Permalänk
Melding Plague

The State of HD DVD

Formatkriget är långt ifrån slut, även då Blu-ray av många ses som det starkare formatet. På Gizmodo har man nu publicerat en intressant artikel som behandlar konkurrenten HD DVD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men har alltid föredragit hd

Permalänk
Medlem

Varför skulle HD DVD vara den snälla som bilden syftar på?

Permalänk
Medlem

Gurrty: du missförstår. Bilden syftar på att Blu-Ray är ett fett godståg som dundrar fram, medans HD-DVD är det lilla loket som kan.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Vet inte varför men har alltid föredragit hd

Alltid föredragit HD eller HD-DVD ?
Båda är ju lagringsmedium för HD material.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar HD-DVD pga att regionskodningen är borta- vilket innebär stora vinster vid köp från HD-DVD filmer från USA pga den billiga dollarn.
Hade jag haft Blu-ray så måste jag ha en regionsfri Blu-Ray spelare och dem finns ju inte så mycket av än.

Permalänk

Hur mycket data kan man förvara på dom olika skivorna?
Har fått för mig att blueray har betydligt större kapacitet. Men så kanske inte är fallet?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

så länge man inte behöver ha 13 olika jävla spelare av alla de slag för att kunna spela upp en simpel film så bryr jag mig inte om vilket format som vinner..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Hur mycket data kan man förvara på dom olika skivorna?
Har fått för mig att blueray har betydligt större kapacitet. Men så kanske inte är fallet?

Blu-ray har större kapacitet. 25GB mot 15GB i singlelayer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Busterxl
Jag föredrar HD-DVD pga att regionskodningen är borta- vilket innebär stora vinster vid köp från HD-DVD filmer från USA pga den billiga dollarn.
Hade jag haft Blu-ray så måste jag ha en regionsfri Blu-Ray spelare och dem finns ju inte så mycket av än.

Vilket ski*snack, jag importerar bluray filmer och kör dem på min PS3 samt min stand alone bluray spelare, bluray är också regionfritt (region a och b är kompatibla med varandra) varför posta sådana lögner?

Bluray och hddvd filmer kostar i princip precis lika mycket i usa också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Vilket ski*snack, jag importerar bluray filmer och kör dem på min PS3 samt min stand alone bluray spelare, bluray är också regionfritt (region a och b är kompatibla med varandra) varför posta sådana lögner?

Bluray och hddvd filmer kostar i princip precis lika mycket i usa också.

Vad jag vet så har bluray regioner men alla filmer som släppts än sålänge är regionsfria.
Sen så finns det 3 regioner också. Inte bara A och B utan C också.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad jag vet så har bluray regioner men alla filmer som släppts än sålänge är regionsfria.
Sen så finns det 3 regioner också. Inte bara A och B utan C också.

Jo det stämmer, och Sony och de andra jättarna lär knappast sluta nu? Det vore ju bara idiotiskt, den stora fördelen med bland annat Bluray är lagringskapaciteten vilket även tillåter att spel är regionsfria, man kan ju packa in samtliga regionskodningar samt språk. Men iaf, bluray filmer är än så länge till 98% regionfria, och samtliga bluray spel är regionsfria.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla skitartikel. Det är ju hur vinklat som helst och försöker få HD-DVD att låta som nån underdog aktör som alla skall tycka synd om och stödja. "Det lilla loket som kan" my ass. Var det inte HD-DVD organisationen som precis gav Paramount ett antal HUNDRA MILJONER DOLLAR för att få alla deras filmer (förutom Steven Spielbergs filmer) exklusivt till HD-DVD? Hmm jo, "jättasmå" är dom. Personligen så skiter jag i det här "kriget". Men jag stör mig bara på sånna här artiklar. Därför skrev jag detta inlägget.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Ingen kommer vinna det här kriget, båda formaten har för stora aktörer bakom sig och hd dvd är ändå inte uträknat då det kommer 2 till format utöver dessa 2 inom en snar framtid. Frankrike har ett eget (rör iofs inte oss) men Kina skulle ju ta fram något också som var kompatibelt med hd dvd och deras spelare (då får nog hd dvd en ganska rejäl knuff framåt). Men jag själv funderar på en kombinerad spelare om typ nåt år eller så när det kommer lite filmer man vill ha, köper knappt filmer heller så kvittar vilket format som är störst. Själv tror jag det blir som dvd-r och dvd+r.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att HD DVD är bättre.

