Permalänk

Bredbandsbolaget router. Problem

Hejsan!
Har haft bredbandsbolaget ett bra tag och det har väl fungerat ok. Men nu ville min far att jag skulle fixa så att alla datorer i huset dessutom skulle ha tillgång till skrivare och lokalt nätverk. Köpte en skrivarserver och en netgear 8portars Gigabit switch.

Innan jag blandade in skrivarservern i det hela kopplade jag in switchen i bredbandsbolagets router/modem (Tror det e båda i ett), med en rak kabel. Nu kommer det skumma: Datorerna i switchen fick ingen ip / internet. Kopplade in datorn i routern igen och det fungerade, men inte i switchen. Testade också med en annan switch, men samma resultat. Detta har fungerat hur bra som helst hos kompisar så jag undrar om det är bredbandsbolaget som fuckar?

För att inte krångla till det undrar jag alltså:
Funkar internet inte när jag sitter i switchen som är kopplad till routern pga. bredbandsbolagets modem/router e skum eller av någon annan anledning OCH Hur åtgärdar jag lättast detta?

Tack på förhand
- Generalkyckling

Permalänk
Avstängd

Kan du ge oss modellbeteckningen på Bredbandsbolagets utrustning?
Ska stå på baksidan utav enheten. I regel något i stil med 52xx.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Kan du ge oss modelbeteckningen på Bredbandsbolagets utrustning?
Ska stå på baksidan utav enheten. I regel något i stil med 52xx.

Kan tyvär inte kolla det fören nästa vecka. Får väl skriva en ny post då

Permalänk
Avstängd

Saken är den att jag försöker fastställa vilken funktion den där produkten har och det gör jag med hjälp av modellnumret.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Det funkar väl aldrig att koppla modemet till en switch? Du måste ju koppla modemet till routern och sedan vidare till switchen för att det ska fungera mig veterligen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Har du adsl måste ju lådan från bredbandsbolaget sitta först då du skriver modem. Sen så har inget av bredbandsbolagets modem någon routerfunktion. Det är switchar.