Permalänk
Medlem

Hjälp mig få tyst på min dator

Hejsan har haft min dator i över ett år nu och tänkte köpa en sen julklapp åt den, hade tänkt att tysta ner samt kyla ner den lite grand och har kommit fram till att det är grafik korts fläkten som låter mest. Processorn ligger runt 60c vid load. Vill nu ha andras åsikter med och tänkte att det här var ett bra ställe.

min dator spec:
Antec Performance One P180

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

PowerColor Radeon X1950XT 256MB GDDR3

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Asus P5B, P965

Hiper Type-R 580W Svart

orginal kylare på allt.

Tack på förhand.

MVH Klas

Permalänk

köp en thermalright kylare till GFX o kyl det passivt så har du den fläkten ur leken. Sen kan du köpa yttligare en thermalright ultra och en noctua fläkt till Cpu som både kyler som fan och är tyst. Alt kan du köra den passivt på original.

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar!

ok men om jag ska kyla båda passivt, visst det blir tyst men just nu vet jag inte om jag tillräckligt med luft flöde i burken för det. MB temp just nu ligger på 37c då jag spelar

Permalänk
Medlem

kan bli problem med GFX men TRUE brukar funger bra med nnoctua fläkt (lappning kan behövas)
Vad har du för fläktplatser i chassit?

Permalänk
Medlem

Tänk på att det gkortet har ett par extra hotspots.

En bättre lösning för gkortet:
http://www.silentpcreview.com/article793-page5.html
Notera extrafläkten, Nexus real silent är tyst vid 600 Rpm.
Skulle nog satt den lite mer mot slutet av kortet där det finns några ställen som blire heta (Pwm)
Kolla upp ditt kort noga, så du inte steker det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

arctic coolings lösning är troligen bäst och billigast, deras s1 och s2 serie verkar vara det bästa med pris/prestanda.
tysta och kyler bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
arctic coolings lösning är troligen bäst och billigast, deras s1 och s2 serie verkar vara det bästa med pris/prestanda.
tysta och kyler bra.

S1 är inte bara billig, med extrafläkt nitar den alla andra vanliga lösningar.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Om du har bra luftflöde kan man köra S1 helt passiv. Jag har 3 nexus på 5.5v och 7v tillsammans med en TRUE i mitt Sonata III och det ger både bra temps och att den är riktigt riktigt tyst. Har även slängt in en ljudisoleringsskiva från biltema i chassits vänstra sida (chassiluckan).

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz