att elektroniken skulle bli mindre och mindre inte tvärt om som det verkar nu. Fan hade 8800gtx vart 0.5mm längre så hade jag fått kapa i hd racketet. fick lirka in kortet o flytta hårddiskar

/Merkkan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De dumma med att ge ett 8800GTS 128 SP är att de kommer att kunna utmana ett GTX/Ultra utan problem om man överklockar de lite. GTX/Ultra har i de fallet bara sina 768MB i minne kvar. Men hur som helst, nu skall ja läsa lite på VR-Zone.

Njae, vi har fortfarande problemet med hur många "trådar" gtX kan köra parallellt. 128sp kommer ge gtS lite extra kraft men gtX kan alltid sköta det mycket snabbare då det kan hantera fler trådar

EDIT - glömde busvidden också, 390bit för gtX.

EDIT - och va fannnn det står ju klart och tydligt 112 och inte 128... pantad jag är -_-'

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Med tanke på vad NVIDIA förmodligen håller på med så lär de nog inte bli några prissänkningar. Dom fixar bara till grejerna så att de passar in till dagens priser. Ganska smart på ett sätt men de blir inte billigare.

Hm okej, men med tanke på prestanda skillnaden och tidsskillnaden så kanske det är värt att avboka det men.. vad kommer dom nya korten att kosta i sverige? och kommer dom i november eller var det i amerika (om det nu var där)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hallongrotta86

Strunta i 8800ultra, du betalar flera tusen extra för överklockning.
Kör på Crossfire 2900pro så får du mer prestanda för pengarna om du klockar de små liven till 2900XTs hastighet.

Nvidias nya flaggskepp kommer först efter RV680 nästa år iallafall, men priserna lär ligga ligga högt som nu på den serien tills R700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Kör på Crossfire 2900pro så får du mer prestanda för pengarna om du klockar de små liven till 2900XTs hastighet.

Nvidias nya flaggskepp kommer först efter RV680 nästa år iallafall, men priserna lär ligga ligga högt som nu på den serien tills R700.

Och det är den här typen av blinda förtroende för AMD som gör att folk köper underlägsna kort när de har råd med bättre.

Permalänk

Hm 2 som säger olika.. Jag har råd med Ultra kortet men känner ju att man inte vill betala mycket pengar för något som sänks i pris eller om något bättre kommer relativt snart för samma pris, Så jag ska altså gå med detta kortet ?

Permalänk
Medlem

Ett 8800GTS duger gott i några månader tills 9800-serien kommer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Njae, vi har fortfarande problemet med hur många "trådar" gtX kan köra parallellt. 128sp kommer ge gtS lite extra kraft men gtX kan alltid sköta det mycket snabbare då det kan hantera fler trådar

EDIT - glömde busvidden också, 390bit för gtX.

EDIT - och va fannnn det står ju klart och tydligt 112 och inte 128... pantad jag är -_-'

Jo, ja såg de med efter ja gick in och läste lite. Sen om vi skall vara noga här så har GTS 320 bitars och GTX/Ultra 384 bitars.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Snarare 1000kr extra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ja, men ska jag fortfarande köpa 8800 Ultra eller inte? har tills imorgon på mig

Permalänk

Tycker du ska köpa GTX av den enkla anledningen att om något spel någon gång hackar med ett GTX så kommer inte Ultra att rädda det. Det skiljer för lite mellan korten för att det ska vara värt att lägga 1000kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd
Citat:

typ felet? eftersom skillnaden mellan ultra och gtx inte bara är överklockningen... (sitter annan kylare på ultra kortet som är något bättre och dessutom har de bättre minnen i ultrakortet) skillnaden är minimal men den finns...

btw vad tror folket om nya Radeon 2950 eller vad den nu heter mot 8800gtx vem vinner kampen? :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
typ felet? eftersom skillnaden mellan ultra och gtx inte bara är överklockningen... (sitter annan kylare på ultra kortet som är något bättre och dessutom har de bättre minnen i ultrakortet) skillnaden är minimal men den finns...

btw vad tror folket om nya Radeon 2950 eller vad den nu heter mot 8800gtx vem vinner kampen? :/

Förhoppningsvis så vinner 2950 kampen men jag är tveksam till ATi numera. Det är inte korten det är fel på utan de kan ju inte utveckla vettiga drivrutiner.

Jag längtar hur som helst till R700!!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag längtar hur som helst till R700!!

Som kommer?

Har vart en trogentjänare av Ati men på senaste tiden och Ati's utveckling så går det ju bara mer och mer över till Nvidia... hoppas det kommer något vettigt snart...

Permalänk
Citat:

Som kommer?

Har vart en trogentjänare av Ati men på senaste tiden och Ati's utveckling så går det ju bara mer och mer över till Nvidia... hoppas det kommer något vettigt snart...

Jag vet faktiskt inte riktigt. Rykten sa först Q1-08 men säger numera Q2-Q3 2008. Kortet ska ha en GPU fast med multipla kärnor, intressant dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

Funderar själv på att inhandla en dator men är ju lite dyrt just nu då en dator som ska kunna maxa crysis kostar ca 13 000... värt att vänta 1 månad och 12 dagar på ATI och hoppas att de drar ner priserna?

det är fan förjävligt att handla dator...

Permalänk
Citat:

Funderar själv på att inhandla en dator men är ju lite dyrt just nu då en dator som ska kunna maxa crysis kostar ca 13 000... värt att vänta 1 månad och 12 dagar på ATI och hoppas att de drar ner priserna?

det är fan förjävligt att handla dator...

Vad en dator kostar som ska maxxa Crysis vet nog bara Crytek själva. Men du får nog räkna med en 18000kr.

Jag tycker det är värt att vänta med tanke på att Crysis inte är lanserat förns i November. UT3 lanseras förmodligen nästa år. Huxley lanseras förmodligen nästa år. Assassins Creed ska lanseras i slutet på året. Alan Wake lanseras inte förns nästa år. Hell gate london lanseras snart har jag för mig.

Det finns ingen anledning att köpa komponenter idag om man ska spela de nyare kända spelen förns de har lanserats och prestanda siffror dykt upp kring spelen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

enligt Crytek själv så ska man inte ha några lagg med 8800gtx enda gången spelet gick ner i fps var då man sprängde ett helt hus med en rocketlauncher...

men å andra sidan enlight crytek inte helt opartiska kanske..

"Well i get 40 to 50 FPS on my setup

Q6600
8800GTS 640MB
2GB HyperX
650I SLI Mobo

thats running everything on Medium at 1680x1050 with AA off"

låter lite lågt tycker jag dock vet man ju inte om han körde med dx9 eller dx10. (texten är från crysis-online från de som testat betan)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Ett 8800GTS duger gott i några månader tills 9800-serien kommer.

Har jag missat nåt? Så vitt jag vet så har inte nvidia några planer på att släppa 9800 om några månader.
Finns inte ens några rykten att 9800 skulle vara på väg.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad en dator kostar som ska maxxa Crysis vet nog bara Crytek själva. Men du får nog räkna med en 18000kr.

Jag tycker det är värt att vänta med tanke på att Crysis inte är lanserat förns i November. UT3 lanseras förmodligen nästa år. Huxley lanseras förmodligen nästa år. Assassins Creed ska lanseras i slutet på året. Alan Wake lanseras inte förns nästa år. Hell gate london lanseras snart har jag för mig.

Det finns ingen anledning att köpa komponenter idag om man ska spela de nyare kända spelen förns de har lanserats och prestanda siffror dykt upp kring spelen.

UT3 lanseras i år, det är jag 99% säker på.

Permalänk

Snacket i början var ju att Crysis skulle vara super-optimerat, men att dömma av vad man läst så verkar de först va igång med omptimeringen nu när de släppt betan. Enligt folk så flyter det bättre efter varje uppdatering av betan. Massa hype och bullshit känns det som.
Dock verkar det lovande ändå. De som har spelat betan hävdar att det ser underbart ut även på medel inställningar. Dock för min del så kan jag säga att det känns skit att spela ett spel om jag inte kan slå på af och aa då min skärm endast klarar av 1280x1024. Af tycker jag ger mycket. Minst 2x ska det vara på båda.

Of topic. Någon som har erfarenhet av vattenkylning? Funderar på att köpa in ett ännu kraftigare PSU och dra upp min CPU till det den klarar av. Känns lite tråkigt nu.
Vad skulle vara ert nästa steg av uppgradering om ni hade min dator. Kanske två minnesstickor till?

PS: Tänker inte köpa ny skärm förrän tekniken har tagit ett nytt steg. Vill jag spela stort så slår jag på min LCD TV.

Permalänk
Medlem

Jag kör crysis betan i 2560x1600 på medel inställningar samt high texturer och får i genomsnitt 25-30 fps med E6600@2.8Ghz/400FSB och ett 8800GTX (vattenkylda). Upplever en del "loading lagg" som kan sänka fps:en till den grad att man störs av det (utöver det faktum att 25-30 fps knappast ger optimalt flyt).

Har undersökt lite för att ta reda på vad det är som bottleneckar i mitt system när det gäller crysis och kommit fram till att c2d kärnorna konstant ligger på ca 50-55%. Jag får uppfattningen att i dagens läge så räcker kraften i c2d till mer än väl och det är istället gpu:n som begränsar i högre upplösning/inställningar.

Om du kommer köra crysis i 1280x1024 så lär du troligtvis inte ha några större problem med fps:en med den dator du har. Det verkar utifrån mina erfarenheten speciellt onödigt att köpa vattenkylning/psu för att klocka upp processorn då de inte ens i orginal-hastigheter verkar ha problem att hänga med i dagens spel.

Om du ska uppgradera nått så skulle jag föreslå SLI eller att vänta på nya nvidia gpu:n.

Jag har 4GB minne men har tagit ut 2GB. Det är en massa kompabilitetsproblem med programvara/drivrutiner/komponenter och 4GB minne utöver det att det endast är 64-bitars system som kan mappa mer än 3GB. I XP32 kan dessutom program endast allokera 2GB minne och jag antar att det krävs ett 64-bitars program för att kunna allokera hela 4GB så det är inte uteslutande xp's fel. Vad jag erfar så finns de flesta spel inte i 64-bitars versioner och så inte heller crysis, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
Snacket i början var ju att Crysis skulle vara super-optimerat, men att dömma av vad man läst så verkar de först va igång med omptimeringen nu när de släppt betan. Enligt folk så flyter det bättre efter varje uppdatering av betan. Massa hype och bullshit känns det som.
Dock verkar det lovande ändå. De som har spelat betan hävdar att det ser underbart ut även på medel inställningar. Dock för min del så kan jag säga att det känns skit att spela ett spel om jag inte kan slå på af och aa då min skärm endast klarar av 1280x1024. Af tycker jag ger mycket. Minst 2x ska det vara på båda.

Of topic. Någon som har erfarenhet av vattenkylning? Funderar på att köpa in ett ännu kraftigare PSU och dra upp min CPU till det den klarar av. Känns lite tråkigt nu.
Vad skulle vara ert nästa steg av uppgradering om ni hade min dator. Kanske två minnesstickor till?

PS: Tänker inte köpa ny skärm förrän tekniken har tagit ett nytt steg. Vill jag spela stort så slår jag på min LCD TV.

Kan din skärm inte visa AF?
Skillnaden i Crysis mellan ingen AF och 16xAF är 1 fps på mitt system.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Citat:

Om dessa rykten är sanna (angående prestanda och pris) så går ATi mot en ond bråd död till mötes.

Ja man kan ju hoppas att dom gör det. Jag är så jävla trött på ATI själv, med deras konstant buggiga drivrutiner och CCC skit.
Kan dom inte bara lägga sig ner o dö already.

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pippo
Kan din skärm inte visa AF?
Skillnaden i Crysis mellan ingen AF och 16xAF är 1 fps på mitt system.

alla kanske inte har 8800gtx? på mitt system skulle AF reducera prestandan asevärt, tror han menade mer allmänt eftersom det är en minoritet av alla som sitter på ett 8800gtx...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16