Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

till alla som äger ett p182 och planerar köp på nya grafikkort;
HD3870X2 blir sjukt varmt utan bra luftgenomströmning tyvärr..

jag kör 4 x 120mm noctua på 5 volt och det räcker inte

Permalänk
Medlem

har införskaffat mig ett Antec P182 äntligen men jag undrar, hur fasen funkar nyckeln till chassit? Har testat att låsa fronten men nycklarna eller låset tycks inte fungera.. :S vad gör jag för fel?

edit: löst det, den där metalfoten som låser luckan satt för långt ner och blockades av en pyttliten bit chassit...så silade ner det en millimeter eller två.

Permalänk
Medlem

Jag har extrema problem med vibrationer från hårddisk-delen. Hur hårt ska man fästa hårddiskarna? Är det meningen att man ska skruva fast dom så hårt silikonen tillåter? För skruven som fäster hela ställningen så att säga går inte att spänna åt mera...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdhallen
Jag har extrema problem med vibrationer från hårddisk-delen. Hur hårt ska man fästa hårddiskarna? Är det meningen att man ska skruva fast dom så hårt silikonen tillåter? För skruven som fäster hela ställningen så att säga går inte att spänna åt mera...

Själv drar jag åt skruvarna ganska löst. Eftersom skruven då sitter så löst att den i princip kan gänga ur sig själv så låser jag den med lite låslack. Jag har en känsla av att det kanske kan vara bättre att dra åt dem hårdare, men det kräver mer tester än jag har orkat göra. Och antagligen har det med hårddiskens rotationshastighet att göra också.

Om du pratar om den övre buren så har jag alltid haft känslan av att de där "plug-in" hållarna kan ge vibrationer, så där har jag på den enda P18x:an jag byggt där jag använt hållarna, kilat fast dem med små wellpappbitar. Kanske det kan hjälpa dig att fästa även den nedre buren i chassit om du får "rassel" mellan buren och chassit?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Antec P190 Advanced men har några frågor.

1. Tänkte köra HD3870x2 crossfire X (oh yes). Vet att 1200W är mycket men det står att det är två st som går till olika grejer eller hur det nu var. Räcker det för 2st HD3870x2?

2. Står att man får ett par fläktar till.. hur är dom? Hade tänkt clocka, kanske inte extremt, men ganska bra. Har redan bestämt mig för en processor fläkt. Behöver jag något extra? Har hört att grafikkorten är rätt varma så jag kanske behöver extra kylning på dom? Uppskattar tips på vilken/vilka kylare isf.

tack!

Permalänk
Medlem

1. Jo, problemet är uppdelningen mellan aggen: 650W-agget gör det mesta jobbet (Moderkort+CPU+Grafikkort), medan 550W-agget bara verkar ha kablar för hårddiskar mm... Dvs 550W-agget är bortslösat på utrustning som drar kanske max 50W!! Se tex recension här:
http://www.xsreviews.co.uk/reviews/cases/antec-p190/4

... så om man kan få tag i ett par extra modulära kablar med pci-expresskontakter på, så borde man kunna utnyttja båda aggen, och då finns det potential att trycka i vilka grafikkort som helst i princip. Om inte, så har man i praktiken bara ett 650W agg att spela med. (som förvisso slipper belastningen av hårddiskar, DVD-läsare och fläktar)
Det är möjligt att Antec skärpt till sig och skickar med bättre modulära kablar så man kan göra detta... Nån här som vet?

2. Fläktarna som hänger med är långt från världens tystaste, men flyttar en hel del luft - speciellt om man kör dem på medium eller högt. För temperaturernas skull lär du inte behöva fixa fler fläktar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar! Låter lite jobbigt det där med aggen. Har ju läst så många bra gejer om P190 så jag är väldigt sugen på den. Men jag tror inte 650W är tillräckligt för två HD3870x2. Får klura lite på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anoxida
Ok tack för svar! Låter lite jobbigt det där med aggen. Har ju läst så många bra gejer om P190 så jag är väldigt sugen på den. Men jag tror inte 650W är tillräckligt för två HD3870x2. Får klura lite på detta.

