Zalman CNPS9700LED eller Thermalright Ultra-120 Extreme för passivkylning till 3,4ghz

Permalänk
Medlem

Zalman CNPS9700LED eller Thermalright Ultra-120 Extreme för passivkylning till 3,4ghz

Hej,

Ska jag köpa Zalman CNPS9700LED eller
Thermalright Ultra-120 Extreme för passivkylning till Intel Pentium Dual Core E2160 @ 3,4ghz

Permalänk
Proffsmoddare

Welly, Thermalright Ultra är väl passiv från början medans Zalmans CNPS9700LED har fläkt så jag skulle köra på thermalrights kylare.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Jag får typ 83-85 @load med orginalfläkten klockad till 3,4 ghz 1.57V, 24/7 orthos stabilt
Tror ni att jag får bättre temperaturer 60-65@load med passivkylt Thermalright ultra-120 extreme?
3,6 ghz är stabilt med super pi men räcker bara 30 minuter på orthos, tror ni att jag får 24/7 stabilt 1.57v med bättre temperaturer?

Permalänk
Medlem

Holy jesus!

1.57 tycker jag är mycket och då har jag en high-end vattenkylning som kyler prollen. Och att du kör med det i 24/7 :S

Köp en thermalright, den borde vara bäst att köra passivt med, rekommenderar det dock inte då 1,57 är ganska mycket och den kommer helt klart få något att bita i.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAir
Jag får typ 83-85 @load med orginalfläkten klockad till 3,4 ghz 1.57V, 24/7 orthos stabilt
Tror ni att jag får bättre temperaturer 60-65@load med passivkylt Thermalright ultra-120 extreme?
3,6 ghz är stabilt med super pi men räcker bara 30 minuter på orthos, tror ni att jag får 24/7 stabilt 1.57v med bättre temperaturer?

Jag är ganska grön på området men det låter lite mycket med 1,57 volt på den processorn. Har för mig att e2100-serien ska vara snäll vad gäller överklockning men det börjar ju likna min e6850!
Satan i gatan! Jag som beställt en sån prolle! XD

Jag skulle då inte våga köra passiv kylning på den, såvida inte ventilationen i lådan är mycket bra. Ska du köra den som htpc eller?
Hade samma bekymmer med min e6850-processor men den slutade jävlas när jag drog NER volten... datorer tsk tsk...

Vad har du för hårdvara i övrigt, då?

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Gigabyte P35 DS3 2.0
2 GB 2x1 XMS2 PC6400
Hitachi 160 GB 8 MB 7200 RPM
Fujitsu Siemens Scaleo 400 chassi
Intel Pentium Dual Core E2160 @ 3,6 ghz, men varför behöver jag 1.57v då?
får 3,4 med 1.54v
mvh

Permalänk
Medlem

Ultran är ju den bästa kylaren i dagsläget, vilket visas i test efter test. Men sen finns även Scythes Ninja Plus B som är en mycket bra passiv kylare, och kan konkurrera med Ultran vid låga luftflöden tack vare att den har större mellanrum mellan kylflänsarna.

Men vad är anledningen till att du vill köra passivt? Ljudnivå? Jag skulle nog rekommendera dig att ändå använda en fläkt på kylaren, för om du använder en Ultra eller Ninja så kan du köra fläkten så långsamt att den i princip blir ljudlös. Även en fläkt som blåser lite kan göra stor skillnad, eftersom varmluften annars kan samlas runt kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Ultran är ju den bästa kylaren i dagsläget, vilket visas i test efter test. Men sen finns även Scythes Ninja Plus B som är en mycket bra passiv kylare, och kan konkurrera med Ultran vid låga luftflöden tack vare att den har större mellanrum mellan kylflänsarna.

Men vad är anledningen till att du vill köra passivt? Ljudnivå? Jag skulle nog rekommendera dig att ändå använda en fläkt på kylaren, för om du använder en Ultra eller Ninja så kan du köra fläkten så långsamt att den i princip blir ljudlös. Även en fläkt som blåser lite kan göra stor skillnad, eftersom varmluften annars kan samlas runt kylaren.

Tack för ditt meningsfulla svar.
Anledningen till att jag vill köra passivt är för att tysta fläktar är dyra, 200 kr..

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för ditt meningsfulla svar.
Anledningen till att jag vill köra passivt är för att tysta fläktar är dyra, 200 kr..

