Rimlig timkostnad på IT/Spelcafé?

Permalänk
Medlem

Rimlig timkostnad på IT/Spelcafé?

Hur mycket är en rimlig timkostnad för ett IT/Spelcafé med:

Moderna datorer, 22" 100 HZ CRT spelskärmar (platt yta). Ergonomiska tangentbord med inställbart ljus som lyser upp knapparna. Logitech MX500 musar med en 2in1 musmatta (en sida för snabba fina rörelser och en för nogranna). Och självklart mjuka kontorsstolar med högt ryggstöd och nackstöd.

Och detta i en lite mörkare miljö med Motivmålade väggar med spelmotiv.

Det är planerat att använda Cafebar, så alla kunder har varsitt personligt konto med egna inställningar som anpassas vid spel.

och just det, 100/100 Fiberlina. Samt kiosk. Och det kommer att finnas två soffor vid projektorn som det kommer att spelas musikvideos eller valfri TV-kanal på (inte Pr0n). Eller filmer helt enkelt, det är vänteplatsen om man står i kö.

toalett kommer också självklart att finnas.

Vad skulle du Maximalt ha betalat per timme som kund och hur skulle du sätta prisnivån om det var du som drev det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle räkna på utgifterna och sätta ett pris därefter. Personligen skulle jag inte betala mer än en kanske trettio kr per timme, men det är jag det.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som ett coolt ställe. Vart kommer det att vara?

Permalänk

Runt 30-35kr ligger väl gränsen på för vad jag skulle kunna tänka mig betala.

Permalänk
Medlem

Datorer+spelutbud?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Miljön spelar väldigt stor roll för mig, springer det runt en massa fjortisar och och skriker så fort dom dör osv. så är jag inte villig att betala så värst mycket. Men är det en trevlig miljö där alla är trevliga, fräscha lokaler, bra spelutbud, datorer och personal så skulle jag nog kunna betala runt 40-50kr, kanske över 50kr med.
Men nu är det väldigt länge sen jag var på IT-cafe så jag vet inte riktigt vad som är rimligt idag.
Men på "min tid" så kostade det 15 kr i timmen eller 10 kr om man var medlem, men det IT-cafeet var ingen höjdare alls. Raka motsatsen till det jag skrev ovan. Förutom att personalen var trevlig
Jäklar va gammal man låter,"min tid"

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Miljön spelar väldigt stor roll för mig, springer det runt en massa fjortisar och och skriker så fort dom dör osv. så är jag inte villig att betala så värst mycket. Men är det en trevlig miljö där alla är trevliga, fräscha lokaler, bra spelutbud, datorer och personal så skulle jag nog kunna betala runt 40-50kr, kanske över 50kr med.
Men nu är det väldigt länge sen jag var på IT-cafe så jag vet inte riktigt vad som är rimligt idag.

Nu är det ju inte lokalerna som bestämmer ifall det finns fjortisar där
Men jag håller med dig, självklart betalar man mer ifall man trivs ^^

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

25kr/h är ett rimligt pris. Ett ställe i HBG har precis så som du beskriver, dock inte lika snabb lina. Annars är det väldigt fräscht. Kostar 25kr/h där.

Permalänk
Medlem

Minns när jag betalade 65kr timmen för ett IT Cafe nu skulle jag inte betala något alls tror jag, det känns som en grejj som är dog när bredbandet kom på riktigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta 30kr eller något sådant för att det skulle knappast vara lönsamt annars kan jag tänka mig Men jag skulle aldrig betala 30kr för att sitta där. Varför? Jag bryr mig inte så mycket om det är 19" eller 22" eller hur mkt Hz dom har. Jag bryr mig dårakt inte om det finns två ytor för musen att spela med osv. Men jag är ekonomisk och kritiserar alltid vad jag får för pengarna ><. Det där med personliga inställningar är dock en bra grejj som är värt 5kr timman lätt.

Men utöver det är jag nog nöjd med en relativt bekväm stol och en lokal som inte luktar svett (Det är faktiskt ovanligt). Jag skulle nog betala 20kr timman OM, jag säger OM, priserna i kiosken inte liknar statoil utan snarare turkaffären på hörnet.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Låter som ett coolt ställe. Vart kommer det att vara?

, Just nu är det på papper, Men inte långt ifrån verklighet heller. Det är planerat att vara i en stad med många ungdomar med datorintresse, Det saknas riktigt bredband på många ställen och långtifrån alla har egna bra datorer (jag har gjort marknadsundersökning) .

Det kommer att vara som ett ställe för ungdomar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Datorer+spelutbud?