Varför jag tycker detta? Enkelt: Du får mer eller mindre samma sak för betydligt mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Vilket ski*snack, jag importerar bluray filmer och kör dem på min PS3 samt min stand alone bluray spelare, bluray är också regionfritt (region a och b är kompatibla med varandra) varför posta sådana lögner?

Bluray och hddvd filmer kostar i princip precis lika mycket i usa också.

Finns många regionfria blu-rayfilmer men att säga alla är det är något helt annat. Och nej, en film som är gjord för region a kommer inte gå att spela upp på en spelare som stödjer region b. Dvs, de är inte kompatibla med varandra. Om de hade varit det hade ju hela grejen med regionskodning varit helt onödigt...

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Möjligheten för detta krig att nå ett slut försvann när standalone-spelare för vardera format började säljas i bred utsträckning.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pete_79
Personligen så anser jag att HD DVD är bättre.

Varför jag tycker detta? Enkelt: Du får mer eller mindre samma sak för betydligt mindre pengar.

Det skiljer inte alls mycket längre.
Har inte riktigt bestämt mig vilket format som är bäst (sämst(?)).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Frankrike har ett eget (rör iofs inte oss)

Varför blir jag inte förvånad... jävla grodätare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pete_79
Personligen så anser jag att HD DVD är bättre.

Varför jag tycker detta? Enkelt: Du får mer eller mindre samma sak för betydligt mindre pengar.

Filmerna kostar ju samma pengar... och mer eller mindre samma sak är det ju inte, BD rymmer 66% mer i 1layers skivor och där har du det stora formatet när det gäller att bränna i framtiden.

I slutändan är det bara folk med 360 som lär köpa HD DVD, resten kör på BD.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Då jag har BD spelare så vore det ju trevligt om det formatet vann men ärligt talat så skiter jag i det bara det blir 1 format å inte 2

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Vilket ski*snack, jag importerar bluray filmer och kör dem på min PS3 samt min stand alone bluray spelare, bluray är också regionfritt (region a och b är kompatibla med varandra) varför posta sådana lögner?

Bluray och hddvd filmer kostar i princip precis lika mycket i usa också.

Skitsnack ?! (vårdat språk var det ja....) Det är inte skitsnack att vissa filmer (o det vet man ju inte vilka det är) kan ju vara regionskodade. Ta tex filmen CLICK, den är kodad....
Sen är det inte skitsnack att filmerna är billigare i USA.. ta tex Pitch Black...249kr i Sverige $19.95 i USA (128kr) DET är en viss skillnad.

Permalänk
Medlem

Microsoft kanske inte stödjer HD-DVD lika mycket som man skulle kunna tro längre. Om man skall gå på detta:

Citat:

Michael Bay 'Reveals' Microsoft's HD-DVD Conspiracy

Description
It's not uncommon for fans to question why a certain movie was released on some high definition format and not the other, but Michael Bay's answer was not that common.

On his official forum, Michael Bay was asked why the Transformers movie was released on HD-DVD and not Blu-ray. The famous Hollywood director's answer was that Microsoft is behind a scheme to sabotage both high-definition disc formats.

"What you don't understand is corporate politics. Microsoft wants both formats to fail so they can be heroes and make the world move to digital downloads", Michael Bay said. "That is the dirty secret no one is talking about. That is why Microsoft is handing out $100 million dollar checks to studios just embrace the HD DVD and not the leading, and superior Blu Ray. They want confusion in the market until they perfect the digital downloads. Time will tell and you will see the truth."

