Permalänk
Medlem

HD2900XT vs. 8800GT

Hejsan.. Äger för närvarande ett Sapphire Radeon HD2900XT 512MB men har en intresserad köpare, så jag funderar på att byta upp(ner?) mig till ett MSI Geforce NX8800GT. Det är överklockat i fabrik och gör bättre ifrån sig på alla benchmarks än Radeon förutom i speltestet med World of Conflict. Men man ska ju inte förlita sig bara på benchmarks heller..

Jag är ingen grafiknisse(ännu), så jag undrar över vad dessa saker innebär och varför Geforce är bättre än Radeon när den har mindre på pappret gällande dessa saker. Och ja jag vet, vad den har på pappret spelar inte största roll. Men vad är dessa saker och vad har har dessa saker för för/nackdelar?

Unified Shaders: Geforce 112 och Radeon 320
Minnesbandbredd: Geforce 57,6GB/s Radeon 105,6 GB/s
Minnesgränssnitt: Geforce 256-bit Radeon 512-bit

Permalänk
Medlem

8800GT presterar mycket bättre än HD2900XT, dock så tycker jag personligen inte att det är riktigt värt att byta sig upp då det faktist inte handlar om en ofantligt stor skillnad (kanske i enstaka spel), men rent generellt är det snabbare och det är faktist märkbart.. men som sagt, det är inte som att gå från en kort i G70 serien till G80.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ok.. Men så här, jag har haft mitt HD2900XT i lite drygt en månad och har nu fått en köpare på det. Och det innebär att jag tjänar ungefär 900 spänn på att göra denna deal, samtidigt som jag antagligen får ett bättre kort!

Men det jag egentligen undrade över var vad siffrorna jag skrev innebär.
Unified Shaders: Geforce 112 och Radeon 320
Minnesbandbredd: Geforce 57,6GB/s Radeon 105,6 GB/s
Minnesgränssnitt: Geforce 256-bit Radeon 512-bit

Det känns som att unified shaders bör vara något som jag märker stor skillnad på även fast jag inte vet vad det är

Sen när jag tänker på minnesbandbredd så tänker jag på hur snabbt kortet är.

Som sagt, jag vet inte vad de där olika grejorna är. Slutsats: Jag har inte en aning om vad jag snackar om

Permalänk
Medlem

Då ska du definitivt göra dealen
Angående siffrorna, i praktiken betyder dem ingenting då det är så Många olika faktorer som spelar roll angående en grafikkorts prestanda, det bästa sättet att välja ett grafikkort är helt enkelt att fråga ..
Eller så går man och kollar på dem hundra olika recensioner det finns.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Unified Shaders innebär helt enkelt att istället för att ha shaders uppdelade på två olika (som i gamla kort) specifika uppgifter så är unified shaders kompatibla till att utföra vilken shader uppgift som helst.

Förut så hade man kanske 12 pixel shaders och 8 av den andra shader typen. Om de inte använde pixel shaders så kunde de inte hjälpa den andra shader typen eftersom de inte var kompatibla till det. Unified shaders är kompatibla till båda typer av beräkningar utan problem.

Det vill säga du optimerar kortets prestanda alltid.

Minnesbandbredd är helt enkelt en faktor som kommer av minnesgränssnittet bland annat och är helt enkelt en faktor av Gb/s som ditt kort kan kommunicera. (Tror jag, se det som en diffus förklaring)

Tänk på att minnesbandbredd är inte automatiskt lika med bättre prestanda, samma med antalet unified shaders. Däremot så påverkar dessa såklart prestandan.

Minnesgränsnitt

Visa signatur

C2D E6850 @Stock || GigaByte P35C-DS3R || BFG GeForce 8800GT OC || Zalman CNPS9700LED || Corsair Dominator 2x1024 PC-8500 @(5,5,5,15) || Samsung 320GB SATA || Asus DVD-RW SATA || Corsair HX 520 Watt || Antec Nine Hundred --- CPU: 24/42*C | GPU: 49/72*C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esskung
Ok.. Men så här, jag har haft mitt HD2900XT i lite drygt en månad och har nu fått en köpare på det. Och det innebär att jag tjänar ungefär 900 spänn på att göra denna deal, samtidigt som jag antagligen får ett bättre kort!

Varför inte vara snäll och tala om för köparen att det finns bättre alternativ än att köpa ditt för den summan?

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ då? 2900XT må vara strömslukande och högljudd men 900 spänn är väldigt prisvärt med tanke på att en ny kostar ca 3000 i dagsläget.

Iofs om han lägger ut "en tusenlapp" till kan han skaffa ett 8800GT också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Varför inte vara snäll och tala om för köparen att det finns bättre alternativ än att köpa ditt för den summan?

De är väll dumt, köparen får skylla sig själv som köper ett dyrt utan att kolla.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Ja, för hjälpsamhet dödar faktiskt Andre!

"Din död, mitt bröd"

Mer egoism åt folket!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Varför inte vara snäll och tala om för köparen att det finns bättre alternativ än att köpa ditt för den summan?

Så hade någon velat köpa din bil beganad för säg 10tusen så skulle du säga till honom att du såg en bättre bil på blocket samma märke för bara 8tusen?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drey
Varför inte vara snäll och tala om för köparen att det finns bättre alternativ än att köpa ditt för den summan?

haha, du kan inte mena allvar?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp ärlighet varar längst...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ja, för hjälpsamhet dödar faktiskt Andre!

cool jag känner mig nu

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

8800GT nu eller vänta till slutet på månaden på RV670 (HD3850 & HD3870) för att se hur de presterar jämfört med 8800GT, pris/prestanda.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Dojan, HD3870 kommer ju med störst sannolikhet att prestera mindre än 8800GT, men den kommer kosta betydligt mindre.
Det som jag tycker man ska vänta på nu är helt enkelt om hur stort "gapet" är mellan just HD3870 och 8800GT då den verkar vara mycket billigare än 8800GT och om prestanda förlusten inte är speciellt stort så är det ju en självklarhet att satsa på HD3xxx.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Tjaa, time will tell.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
8800GT nu eller vänta till slutet på månaden på RV670 (HD3850 & HD3870)

Jag håller med men HD3800 serien släpps på torsdag så seriösa tester kan vi troligtvis läsa redan imorgon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Jag håller med men HD3800 serien släpps på torsdag så seriösa tester kan vi troligtvis läsa redan imorgon.

Idag är det Onsdag. Idag eller imorgon bör de dyka upp då.

En dålig nyhet:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=783...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.