Eller så sätter du bara ett kort på varje agg om det mot förmodan itne skulle funka med bara dom korten på ett 650wagg.
Ett kort drar typ 290w BIOSCHOCK load (maxat 350w max) med fullt system (Quad, 4gb ram, 1x hdd och 1x cdrom) så du behöver ej oroa dig.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209&p=12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Eller så sätter du bara ett kort på varje agg om det mot förmodan itne skulle funka med bara dom korten på ett 650wagg.

Hur då? Hänger det med kablar så man kan göra det? (se min länk ovan)

Citat:

Ett kort drar typ 290w BIOSCHOCK load (maxat 350w max) med fullt system (Quad, 4gb ram, 1x hdd och 1x cdrom) så du behöver ej oroa dig.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209&p=12

Jo, att köra två 3870X2 i SLI på 650agget kan nog funka, men det känns som lite väl täta marginaler... (speciellt om man väger in att agget åldras och blir sämre efterhand)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hur då? Hänger det med kablar så man kan göra det? (se min länk ovan)

Jo, att köra två 3870X2 i SLI på 650agget kan nog funka, men det känns som lite väl täta marginaler... (speciellt om man väger in att agget åldras och blir sämre efterhand)

Om ett kort med system loadar vid 300w i ett spel så är det inte ens i närheten att ta upp 650w agget, alltså HELA system inte bara grafikkortet drog 300w

om det ej finns pci-e kablar som du nämde så kan du köpa adaptrar ---> http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-45

EDIT: Kolla just en review och det är 650w agget som har moderkortskablarna....aja köp adapter och sätt ett kort på varje agg så ska det gå finfint.

Permalänk
Medlem

En fråga angående fläktarnas inkoppling på en p182 + Corsair 520W - Vill bara kolla så jag förstått hyfsat rätt - både två övre fläkten kan jag koppla in i FAN-only kabeln som sedan kopplas in i en peripheral kabel som i sin tur går in i nätagget, right?

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog införskaffa en P182 snart, men jag har en fråga ang val av fläktar: Går det att använda mina tidigare 140mm med adapter till 120mm?

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2174&session=17eb4c...

Var kan jag montera dessa i chassit? Får de plats?

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_Sandmark
Jag kommer nog införskaffa en P182 snart, men jag har en fråga ang val av fläktar: Går det att använda mina tidigare 140mm med adapter till 120mm?

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2174&session=17eb4c...

Var kan jag montera dessa i chassit? Får de plats?

Mvh
Johan

Hur mkt sticker adaptern ut? bak och tak lär deom få plats, i fronten skulle jag inte tro och nere vid agget är det alltid tajt speciellt om du har modulärt agg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mkt sticker adaptern ut? bak och tak lär deom få plats, i fronten skulle jag inte tro och nere vid agget är det alltid tajt speciellt om du har modulärt agg.

Den sticker ut cirka 10mm skulle jag gissa på! Jag har ett modulärt agg. Jag får prova mig fram, annars beställa andra fläktar. Tack!

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Efter ett par dagars användande kan jag finna både positiva och dåliga vibbar av chassit. De dåliga är väl främst att det är segt att få på sidan där kabeldragningen ska vara utan att kämpa

Permalänk
Medlem

till er som har denna chassi samt moderkort: Gigabyte DS3 så undrar jag om det finns något sätt att connecta chassit's HDD LED II på det moderkortet?

Permalänk
Medlem

hmm, undrar om nätaggen som följer med räcker till mitt eventuella system, intel Q9450 och 2st bfg 8800gtx SLI.
står ju att bara ett nätagg är för moderkort och graffen på 650w. och det lilla 550w för hdds och fläktar.

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rl0ck
hmm, undrar om nätaggen som följer med räcker till mitt eventuella system, intel Q9450 och 2st bfg 8800gtx SLI.
står ju att bara ett nätagg är för moderkort och graffen på 650w. och det lilla 550w för hdds och fläktar.

Jajaj för fan, vet folk som kör c2d + 2x 8800GTX med 620w agg så det är nemas.

