Hur länge har du inte haft MS Windows som dit huvudOS?

Permalänk
Avstängd

Köpte en MacBook förra sommaren, så ett och ett halvt år. Använder bara Windows när jag vill spela på PCn.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Installerade Debian när woody var stable, KDE 3.1 hade precis släppts, så det mpste varit våren 2003. Har kört med samma installation (har dock dist-upgradeat under tiden) tills precis nu i höstas då jag installerade Ubuntu på en av jobbets burkar och insåg hur smidigt allt funkade. Insåg att tiden hade sprungit ifrån Debian aningens och tog och installerade Ubuntu hemma också.

Använder inte Windows då det erbjuder betydligt mindre än vad Ubuntu/KDE har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Mac OS 6 och framåt från 1990. Använde sedan Windows XP någon månad när jag skaffade en egen dator under sommaren 2004 innan jag fick nog och bytte till Linux vid julen samma år. Har aldrig återvänt.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

OSX som huvud-os i 1,5 år nu, innan dess så hade man bara lekt med linux på sin workstation. Linux har dock funnits på servern sålänga jag haft någon, 2 år?
Även i skolan är det linux och OSX som gäller som tur är.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Körde ubuntu och slackware parallellt i 3-4 år innan jag efter att ha varit datorlös i 6 månader köpte en ny och installerade windows vista vilket jag suttit på sen dess. Ska gå tillbaks till ubuntu när jag orkar

Har hela mitt liv haft mac och jag hatar mac

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Inaktiv

Sen NetBSD 1.6.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge FreeBSD, men lyckades aldrig få till en fungerande inspelningsmiljö i det, så då fick jag rådet att byta till Linux, men det var inte mycket bättre. Bytte tillbaka till Windows och nu får jag mer vettigt uträttat, istället för att bara försöka få saker och ting att fungera.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

OS X sedan 2001.

Permalänk
Medlem

os x på laptopsidan sen ett par år tillbaka, numera även en mac mini som htpc. kommer dock inte helt ifrån windows då spelburken måste fungera som just det, en ordentlig spelburk.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

OS X sedan 10.2.4 och Mac OS privat sedan fan minns när.
Windows enbart när jag får betalt för det - och då under ideliga protester och vredesutbrott…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Har kört Macintosh i princip hela mitt liv. Började med Mac OS 7.1 om jag minns rätt, sen har det varit främst Linux dem senaste två åren.

Permalänk
Medlem

Mac OS ca1988-1994, sen blev det PC eftersom det var det som fanns i skolan.. körde MsDos och Win3.11, gillade det inte speciellt men det blev bättre när win95 kom.
Sen testade man Linux och fastnade runt 1997

Kört Linux som primär OS sedan 1998, dock med dualboot för spel i Windows98/2k/XP fram till runt 2001 då Linux tog över helt. Kört många distributioner genom åren men fastnade för Debian runt 2001. Även på jobbet är dualbooten borta och bara Debian rullar på maskinen där

Även smugit tillbaka lite på Mac spåret med en nyligen införskaffad mac mini som htpc

Permalänk
Medlem

Kört Linux så gott som 100% i strax över 1 år, har en gammal XP-installation som ligger på en 4GB-partition och samlar damm. Använder den som mest 1-2ggr/år, annars Linux för hela femman. Började med Debian (unstable) vilket jag tröttnade på rätt så fort, bytte när jag upptäckte Arch Linux och det kör jag med fortfarande.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Kört OS X sedan i sommras, innan dess körde jag Ubuntu i ca 1år.
Har även windows på datorn för kompilering samt om jag skulle spela lite.

Visa signatur

A few years ago I hated life. Now I understand it was mutual

Permalänk
Medlem

Kört linux only sedan sent 2005

Först blev det gentoo, sen blev det Arch, och arch forever it is!

Edit: Ok, jag ljög. Har faktiskt dualboot men jag är inne i windows en gång om året ungefär ^^

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Har kört mac sedan 1995. Körde xp parallellt i 2 år mellan 04-06, men tröttnade o återgick till endast mac:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Knappt ett år skulle jag tro, har dualbootat längre än så dock men det var då jag slängde windows åt helvete på samtliga maskiner och klev över till den ljusa sidan på heltid.

Och nej jag har aldrig kollat tillbaka. Det är såhär det ska vara att använda en dator!

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk

Jag kan tydligen inte rösta eftersom jag kör Windows primärt på min desktop, men den har varit sekundär dator sen jag köpte min iBook för ca 2 år sen.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

OS X i mindre än ett år (Februari -07).

Switchade i Februari, redan stolt ägare av 2st Macar och jag vill aldrig mer gå tillbaks till Windows.