C2Q Q6600 , 8800 GT 512MB grafikkort, 4 GB ram, 320 GB Disk osv, Självklart kommer XP att vara själva "grundsystemet". Så är det räknat på papper.

Spel, det är dyrt i stora mängder, men:

CS 1.6
CS:S
DOD
DOD:S
Call Of Duty 4
Enemy Territory :QUAKE Wars
Team Fortress 2
Portal
Halflife 2 + Episode 2
Battlefield 2 + Många Mods.
Battlefield 2142
Trackmania Nations
WOW + alla aktuella EXP. packs.
Warcraft 3 + Frozen Throne
Starcraft + Starcraft 2

Och mer spel kommer säkert att finnas det med. Borde jag räkna med andra spel? (helst, MP, MMORPG, Lan-spel)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brickN
Jag skulle sätta 30kr eller något sådant för att det skulle knappast vara lönsamt annars kan jag tänka mig Men jag skulle aldrig betala 30kr för att sitta där. Varför? Jag bryr mig inte så mycket om det är 19" eller 22" eller hur mkt Hz dom har. Jag bryr mig dårakt inte om det finns två ytor för musen att spela med osv. Men jag är ekonomisk och kritiserar alltid vad jag får för pengarna ><. Det där med personliga inställningar är dock en bra grejj som är värt 5kr timman lätt.

Men utöver det är jag nog nöjd med en relativt bekväm stol och en lokal som inte luktar svett (Det är faktiskt ovanligt). Jag skulle nog betala 20kr timman OM, jag säger OM, priserna i kiosken inte liknar statoil utan snarare turkaffären på hörnet.

En AC-anläggning står på Inköpslistan, Priserna i Kiosken kommer att ligga på samma nivå som konkurransen runtom. Så det kommer varken att vara billigt eller dyrt, Medium. Bland annat är det planerat Diverse smågodis, Coca-Cola, Jolt mm.

Och jag kan avslöja att det är lönsamt ner till 19.25:- timmen om datorerna är upptagna 60% av all öppetid på en månad. Helger kommer det att vara öppet längre än vanligt.
Från 11.00 till 23.00 .
Vardagar är det från 12.00 till 22.00 .

Men än så länge är bara allt på papper. Hårdvaru & mjukvaruleverantör har jag redan hittat. Livsmedelsleverantör också (kiosk) . Bidrag från kommunen kan jag räkna med garanterat. Så det är inte mycket kvar att planera. (Jag kommer inte att driva det, jag hjälper med beräkningar, hittar leverantörer osv.) .

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna ge upp till 40 spänn i timmen, tror jag. Om det är väldigt trevligt (fin lokal, bra utrustning och läskförsäljning i kassan) så kan jag ge 45, kanske 50 (gränsfall). Men du får ju mer kunder om det är billigt, så runt 40 skulle jag väl säga. Satsa på medlemskort för några hundringar så att det blir billigare om man har ett sånt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ha fjortisfria kvällar där du byter ut kiosken mot en mysig bar. Så kan man beställa en god martini och slipper alla testostoronstimmade ynglingar som springer runt och ylar "lotto" så fort de blir dödade. .. De skulle jag betala för!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag skulle kunna ge upp till 40 spänn i timmen, tror jag. Om det är väldigt trevligt (fin lokal, bra utrustning och läskförsäljning i kassan) så kan jag ge 45, kanske 50 (gränsfall). Men du får ju mer kunder om det är billigt, så runt 40 skulle jag väl säga. Satsa på medlemskort för några hundringar så att det blir billigare om man har ett sånt.

Fin lokal är det, jag kan lägga upp SketchUp ritningarna senare. Där datorerna står är gelvet nedsänkt någon decimeter och det är en allmänt mysig lokal.

Jag har tittat på olika system och CertifikatServer är något intressant, Man kunde ha Vanliga ChipKort och Kortläsare i varje dator så medlemsdatan lagras på själva korten, och man loggar in med pinkoden och kortet. Alla kunder blir medlemmar och får ett personligt kort. Guld, eller VIP-medlemskort är ju en bra idé också, Påfyllbara kort ska det ju vara såklart. Och när man bara har 5-minuter kvar så ska det komma upp en mätare som varnar.

men det ska också finnas två (drop-in) surfdatorer som går på 10:- per timme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pojo
Ha fjortisfria kvällar där du byter ut kiosken mot en mysig bar. Så kan man beställa en god martini och slipper alla testostoronstimmade ynglingar som springer runt och ylar "lotto" så fort de blir dödade. .. De skulle jag betala för!

