Vista x64 vs x32
Hejsan! Har lite frågor angående Vista x32 och x64, skulle vara evig tacksam för all typ av svar. Fick hem ny PC som morsan hyrt via jobbet HP's HemPC för 2-3 månader sen, med följande speccs: Amd64 X2 5600+ (2.8ghz), 4,000mb ram (dvs 3,326mb), och 8,800gts(640mb) med Windows home premium 32bits.
Frågan är då om 32bitars OS hindrar datorn från att prestera maximalt? Har läst runt lite här på sweclockers inte mkt jag hitta när det gäller prestanda skillnader osv. Har googlat runt lite för att hitta prestations jämförelser med spel och andra program mellan samma system specc's men med olika OS dvs 32bitars lr 64bitars vista.
Använder datorn mest för spel både ny och lite äldre som cs & wc3 men nuförtiden blir det ju mer TF2, CoD4, Crysis och lite Gears of war. Skulle ett eventuellt byte till x64 t.ex. göra det möjligt att köra Crysis på högre grafiksettings än vad jag kör med idag (medium/high blandning) även andra spelen flyta på bättre än vad dom gör just nu?
Har även kontaktat Hp's support för att se om man kunde bya till x64 via Hp eftersom det är deras dator vi hyr men det visade sig att dom inte stödje 64bitars versionen och om jag nu själv skulle välja att byta över till det skulle inte "deras Mjukvarusupport" gälla. Finns det andra vägar man kan ta för att gå över till 64bitars versionen vid ett eventuellt byte har ju orginal 32bitars version?
tack på förhand för alla svar