Permalänk
Medlem

luft kylning..

Har en fråga angående CPU fläkten.. ska den blåsa eller suga från flänsen? x/ vad är bäst? har en 120mm på 12v ( den suger ut luft ) precis över prollen's fläkt som blåser ner på moderkortet, är inte det att motverka varann? skulle det vara bättre om båda Sög luft, eller kanske blåste?
i fronten har jag iallafall en 230V 120mm fläkt som låter som ett flygplan, även fast den är från Papst, den blåser in luft från mitt fönster x)
ska jag vända på nån fläkt? hur skulle ni göra?
har tänkt på massor av saker, men alla har sina fördelar och nackdelar..

alla fläktar blåser in luft: det kan vara ett minus, om den varma luften inte kommer ut och sedan värmer upp datorn sakta men säkert, sedan finns det ett plus också, övertryck i lådan - mindre damm i datan

alla fläktar suger ut luft: mycket damm kommer in i datorn iockmed att det blir ett lågtryck i datan, så damm och annat sugs in i datorn genom springor och sådant.. men då kommer den varma luften ut ur lådan iallafall.. på så sätt borde det bli svalare..

kanske man ska ha det klassiska med fronten suger in, bakstycket suger ut.. datorn står placerad vid mitt fönster, som alltid har en springa öppet
på så sätt får datorn in fräsch - kall luft utifrån...
men då är problemet att det finns begränsat utrymme bakom datorn, då den står på en fönsterbräda :/ så den varma luften kanske kommer in i datorn igen..

Snälla, hjälp mig med detta XD

Permalänk
Medlem

Till och börja med så var ditt inlägg för jävla krångligt att läsa, men här kommer ett svar ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty

alla fläktar blåser in luft: det kan vara ett minus, om den varma luften inte kommer ut och sedan värmer upp datorn sakta men säkert, sedan finns det ett plus också, övertryck i lådan - mindre damm i datan

alla fläktar suger ut luft: mycket damm kommer in i datorn iockmed att det blir ett lågtryck i datan, så damm och annat sugs in i datorn genom springor och sådant.. men då kommer den varma luften ut ur lådan iallafall.. på så sätt borde det bli svalare..

Om alla fläktar blåser in så får du mindre damm ENDAST om du har filter över alla fläktarna. Eftersom du har positivt tryck i lådan så har man kontroll var luften tas ifrån.

Sedan angående om hur fläktarna ska blåsa. Det är HELT OMÖJLIGT att veta hur det ska vara just för dig eftersom man varken vet låda eller komponenter. Och även om man visste det, så är det inte säkert att man kan ge ett råd och det visar sig vara optimalt.
Ladda hem ett temperaturövervakningsprogram (typ everest, coretemp, atitools, ntune för att nämna några) och experimentera med hur fläktarna ska vara för att du ska kunna få bra temperaturer.

Permalänk
Medlem

^

Frågade bara hur ni skulle göra x)
och sen menar jag vad som Generellt är bäst för denna typen av kylning.. många kör ju front till bakstycke, så jag prövar det

och angående tempsen så är dem på 35 - 40 ^ men jag vill ha bättre flöde i datorn.. och kanske bli av med nån fläkt.. sedan undrar jag om blås/ sug vilket som är mest optimalt.. och det har jag ingen aning om själv :/ kanske finns nån som vet vad som flyttar mest värme? för det lär ju inte vara från dator till dator utan mer generellt? sedan kanske ni behöver veta rpm å det.. jo alla går i 1500-2500 rpm ^ datorn reglerar ( Dock inte cool'n quiet )

var ganska så jätte mkt morgontrött när jag skrev allt så xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty

kanske finns nån som vet vad som flyttar mest värme? för det lär ju inte vara från dator till dator utan mer generellt?

Olika chassin har helt enkelt olika kylningsmöjligheter (om du inte har ett 200kr "standard", då är det inte så mycket tanke bakom konstruktionen oftast). Om det är sugande eller blåsande på en kylfläns beror på. Oftast är sugande bäst eftersom navet blockerar luftflödet mer på blåssidan än på sugsidan. Men det beror mycket på som sagt vad för kylare det gäller.
Generellt sett funkar insug fram utsug bak principen mycket bra. En 120mm front och en 120 mm bak tillsammans med nätaggets fläkt är en bra balans mellan ljud och kylning.

