Hur väljer ni var ni ska handla era produkter ?

Permalänk

Hur väljer ni var ni ska handla era produkter ?

Hej !

Jag bara undrar .
Efter att ha kikat runt lite här på forumet så verkar det som att
man bara handla av dom stora butikerna

Varför ???????????

Har man inte så brott med leveranserna ( planerat inköp)
och kanske vill ha personlig service
så finns det mindre lokala återförsäljare som har lika bra och bättre priser
på väldigt mycket av produkterna men det vet ni kanske redan ?????

Alltså frågan varför handlar ni där ni handlar ?????

Det finns pengar att tjäna .....tänk på det )

Kolla med din lokala Återförsäljare det kanske lönar sig
(om man har någon i närheten

Ha d gott

KP

Visa signatur

NZXT Apollo ~ Sunbeam NUUO 550W PSU ~ CPU E6850 ~ Thermalright Ultra-120 eXteme ~ Geil Black Dragon 4GB ~ 8800GTS OC 320 MB ~ Asus Striker Extreme nForce 680i ~ 500GB Samsung ~ Samsung 245BW ~ Logitech G11 ~ Logitech MX Rev Mouse

Permalänk
Medlem

Det enda lokala återförsäljare möjligtvis brukar kunna ha bättre priser på är små saker som fläktar, musmattor och liknande. Det är då min erfarenhet. Det beror i många fall på att de större butikerna snarare har höga priser på tillbehör än att de lokala butikerna skulle ha låga priser.

Permalänk
Medlem

Det känns tryggt när någon tusenlapp inte skulle spränga datoraffärens budget, om det skulle bli ett returärende. Jättarna måste inte snåla, i tveksamma fall, utan kan satsa på goodwill.

"Personlige service" kan man troligen få av de större affärerna också, om man vill ha det. Själv är jag inte tillräckligt social för att ha ett sådant behov. Bråttom med leveranserna har man alltid, eftersom en månads väntan kan innebära en förlorad tusenlapp för köparen. Lagersortimentet är därför viktigt.

Små datoraffärer har också en förmåga att inte finnas kvar när man sitter där med en produkt som gått sönder.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man är en medlem på Swec så är nog inte personlig service det som är viktigast. Man behöver helt enkelt inte så mycket service mer än att få sakerna i tid skickade

Tror att snittmedlemen på Swec är mer påläst om allt som har med hårdvara än en liten butik

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Dustin über alles.
Service så det stänker om det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Jag handlar i dagsläget endast från Datorbutiken.com och Dustinhome.se när det gäller elektronik. Vid vissa fall kan jag handla från andra ställen om seriösa omdömmen finns via prisjakt/kompisar m.fl.

Varför? Snabb leverans/leveranser, får det jag beställt.

END!

Permalänk
Medlem

jag handlar mina prylar från siba, webhallen eller kjell & co, eftersom de erfarenheter jag har från dem gällande reklamationer och garantiärenden är bra.

personligen värdesätter jag att kunna ta med min icke-fungerande pryl till en affär, prata med någon öga mot öga och förklara vad som är fel, och slippa bli missförstådd av någon röst på telefonen, få adresslappar borttappade i posten osv.
det plus säkerheten i att affären finns kvar om 3 år, är jag villig att betala extra för.

därför håller jag mig till de större kedjorna.

Permalänk
Medlem

Pffs...

Ge mig gärna exempel på någon "lokal" datorbutik där;
en Q6600 finns för 2250kr eller billigare.
en E6850 finns för 2270kr eller billigare.
en X2 6000+ för 1370kr eller billigare.
en Seagate Barracuda 7200.11 1TB finns för 2900kr eller billigare.
valfritt 1024MB DDR2 PC2-4200 finns för 330kr eller billigare.

Enligt min erfarenhet av "personlig service" från lokala butiker är någon tomte som inte kan ett skit om något och står och svamlar om det mesta..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

För oss som bor i Västerås så finns datacorner, som har samma priser som dustin, då dom köper därifrån. Dom har andra priser på sin hemsida och det är kanske inte så snyggt, men nämner man priset på dustin så är det det som gäller. Har dom inte varan i lager så kommer den till butiken dagen efter, då dom får leveranser varje dag. Men kanske viktigaste av allt, dom håller en enormt hög nivå på servicen när nått går sönder. Hade en hårdisk som la av efter 3 månader, gick ner till butiken - fick med mig en ny hem. tar 6 veckor för datorbutiken.com för exakt samma sak, samköpte med en som bestämt skulle handla därifrån, då dom var billigast. Det misstaget gör jag aldrig igen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

Jag prioriterar:

1. tillgänglighet - finns allt jag ska ha i lager?
2. tidigare erfarenheter - kollar ofta på prisjakt.se och pricerunner för omdömmen på återförsäljare
3. pris - ju billigare desto bättre
4. leverans - hur lång tid tar det för dom att skicka tills jag har paketet i näven. Betalar ofta med kontokort, så då bör det inte ta mer än 2 dagar innan jag ska ha det.

