Permalänk

Mac OS X för PC

Tjena!

Läste någon stans här på forumet att os x är tillgängligt gratis för användning på PC. Är det sant?

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Ja, men det är inte lagligt och får inte diskuteras på detta forum.
Google upp OsX86 så kommer du hitta.

Permalänk

Nej, jag trodde att det fanns som t ex iso fil för nedladdning på någon hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackerpro94
Nej, jag trodde att det fanns som t ex iso fil för nedladdning på någon hemsida.

Du har längre väg att gå än vad du tror eller önskar just nu.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det gör det. http://forums.warsworldnews.com/images/smiles/smiley17_pirate...

Alltså t ex på sourceforge eller nåt, gratis som linux

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OsX e inte gratis vettu och det går normalt sett inte att köra på en vanlig PC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
OsX e inte gratis vettu och det går normalt sett inte att köra på en vanlig PC.

Normalt sett?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackerpro94
Normalt sett?

Rent tekniskt är det inget problem men apple har kommit fram till att de inte vill tillåta att det körs på någon annat system än de som säljs av apple..

Och folk gnäller på ms licenser och drm :/

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Så det går, men det är synd om apple knackar på dörren?

Visa signatur

Permalänk

Det måste väl på något lagligt sätt kringå apples girighet? De kan väl knappast bestämma vilka datorer som deras mjukvara får köra på, för då borde Microsoft få göra likadant. Och kanske gå så långt så att folk med macdatorer inte fick använda en IM program med MSN protokollet, kanske blockera ute macanvändare från hotmail. (vem som nu använder den idag)

Det hela handlar väl om att Apple har lagt in skydd som kontrollerar om det är en mac och de på OSx86 har modifierat dessa filer som kontrollen ligger i.
Om de skapar helt nya filer från grunden eller på något sätt lurar den befintliga kontrollen (utan att modifiera den) så borde det väl vara lagligt? Såsom vissa försökte göra med xboxen, skapa en helt egen bios firmware. (hur det nu gick)
Någon som är mer insatt i detta? Jag bara väntar på att lagligt kunna köra Leopard på min nya pc.

*edit*
När jag tänker efter så är det är stor skillnad på att bara tillåta mjukvaran på sina produkter, än att tillåta mjukvaran på alla förutom någon annans produkter (i detta fall Apples).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att det funkar är inte samma sak som att det funkar bra. Inte lagligt heller för den delen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Det finns ISO's att ladda ner för att sedan boota från och komma direkt in i Mac OS X installationen. Jag har själv gjort detta och fick det att rulla på hyffsat bra. Men det var antagligen bara tur att allt funkade.

Om jag skrev ngt som ej är tillåtet här på forumet så tar ja bort inlägget.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Läs regel §7.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)