18+ kvällar kan ju vara en bra ide,på fredagarna eller så. Men För att ha en Bar måste man ha tillstånd osv. Och det kommer att komma kontrollanter så att man följer reglerna. Berusade personer är inte heller alldeles för roligt. Givetvis skulle det vara trevligt men fortfarande är det fel.

Jag gör som i Plus. Din idé hamnar i den stora röda sopkorgen ;). Inte illa menat men det går bara inte.

Permalänk

Låter som ett riktigt trevligt ställe, jag skulle tänka mig att betala max 35 kr/h.
Command & Conquer 3 måste du ju slänga in med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som du lockar med samma sak som alla nya internetcaféer, men i slutändan är det 12-15åringar som sitter där och skriker lotto ändå. Det är sannolikt helt enkelt för att internetcaféer inte lockar de med egen dator eller t.o.m. egen lägenhet, mer än vid enstaka tillfällen då man kanske samlat ihop många osv.

Permalänk
Medlem

Samma pris per timme som bio ungefär.. det är vad jag kunde betala. Det vill säga, 45kr ungefär.

Lycka till! Det ser väldigt bra ut! Jag önskar att det fanns nåt sånt ställe här i stan, men tyvärr tror jag att marknaden är för liten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Känns som du lockar med samma sak som alla nya internetcaféer, men i slutändan är det 12-15åringar som sitter där och skriker lotto ändå. Det är sannolikt helt enkelt för att internetcaféer inte lockar de med egen dator eller t.o.m. egen lägenhet, mer än vid enstaka tillfällen då man kanske samlat ihop många osv.

Det är inte jag som ska locka. skrev ju att jag inte ska Driva det, jag hjälper till med planeringen. Men det kommer att fungera som en samlingsplats. det fanns ett IT-cafe för två år sen här och när den försvann försvann också den enda platsen att vara på när man väntar på bussar etc, nu finns det ingenstans för ungdomarna att fördriva tiden på, inget ställe att gå till. Det finns ett annat ställe att vara på och det ligger långt ut i utkanten av stan. Ungefär en 40-minuters gångavstånd från centrum. Och de har några biljardbord och surfdatorer som knappt klarar CS. Ibland hålls det fester där.

Och du vet, fjortisarna är ju trots allt kunder de med. Men det kommer ju att finnas regler också, bland annat :

: Prata i spel gör man via chatten, folk som skriker kan bli utslängda
: Inga berusade personer får vistas i lokalen
: Prata ej i telefon vid datorn, det kan störa din "granne"
: Ingen rökning får ske i lokalen
: Kunden har inte alltid rätt
:endast kunderna som spelar ska vara vid datorerna, ni som väntar får vara i "Vänteavdelningen"

mer hittar Vi på senare.

Permalänk

De flesta internetkaféer har c:a 15-20 kr/h, men smärtgränsen är 25kr för de flesta som inte har så mycket pengar...

Permalänk
Medlem

Det är inte speciellt många som spelar det, men du kanske skulla kunna ta en titt på EverQuest II + Expansions (269:- + frakt på Webhallen).

Finns det inte personer som fortfarande spelar BF 1942 eller vad det heter? Inte 2142, den första versionen.

Jag skulle tänka mig betala 20 - 30 kr/h om det verkligen kommer bli så trevligt som det låter Kanske till och med ännu mer.

Permalänk
Medlem

Intresant att sando jämförde priset med Bio. Men 100kr för 4 timmar / 25 kr timmen skulle jag betala. Mer om det var trevligt.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt pröjsa 25-40kr timmen för att lira ex Eq2 med polarna på ett cafee istället för att dra hem datorer,skärmar, kringutrustning till någon och trängas ihop.

Men skulle nog ändå inte göra det i slutändan om det är alkohol förbud.. Går fan inte spela bra om man är nykter!

Det är när man är astankad och helt borta man kommer på domdär extra ordinära stratsen

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Det är inte speciellt många som spelar det, men du kanske skulla kunna ta en titt på EverQuest II + Expansions (269:- + frakt på Webhallen).

Finns det inte personer som fortfarande spelar BF 1942 eller vad det heter? Inte 2142, den första versionen.

Jag skulle tänka mig betala 20 - 30 kr/h om det verkligen kommer bli så trevligt som det låter Kanske till och med ännu mer.

Det är ju fjortisarna som är det enda problemet. Just fan, glömde headsets. Tips på sköna headsets som man kan ha på sig länge med bra ljud?

