Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Grafikkortet kört nu?

har ett grovt problem med min dator, kör en AMD64 3500+ med 1024 ram och ATI redeon X850XT 256 mb. lirade crysis häromdagen (ja jag vet overkill spel för den burken) när grafiken började lagga efter i 4-5 sekunder med 3-4 mins mellanrum, och det hade fungerat snyggt i 2-3 veckor innan detta.. igår spelade jag Race 07 utan någon direkt tung grafik, då låser sig spelet och skärmen slocknar.. installerade därefter ATI tools för att kolla tempen på Grafikkkortet och det låg på ca 55 grader, ökade då min fläkt till 100% kylning och gjorde grafiktestet i ATI tools, kylningen hjälpte inte utan kortet ökade dirkekt till 82 grader för att sen släcka hela skärmen och starta om datorn. min slutsats var då att kortet lagt av, idag startar inte skärmen alls och datorn slutar läsa vid enhetskollen, det sista jag såg där var att tangentbordet inte hittats.. sen dess har det varit svart.
åkte till min lokala datorreperatör för att köpa nytt kort när man menar på att det problemet kan även bero på att nätaggregatet är kass, och eventuellt har slitit ut grafikkortet också, kan detta vara den bittra sanningen och ska inte ett 400W nätagg klara den datorn?

Visa signatur

-Intel Dual Core E6750 2.67ghz @ 3800mhz - CPU.FAN CoolerMaster GeminII 2*120mm zahlman - Gigabyte N650SLI-D4SL - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 800mhz @ 850 mhz, 3072MB CL5 - ASUS EN8800GTX 768mb DDR3 - Western Digital Raptor 74GB / SATA / 10000rpm - Western Digital Caviar WD2000BB 200 GB - Xilence 700W XP700 Gaming Edition - 2* 80mm Zahlman fan´s 2* Zahlman 120mm Fan´s

Permalänk

om du inte har överdrivet många hårddiskar så bör det inte vara några problem med 400w.. MEN det kan ju vara så att nätagget har sett sina bästa dagar och inte klarar att leverera sina 400w..

blås rent fläkt o kylflänsar på graffet så det inte är nåt sånt enkelt bara..

Visa signatur

Micke - 27Mhz - Kanal 6FM / 24USB
Locator: JP93US

Permalänk
Medlem

Jag själv har lite svårt att se hur man kan överbelasta ett grafikkort eftersom det alltid går på 100% för att pressa ut så många bilder per sekund som möjligt. (vet dock inte hur det funkar med vsync eller annan fps cap.)

Jag skulle kollat efter damm i kylningen och gjort rent. Hjälper inte det försök låna ett annat grafikkort och nätagg och testa dig fram till vad som är fel.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Robban_M det är fel. Grafikkorten drar mer ström ju mer det blir belastat. 82 grader är inga problem men den kan allt vara nätaggregatet...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner