Crysis i dx9 med vista eller xp?

Permalänk
Medlem

Crysis i dx9 med vista eller xp?

Tjenare.

Har precis beställt lite nya komponeter för att spela lite i höst. Ett 8800gt blev det för att öka lite prestanda. Jag kommer att lira crysis och cod4 typ.

Har ett par frågor ang crysis i dx9 då jag skiter fullständigt i dx10 (då det inte finns hårdvara som stödjer det typ).

Kan man köra spelet i dx9 med vista om man kan, vilket kommer att vara bäst xp eller vista.

Kommer man kunna köra very high inställningar i dx9 eller är det endast för dx10?

Mvh calle

Permalänk
Medlem

"High" är exakt samma sak i både XP och Vista.

Very High finns enbart till Vista (DX10).

Det finns modifierade config-filer till DX9 som får "High" att se ut i princip som "Very High" under Vista.

Permalänk
Medlem

XP kommer vara allra bäst för det kräver minst av datorn.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
"High" är exakt samma sak i både XP och Vista.

Very High finns enbart till Vista (DX10).

Det finns modifierade config-filer till DX9 som får "High" att se ut i princip som "Very High" under Vista.

Nja, det är fixat så Very High filerna körs på XP. samma filer

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Gamespot gjorde en jämförelse mellan vistas very high och xp moddade very high. Det enda dom kunde se lite skillnad på var skuggorna.
http://www.gamespot.com/features/6182140/index.html?om_act=co...
Här har du jämförelsen ifall du vill ta o kolla själv

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, det är fixat så Very High filerna körs på XP. samma filer

Nej så är det väl inte alls? Det är ju massa ändringar som gjorts i befintliga configfiler. Tror ändå CryRenderD3D9.dll osv används.

Permalänk
Medlem

Win XP/Vista för att köra Crysis? - XP
Win XP/Vista för att köra Crysis på Very High shader? - XP
Win XP/Vista för att köra Crysis utan någon som helst problem? - XP
Win XP/Vista för att köra spelet med så lite system krav som möjligt? - XP
Win XP/Vista för att få bästa prestanda på dagens datorer i Crysis? - XP
Win XP/Vista för att få bästa bild kvalite per prestanda? - XP
Win XP/Vista? - Vad f*n tror du?
Win XP/Vista med bästa bildkvalite? - Oavgjort

Fuskar Crytek tillsammans med Intel och Nvidia? - Ja
Får man verkligen prestanda boost med nya 169.04? - Nej
Föredrar verkligen spelet Quad framför highclock Dual? - F*n heller!
Vad är bättre, Quad eller Dual(Edit. i crysis)? - Dual med 3,6Ghz+ utklassar Quad(samma prestanda vid samma klock)
Är Crysis överskattad? - Absolut! Men jag älskar det ändå!
Crytek äger? - Det kan du skriva upp!

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Sen att det inte finns någon dator som kan köra spelet med acceptabel fps med allt på high/ultra high i 1280x1024 är en annan sak. Och nej, 40fps är inte acceptabel fps...

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Väljer man Vista ENDAST för att få DX10 så kanske man får kolla om sina prioriteringar lite...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Win XP/Vista för att köra Crysis? - XP
Win XP/Vista för att köra Crysis på Very High shader? - XP
Win XP/Vista för att köra Crysis utan någon som helst problem? - XP
Win XP/Vista för att köra spelet med så lite system krav som möjligt? - XP
Win XP/Vista för att få bästa prestanda på dagens datorer i Crysis? - XP
Win XP/Vista för att få bästa bild kvalite per prestanda? - XP
Win XP/Vista? - Vad f*n tror du?
Win XP/Vista med bästa bildkvalite? - Oavgjort

Fuskar Crytek tillsammans med Intel och Nvidia? - Ja
Får man verkligen prestanda boost med nya 169.04? - Nej
Föredrar verkligen spelet Quad framför highclock Dual? - F*n heller!
Vad är bättre, Quad eller Dual? - Dual med 3,6Ghz+ utklassar Quad(samma prestanda vid samma klock)
Är Crysis överskattad? - Absolut! Men jag älskar det ändå!
Crytek äger? - Det kan du skriva upp!

Sannare ord utskrivs sällan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Föredrar verkligen spelet Quad framför highclock Dual? - F*n heller!