Enda gången jag rör en dator med Windows som OS är på jobbet när jag ska rapportera in efter dagens produktion i verkstaden, vilket tar mig cirka 5 minuter på sin höjd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Körde mac som liten ca 93-95, sen windows 95-04. 04 Gick jag över till Linux, dual-boot. Körde linux till allt utom att spela spel.

06 skaffade jag mig en MacBook Pro och har haft den som primär dator sedan dess. Använder fortfarande windows ibland på pc:n, men det är enbart till att spela mina spel.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

inte haft windows på någon av mina datorer på ca: 9månader.

Vart typ en helomvändning till linux över en dag och gav mig fan på att lära mig de och nu e ja inte helt kass längre

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen med Windows 3.1, Windows 95 Plus!, Windows 98 till Windows XP.

Testade på ett gäng olika distributioner tills jag hittade Redhat 5.
Var helnöjd eftersom allt fungerade på en gång, till och med ljudkortet och internetuppkopplingen. Man slapp leta efter drivrutiner och göra proxy-inställningar.
Det var enkelt att installera program genom RPM och jag gillade Gnomes gränssnitt.
Man lärde sig även en viktig läxa: enkelt att förstöra något som root, vet inte hur många gånger jag var tvungen att installa om.
Bytte tillbaka till Windows, fanns så mycket jag inte förstod.

När datorkunskapen började i gymnasiet 2004 så använde vi Mandriva och fick lära oss massor av nya saker, bland annat shellet bash.
Passade på att skaffa Fedora Core hemma igen, smärtfritt den här gången.

Bytte tillbaka till Windows ett kvartal senare eftersom World of Warcraft släpptes.
Det tog all min fritid närmaste två åren. Sjukt mycket tid när man tänker efter.

Skaffade sedan Ubuntu 6.06 som jag dual-bootade. Stormtrivdes direkt med sudo, apt-get och wine. XGL och alla effekter var häftiga i början men man tröttnade ganska snabbt på dem.
Hittade egentligen inga nackdelar förutom att jag hade problem med upplösningen och tv-out. Senare uppgraderade jag till 6.10 utan problem.

Köpte nyligt en ny dator med X-Fi ljudkort har sedan dess blivit bunden till Windows. Trodde att de skulle göra riktiga drivrutiner till linux också, men icke.
Så fort nästa beta-drivrutin kommer så ska jag göra ett nytt försök, men det lär väl dröja yttligare 2 år.
Riktigt besviken över Creative, deras produker blir det knappast mer.

Totalt har jag haft Linux installerat mellan 1-3 år.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux nästan uteslutande sedan 1995. Innan dess körde jag Minix och Amiga.
Windows? Varför?

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk

körde linux i knapt 1v, sen back to xp

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Debian och jag har kilat stadigt sedan våren 2001. Flörtat lite med Gentoo och Ubuntu utan att det blivit något riktigt seriöst. Gentoo har jag numera avfärdat helt eftersom det kräver alldeles för mycket uppmärksamhet. Angående Ubuntu så verkar det proverbiala gräset med jämna mellanrum som bekant grönare på andra sidan, men när jag väl gör slag i saken försvinner mystiken. Återvänder alltid till trygga gamla Debian.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Installerade Linux för första gången 1997 och körde det sedan 50/50 tillsammans med windows fram till det att jag gick över helt och hållet till OS X under 2005.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

1998 slängde jag ut win95 och sitter i linux än. saknar dock fortfarande ett proffessionellt videoredigeringsprogram annars så har jag varit helt nöjd i flera år nu.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jag har kört bara linux hemma sedan sommaren 2001, och i somras skrotade jag windowspartitionen på jobbet med, vilket ger märkbart ökad livskvalité!

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Med ganska liten Linux-erfarenhet provade jag installera Ubuntu 6.10 förra året då jag än en gång lyckades få Blaster-masken på min windowsinstallation. Först var det väl mest i någon slags protest, samt lathet för att fixa windows, som fick mig att hänga kvar, men kort därefter märkte jag att jag nog egentligen inte behövde något annat.
Använde i princip inte någon av mina windowspartioner på mina två datorer det närmsta halvåret, och när Ubuntu 7.04 kom blev det dödsstöten för dem - hårddiskarna formaterades och inga windowspartioner fanns kvar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Windows? Varför?

Är det en uppriktig fråga? Eller är du bara dryg? Eller är du dum i huvudet på riktigt? Om inte du kan komma på ens en enda anledning att köra Windows istället för ett hemmasnickrat nörd-OS som flyter runt i ett ständigt beta-stadie utan möjlighet till att köra många viktiga program native (90% av alla spel, mediaprogram etc) är du tamejfan riktigt ointelligent.

Och du, God jul!

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio