Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil92
Okej, jag tänkte mer om det behövdes drivrutiner till dvd-brännare och hårddisk Tack ska du ha iaf, att jag frågar är för att jag vill vara så säker som möjligt på vad som behövs. Har aldrig byggt en dator så jag har aldrig behövt just den kunskapen att veta exakt hur det är med drivrutiner förutom grafikkortet.
Jag funderar på att bygga en dator senare i februari.
Jag är inte äldre än 15, fast jag kanske borde veta mer iaf
Datorkomponenter har jag iaf koll på!

Mvh Emil

Ok, då förstår jag dig! Då är det en helt annan sak!

Om du undrar fler frågor så kan du ju alltid skicka ett privat meddelande till mig och ställa frågor, om du vill ha hjälp!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil92
Okej, jag tänkte mer om det behövdes drivrutiner till dvd-brännare och hårddisk Tack ska du ha iaf, att jag frågar är för att jag vill vara så säker som möjligt på vad som behövs. Har aldrig byggt en dator så jag har aldrig behövt just den kunskapen att veta exakt hur det är med drivrutiner förutom grafikkortet.
Jag funderar på att bygga en dator senare i februari.
Jag är inte äldre än 15, fast jag kanske borde veta mer iaf
Datorkomponenter har jag iaf koll på!

Mvh Emil

Beror på vilket OS du ska installera. XP: du måste köra hårddiskarna i IDE-läge (alltså inte RAID-bios eller AHCI). Om du ska göra de senare måste du vara beredd med installationsdisketten för det. Vista klarar av AHCI (vilket rekommenderas om man inte behöver köra något RAID) direkt.
Sen är det väl nätverksdrivrutiner som behövs, följer med på skivan om windows inte har det redan (Vista alltså, XP har inte då det är så gammalt). När man väl har internet så kan man hämta nyaste drivrutinerna av allt till datorn.
Eller bränna ut dem nyaste etc om man vill det.

Ja uppdaterar du BIOS till något senare efter du installerat så ska det fungera som vanligt. Men som sagt för att den ska hitta processorn korrekt så vill man nog köra med en BIOS-version som stödjer penryn-processorerna när man installerar OS:et.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag måste få fråga... Varför får jag inget ljud i frontpanelen i mitt Antec P182 fast jag kopplat AC '97 Kabeln till den där Front audio kontakten, den som sitter precis bakom det vanliga ljudet där bak, är det fel ställe jag kopplat eller vad kan det vara för fel?

Visa signatur

Antec P182 • Gigabyte P35-DS4 rev 2.0 F11 • Q6600 @ 2400Mhz • XFX 8800GT 512MB • 4GB Corsair XMS2 @ 800Mhz • 19" WS LG L194WT • Corsair Powersupply 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mogff3
Jag måste få fråga... Varför får jag inget ljud i frontpanelen i mitt Antec P182 fast jag kopplat AC '97 Kabeln till den där Front audio kontakten, den som sitter precis bakom det vanliga ljudet där bak, är det fel ställe jag kopplat eller vad kan det vara för fel?

Du har kopplat rätt!

Men det dummaste med hela den saken är.... Att du INTE kan använda båda samtidigt Så jag föstår inte funktionen i att den ens finns där. Det är de enda jag är riktigt besviken på vad gäller detta moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om du går in på realtek hd audio manager och sen på advancerade enhetsinställningar där går det att ändra så båda funkar

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X (PBO) - NH-U12A
MSI B450M MORTAR MAX
Ballistix Sport LT 32GB 3200MHz @ 3600 CL16 1,4v
Asus RX5700 Ref @ 1900/1820
Define Mini C - NF-A12x25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JNNS
Men om du går in på realtek hd audio manager och sen på advancerade enhetsinställningar där går det att ändra så båda funkar

Ofan! Den har jag missat! Kanon isf!

Jag kollade i manualen och baserade mitt svar på det helt och hållet där det står att de inte går att köra med båda samtidigt

EDIT: Där ser man, cool, då kanske man får användning för frontpanelen då

Visa signatur

Permalänk

Hur är det inbyggda ljudkortet om man jämför med ett Sound Blaster Audigy 4? Fördelen med att köra med det inbyggda är väll att man kan använda portarna i fram på chassit samt att man får en extra pci-plats. Eller går det att koppla in chassiportarna direkt på ett SB-kort?

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Tjena.

Jag undrar lite överljudkortet oxå, köpte mkt pga DTS.
Är det bara att koppla ex. en koax kabel till förstärkaren och spela upp en DVD film som innehåller DTS 5.1 och så får man ut det?

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
Tjena.

Jag undrar lite överljudkortet oxå, köpte mkt pga DTS.
Är det bara att koppla ex. en koax kabel till förstärkaren och spela upp en DVD film som innehåller DTS 5.1 och så får man ut det?

Coax ska gå bra.

Permalänk
Medlem

Jag flashade till BIOS-version F11 men är inte helt säkert på att det blev rätt.
Var kan jag se vilken version jag har?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Cpuz

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Jag flashade till BIOS-version F11 men är inte helt säkert på att det blev rätt.
Var kan jag se vilken version jag har?

Står i uppstarten också, ovanför (har jag för mig) där CPU-hastigheten visas. Förutsatt att du inte kör med den där "startloggan" utan gamla vanliga bootskärmen som listar processor och internminne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om Zerotherm Nirvana 120 passar till DS4?
Nämligen beställt båda men kan ändra om jag får svar snabbt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
Någon som vet om Zerotherm Nirvana 120 passar till DS4?
Nämligen beställt båda men kan ändra om jag får svar snabbt!

Ska passa utmärkt. Vet inte om en enda kylare som inte passar på DS4 än!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt bra det
Hoppas man äntligen kommer över 3.06GHz med Q6600 då.. annars slår jag en spik igenom CPUn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorkraft
Låter väldigt bra det
Hoppas man äntligen kommer över 3.06GHz med Q6600 då.. annars slår jag en spik igenom CPUn.

Det kan jag till 99% garantera dig att du kommer kunna. Förutsatt att du vet hur man klockar och har minst pc2-5300 minnen 9*400 (3.6GHz lär inte heller vara något problem).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det kan jag till 99% garantera dig att du kommer kunna. Förutsatt att du vet hur man klockar och har minst pc2-5300 minnen 9*400 (3.6GHz lär inte heller vara något problem).

Mjo hoppas verkligen det.
Satt med ett Asus Commando förut och en Scythe Mine rev B kylare och kom inte över 345FSB men antog att det var moderkortet som strulade, asus verkar ha någon bugg i sitt bios eller nåt vad jag har läst men testade flera olika bios hmm.. jodå har Ocz platinumminnen 6400 som ska klara minnst 950Mhz innan dom strular ^^ Hoppas det inte är allt för mycket måndagsexemplar över min Q6600 bara!

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak som är uselt på det här kortet, det är stöd för Firewire.

Jag har en extern disk med både USB2 och FW support. Jag har också ett separat kort i burken som kan köra USB2 och FW.

Med FW fungerar disken kass, får usla hastigheter. På andra datorer spöar FW interfacet USB2 lätt.

Med en stor kopiering nu får jag 600 kB/s, vilket är ett skämt. Borde ligga i alla fall över 10 MB/s, det gör USB2 interfacet, som sagt på andra datorer går FW fortare.

Det blev aningens bättre med F11 tror jag, så vid enstaka filer att kopiera, stora dock, får jag 14 MB/s, men en 2 GB copy med massa småfiler, då rasar den åt h-vete.

Förbannade sk!t. Jag vill ha firewire men det här mobot verkar hata firewire.
Både det egna inbyggda FW går kack, mitt externa kort går kack med.

Finns det något knep jag har missat?

Permalänk
Medlem

ClaesB, det låter som om du missat något dock när det går så slött.. Dock kan jag ju inte testa själv riktigt då jag inte har något med FW än. Men det låter ju absurt att det skall gå så sakta för just dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju helt sjukt. Hmm, en sak som inte är testad på en annan burk är den här sladden, men den ibland går det ju fort, när jag har en stor fil till exempel. Då rasslar det iväg på runt 14 MB/s, men många små filer går åt skogen. Det började bra, började runt 14 MB/s, sen pajjade överföringen.

Lacking system resources felet som jag får ibland, på USB med.

Kan ju vara driven som är kack också. Det här system resource felet fick jag på förra burken med.

Den får väl se soptunnan snart.

Någon här som kör Firewire och det fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Massa småfiler gör alltid att man får låg överföringshastighet, oavsett medium. Och ju större fil ju högre hastighet får man upp, det är så det funkar i korthet!

Vad kör du för OS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena jag har detta moderkort och 4 gb Corsair TWIN2X 6400C4
4-4-4-12 xtreme men d körs med 5-5-5-18 nu med 1.87v. Är det bättre att ändra dom till 4-4-4-12 och volten till 2.1 så som det står att dom ska vara?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt tråd att fråga i men jag provar.

Har ändrat i BIOS så att min E8400 ska gå i 3.6ghz.
När jag sedan kollar i cpu z så står det:
Core Speed: 3600 mhz
Multiplier: x9
Sedan plötsligt hoppar det ner till:
Core Speed: 2400 mhz
Multiplier: x6
Och sedan upp till 3600 mhz igen osv.
Vad beror det på?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Speedstepping... minskar din elräkning... Den går ner i multiplier vid låga behov.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av det på något sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Kan man stänga av det på något sätt?

Ja.
Under advanced feautures i BIOS. Sätt disable på de som heter något med C1E och EIST.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Isch. Jag har stött på ett BSOD-problem med mitt nya DS4 (om det nu faktiskt beror på något i bios, vilket jag misstänker). Flashade till F11 och därefter skulle jag installera win xp på min nya WD 500gb sata-disk.
Maskinvarukonfig. funkade och sen började det laddas in en massa rutiner osv etc som vanligt, och när det var klart så stod det att windows xp-installen ska startas. Det blir svart och när det i vanliga fall kommer fram formatera-delen eller vad det nu är så kommer en bluescreen innehållande ngt i stil med:
"ngt har avbrutits för att inte skada datorn (det där gamla vanliga), ta bort virus om du har det eller kolla så att hårddiskarna fungerar och kan termineras. använd [något kommando jag inte riktigt fattade, slutade med \f iaf] för att kolla disken.
**error STOP: x0000000x (eller liknande, och så några till sådana hexkoder eller vad det är)".

Har försökt starta installationen ungefär 10 gånger nu, men varje gång händer exakt samma sak. Är det något fel på hårddisken eller något annat jag missat?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Ställ in BIOS-inställningarna till 'Optimal default' och försök igen - till att börja med.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Ställ in BIOS-inställningarna till 'Optimal default' och försök igen - till att börja med.

testat redan.
ngt annat?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Visst går många filer lite långsamare, men inte så mycket långsamare. Det ska väl max diffa till hälften, inte ner till en tjugondel. Borde aldrig sjunka under säg 6 MB/s oavsett hur små filerna är. Så 600 kB/s är något som är fel, helt klart.

Kör Vista 64bit.