Permalänk

Grå yta i filmer m.m

Har precis installerat min nya skärm och grafikkort, med mitt gammla ATI kort så var filmer osv i utmärkt kvalite.

Men nu, med grejorna i sign. så har alla filmer och klipp en grå aktig yta. Riktigt fult!

Vet inte om det är skärmen eller grafikkortet som strular, eller vad man ställer in det. Vill få bort det...

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte du möjligen från CRT till LCD?

mvh
milkacid

Permalänk

Bara en tanke. Men kan du sänka Gamman på skärmen? Jag hade det på min 226bw. Och det förbättrade min

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid

mvh
milkacid

Nej, gjorde jag inte. Hade en gammal TFT 17" från HP med 25ms ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Bara en tanke. Men kan du sänka Gamman på skärmen? Jag hade det på min 226bw. Och det förbättrade min

Har sänkt gamman på skärmen, men det hjälper inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silenceville
Har precis installerat min nya skärm och grafikkort, med mitt gammla ATI kort så var filmer osv i utmärkt kvalite.

Men nu, med grejorna i sign. så har alla filmer och klipp en grå aktig yta. Riktigt fult!

Vet inte om det är skärmen eller grafikkortet som strular, eller vad man ställer in det. Vill få bort det...

Vad hade din förra skärm för paneltyp? Den du har nu använder TN och svärtan är sämre på dem.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Avstängd

codecs.
använder du vlc så kan du behöva justera output.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid

mvh
milkacid

Nej, gjorde jag inte. Har haft en gammal HP skärm, riktigt bra faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Vad hade din förra skärm för paneltyp? Den du har nu använder TN och svärtan är sämre på dem.

Ingen aning vad min förra skärm hade för paneltyp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
codecs.
använder du vlc så kan du behöva justera output.

Okej, ska göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Video ut har olika värden på svart och vitt för PC och TV. En video renderad för TV och som visas på en PC-monitor blir grå och blaskig, och en video som är renderad för en PC och visas på en TV får en otrevligt stark kontrast med överstyrda svarta och vita nivåer.
Det är någon koppling/information mellan grafikkortets drivrutiner/monitortyp och codecen som inte stämmer. Det är bara att prova olika inställningar tills det fungerar, om ingen annan kan ge något tips. Prova att växla mellan Overlay, VMR7 och VMR9 som renderer.
8 bitar per färg ger 256 värden och av dom använder en PC-monitor alla 256 och en TV bara 220.
0-255 (PC levels)
16-235 (video levels)