Processorer, multiplar och BIOS
Jo, jag har en liten fråga angående hur moderkortet känner av och ställer in rätt värden från början, från fabriksintställningarna eller default.. Jag har nämligen alldeles nyligen snickrat ihop en lite modernare dator och i specen (signaturen) kan ni se vad det är för delar.
När jag körde ett första test med Gigabytes egna program för att analysera processorvärdena råkade jag så ut för ett lite penibelt problem. Processorn körde bara i max 1,6 GHz istället för den "utlovade" standardhastigheten på 2 GHz.. Jag laddade ner och körde Orthos Stress Prime 2004 för att se om proppen klockades upp när den fick lite att tugga på, så att säga. Men nix. Fortfarande "bara" 1,6..
Till slut visade det sig dock att inställningarna i BIOS låste multiplen till (max) 8 när det egentligen, enligt specifikation ska vara 10..
Nåväl.. Mina frågor blir således: Är det vanligt att BIOS multipelinställning (i fabriksinställningar) gör så att processorn klockar fel? Är det liksom meningen att man ska få gå till BIOS-inställningarna och ändra för att få rätt? Handlar det om någon sorts säkerhetsfunktion? Eller har det möjligen något att göra med att batteriet kanske gjorde så att värdena för processorn inte lästes av korrekt från första uppstarten?
Men mera viktigt i sammanhanget är nog:
Påverkas något annat i datorn (negativt/skadligt) när jag höjde multipeln i BIOS från 8 till 10? (Det är bara det värdet jag har ändrat på än så länge, och jag gjorde ändringen under Intelligent Tweaker / CPU Clock Ratio.) Och vad händer om jag nollställer BIOS efter att datorn har gått ca 10 timmar, mer eller mindre konstant??
Jag är ganska nyfiken på detta och därför tacksam för alla upplysningar som kan ges!
/ mvh d00rkey.
PS: Jo förresten. Om det har någon betydelse så har jag inte uppgraderat (flashat) BIOS.. I vart fall inte än så länge... DS
PC (specs fully satisfying, to me)