Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oinonen
någon som har tips på codecs, inställningar å sånt för å få hd material att flytabra på 1330. det e så mcket codec paket å sånt, svårt att veta vad man ska välja, vilket läge e bäst när man kopplar upp den till en hdready plasma? alltså klonat eller utökat.

skriv gärna ner hur ni har gjort och vad ni har för processorer å övrig utrustning

min är

t8100 2.1 ghz 3mb cache
3gb ram
8400gs

tycker det borde funka utan problem men har inte lyckats få det tillräckligt bra än

ffdshow + mpc (media player classic)

Funkade bra för mig i windows iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oinonen
någon som har tips på codecs, inställningar å sånt för å få hd material att flytabra på 1330. det e så mcket codec paket å sånt, svårt att veta vad man ska välja, vilket läge e bäst när man kopplar upp den till en hdready plasma? alltså klonat eller utökat.

skriv gärna ner hur ni har gjort och vad ni har för processorer å övrig utrustning

min är

t8100 2.1 ghz 3mb cache
3gb ram
8400gs

tycker det borde funka utan problem men har inte lyckats få det tillräckligt bra än

MPC och ffdshow tryouts funkar bra och skärmen i utökat läge så man kan välja en annan upplösning på plasman.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kör också MPC och ffdshow, fungerar finfint. Dock är det ju fett lök att man inte får bra bild via HDMI:n till LCD-tv:n då den har 1366x768 och inte 1280x720. Om det är grafikkortet eller tv:n som lökar vet jag inte, men det är ju något av en scam hur som helst. Får bra bild när jag kör hd-grejer, men att läsa text på skärmen är omöjligt (vilket funkar med VGA).

Jag rensade ut allt på hårddisken efter att ha checkat med supporten. Media Direct och sånt kan ju dra Körde sedan ren installation av Vista från Dells skiva och efter det körde jag in Ubuntu. I Ubuntu fungerade allt direkt medan Vista krävde några timmars slit med drivrutiner! Nu är allt dock finfint, kör med det Dell gav mig förutom att jag installerade Synaptics drivrutiner till touchpadden så man får lite fler features (typ tapzones).

Någon frågade om LED-skärmen. Den är fantastisk. Att beställa utan är ju snudd på korkat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Kör också MPC och ffdshow, fungerar finfint. Dock är det ju fett lök att man inte får bra bild via HDMI:n till LCD-tv:n då den har 1366x768 och inte 1280x720. Om det är grafikkortet eller tv:n som lökar vet jag inte, men det är ju något av en scam hur som helst. Får bra bild när jag kör hd-grejer, men att läsa text på skärmen är omöjligt (vilket funkar med VGA).

Hade samma problem med text på min tv och stationära, blev bra då jag sänkte skärpan på tvn.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

snabb leverans

Beställde en M 1330 idag kl 12. (T8300, 3GB, LED, 200GB 7200) Nu är den redan i fas 4. Ändå är beräknad leverans den 16 april. De ska söla sjukt mycket på lagret om den inte hinner hit för den 16:e

Någon som fått den levererad till annan adress än den ursprungliga leveransadressen. Har sett att det inte skall gå. Men skulle vilja ha den till jobbet så man slipper ta semester för att hämta ut den...

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Medlem

Re: snabb leverans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp2002
Beställde en M 1330 idag kl 12. (T8300, 3GB, LED, 200GB 7200) Nu är den redan i fas 4. Ändå är beräknad leverans den 16 april. De ska söla sjukt mycket på lagret om den inte hinner hit för den 16:e

Någon som fått den levererad till annan adress än den ursprungliga leveransadressen. Har sett att det inte skall gå. Men skulle vilja ha den till jobbet så man slipper ta semester för att hämta ut den...

Var inga problem för mig när jag ringde in beställning iaf. De bara la till en "Shipping adress" och det var ändå för att den skulle till en annan person i en helt annan stad. Så till jobbet ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Re: snabb leverans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp2002
Beställde en M 1330 idag kl 12. (T8300, 3GB, LED, 200GB 7200) Nu är den redan i fas 4. Ändå är beräknad leverans den 16 april. De ska söla sjukt mycket på lagret om den inte hinner hit för den 16:e

Någon som fått den levererad till annan adress än den ursprungliga leveransadressen. Har sett att det inte skall gå. Men skulle vilja ha den till jobbet så man slipper ta semester för att hämta ut den...