"Intel Core 2 Extreme X6800,
EVGA nForce 680i SLI, Seagate 7200.7 160GB SATA, Corsair XMS2 DDR2-800 4-4-4-12 (1GB x 2) + ett 8800GTX drar 280-300w.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2931&p=7

Permalänk
Medlem

låter fint de slipper man köpa ett nätagg till för säkerhets skull.

Men blir det inte mkt skillnad om man klockar proppen? alltså att den drar mkt mer, för planerna var ju och klocka quaden,minnena och eventuellt graffe kortena

inget man behöver vara orolig för heller?

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W4rl0ck
låter fint de slipper man köpa ett nätagg till för säkerhets skull.

Men blir det inte mkt skillnad om man klockar proppen? alltså att den drar mkt mer, för planerna var ju och klocka quaden,minnena och eventuellt graffe kortena

inget man behöver vara orolig för heller?

Nejdå 1200w räcker till mer än man tror, Drar utan problem Skulltrail plattformen med SLI som kommer sen och enligt Intel så krävs 1000w då.

Permalänk
Medlem

hur förminskar man bilderna? dammigt jag vet

Kör nu push and pull, gammal bild på insidan

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Permalänk

Ryms en Thermalright ultra extreme i ett p190?

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk

Får ett Hiper HPU-4S435 Silent 435W plats i en P182?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Ryms en Thermalright ultra extreme i ett p190?

Har inte chassit, men jag tror tyvärr inte att det går. Ska få plats ca 15 cm höga kylare, och den är vad jag vet större. Annars får man ta bort sidofläkten, antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nejdå 1200w räcker till mer än man tror, Drar utan problem Skulltrail plattformen med SLI som kommer sen och enligt Intel så krävs 1000w då.

Jorå, 1200 räcker till i princip vad som helst, men då får man skaffa ett gäng molex till pci-express adaptar till det andra nätagget osv... (annars kan man ju inte utnyttja P190:ns agg knappt alls)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BMW330POWER

Tjena
Kommer mina delar att rymmas i en P182?
http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=760661

Jag ser inga problem alls iallafall!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten

Får ett Hiper HPU-4S435 Silent 435W plats i en P182?

Nätagget verkar vara helt i standarddimensioner, så visst lär det få plats!
Enligt specsen på Hipers hemsida är dock 24pinnars och 4 pinnars kablarna bara 45cm (18tum) och det tror jag gör att det blir riktigt tajt att dra de kablarna bakom moderkortet och få dem att räcka!
Dessutom: med ett sånt där perforerat agg så lär du vara tvungen att behålla "mittfläkten" i undre kammaren... Annars lär flödet över hårddiskarna och nätagget bli ytterst begränsat.

...

Chesswolf, som piracy säjer så lär det vara helt kört att behålla sidfläkten med ett ultra extreme på tyvärr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen min P180 SPCR. Men P182 har den finess med hål så att man kan drar kablarna bakom moderkortet. Finns det nån mod på internet om hur man kan göra den? (P180 till en "P182")

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piracy__
Har inte chassit, men jag tror tyvärr inte att det går. Ska få plats ca 15 cm höga kylare, och den är vad jag vet större. Annars får man ta bort sidofläkten, antar jag.

Suck, ska man ta bort sidofläkten så försvinner en stor del av vitsen med p190. Jag har tittat på den här kylaren oxå: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=207275 Är det någon som vet om det finns någon bättre som passar? En annan fråga passar en True i ett p182 då?

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Suck, ska man ta bort sidofläkten så försvinner en stor del av vitsen med p190. Jag har tittat på den här kylaren oxå: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=207275 Är det någon som vet om det finns någon bättre som passar? En annan fråga passar en True i ett p182 då?

En SI-128 utan egen fläkt som sidofäkten blåser över kan nog vara en väldigt bra idé, men jag har aldrig provat.

Permalänk
Medlem

Tack vare detta härliga forum bestämde jag mig för ett P182, och det verkar lovande! Har precis hämtat ut det och det ser mycket bra ut! Det enda som jag är missnöjd över är att dörren knakar på ett visst ställe (vid ca 60 graders öppning), är jag ensam om detta?

Ska man acceptera detta eller returnera?

Mvh
Johan