Permalänk
Medlem

Processorer, multiplar och BIOS

Jo, jag har en liten fråga angående hur moderkortet känner av och ställer in rätt värden från början, från fabriksintställningarna eller default.. Jag har nämligen alldeles nyligen snickrat ihop en lite modernare dator och i specen (signaturen) kan ni se vad det är för delar.

När jag körde ett första test med Gigabytes egna program för att analysera processorvärdena råkade jag så ut för ett lite penibelt problem. Processorn körde bara i max 1,6 GHz istället för den "utlovade" standardhastigheten på 2 GHz.. Jag laddade ner och körde Orthos Stress Prime 2004 för att se om proppen klockades upp när den fick lite att tugga på, så att säga. Men nix. Fortfarande "bara" 1,6..

Till slut visade det sig dock att inställningarna i BIOS låste multiplen till (max) 8 när det egentligen, enligt specifikation ska vara 10..

Nåväl.. Mina frågor blir således: Är det vanligt att BIOS multipelinställning (i fabriksinställningar) gör så att processorn klockar fel? Är det liksom meningen att man ska få gå till BIOS-inställningarna och ändra för att få rätt? Handlar det om någon sorts säkerhetsfunktion? Eller har det möjligen något att göra med att batteriet kanske gjorde så att värdena för processorn inte lästes av korrekt från första uppstarten?

Men mera viktigt i sammanhanget är nog:
Påverkas något annat i datorn (negativt/skadligt) när jag höjde multipeln i BIOS från 8 till 10? (Det är bara det värdet jag har ändrat på än så länge, och jag gjorde ändringen under Intelligent Tweaker / CPU Clock Ratio.) Och vad händer om jag nollställer BIOS efter att datorn har gått ca 10 timmar, mer eller mindre konstant??

Jag är ganska nyfiken på detta och därför tacksam för alla upplysningar som kan ges!

/ mvh d00rkey.

PS: Jo förresten. Om det har någon betydelse så har jag inte uppgraderat (flashat) BIOS.. I vart fall inte än så länge... DS

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

varför den låste på 8 har jag ingen aning om men. så länge datorn inte får bluescreens å annat härk man inte vill ha så är det ingen fara å öka multipeln. det värsta som kan hända är att den går ostabilt. Eftersom multipeln bara ökar frekvensen på CPUN å inget annat så är det absolut ingen fara

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Tack för ditt snabba inlägg, hockexx!

Bluescreens är nog inget jag räknar med, men styr multipeln verkligen bara processorn?? Den har inget med annat, som grafikkort och internminne, att göra?

Om det bara handlar om själva processorn så är det ju helt lugnt och "all systems go" för min del, eftersom proppen ska styras med multipeln 10. I övrigt så klockas den ju ned när den inte behöver fräsa på för fulla muggar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör sådär du den kommer tugga fin fint :). och ja den påverkar bara processorns hastighet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite;

Jag har samma problem med min Q6600. I BIOS står det dock att multipeln är 9, men när jag kör CPU-Z så är multipeln bara 6. Vad händer?

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

OM proccesson körs i mindre hastighet än vad den skall göra!!!

STÄNG AV INTEL SPEEDSTEP I BIOS
STÄNG AV INTEL CIEE3 I BIOS

heter typ CIEE eller ngt sånt... man hittar den när man letar

Det är energi sparande grejjer som gör att proccessorn drar ner när den ej används.....

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Jag lånar tråden lite;

Jag har samma problem med min Q6600. I BIOS står det dock att multipeln är 9, men när jag kör CPU-Z så är multipeln bara 6. Vad händer?

Tjena, Kisenge..

Det är som jag skrev i mitt förra inlägg ovan:

Citat:

I övrigt så klockas den ju ned när den inte behöver fräsa på för fulla muggar..

I mitt moderkorts (Gigabyte) BIOS så heter inställningarna som man ska stänga av om man vill ha "full fräs" C1E och EIST. Själva tekniken är, enligt uppgift, avsedd att minska på värmeutvecklingen och (högst marginellt skulle jag tro) energiförbrukningen, så det är nog en bra funktion att ha igång till vardags*... Men när man testar/stressar processorn ska värdena öka till de som specifiktationerna anger, även om man inte stänger av Speedsteppingen..

*) Huruvida detta gäller vid olika sorters överklockningar låter jag experterna bedöma och svara på.

/ mvh d00rkey

PS: Är det någon här som vet om man egentligen behöver låsa PCI-exressbussen till 100 MHz över huvud taget när man ändrat på CPU Core Ratio?? Det kan väl i vart fall inte skada att sätta det värdet till 100 MHz?? ... Jag är fortfarande lite undrande och tveksam, även om tidigare svar givit vid handen att Core Ration bara handlar om själva processorn?

Edit: Alla mina "problem" är nu lösta.. Jag hade helt enkelt missat i moderkortets specifikationer att just min version av E4400-propp faktiskt krävde en nyare BIOS-version än den som följde med från fabrik! ... Men ett stort tack till alla som i alla fall velat hjälpa till!

Visa signatur