Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på en sak. Om jag enbart kör digital överföring till min receiver i form av PCM, DTS eller AC3 (DD5.1 etc), hur stor blir då skillnaden mellan olika ljudkort?

Blir det någon lika stor skillnad om man jämför ett Creative SB Live mot Creative X-Fi som när man kör analogt?

Visa signatur

Antec P182 | XFX MB-N680-ISH9 | Q6600 @ 3,15GHz | Corsair DDR2 4GB 5-5-5-12 @ 933MHz | 8800GTS 512MB | WD Raptor 74GB | Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Vid DTS och AC3, nej förmodligen ingen skillnad men i PCM är det skillnad om man skaffar ett ljudkort som klarar bitperfect-playback.

Vid analog koppling bör det vara närmst enorm skillnad på ett SB liv och ett X-Fi (inte snik varianterna).

EDIT: Vid PCM 44,1khz då, inte 48.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Surroundmusik i dess rätta bemärkelse existerar nästan inte idag. Att mixa upp musikfiler från stereo till 5.1 (fakesurround) är generellt sett en dålig idé, men efterfrågas av många ("surround i Winamp", nån? så för att blidka marknaden har Creative skapar CMSS, som via diverse fulhack "sprider" signalen över fler högtalare än det var tänkt från början. Detta låter oftast skit.

Håller bara inte med här. Har 7 st högtalare och det låter tusan bättre när alla är med än när bara 2 spelar stereo även om man nu måste köra CMSS. Är jag tondöv eller nått? Som referens kan jag säga att jag lätt hör skillnad på en 320-bit MP3 och en WAV (gör antagligen dom flesta med rätt musik iof).

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Skulle behöva lite hjälp av er kunniga med att välja rätt ljudkort.

Budgeten ligger på max 2000 kr.

Det jag är ute efter är ett internt kort som jag skall använda dels för att kika på filmer i surround ljud 5.1 (och då är det väll bara att köpa ett med optisk utgång gissar jag)

Men jag vill även kunna lyssna på Mp3 i stereo med bra ljud kvalitet (om man nu kan kalla mp3or för bra)
Men något som kodar om (eller vad det heter) dom så bra som möjligt iaf.

Skulle alltså behöva ett som jag kan koppla både analogt och digitalt till förstärkaren.

Hur jag sen löser problemet med att man ska kunna växla mellan dom har jag ingen aning om, men det får bli ett senare problem...

Är det någon som har några tips vad jag ska kika på för kort?

Mvh/ Kabukiman

Permalänk
Medlem

Uppmixa en mp3 går bara inte - låter förskräckligt. Jag är iof ganska kräsen och föredrar att köra wav om det gäller. För digitalt ut behöver du ingen märkvärdigt alla - bara nått som har digitalt. För analogt behöver du ett kort med bra DACar. Detta kort, Asus Xonar D2, är bäst under 2000:- just nu vad jag vet
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=208299
Dock inget för hardcore gamers eftersom det inte har 64 MB XRAM och endast EAX 2.0 (iof gammal teknik). Gillar du det skulle jag rekommendera Auzentech X-Fi Prelude 7.1
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=198898
för 2000:-. Jag planerar ersätta mitt förlorade Creative Elite Pro med något av dessa - det kostar nu runt 2400:- eller mer.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Tack för tipset Alopex!

Det första alt verkar fungera bra för mig, jag behöver bara bra ljud för film och musik.

Men för att få bästa möjliga förutsättningar för bra stereo ljud ut borde det väll vara ett ljudkort med 2st RCA utgångar på?

Visst finns det väll adapter till detta, men får för mig att allt man sätter dit i mellan kan försämra ljudet. (men det kanske knappt märks om man inte är riktig audiofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Vid DTS och AC3, nej förmodligen ingen skillnad men i PCM är det skillnad om man skaffar ett ljudkort som klarar bitperfect-playback.

Vid analog koppling bör det vara närmst enorm skillnad på ett SB liv och ett X-Fi (inte snik varianterna).

EDIT: Vid PCM 44,1khz då, inte 48.

Skrev just en tråd agående detta eftersom jag aldrig får in i mitt huvud hur det ligger till. PCM.. är det ett omsamplat ljudformat? Eller är det PCM som gäller om man kör Passthrough till en separat reveiver eller DAC? Dvs om man vill ha en helt orörd digital dataström ut från ljudkortet.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Hej gott folk.

Jag är så jävla jävla jävla trött på mitt X-Fi. Jag orkar inte mer, bara strular sönder och samman. Alltså ska jag köpa ett nytt ljudkort.

Ska också sälja mina Logitech Z-680, och gå över till vettiga stereohögtalare + förstärkare. Ska sedan koppla digitalt (optiskt var tanken) mellan förstärkare och ljudkortet..
Spelar väldigt mycket, men med en framtid allt mer dominerad av OpenAL känns EAX jävligt ointressant. Samt att jag är FRUKTANSVÄRT trött på Creative och deras skit.

Musik, och framförallt ljudet vid musikuppspelande, är mycket viktigare än 5FPS i ett spel, eftersom min dator redan är så pass bra.

Alltså har tankarna gått åt Auzentech. Det här ser otroligt bra och prisvärt ut, men jag är lite rädd för att det är lite gammalt..?
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=84274

Billigt också. Har sett att Asus kommit ut med ett ljudkort, men är det verkligen värt de extra 500 kronorna? Som sagt är surround fullständigt ointressant.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Auzentech'en verkar vara lite brusigt men det kanske spelar mindre roll digitalt. Hur kan du tycka att surround är ointressant om du är en gejmer? Saknar verkligen just surrond när jag spelar och ska uppgradera så fort jag tycker mig ha råd (för att inte tala om film). Kommer med största sannolikhet bli Asus Xonar - hoppas det är bättre än Creative X-fi.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag har inte orkat sätta upp mitt surroundsystem jag har nu, så jag har alla framför mig. Vilket är dumt. Men jag har liksom inte direkt utrymme för det.

Köper eventuellt en center och ett par satteliter att ha bakom mig i framtiden, men jag är mest intresserad av musiklyssnade just nu.

Trist om den är brusig Det är ju inget vidare alls.. Lutar dock åt den fortfarande, men Xonar kanske är mer prisvärt?

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Tror inte den är så brusig men den är brusigare än både X-fi och Xonar. Vill du ha surround så behöver du inte surrondhögtalare - räcker med att ditt kort har virtual surround så funkar det med vanliga hörlurar. Kan intyga att det funkar på X-fi så det borde funka på ditt Xtreme gamer (gör helikoptertestet i inställningarna).

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

är det helt omöjligt att ha två ljudkort i en dator igång samtidigt?

tex.

spela in från en gitarr med ett ljudkort, och spela datorspel genom det andra ljudkortet.

jag vill ha båda igång samtidigt så jag slipper växla mellan dom, för det blir något galet så jag måste starta om datorn ibland för att kunna växla mellan dom, vill helst slippa det.

HELT OMÖJLIGT? om det är det så tycker jag det är rent utsagt kasst!

kör XP om det hjälper

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Blir det inte svårt att spela gitarr och data spel samtidigt då?....he,he.

Räcker IRQ:erna till då,så det inte är därför du får starta om?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

En Stående Ovasion till våran käre vän som tagit sig tid att skriva denna lilla enkla guiden (så liten va den dock inte); bra gjort! tack

Skysst o lägga tid på det
tog en stund kan jag tänka?

Visa signatur

Online!

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig iaf. Det blir ändå surround, och ett Auzentech Prelude.

Jävligt synd att inte Prelude finns inne någonstans

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Bra liten samt roligt guide.

Det bästa ljudet man får för pengarna under 6000kr är nog ett M-audio 2496. Solklart ljudkort som är riktigt bra för 900kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bästa ljudet man får för pengarna under 6000kr är nog ett M-audio 2496. Solklart ljudkort som är riktigt bra för 900kr. [/B]

Då är ju ett Emu1212m bättre..men för 6000:- finns det ju många bättre..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Hej jag skulle gärna vill ha ut max prestanda av mina högtalare.
Har 4 golv högtalare, center, 2 sateliter och 12" bas samt en dolby digital reciver med optisk ljud överföring, spdif ac3.
Kollar mycket på film och lyssnar på blandad musik med vänner och familj.

Var lite inne på (nVidias nForce / nForce2-APU) en Asus Xonar kanske ? Kan någon hjälpa mig ?
Tackar på förhand /Daniel, max - 2000kr

vill ha den i pci.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ASUS Xonar D2 för ett par veckor sedan, har aldrig varit så nöjd med hårdvara förut. Inget strul alls, det bara funkar. Ljudkvaliten är bland det bästa jag hört i prisklassen. Kanske lite sämre än vissa studiokort men de har oftast bara stereostöd, inget surround. SNR anges till 118 dB, jag kan bara intyga att jag tror dem. Spelar ingen roll om du maxar samtliga volymkontroller, du kommer inte höra minsta antydan till brus. Till skillnad från Creatives drivrutiner så tar dessa bara 20 MB ram och ligger aldrig över 1% cpu-användning på en E6750. Säger bara köp

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

tom bättre än ett xfi då? det där ASUS Xonar D2 asså

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Låter bra har kollat runt lite och blir mer och mer intresserad. Köper nog ett ASUS Xonar D2 !

Permalänk
Medlem

Bättre än ett XFi... LOL, i hifisammmanhang är XFi ett budgetkort som dessvärre fått en alldeles för hög prislapp. Creative bryr sig bara om att det ska finnas häftiga specialeffekter i spel. XFi kan inte mäta sig med något kort som är avsett för home entertainment eller studiobruk vad gäller ljudkvalitet. Ett undantag är förstås Auzentech XFi Prelude, men så är ju inte det tillverkat av Creative och kostar strax över 2000 utan massa lullull som extra iopanel och fjärrkontroll osv.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

jag ser ingen direkt nackdel med mitt xfi iaf, men jämfört med asus-kortet vad är skillnaden överlag, asså vilket skulle ni föredra?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Jag påstår inte att xfi är dåligt på något sätt, det är faktiskt ett av de bättre alternativen om man ska använda det för spel eller andra vanliga datorrelaterade tillämpningar. Men Creatives xfi-kort är inte tänkta att användas till inspelning eller som ljudkälla i en hifi-anläggning och därför har de inte samma ljudkvalitet som tex Xonar D2 eller X-Fi Prelude.

När jag skriver ljudkvalitet så menar jag de analoga utgångarna, när det gäller de digitala så har det mindre betydelse eftersom de inte drabbas av störningar på samma sätt. Anledningen till att välja ett dyrare kort när man använder digitala signaler är högre samplingsfrekvens och möjligtvis fler stöd för dolby- och dts-standarder, inte att signalkvaliten blir bättre.

Den stora skillnaden mellan de kort som nyligen nämnts är:
- Creatives X-Fi kort är först och främst tänkta till spel, de har stöd för senaste EAX. Ljudkvaliten är skaplig men det går att hitta bättre för samma pris, då får man dock inte stöd för EAX senare än 2.0.
- Auzentech X-Fi Prelude är 2-3 gånger dyrare än Creative-korten, det beror på mer påkostade analoga komponenter som höjer ljudkvaliten. Prelude har samma spelstöd som Creative eftersom Auzentech har fått möjligheten att använda Creatives DSP. Prelude passar mycket bra till både spel och hifi.
- Asus Xonar D2 är tänkt till hifibruk, ljudkvaliten är i princip densamma som Prelude eftersom många av de analoga komponenterna är samma på korten. Xonar har något bättre inspelningskvalitet än Prelude. Xonar har endast stöd för EAX upp till 2.0 så det är kanske inte ett förstahandsval för en fanatisk gamer men för oss övriga fungerar det utmärkt även till spel.

Jag valde mellan Xonar och Prelude eftersom jag ville ha hög kvalitet på de analoga utgångarna, jag kopplar dem till en hörlursförstärkare och då tenderar skavanker att höras tydligare än om man bara använder högtalare. Till sist blev det Xonar eftersom jag ansåg att jag inte har någon användning för EAX senare än 2.0 och det är skönt att slippa Creatives mastodont-drivisar.

EDIT: Stavning

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

okej, så det skulle inte vara en direkt skillnad för mej om jag byter till ett xonar, om ja bara sitter med ett 2.1 system (Logitech z2300) ??

vill ha så rent ljud som möjligt utan massa inställningar

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Jag är nu på jakt efter ett ljudkort,
Det skall komma att användas till:

-Se film/serier
-Spela
-Lyssna på Musik

Huvudsaken är att det klarar ljud med någorlunda ljudnivåer utan att det blir ett skrapande/sprakande ljud som jag får nu.

Har funderat på ett :CREATIVE SB AUDIGY SE.
det har vad jag förstod 7.1 och mic, och även digital utgång, det är bästa alternativet att använda om man har hemabiosystem eller?

Är det ett bra kort, eller skall man satsa på något annat?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Jag är nu på jakt efter ett ljudkort,
Det skall komma att användas till:

-Se film/serier
-Spela
-Lyssna på Musik

Huvudsaken är att det klarar ljud med någorlunda ljudnivåer utan att det blir ett skrapande/sprakande ljud som jag får nu.

Har funderat på ett :CREATIVE SB AUDIGY SE.
det har vad jag förstod 7.1 och mic, och även digital utgång, det är bästa alternativet att använda om man har hemabiosystem eller?

Är det ett bra kort, eller skall man satsa på något annat?

Jag tycker du skall välja Auzentech XFi Prelude, det bästa av två världar.
Deras tidigare ljudkokort har fått mycket bra kritik för att spela rent och fint. det kortet kommer iaf att hamna i min Spel HTPC, Den används i stort sett bara till film och musik men det spelas någon gång då och då...

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Sysslar du inte med hardcorespelande i grupp eller kör spel med gamla ljudsystem är det Asus Xonar D2 som gäller tycker jag. Bättre musik och film än x-fi (på pappret iallafall), billigare och snyggare (lysande dioder på baksidan). Creative X-fi har snyggare gränsnitt i Windows men det är otroligt irriterande att den inte kommer ihåg högtalar inställningarna (i synnerhet om man har 7 högtalare att ställa in). Mitt X-fi Elite Pro gick sönder två gånger och jag fick aldrig tillbaka det från fabriken sista gången.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

därför skall man välja Auzentech XFi Prelude det bästa från två världar, det slår nog asus kortet och vem vill ha lampor som lyser... inte jag iaf

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Hur slår det Asus kortet? 2 dB bättre brusnivå och EAX 5? Själv byter jag inte det mot MIDI och micingång. DACarna på Asus verkar dessutom bättre - 24 bit / 192 kHz mot 24 bit / 96 kHz (vet inte riktigt vad det innebär men noterar att högpresterade kort generellt har högre kHz). Dessutom är Asus idag 500 kr billigare. Du får gärna utveckla varför du anser Auzentech XFi var det bättre kortet...

PS. Lampor är jättebra om man ska byta hörlurar i mörkret

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||