Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Den sålde jag ett halvår senare till Boo för 9400 SEK.

Det blev ett dyrt kameralock. Har knappt använt den.

<3 krashande dollarkurs. Måste passa på att köpa lite kameragrejjer i USA innan hela landet går under.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

synd att canon inte har världsgaranti på husen också..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ähh, vadå garanti, skit i det. Du kommer spara så mycket pengar att åtminstonde 2 rätt omfattande reparationer kan räknas in i priset. Och hur ofta går en kamera sönder?

Detta gäller då förutsatt att det är ett litet dyrare kamerahus, inte 400D typ.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ähh, vadå garanti, skit i det. Du kommer spara så mycket pengar att åtminstonde 2 rätt omfattande reparationer kan räknas in i priset. Och hur ofta går en kamera sönder?

Detta gäller då förutsatt att det är ett litet dyrare kamerahus, inte 400D typ.

Nu tänkte jag mig en 1D3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu får ni skärpa er! Ny sida och ingen bild.

Tråkig produktbild, men bättre än inget.

Permalänk
Medlem

Trasig optik.

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
Trasig optik.

http://ades.mine.nu/wordpress/bilder/1855.jpg

Ingen större förlust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Ingen större förlust.

Du för ingen osanning

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nu tänkte jag mig en 1D3

Nu är ju det tyvärr en av dom kamerorna det skiljer minst (procentuellt sett) på mellan svenska och amerikanska priser. Den kostar just nu 28350 SEK. Priset i Sverige ligger väl runt 36000? Frågan är om det är värt prisskillnaden på knappa 8000 SEK.

Å andra sidan 8000 kronor räcker till minst 2 rejäla reparationer som du med största sannorlikhet inte behöver göra.

EDIT:

En bild, absolut inget mästerverk, men den visar hur oerhört kontrastfull och skarp 35L är på största bländaren f/1.4

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är ju det tyvärr en av dom kamerorna det skiljer minst (procentuellt sett) på mellan svenska och amerikanska priser. Den kostar just nu 28350 SEK. Priset i Sverige ligger väl runt 36000? Frågan är om det är värt prisskillnaden på knappa 8000 SEK.

Å andra sidan 8000 kronor räcker till minst 2 rejäla reparationer som du med största sannorlikhet inte behöver göra.

Å andra sidan lär man ju få fin optik för 8k i staterna också

8k är ju en rätt stor skillnad om du frågar mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ficklampa, sen ska du ju också betala frakt/biljett till USA om du inte har någon vän som ska dit. Kan väl iofs vara en bra resa att åka dit, köpa kamera och fota en hel del

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
ficklampa, sen ska du ju också betala frakt/biljett till USA om du inte har någon vän som ska dit. Kan väl iofs vara en bra resa att åka dit, köpa kamera och fota en hel del

Vadå, duger inte vår kära Vectrex? Skämt åsido... Ja, jag vet väl det också, men känner man någon där eller vet någon som ska dit (eller någon därifrån som ska hit) så är det ju lugnt. Skulle förvisso inte ha något emot att dra till USA ett tag och fotografera och så, men sådant får man väl bara drömma om... Knappt så man har råd med mat här hemma liksom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå, duger inte vår kära Vectrex? Skämt åsido... Ja, jag vet väl det också, men känner man någon där eller vet någon som ska dit (eller någon därifrån som ska hit) så är det ju lugnt. Skulle förvisso inte ha något emot att dra till USA ett tag och fotografera och så, men sådant får man väl bara drömma om... Knappt så man har råd med mat här hemma liksom.

Om du knappt har råd med mat så kanske ett kamerahus för 30 lakan inte är något för dig? Allt handlar iofs om prioriteringar. Själv tycker jag objektiv är viktigare än kamerahus. Skulle jag vilja ha ett 1D hus så skulle jag gått på ett begagnat 1D Mark II (N kanske), speciellt efter allt strul med autofokus som 1D Mark III har dragits med.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du knappt har råd med mat så kanske ett kamerahus för 30 lakan inte är något för dig? Allt handlar iofs om prioriteringar. Själv tycker jag objektiv är viktigare än kamerahus. Skulle jag vilja ha ett 1D hus så skulle jag gått på ett begagnat 1D Mark II (N kanske), speciellt efter allt strul med autofokus som 1D Mark III har dragits med.

Var väl lite därför jag sa att det något man får drömma om hurru? Visst är objektiv viktigare, men min D80 skulle behöva uppdateras lite...

Vad är det för problem med AF på 1D3 då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT:

En bild, absolut inget mästerverk, men den visar hur oerhört kontrastfull och skarp 35L är på största bländaren f/1.4
http://farm3.static.flickr.com/2078/2223894421_7ec8a1a8c6_o.j...

Harman Kardon förstärkare som finns i bakgrunden?

Visa signatur

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Gav mig själv två härliga presenter på 20-årsdagen.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Var väl lite därför jag sa att det något man får drömma om hurru? Visst är objektiv viktigare, men min D80 skulle behöva uppdateras lite...

Vad är det för problem med AF på 1D3 då?

Jadu, har du inte hört det, skriks ju om på varenda fotoforum känns det som.
Rob Galbraith är väl den som har undersökt saken bäst. Du kan ju läsa hans artiklar om saken (dryga 100 sidor skulle jag tro).
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-90...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersB
Harman Kardon förstärkare som finns i bakgrunden?

Ja, det stämmer bra det!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

grattis Bluetear

Visa signatur

Macbook | iPhone | 400D | 28-75/2.8 | 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu, har du inte hört det, skriks ju om på varenda fotoforum känns det som.
Rob Galbraith är väl den som har undersökt saken bäst. Du kan ju läsa hans artiklar om saken (dryga 100 sidor skulle jag tro).
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-90...

Mjo, jag har sett folk nämna det men ingen säger vad det är, får ta och kolla den där länken då. Kommer ändå inte få råd med den på bra länge, och då lär säkert fokusproblemet vara korrigerat ändå

edit: läskiga fokuseringsproblem... :\ blir nog ingen 1D3 isf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...
edit: läskiga fokuseringsproblem... :\ blir nog ingen 1D3 isf!

Ganska grava sådana också, men har de inte släppt eller ska släppa en fw uppgradering som säges lösa problemet? Drömma kanske man kan göra ändå.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Hej. Skulle behöva ha lite hjälp av någon som känner sig kunnig inom området.
Jag har tänkt att köpa ett Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM. Men motljus skyddet(ET-65B) som man skall ha till är helt slut hos alla återförsäljare. Finns det något annat motljus skydd som funkar lite bra?
Enligt en jag pratade med skulle kanske ET-60 funka lika bra för att det är till för ett objektiv med samma bländare. Men en annan jag pratade med sa att de kanske det inte alls gjorde för att det är annan brännvidd på det objektivet. Vill verkligen ha ett telezoom objektiv för runt 5000 med IS.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Begagnat 70-200/4L IS kanske? Det skulle jag se som ett bättre köp än ett 70-300.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Ganska grava sådana också, men har de inte släppt eller ska släppa en fw uppgradering som säges lösa problemet? Drömma kanske man kan göra ändå.

Ryktena går väl, och om jag inte minns helt fel släppte de en firmwareuppdatering nyligen, som inte fixade problemet... Men jag kan ju förståss minnas fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Begagnat 70-200/4L IS kanske? Det skulle jag se som ett bättre köp än ett 70-300.

70-300 är inget jag skulle lägga pengarna på, 70-200/4L IS är betydligt bättre som Rille88 säger. Det är bättre på allt... Förutom ljuskänsligheten då men IS hjälper ju till, till viss del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ryktena går väl, och om jag inte minns helt fel släppte de en firmwareuppdatering nyligen, som inte fixade problemet... Men jag kan ju förståss minnas fel.

70-300 är inget jag skulle lägga pengarna på, 70-200/4L IS är betydligt bättre som Rille88 säger. Det är bättre på allt... Förutom ljuskänsligheten då men IS hjälper ju till, till viss del.

Det är naturfotografering, fåglar etc. som jag vill inrikta mig på med telezoomen. Känns som att jag vill ha IS, och möjlighet att komma hyfsat nära fast på lite längre avstånd.
70-200 4L IS är väl mer ljuskänsligt än ett 70-300 4-5,6 IS USM?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Om ni tar och läser artikeln så ser ni också att det släppts ett flertal fw uppdateringar som ska försöka lösa problemen. Den stora fixen är ju dock en hårdvarufix som alla som köpt sin Mark III före oktober förra året skall få åtgärdad gratis. Man byter ut något som kallas "sub-mirror assembly" inne i spegelhuset.

Dock så har ju Rob testat den efter denna "fix" och visat att visst, problemet är mycket mindre nu, men den är fortfarande inte riktigt bra.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Alltså, inte för att tjata, men om jag ska ta kort på fåglar vill man ju kanske ha mer än 200mm, även om Canon EOS 400D har en förstoringsgrad på 1,6.
300 eller kanske till och med 400mm vore bra. Tyvärr har jag inte all värdens pengar att röra mig med. Jag har tittat lite på beg. objektiv men det är väll som man misstänker, folk säljer inte det som de nöjda med.
Åhhh, det är så svårt... Hur är Tokina i kvalitét? Jag har ingen erfarenhet alls av dem.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Alltså, inte för att tjata, men om jag ska ta kort på fåglar vill man ju kanske ha mer än 200mm, även om Canon EOS 400D har en förstoringsgrad på 1,6.
300 eller kanske till och med 400mm vore bra. Tyvärr har jag inte all värdens pengar att röra mig med. Jag har tittat lite på beg. objektiv men det är väll som man misstänker, folk säljer inte det som de nöjda med.
Åhhh, det är så svårt... Hur är Tokina i kvalitét? Jag har ingen erfarenhet alls av dem.

Fåglar o liknande vill man ha så mycket tele som bara är möjligt. Personligen tycker jag att 200 mm är alldeles för lite och 300 är väl i minsta laget det också.

När du går över 200mm så tycker inte jag det finns några vettiga zoomalternativ. Ef 300mm f/4L IS eller Ef 400 f/5.6L är två bra kandidater som borde gå att få begagnade för ca 8000. Jag vet att det är över din budget, men jag tycker du borde spara lite mer. Ett begagnat L objektiv håller dessutom värdet väldigt bra. Ett fast objektiv ger dig mycket mer ljusstyrka och bildkvalite för pengarna än motsvarande zoom.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Om ni tar och läser artikeln så ser ni också att det släppts ett flertal fw uppdateringar som ska försöka lösa problemen. Den stora fixen är ju dock en hårdvarufix som alla som köpt sin Mark III före oktober förra året skall få åtgärdad gratis. Man byter ut något som kallas "sub-mirror assembly" inne i spegelhuset.

Dock så har ju Rob testat den efter denna "fix" och visat att visst, problemet är mycket mindre nu, men den är fortfarande inte riktigt bra.

Skumt, men det är klart... 1D2n har väl ett annat AF-system som är långsammare så det kanske fungerar bra. 1D3 är så sjukt snabb så den kanske inte hinner med, så den kompenserar för mycket eller något... Gissar bara, jag vet inte.
En 1D2n skulle ju gå det med, eller en D3, lite väl dyr bara... 1D2n får man ju för rätt överkomliga pengar nu, fast jag vet inte hur den är på brus kontra D80.

Visa signatur