Jag fick min igår, onsdag, och jag beställde i fredags eftermiddag så det var riktigt snabbt tycker jag. Dells leveransdatumuppskattning verkar rejält tiltagen, min var t.ex. den 11 april.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Hade samma problem med text på min tv och stationära, blev bra då jag sänkte skärpan på tvn.

Tack för tipset, det hjälpte en hel del men att det blev "bra" är väl att ta i Kör man VGA blir ju bilden perfekt, precis som vilken datorskärm som helst. Hade vart trevligt att uppnå samma med HDMI.

Som sagt är bilden klanderfri vid uppspelning av film, särskilt HD-material (datorn klarar matroska x264 utan problem) men även visning av bilder.

Permalänk
Medlem

går det att uppgradera m1330 med 8600 grafikkort? eller är det en omöjlighet.?

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk

tror inte det går, främst pga värmeproblem och sen även för att det överhuvutaget är svårt att byta ett grafikkort på en bärbar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Tack för tipset, det hjälpte en hel del men att det blev "bra" är väl att ta i Kör man VGA blir ju bilden perfekt, precis som vilken datorskärm som helst. Hade vart trevligt att uppnå samma med HDMI.

Som sagt är bilden klanderfri vid uppspelning av film, särskilt HD-material (datorn klarar matroska x264 utan problem) men även visning av bilder.

Du får väl prova dig fram med inställningarna lite mer, för mig räckte det att sänka skärpan till -20 så blev det perfekt. Kan lätt läsa texten på 3 meters avstånd i 1920x1080 :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Eller, så kör man på vga

Permalänk
Medlem

Plockade upp en från dells outlet (för "begagnade" i fabriksnytt skick) i usa för runt $1300 USD, då med T9300 , 3GB ram, LED-skärm, 200GB hdd..
Helt klart nöjd änsålänge

Permalänk

Angående upplösning till extern skärm/TV, kan man få ut 1920x1080 via HDMI-porten?

Permalänk
Medlem

Yes, det skall inte vara några bekymmer.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det nog är alla datorer som är drabbade av CPU-whine. Dock kan man göra designen på lite olika sätt för att minimera problemet. Saken är den att alla inte kan höra det, då ljudet är på en hög frekvens, är nog därför det blivit ett missförstånd att det bara är vissa som är drabbade.

Den bästa lösningen jag kommit på för att avhjälpa det är att stänga av Bluetooth och/eller WLAN via reglaget på sidan, har sett att det hjälper för vissa att slå på det, men för mig var det tvärtom. Även att använda sig av RMClock går givetvis bra, men då det drar mer batteri ser jag det inte som någon långvarig lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Kör också MPC och ffdshow, fungerar finfint. Dock är det ju fett lök att man inte får bra bild via HDMI:n till LCD-tv:n då den har 1366x768 och inte 1280x720. Om det är grafikkortet eller tv:n som lökar vet jag inte, men det är ju något av en scam hur som helst. Får bra bild när jag kör hd-grejer, men att läsa text på skärmen är omöjligt (vilket funkar med VGA).

Det är din tv som är kass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det nog är alla datorer som är drabbade av CPU-whine. Dock kan man göra designen på lite olika sätt för att minimera problemet. Saken är den att alla inte kan höra det, då ljudet är på en hög frekvens, är nog därför det blivit ett missförstånd att det bara är vissa som är drabbade.

Den bästa lösningen jag kommit på för att avhjälpa det är att stänga av Bluetooth och/eller WLAN via reglaget på sidan, har sett att det hjälper för vissa att slå på det, men för mig var det tvärtom. Även att använda sig av RMClock går givetvis bra, men då det drar mer batteri ser jag det inte som någon långvarig lösning.

Alla m1330 ja. Ska skicka tillbaka min andra nu, efter att ha fått bytt precis allt, men utan att bli av med whinet. Dell erkänner det åtminstone som ett problem - men att de inte klarar av att göra något åt det är för mig ett mysterium. Andra tillverkare har klarat av att hantera det, uppenbarligen. Jag hör ljudet, men kan inte hitta det på varken MacBook eller VAIO. Dåliga delar hos Dell? Dumma designers?

Permalänk
Medlem

Du kan ju offra lite batteritid och hindra att processorn går ner i lägsta energisparläget, hur vet du att Sony och Apple inte "löst" det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stofer
Alla m1330 ja. Ska skicka tillbaka min andra nu, efter att ha fått bytt precis allt, men utan att bli av med whinet. Dell erkänner det åtminstone som ett problem - men att de inte klarar av att göra något åt det är för mig ett mysterium. Andra tillverkare har klarat av att hantera det, uppenbarligen. Jag hör ljudet, men kan inte hitta det på varken MacBook eller VAIO. Dåliga delar hos Dell? Dumma designers?

Hur gjorde du får för att få ny skickad till dig? Pratade med ett par stycken olika, men ingen verkade villig att skicka nya delar eller en helt ny dator. Vissa nämnde det som att det var normalt och andra bara tjatade om hårddisken hela tiden.

Men som sagt, har mer eller mindre ställt in mig på att leva med det, även om man som sagt vill ha en felfri dator när man lägger ut så mycket pengar, i alla fall vill jag det.

Ska jag vara ärlig har jag inte lyssnat så mycket på andra datorer i tysta miljöer. Är mycket möjligt det har något med Vista att göra också? Läste något om en som inte hade wine i Linux, men det kan ju ha att göra med hur de hanterar energisparinställningarna.

Inte läst så mycket om whine på andra modeller, finns det inte alls där eller är det bara ovanligare?

Permalänk
Medlem

Var nyss i kontakt med schenker och Dell. Jag fick inte ändra leveransadress...

Datorn ligger i Sthlm, jag jobbar i Sthlm men bor i Uppsala. Istället för att få den till jobbet måste jag nu smita tidigare från jobbet för att hinna ta emot den i Uppsala...

Det kallar jag kundservice!

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Hur gjorde du får för att få ny skickad till dig? Pratade med ett par stycken olika, men ingen verkade villig att skicka nya delar eller en helt ny dator. Vissa nämnde det som att det var normalt och andra bara tjatade om hårddisken hela tiden.

Men som sagt, har mer eller mindre ställt in mig på att leva med det, även om man som sagt vill ha en felfri dator när man lägger ut så mycket pengar, i alla fall vill jag det.

Ska jag vara ärlig har jag inte lyssnat så mycket på andra datorer i tysta miljöer. Är mycket möjligt det har något med Vista att göra också? Läste något om en som inte hade wine i Linux, men det kan ju ha att göra med hur de hanterar energisparinställningarna.

Inte läst så mycket om whine på andra modeller, finns det inte alls där eller är det bara ovanligare?

Jag tycker inte du ska acceptera det om du inte är nöjd. Att betala extra för XPS-produkter, med högre servicenivå innebär att man kan förvänta sig en dator som fungerar som utlovat. Ett konstant pipande ingår inte där tycker jag.

Jag har ringt flera gånger. Först hade jag A01 rev av moderkortet, och när A04 kom så påstod Dell att det skulle lösa problemet. Där kom ut en tekniker och bytte det - ingen skillnad.

Därefter hade jag datorn ivägskickad (tog tre veckor, trots att jag fått löfte om att det skulle ta omkring en). Kom tillbaka med ny hårddisk och utbytt chassi (teknikern hade slarvat med ihopplocket efter moderkortsbytet) - ingen skillnad, fortfarande oljud.

Ringde upp igen, och satt i en massa kö, förklarade mitt ärende för en uppgiven irländare på XPS supporten, som hänvisade mig till den vanliga supporten, då det är de som hanterar returärenden. Jag skrev till dem och förklarade situationen, uppgav mitt casenr, och sa att de kunde kontakta XPS-supporten för ytterligare upplysningar.

