Permalänk
Medlem

köpa nu eller vänta ?!

Tjo alla.
Har haft en tidigare tråd ang råd för köp av dator.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=784...

Men eftersom det är jag som skrev sista posten i den så kan jag inte bumpa den med mina frågor.

Eftersom jag fortfarande väntar på att få tillbaka mina pengar från dell så börjar jag mer och mer fundera på om jag kanske ska vänta ett tag innan det är dags för att köpa ny burk.

Mina planer på komponenter är väl dessa:

XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Artikelnr: 333219
Lagerstatus: 50-99 st. på lager 2049.00 2049.00
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Artikelnr: 330169
Lagerstatus: 500+ st. på lager 2425.00 2425.00
Tuniq Tower 120 Ultra Silent CPU-Kylare, Socket 478/775/754/939/940

Artikelnr: 318575
Lagerstatus: Preliminärt 28 st. 2007-11-15 498.00 498.00
Asus GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 600MHz

Artikelnr: 342177
Lagerstatus: Preliminärt 894 st. 2007-12-01 2375.00 4750.00
Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)

Artikelnr: 325214
Lagerstatus: 26 st. på lager 1399.00 1399.00
Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

Artikelnr: 340678
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1499.00 1499.00
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Artikelnr: 327715
Lagerstatus: 2000+ st. på lager 975.00 1950.00
Samsung DVD-brännare SH-S203N SATA Black OEM

Artikelnr: 341057
Lagerstatus: Preliminärt 945 st. 2007-11-17 299.00 299.00
Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

Men nu funderar jag på att vänta då det verkar komma en hel del nyheter inom en månad eller så.
Funderar då mest på intels perry, ny 8800/8900 ryktena och nya moderkort med pci 2.0 eller va det heter.

Min fundering är om det är ruskigt dumt att köpa ny dator just nu?
Visst jag vet också att det kommer nya och bättre gfx/processorer osv hela tiden.

Vad tror ni om den snara framtiden ??
Att vänta eller att inte vänta ?

//Christoffer.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag ser det får man otroligt mycket för en billig peng just nu. Jag beställde komponenter förra veckan för att jag fick bra grejer för en liten peng. Om man köper nyaste nya i vår får man såklart bättre grejer, men inte lika prisvärda. Man får absolut en bättre spelburk, men det är framförallt om ekonomin inte är av någon relevans, vilket det är för de flesta.
Sen är det ju så (självfallet) att grejerna som ska komma ivår inte är släppta ännu. Exakt när allt kommer vet egentligen ingen. Det kan ju bli förseningar på en del grejer så att man får vänta tills i sommar om man har otur. Vem vet.
Om några månader kommer ddr3minnen troligen vara standardsortiment i butik och då blir det ju dyrt igen att köpa ram. Lite längre fram kommer SSD-hårddiskarna smyga sig in på marknaden... Så jag kommer nog köpa ny om... 2 år iaf när de sakerna kommit ut. Inte vänta ett halvår så at jag köper mina grejer dyrt precis innan ex SSDhårddiskarna kommit ut ordentlig.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

man kan inte vänta på nya grejjer eftersom det kommer ut nya saker hela tiden, vill du ha en dator så köper du en. PUNKT SLUT!!!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

mjo. ja.
Men va tror ni skillnaden i prestanda/framtidssäker burk kommer bli med tex perryn o nya gtskorten o så ?
Läste nått om pci2.0, mycket bättre så att det är värt att vänta på eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
man kan inte vänta på nya grejjer eftersom det kommer ut nya saker hela tiden, vill du ha en dator så köper du en. PUNKT SLUT!!!

Exakt, väntar man på nya saker så kan man aldrig köpa en dator.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju ännu inte riktigt hur bra nya gts och penryn kommer bli så jag tycker det är svårt och svara på iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

är du sugen på en dator nu så köp. kan/vill du vänta så gör det då. Vänta tills du inte kan hålla dig längre (vilket aldrig kommer hända... för nästa månad kommer alltid något ännu bättre). Jag har tidigare sagt vad jag tycker om marknaden just nu. Går inte att veta hur den ser ut om två månader, men nu är allt förbannat billigt...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag tänker vänta på Penryn och se om jag kan få en bra quad till rimligt pris. Men vill du ha en dator nu; köp en. Jag betvivlar att du gör bort dig alltför mycket om du köper en. Jag väntar mest p.g.a. att jag helst vill ha en quad, men om jag köpte en idag skulle det "endast" bli en dual.

Permalänk
Avstängd

Men det där lär väl vara billigare under mellandagsrean eller/och kommer även gå ner i pris då dom nya grejerna kommer ut? Då kommer ju detta anses som det "gammla"?

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas. Elektronik brukar inte vara sånt som reas ut efter jul dock, men man kan ju ha tur. Och som sagt, med nya grejer ute kanske priset på äldre modeller sjunker om man nu inte vill köpa det nya.

Permalänk
Medlem

Jisses vad trådar skapas här och där, likadana... Nåja! Visst är det svårt att välja, själv har jag besluts ångest och vet inte om jag ska köra på dual core nu eller vänta på att quaden går ned. Som Thomas tycker. Men ajg har inget plugg att sköta;)
Får se hur det blir... Väntar nog...