Citat:

Frågade bara hur ni skulle göra x)

Jag skulle experimentera och leka med att flytta om fläktar, köra med öppet chassi, skriva ner temperaturer, minska fläkthastighet, notera temperatur och ljudnivå, stänga chassit, notera temperatur och ljudnivå, prova att köpa nya fläktar, notera temperatur och ljudnivå, prova att ändra hastigheten på dem....

Jag skulle inte gå till ett forum och fråga "Hur gör ni?". Det förtar lite av glädjen att komma fram till ett resultat. (för det här är en relativt enkel sak att göra på egen hand. Det är lite skillnad när man ska t.ex. överklocka då man kan behöva hjälp med timings och olika spänningar om man har fastnat och kan inte komma högre).

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Vad det gäller damm i burken kan man nog utgå ifrån att det är mängden luft som strömmar igenom, samt hur ofta man städar som avgör hur dammigt det blir.
Tror inte dammet tar någon hänsyn till om det blåser eller suger.

Om man ska kyla ner en specifik detalj är det givetvis bäst att blåsa på den, håll ett par blöta händer framför och bakom en fläkt så tror jag att man märker på vilken sida det båser.

För att få det så effektivt som möjligt bör man nog sätta ett antal mindre (80mm ) fläktar som suger in där man har värmekällor, ( blåser på objektet som behöver kylas )och någon större ( ca 120mm ) som tillsammans med nät-agget evakuerar varmluften från datorn.

Har själv 5 st 80 mm fläktar som förser datorn med kalluft och 3st 120mm fläktar ( inkl nätagget ) som evakuerar värmen.

Mvh
Mimmie

Visa signatur

Asus P5B Deluxe / E6600-3.7Ghz / SuperPi-1Meg 13.64 Sek

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekats, det beror på vad du har för chassi samt vad du har för fläktar. Vill man ha tyst så kör man med tysta 120mm's, vill man ha hög prestanda så kör man med bullriga 120mm's eller större. Jag vågar påstå att en 120mm's flyttar 25-50% mer luft som en 80mm's vid samma ljudnivå (ang tidigare med 5st 80mm's fläktar (bullerskadad)).

Jag har själv alltid kört med inblås fram, utsug bak och har inte haft något problem med värme, så länge som jag kört med riktiga kylare dvs. Så tyst som min burk är just nu har jag aldrig haft någon dator. Lian-Li chassi med 2st 120mm's fläktar + prolle och en vf1000 zalman på graffet. Rätt tyst och lagomt sval

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

:D

Det lönade att fråga " hur " ni skulle göra.. själv är man inte så smart så :/
har iallafall skaffat ett filter som sitter framför 120mm fläkten som blåser in i chassiet i fronten.. och sedan har jag en 120mm som suger ut i bakstycket, dem går på " full rulle " xD
har iallafall sänkt tempsen till 29-35
Innan var dem 39-45
tack för hjälpen gott folk! ^

och angående mitt chassie är det ett " Thermaltake Mambo "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Som tidigare påpekats, det beror på vad du har för chassi samt vad du har för fläktar. Vill man ha tyst så kör man med tysta 120mm's, vill man ha hög prestanda så kör man med bullriga 120mm's eller större. Jag vågar påstå att en 120mm's flyttar 25-50% mer luft som en 80mm's vid samma ljudnivå (ang tidigare med 5st 80mm's fläktar (bullerskadad)).

Jag har själv alltid kört med inblås fram, utsug bak och har inte haft något problem med värme, så länge som jag kört med riktiga kylare dvs. Så tyst som min burk är just nu har jag aldrig haft någon dator. Lian-Li chassi med 2st 120mm's fläktar + prolle och en vf1000 zalman på graffet. Rätt tyst och
lagomt sval

Bullerskadad??????? VA !!!!!!!

Visa signatur

Asus P5B Deluxe / E6600-3.7Ghz / SuperPi-1Meg 13.64 Sek