Två dagar senare fick jag mail från en executive bla bla bla, som bad om ursäkt för allt besvär, och erbjöd att hämta upp datorn och ge mig alla pengarna tillbaka - vilket jag nu också accepterar.

Ge inte upp förrän du är nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att beställa en m1330 och ringde till Dell idag enbart för att kolla upp det här med oljudet. Killen i supporten medgav att det varit ett problem tidigare med tjutande processorer men att det nu var fixat, han hade själv en m1330 utan problem.

Förskönade han sanningen eller har Dell fixat det här problemet? Ska nästan kräva skriftligt av försäljaren att jag får byta dator vid cpu whine om det skulle uppstå.

Permalänk

Kanske det är löst på de nya penryn-processorerna? Någon som vet? Jag får min på fredag iaf, ska bli spännande att se och höra om det är några problem, som jag läst om, med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donTomaso77
Kanske det är löst på de nya penryn-processorerna? Någon som vet? Jag får min på fredag iaf, ska bli spännande att se och höra om det är några problem, som jag läst om, med den.

Kan man beställa med dessa processorer nu? Letade runt på dells sida men hittade inget..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Jag funderar på att beställa en m1330 och ringde till Dell idag enbart för att kolla upp det här med oljudet. Killen i supporten medgav att det varit ett problem tidigare med tjutande processorer men att det nu var fixat, han hade själv en m1330 utan problem.

Förskönade han sanningen eller har Dell fixat det här problemet? Ska nästan kräva skriftligt av försäljaren att jag får byta dator vid cpu whine om det skulle uppstå.

Min m1330 med penryn T8100 tjuter, men inte så det stör mig... Och det går att beställa med penryn direkt från dell.se, annars är det ju ett hett tips att beställa via telefon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Och det går att beställa med penryn direkt från dell.se, annars är det ju ett hett tips att beställa via telefon!

Jag måste vara blind eller bara allmänt dum, men var? Allts jag ser är Core2Duo's..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Jag måste vara blind eller bara allmänt dum, men var? Allts jag ser är Core2Duo's..

Penryn är en ny kärna i Core2Duo familjen. De börjar på 8xxx eller 9xxxx. De är strömsnålare och bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stofer
Ge inte upp förrän du är nöjd!

Det slutade alltså med att de gjorde allt de kunde, men det gick inte att lösa. Så du fick pengarna tillbaka?

Jag är ju inte nöjd, men som sagt är det något jag skulle kunna leva med. Annars blir det väl till att vänta på Montevina platformen i sommar, där borde det ju vara fixat tycker man, fast man kan ju aldrig vara säker... Inte hört något om moderkortet, hade som sagt en som var inne på hårddisken också, men har haft väldiga problem med telefonlinjen till dem och det kopplar ner lite då och då, vilket är jobbigt så samtalen ofta blir runt 1-2 timmar långa. (Ja, det är hemskt, ungefär halva tiden är i kö)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jawohl
Jag funderar på att beställa en m1330 och ringde till Dell idag enbart för att kolla upp det här med oljudet. Killen i supporten medgav att det varit ett problem tidigare med tjutande processorer men att det nu var fixat, han hade själv en m1330 utan problem.

Förskönade han sanningen eller har Dell fixat det här problemet? Ska nästan kräva skriftligt av försäljaren att jag får byta dator vid cpu whine om det skulle uppstå.

Vad jag har hört har där tidigare varit problem med laddningen av batteriet som gav något liknande ljud. det problemet är avhjälpt men cpu-whinet är i högsta grad levande.

Fick också höra att det var minst 21 dagars returrätt på Dells datorer över hela världen, men kan ju bara varit han som hitade på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Penryn är en ny kärna i Core2Duo familjen. De börjar på 8xxx eller 9xxxx. De är strömsnålare och bättre...

Ok, tack för upplysningen! Penryn finns än sålänge bara på M1530 enligt deras spec. iaf. 8xxx och 9xxx finns inte som val till 1330.

Såg för övrigt att priserna på XPS-serien gick upp inatt, har det med penryn att göra tro eller är det gamla nyheter?