Battlefield 1942 Funderar jag på också ja, kommer ihåg modden Desert Combat, klockrent. men Desert Conflict, samma mod fast till Battlefield 2 har ju redan kommit. men jag ska tänka på det ja.

EverQuest II + Expansions är uppskrivna på listan., 199:- inkl. frakt hos leverantören jag valt .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är ju fjortisarna som är det enda problemet. Just fan, glömde headsets. Tips på sköna headsets som man kan ha på sig länge med bra ljud?

Battlefield 1942 Funderar jag på också ja, kommer ihåg modden Desert Combat, klockrent. men Desert Conflict, samma mod fast till Battlefield 2 har ju redan kommit. men jag ska tänka på det ja.

EverQuest II + Expansions är uppskrivna på listan., 199:- inkl. frakt hos leverantören jag valt .

Jo, men fjortisar är tyvärr en väldigt stor av marknaden när det gäller IT/spel-café.

Det skulle nog vara bra att ha både och då en del enbart föredra det nya Battlefield medans en del gillar enbart det gamla.

Bra de

En del kanske skulle uppskatta om du hade en eller två datorer med racing stol och Logitech G25? Live For Speed, GTR 2, Richard Burns Rally & R-Factor.

Du skulle så klart även ta lite mer betalt på racing stolarna också, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men fjortisar är tyvärr en väldigt stor av marknaden när det gäller IT/spel-café.

Det skulle nog vara bra att ha både och då en del enbart föredra det nya Battlefield medans en del gillar enbart det gamla.

Bra de

En del kanske skulle uppskatta om du hade en eller två datorer med racing stol och Logitech G25? Live For Speed, GTR 2, Richard Burns Rally & R-Factor.

Du skulle så klart även ta lite mer betalt på racing stolarna också, tycker jag.

Faktiskt så spelar den största delen FPS, MMORPG och andra multiplayerspel, inte många spelar Rallyspel så seriöst faktiskt. Och föressten så är det redan sköna noga utvalda stolar som faktisk jag inte har valt, har ingen bild på hur de ser ut dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Faktiskt så spelar den största delen FPS, MMORPG och andra multiplayerspel, inte många spelar Rallyspel så seriöst faktiskt. Och föressten så är det redan sköna noga utvalda stolar som faktisk jag inte har valt, har ingen bild på hur de ser ut dock...

Jo, jo. Klart att det flesta gör. Det är därför jag enbart föreslog en eller två datorer med racing stol och Logitech G25.

Om det är en sån stol du har hemma vid datorn (eller liknande) så är det verkligen inte så bekvämt att spela bilspel på det. Mycket bättre med racing stol.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ang. Fjortisar;
Det går inte att begränsa sig till en mer vuxen målgrupp då det är just ungdomar som är köpstarka när det gäller såna här tjänster.

Fixar trådskaparen en Recarostol och en G25-ratt så kommer jag och spelar två timmar, lovar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, jo. Klart att det flesta gör. Det är därför jag enbart föreslog en eller två datorer med racing stol och Logitech G25.

Om det är en sån stol du har hemma vid datorn (eller liknande) så är det verkligen inte så bekvämt att spela bilspel på det. Mycket bättre med racing stol.

http://www.absoluttvelvaere.com/images/kontorstol.jpg
kommer att bli någon sån här liknande, fast lite bredare och mer så att man kan "sjunka ihop" i dem, Högre nackstöd är det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.absoluttvelvaere.com/images/kontorstol.jpg
kommer att bli någon sån här liknande, fast lite bredare och mer så att man kan "sjunka ihop" i dem, Högre nackstöd är det också.

Det är ungefär så jag sitter. Exakt likadan ergonomi fast er är lite mer att sjunka ner i Det är inte jätte bekvämt att spela bilspel, kanske om du gör någon plåt så pedalarna vinklas mer, som man har det på racing stolar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ungefär så jag sitter. Exakt likadan ergonomi fast er är lite mer att sjunka ner i Det är inte jätte bekvämt att spela bilspel, kanske om du gör någon plåt så pedalarna vinklas mer, som man har det på racing stolar.

Men nu var det ju så att ratt o pedal inte kommer att finnas så det blir ju inget problem med pedalerna . Men jag har själv testat att sitta i en sån stol som vi ska ha och de är riktigt sköna, man kan ställa in höjd, hur mycket stolen ska luta, hur mycket ryggstödet ska luta, hur mycket "sittdelen" ska luta osv. Ocg det absolut bästa av allt. Med en knapptryckning skjuter hydraliken tillbaka allt till orginalinställningarna.

Stolarna kostar ca 1200:- styck har jag för mig och tillverkas i Norge .