Paramount, the studio behind Transformers, and DreamWorks signed an exclusive HD-DVD agreement on 20 August 2007. Several news sources reported that the two studios received $150 million in financial incentives for their commitment to HD-DVD.

Similar allegations were made a month ago by 20th Century Fox's president Mike Dunn at a Blu-ray festival. At the time, Kevin Collins, director in the Microsoft Consumer Media Technology Group, said that "the [Blu-ray] camp's claims about Microsoft's desire to have a format war are baseless. Microsoft has over 100 people working on HD DVD interactivity and we believe that HD DVD is the next-generation optical format."

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Har sett med visst roat intresse att endel hakar upp sig på att HD DVD lägret har ett avtal med Paramount om att de endast skall släppa filmer till just HD DVD. Tom från Sonys sida kommer kommentarer där man hävdar att man minsann velat låta formatet vinna på egna meriter, detta blir dock lätt fånigt med tanke på att man själva endast släpper filmer för just sitt eget format.
Dvs genom att endast släppa filmer till Blu-ray gör man exakt samma sak som HD DVD alliance senare blev tvingade att göra, man försöker genom ekonomiska medel tilltvinga sig exlusivitet på bekostnad av kunderna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Har sett med visst roat intresse att endel hakar upp sig på att HD DVD lägret har ett avtal med Paramount om att de endast skall släppa filmer till just HD DVD. Tom från Sonys sida kommer kommentarer där man hävdar att man minsann velat låta formatet vinna på egna meriter, detta blir dock lätt fånigt med tanke på att man själva endast släpper filmer för just sitt eget format.
Dvs genom att endast släppa filmer till Blu-ray gör man exakt samma sak som HD DVD alliance senare blev tvingade att göra, man försöker genom ekonomiska medel tilltvinga sig exlusivitet på bekostnad av kunderna.

Så sony borde göra HD-DVD filmer också menar du? För annars gör de exakt samma sak som HD-DVD gjorde när de köpte exklusiva rättigheter för en enorm summa pengar?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande på min bandstation till min c-64....Sitter o skruvar in ton-huvudet så är allt bra för load error....det kallar jag riktigt format det...

Permalänk
Medlem

Ja givetvis borde Sony om de verkligen vore intresserade av att kunderna själva skall kunna välja system även släppa filmer från sin mediakatalog på HD DVD. Genom att inte göra det stödjer de defacto sitt eget format ekonomiskt. Det är givetvis inget fel med strategin de valt och det vore rätt uppseendeväckande om de inte gjorde det men det blir samtidigt rätt fånigt när VD'n går ut i media och med täckta ordalag klagar på att Paramount numera exklusivt släpper på HD DVD.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Vilket ski*snack, jag importerar bluray filmer och kör dem på min PS3 samt min stand alone bluray spelare, bluray är också regionfritt (region a och b är kompatibla med varandra) varför posta sådana lögner?

Bluray och hddvd filmer kostar i princip precis lika mycket i usa också.

Helvete, jag hatar människor som dig. Få tag på rätt fakta innan du pratar en massa strunt.

Nej, region A och B är inte regionskompatibla, väldigt många Blu-rayskivor är regionslåsta. Några är däremot regionsfria.

Själv stödjer jag det friaste formatet - internetdistribuering.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Bluray skulle ju inte alls vara vad det är idag om det inte vore för PS3.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Heh, inte den här diskutionen igen.
Kriget är långt ifrån över och min gissning är att den kommer aldrig att vara över. Warner försöker få fram skivor med Bluray på andra sidan och HD-DVD på andra och även Disney har pratat om att börja stödja båda formaten istället för bara Bluray.

Själv stödjer jag HD-DVD mer men det är egentligen skit samma så länge man får spelare/skrivare som läser/skriver båda formaten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |