Permalänk
Medlem

Hjälp kyling..xfx 8800gts

Hej alla glada har läst runt lite sökt lite så jag beställde en Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu, 2 Heatpipes men ack så jävla fel det vart den passade inte en på kortet rikligt surt.. Så jag undrar om nån har bytt fläkt på detta kort och vet vilka kylare som passar och håller låg ljudnivå plus värmen relativt lågt..

Mitt kort är: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331406

mvh/Conta

Permalänk

Hej.
Jag hade ett xfx 8800gts 640, ,men hålen sitter likadant till kylare. Jag införskaffade mig en Zalman VF1000 och bytte ut originalfläkten till en 120mm som jag stripsade fast. Blev väldigt nöjd och kunde lätt klocka kortet till 720/1020 och hade då idletemp på 60grader och loadade på 70. Vad du än gör så köp ingen duorb! Men mitt tips är en vf1000 eller hr-03plus.
(kör även vf1000 på mitt gtx-kort nu och den klarar av värmen galant)
Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Hej.
Jag hade ett xfx 8800gts 640, ,men hålen sitter likadant till kylare. Jag införskaffade mig en Zalman VF1000 och bytte ut originalfläkten till en 120mm som jag stripsade fast. Blev väldigt nöjd och kunde lätt klocka kortet till 720/1020 och hade då idletemp på 60grader och loadade på 70. Vad du än gör så köp ingen duorb! Men mitt tips är en vf1000 eller hr-03plus.
(kör även vf1000 på mitt gtx-kort nu och den klarar av värmen galant)
Mvh
Martin

Ok så om jag fattade rätt så passar VF1000 på mitt kort? för det är ju 80 fläkt på den orginalt men jag förstår inte vad du menade att du böt till 120 fläkt är inte kylarna ivägen då? ;)Och vad menade du med stripsade fast den?.. Menade du vanliga stripes då eller? är inte det lite lambomek över de hela ;)...Men fan den fläkten va ju siiit dyr ju

Permalänk

Haha, jo, den kostar lite grand, men det är det ju värt om den passar;) Originalfläkten sitter bara med 3st små plast klips, som man lätt tar av. Sen sätter man bara en 120mm fläkt uppe på kylaren och stripsar med helt vanliga strips typ mellan flänsarna och i heatpipsen, med andra ord stripsar man där man kan få dom att sitta:p http://img112.imageshack.us/img112/8513/vf1000yatetopzh2.jpg
Så har även jag satt min. Nöden har ingen lag vettu:P
Lycka till!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_enn
Haha, jo, den kostar lite grand, men det är det ju värt om den passar;) Originalfläkten sitter bara med 3st små plast klips, som man lätt tar av. Sen sätter man bara en 120mm fläkt uppe på kylaren och stripsar med helt vanliga strips typ mellan flänsarna och i heatpipsen, med andra ord stripsar man där man kan få dom att sitta:p http://img112.imageshack.us/img112/8513/vf1000yatetopzh2.jpg
Så har även jag satt min. Nöden har ingen lag vettu:P
Lycka till!

Mvh
Martin

Hehe ok tack martin får se hur jag gör om jag inte väntar ist.. Men zalman vf1000 passar inte med hålen eller?.. om de för det är det högljud eller nått?

Mvh

Permalänk

Jodå, vf1000 passar med hålen, passar de flesta kort som finns ute idag. Anledningen till att jag bytte fläkt var för att jag tyckte att om man ville få bra effekt från den förmonterade fläkten så fick man ha den på ganska högt varv, nu kör jag med en 800rpm noctua fläkt och får bättre temperaturer och väldigt mycket tystare kylning. Vilket chipset är det du kör med? G92?

Mvh

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett xfx 8800GTS 640MB. Har bra temperaturer med stockkylare (maxar 68*C under 3Dmark06 @675MHz), men tänker inom en snar framtid voltmodda mitt kort, och har precis fått hem THERMALRIGHT HR-03 PLUS. Så fort jag skapat lite plats i chassit, tänkte jag dra en rövare:

Jag tar bort orginalheatspreadern, men behåller "kåpan" och orginalfläkten. Sen monterar jag THERMALRIGHT HR-03 PLUS som "back plate", dvs bara kontaktplattan och heat-pipsen tar plats i orginalkylaren.

På så sätt får jag "dubbel" kylning. Största skälet är att jag gillar GTS orginalkylning, som väldigt effektivt trycker ut mycket varmluft ur chassit.

Jag kan posta bilder om det fungerar som jag hoppas.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

den bästa kylaren du kan köpa till en 8800gts är en HR-03 PLUS får i alla tester jag har sett iaf bästa tempsen, du kan köra den på en 8800 ultra också enligt tillvärkarna, sen slänger du på en noctua p-12 så jävlar blir det svalt, hehe du måste nog göra som andra har gjort då, alltså stripa fast den, så länge de kyler bra uta bara helvette och låter satans lite så är det väll ingen som klagar?

Permalänk

Sitter på ett Gainward 640MB, och kylaren är ju i princip samma (?)
Fantastisk kylning om du har en 120mm fläkt som blåser in kall luft utifrån till insuget på kortet, spelar crysis och har ännu inte kommit över 70C!
Jag tycker kylningen är Fantastisk (så länge du har en fläkt brevid)

Jag har 2x 120mm på kortet, men visst stänger jag av dem så mår inte kortet bra, och den automatiska fläkten är löjlig. Använd RivaTuner och sätt in 70% 85% 100%

Jag har följande skript.

Under 56C 70% (knäpptyst)
över 56C 85% (medel)
Över 62C 100% (Jasgripenplan)