Nån som har spelat retail och provat menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Nån som har spelat retail och provat menar du?

Tvivlar på att dem har gjort särskilt många åtgärder i retail, men vi får väll vänta och se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Win XP/Vista för att köra Crysis? - XP
Win XP/Vista för att köra Crysis på Very High shader? - XP
Win XP/Vista för att köra Crysis utan någon som helst problem? - XP
Win XP/Vista för att köra spelet med så lite system krav som möjligt? - XP
Win XP/Vista för att få bästa prestanda på dagens datorer i Crysis? - XP
Win XP/Vista för att få bästa bild kvalite per prestanda? - XP
Win XP/Vista? - Vad f*n tror du?
Win XP/Vista med bästa bildkvalite? - Oavgjort

Fuskar Crytek tillsammans med Intel och Nvidia? - Ja
Får man verkligen prestanda boost med nya 169.04? - Nej
Föredrar verkligen spelet Quad framför highclock Dual? - F*n heller!
Vad är bättre, Quad eller Dual? - Dual med 3,6Ghz+ utklassar Quad(samma prestanda vid samma klock)
Är Crysis överskattad? - Absolut! Men jag älskar det ändå!
Crytek äger? - Det kan du skriva upp!

mm vi kan ju testa bencha en duo i 3.6 mot min quad i 3.6 och se vad som händer.. du verkar ju mest vara någon fanboy som skriver lite vad du själv tycker och tänker. vad grundar du allt detta på ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Sen att det inte finns någon dator som kan köra spelet med acceptabel fps med allt på high/ultra high i 1280x1024 är en annan sak. Och nej, 40fps är inte acceptabel fps...

vaddå 40 fps är inte acceptabel fps? jag kör med avg 20-25 fps o jag e nöjd. Det hela handlar om hur kräsen man själv är. Jag tycker själv 20-25 fps är ganska lågt men över 30+ så är jag nöjd.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
mm vi kan ju testa bencha en duo i 3.6 mot min quad i 3.6 och se vad som händer.. du verkar ju mest vara någon fanboy som skriver lite vad du själv tycker och tänker. vad grundar du allt detta på ?

Han skriver det troligtvis för att han inte själv har en quad processor. Dom kommer vara bättre än duo när spelet släpps.

Visa signatur

Q6600 2048mb DDR2 600 mhz PNY 8800 GTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
mm vi kan ju testa bencha en duo i 3.6 mot min quad i 3.6 och se vad som händer.. du verkar ju mest vara någon fanboy som skriver lite vad du själv tycker och tänker. vad grundar du allt detta på ?

Jasså? kolla in detta då....
http://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis_far_mig_att_ma...

Läs på lite mer, det är precis vad Crytek gjorde med AMDs nya 64-bits CPU när de kom ut.

Min CPU på 3,6ghz verkar utklassar andra quad på över 3,4ghz på benchmark, kolla sj? jag säger itne saker utan anledning.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visst har jag en Dual, tänker föresten sj bytta till Next gen quad. Men läste lite tester, next gen är tyvär inte bättre än nyvarande, inte märkbart iaf.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kona90
vaddå 40 fps är inte acceptabel fps? jag kör med avg 20-25 fps o jag e nöjd. Det hela handlar om hur kräsen man själv är. Jag tycker själv 20-25 fps är ganska lågt men över 30+ så är jag nöjd.

Nej 40fps är inte acceptabel fps (enl. mig) eftersom man tydligt ser ett konstant hackande och att spelet inte flyter ordentligt. D.v.s det blir svårare att spela spelet (sikta, röra sig etc).

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Jasså? kolla in detta då....
http://www.sweclockers.com/artikel/5988-crysis_far_mig_att_ma...

Läs på lite mer, det är precis vad Crytek gjorde med AMDs nya 64-bits CPU när de kom ut.

Min CPU på 3,6ghz verkar utklassar andra quad på över 3,4ghz på benchmark, kolla sj? jag säger itne saker utan anledning.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visst har jag en Dual, tänker föresten sj bytta till Next gen quad. Men läste lite tester, next gen är tyvär inte bättre än nyvarande, inte märkbart iaf.

"Nu är det som sagt en demoversion jag talar om"

Demo spelet stödjer inte fyra kärnor men det riktiga spelet kommer göra det.

Visa signatur

Q6600 2048mb DDR2 600 mhz PNY 8800 GTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eMPiii
"Nu är det som sagt en demoversion jag talar om"

Demo spelet stödjer inte fyra kärnor men det riktiga spelet kommer göra det.

Och var har du fått den uppgiften ifrån?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Sen att det inte finns någon dator som kan köra spelet med acceptabel fps med allt på high/ultra high i 1280x1024 är en annan sak. Och nej, 40fps är inte acceptabel fps...

Du har verkligen ingen aning om vad du snackar om mannen, jag ligger närmare 60fps i 1280x1024 med allt i high, i vista x64..

Och jag har ju inte direkt den vassaste cpun som finns..

Permalänk
Medlem

Så mycket skitsnack i en så kort tråd.

Vista är ett bra operativsystem.
Xp är ett bra operativsystem.
Xp är snart out of date, jag ger det max ett år till som spelplattform, om man nu ska spela nya spel vill säga.
Vista har inte större "problem" nu än vad XP hade när det kom ut men jag kan tippa på att de flesta sitter på XP ändå nu. Det blir lika med Vista, de flesta kommer sitta med det om ett år, om man är gamer i alla fall, oavsett hur många det är som spyr galla över det just nu.
DX10 är tekniskt sett överlägset DX9 men praktiskt sett är det långt kvar innan men kan dra några större prestandafördelar av det. Inte så konstigt med tanke på att det är nytt.

Är Crysis överskattat? Ja jag har ingen aning, fattar inte varför det spelar någon roll över huvud taget. För egen del är Crysis det snyggaste spelet med den bästa fysiken hittills. Storyn kan man ju ha åsikter om, men det är det enda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ja du kan köra crysis i vista på dx9 om du vill. Man ska kunna välja det på genvägen hur man ska köra det.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Blir nog DX9 i Vista med Very High modden för mig, trots att burken prestanda mässigt går bra så kör jag hellre Very High i dx9 än High i dx10..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såhär har jag tänkt göra.

Installera på XP, modda till very high och lira igenom spelet acceptabelt.

Sen ska jag installera spelet på Vista disken och köra igenom det i Dx10.

Anledningen till detta är pga diverse issues jag har i vista med mina komponenterna.

Fpsen är acceptabel, muslagg+tangent lagg är därimot absolut inte acceptabelt i FPS spel.
Lirar hellre igenom det helt smärtfritt i xp med dx9 än huvudvärk i dx10

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Blir nog DX9 i Vista med Very High modden för mig, trots att burken prestanda mässigt går bra så kör jag hellre Very High i dx9 än High i dx10..

Tror du riggen i sign. pallar med det? Tänkte köra i 1650 x xxxx eller 1920 x 1080.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Tror du riggen i sign. pallar med det? Tänkte köra i 1650 x xxxx eller 1920 x 1080.

Well, där har du större chans iaf

Very High klarar inte min iaf, ligger kring 5-15fps..ospelbart..

Går nästan tungt i High i dx9 för mig just nu, Vista x64 och 2gb minne (2gb på RMA)..

Kör själv 1680*1080

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmm, då får det nog bli XP och endast High för min del...

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Finns det nån genomgående bra Guide för Crysis dx9 modden?

Slängt in xp igen...tänkte dra på lite ligger kring 35-40fps nu på high iaf..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Finns det nån genomgående bra Guide för Crysis dx9 modden?

Slängt in xp igen...tänkte dra på lite ligger kring 35-40fps nu på high iaf..

Angående den fps:en du hade på Very High. Måste väll vara något som flaskar? Ditt system krossar ju mitt med flera stenkast, endå är det relativt bra spelbart för mig med Very High-tweaket för DX9. Testa den vetja, fast det låter ändå rätt skumt. Jag hade högre fps än så till och med i Vista, något måste ju vara lite fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Angående den fps:en du hade på Very High. Måste väll vara något som flaskar? Ditt system krossar ju mitt med flera stenkast, endå är det relativt bra spelbart för mig med Very High-tweaket för DX9. Testa den vetja, fast det låter ändå rätt skumt. Jag hade högre fps än så till och med i Vista, något måste ju vara lite fel.

Vad kör du för upplösning?

Har dessutom bara 2gb minne nu då 2gb skickades på RMA idag, därför jag slänge in xp igen för Vista 64 med 2gb var ospelbart.. R_displayinfo visade på 1.5gb

Visa signatur