Nexus är en av de tystaste fläktarna på marknaden, finns från 61 kr. Den presterar nästan lika bra som Noctuas svindyra fläktar. Om man undervoltar den och kör den på 7V så är den i princip ljudlös. Eller så köper du Ninjan, så får du med en bra tyst fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nexus är en av de tystaste fläktarna på marknaden, finns från 61 kr. Den presterar nästan lika bra som Noctuas svindyra fläktar. Om man undervoltar den och kör den på 7V så är den i princip ljudlös. Eller så köper du Ninjan, så får du med en bra tyst fläkt.

läser nu på en recension i prisjakt att den har dåligt luftflöde med tystaste nivån, recensionen verkar vara seriös.

Permalänk
Medlem

Jag har Zalman-fläkten och kör den på lägsta hastigheten på min Q6600 som just nu går i 3,2 GHz.
Den låter en aning, men inte så jättemycket.
Temperaturerna är i idle 32-36 och i load 57-61.

Funderar dock på Thermalright Ultran mer och mer, men det får bli i framtiden eftersom jag nästan precis köpt den här datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

läser nu på en recension i prisjakt att den har dåligt luftflöde med tystaste nivån, recensionen verkar vara seriös.

Menar du Nexus-fläkten eller? Då antar jag att det var SPCR-recensionen du läste, men jag förstår inte riktigt om du tycker att det är bra eller dåligt? Visst, den blåser inte så mycket om man kör den i 500 RPM, men det gör ingen fläkt. Man får göra en avvägning mellan ljudnivå och luftflöde. Nexus-fläkten ligger för övrigt tvåa på SPCR:s lista över rekommenderade fläktar, och SPCR är nog den mest seriösa fläkttestaren på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar du Nexus-fläkten eller? Då antar jag att det var SPCR-recensionen du läste, men jag förstår inte riktigt om du tycker att det är bra eller dåligt? Visst, den blåser inte så mycket om man kör den i 500 RPM, men det gör ingen fläkt. Man får göra en avvägning mellan ljudnivå och luftflöde. Nexus-fläkten ligger för övrigt tvåa på SPCR:s lista över rekommenderade fläktar, och SPCR är nog den mest seriösa fläkttestaren på nätet.

Tack för alla svar.
Men är det inte onödigt med 120 kr inkl.frakt om den blåser så lite?
Är det stor skillnad mellan Thermalright passivt och thermalright med nexus lägsta ljudnivå om ni förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för alla svar.
Men är det inte onödigt med 120 kr inkl.frakt om den blåser så lite?
Är det stor skillnad mellan Thermalright passivt och thermalright med nexus lägsta ljudnivå om ni förstår vad jag menar?

Jag försökte hitta något test som testade hur stor skillnad det blev mellan passivt och med fläkt, men lyckades inte med det tyvärr.

Men hur som helst, du klarar dig kanske utan fläkt på kylaren. Men då måste du ha bra luftflöde i chassit. Så frågan är väl i så fall vad du har för chassi och hur bra kylning det har. Har du inte bra luftflöde i chassit så kommer luften runt kylaren att värmas upp, och då blir processorn bara varmare och varmare. Eftersom du säger att du får 83-85 grader med stockkylaren så tvivlar jag på om det blir bättre om du skulle köra Ultran passivt.

Men om pengar är en så stor fråga så kanske det ändå är bäst att satsa på Ninjan? Om du kollar på t.ex. det här testet så kan du se att Ninjan faktiskt är aningen bättre än Ultran när man kör fläkten på lågvarv. Och som jag redan sagt så är Ninjan billigare samt att du får med en bra fläkt.

Permalänk
Medlem

ja jag får nog köpa ninjan, beställer det snart, tack för din hjälp
det här är chassit
jag gillar att montera nya datordelar i gammal chassi
tänkte montera ninjan eller ultran i denna

e2160
ska köpa ett bra matx överklockningsmoderkort och klocka det eftersom atx (p35 ds3) fick inte plats i denna lilla fujitsu siemens chassit som ni ser på bilden,
det är ett m-atx chassi (har förresten två datorer hemma, monterade ds3n i andra chassit med e6400 processor)

kort och tydligt:
scaleo 400 chassi

Abit Fatal1ty F-I90HD moderkort
intel pentium dual core e2160,
(kan man klocka den till 3,4 ghz med m-atx kortet, kunde klocka den till 3,6 ghz med ds3:an)
2 GB 2X1 Corsair XMS2 PC6400
Hitachi 160 GB 8 MB 7200 RPM
BFG 7900GT OC 256
Antec earthWats 380w nätagg
Creative fatal1ty FPS 64 X-RAM ljudkort
ninja eller thermalright Ultra passiv cpu kylare?

har nån tips på hur jag kan styla chassit
kan skicka bilder då
vet inte hur man lackerar, men kan man lackera datorn med metallic lack?