Och enligt mina affärer via internet än så länge så måste jag säga att DB, komplett och Dustinhome är i en klass för sig vad gäller dom 4 punkterna jag har dragit upp.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Avstängd

Är du kunnig och går till en lokal butik som har kunnig personal kan du klart pressa ner priserna till ungefär samma som på dom större internetbutikerna. Visa dom att vissa saker är billigare där och bla bla så har dom förhandlat ner priset, och ju mer du köper ju bättre blir det. Sen kvarstår all service och sånt - men tänk på att du ska kunna en del, därav minskar deras eventuella serviceåtgärder.

Sist fick jag köpa mina minnen för nästan samma pris i butik som jag hittat dom på nätet. Han sänkte dom från ca 3 800 till runt 3 000 och jag betalde bara någon hundralapp mer än via nätet. Sen var det fel på minnena men jag hade felsökt själv och lämnade tillbaka och förklarade vad som var fel. Han tog dom och jag fick ett par nya direkt - utan att han kollade dom.

Så finns det en kunnig handlare så går jag gärna dit, bara dom vet att det lånar sig att konkurrera!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Skickliga, billiga, lokala handlare är väldigt sällsynta. jag skulle aldrig köpa mer än en musmatta från någon av de lokala handlarna här i trakten.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

PC Builder i Köpenhamn (Frederiksberg) är en grymt bra butik om man är där personligen.. lite och inget överlager men har bra saker och beställer hem snabbt... rekommenderas om man kan en del om datorer!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag handlar inte alltid hos samma butik, det som styr mina vanor är:

*Pris
*Leverans/hämta själv
*SMS avisering
*Fraktkostnad
*Fraktalternativ
*Utbud
*Tidigare erfarenhet från företaget
*Förtroende för företaget
*Stödja lokal butik
*Min egna inköpsmängd
*Akut/ingen brådska
*Goda erfarenheter från sist, ex: hantering av RMA, goodwill, gratisprylar, bemötande, rättar till fel, hantering av ordern, leveranstid, mm.
*Åsikter från andra
*Företagents represetanter.
*Kanske glömt några punkter nu

Jag skulle tro att dom flesta sweclockare som handlar hos större företag än små, beror på: pris, utbud, pålitlighet, ingen datorbutik i närheten.

Permalänk
Medlem

*Pris: Behöver inte vara absolut lägst men inte oskäligt högre än lägsta pris.

*Sortiment: Har ofta bestämt på förhand exakt vad jag vill ha och då gäller det at butiken har det.

*Lagerhållning leverans: Rimlig leveranstid, beställer endast i nödfall saker som inte är i lager och i så fall endast om lagerdatum ligger nära i tiden.

*Tidigare erfarenheter: Beställer inte från butiker som har misskött sig tidigare, misstag kan alla göra dock

*Fraktkostnad/alternativ: Måste vara rimliga, accepterar inte butiker som försöker ta igen låga priser med höga fraktkostnader.

Viktigt är även att butiken faktiskt försöker sköta sig, rättar till misstag snabbt och respektfullt och har sund inställning till kunder, därmed inte sagt att kunden alltid har rätt.

Permalänk
Medlem

De mindre datorbutkerna är ju tvungna att hålla högre pris då de inte kan köpa in stora kvantiteter och inte heller säljer de så väldigt mycket. Men kan man mycket själv så behöver man inte de lokala butikerna heller. Inte heller när man får det man beställer fråhn internet efter bara 2-3 dagar heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag handlar från de som kan leverera det jag behöver så snabbt som möjligt och gärna då till ett bra pris. Ibland har jag kollat i butiker hemma, men oftast har de inget hemma och ska de beställa så kan likväl jag själv beställa känner jag. Jag vill också gärna kunna betala i förskott och väljer därför att beställa från större företag alternativt sådana som fått bra kritik här eller på andra sajter.

Men, behöver jag något akut och det finns lokalt så köper jag det såvida det inte är helt åt skogen felaktigt prissatt.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Webhallen är min "närbutik" så därför jag handlar där. De har de mesta, ligger bra till i priser.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart
För oss som bor i Västerås så finns datacorner, som har samma priser som dustin, då dom köper därifrån. Dom har andra priser på sin hemsida och det är kanske inte så snyggt, men nämner man priset på dustin så är det det som gäller. Har dom inte varan i lager så kommer den till butiken dagen efter, då dom får leveranser varje dag. Men kanske viktigaste av allt, dom håller en enormt hög nivå på servicen när nått går sönder. Hade en hårdisk som la av efter 3 månader, gick ner till butiken - fick med mig en ny hem. tar 6 veckor för datorbutiken.com för exakt samma sak, samköpte med en som bestämt skulle handla därifrån, då dom var billigast. Det misstaget gör jag aldrig igen.

Ända erfarenhet jag har av dom är att dom aldrig har det man ska ha och så är dom fan i mig det dyraste datorbutik jag handlat i... När har dom öppet? inte då man har tid själv alla fall (lördagar och söndagar).

Så är jag i västerås så är det bara PC City och Kjell som har det man ska ha och har öppet, samt lägre priser.

Ska absolut inte behöva nämna någon annan butik för att få lägre pris, då lurar dom kunder, kunskap? fan sämre får man nästan söka efter... nej, skit är det med dom.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.