Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Tack. Det tog 2 timmar att komponera det.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

TP testet är heller inte riktigt bra.

Jag maxar lätt min uppkoppling (24/1 Com Hem) när jag har flera anslutningar till samma fil (har ofta högre hastighet än 24 Mb) men jag kommer inte i närheten av dom hastigheterna när jag kör TP test.

Permalänk
Medlem

ibland undrar jag om dom inte tagit journalisterna som skrev i ding ding värld till aftonbladet.
typ trädmannen osv

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

Läste artiklen men förstod ändå inte varför dom vill ha uppror!? mitt adsl inte den bästa farten men det går nästan aldrig ner, bra ping!

Antar att folk sitter med torrent o dc och laddar upp så det blir segt o surfa!
Adsl är väl halv duplex när du laddar upp så påverkas din download.

rätta mig om ja har fel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Adsl är och kommer alltid att vara full duplex. Däremot är det en asynkron lina.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Adsl är och kommer alltid att vara full duplex. Däremot är det en asynkron lina.

Ok tack för svaret maila för par år sedan när man hade telias 0.5/0.5 då sa dom att det berodde på halvduplex men nu vet ja bättre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Sen när blev ADSL full duplex? Själv är jag 99% säker på att ADSL är halv duplex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiPoost
Sen när blev ADSL full duplex? Själv är jag 99% säker på att ADSL är halv duplex.

Jo ADSL är full duplex eftersom du kan ta emot och sända samtidigt.
Upp och ned-ströms trafiken går faktiskt på separata frekvenser.
Det här med att download minskar när du maxar din lina är helt på grund av asymetrisk lina. När du maxar din ut-trafik hinner inte datorn få iväg kontroll paketen som bekräftar att du mottagit och väntar på nästa paket (svensson termer), de hamnar i kö med andra ord.
Därför är det viktigt ex. vid användande av torrent-klient att använda max 80% av upload om man skall vara på den säkra sidan.

Den gamla informationen som står på telias sida och vad som står i den klistrade tråden är fel fel och åter fel.

Sök här på sweclockers och du hittar svaret minst 10ggr om.
exempel på info. Finns ännu mer på google
http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Jo ADSL är full duplex eftersom du kan ta emot och sända samtidigt.
Upp och ned-ströms trafiken går faktiskt på separata frekvenser.
Det här med att download minskar när du maxar din lina är helt på grund av asymetrisk lina. När du maxar din ut-trafik hinner inte datorn få iväg kontroll paketen som bekräftar att du mottagit och väntar på nästa paket (svensson termer), de hamnar i kö med andra ord.
Därför är det viktigt ex. vid användande av torrent-klient att använda max 80% av upload om man skall vara på den säkra sidan.

Den gamla informationen som står på telias sida och vad som står i den klistrade tråden är fel fel och åter fel.

Sök här på sweclockers och du hittar svaret minst 10ggr om.
exempel på info. Finns ännu mer på google
http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL

Adsl vilka farter! det går så fort att inte datorn hinner med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Adsl vilka farter! det går så fort att inte datorn hinner med!

Bah

Datorn i sig hinner med det är ju för att linan blir maxad allt kommer i kö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åja internetleverantörerna behöver en spark i ändan för det finns fall som dom missköter vilket man kan läsa om på http://www.fairshopping.se där ComBort ehh ComHem är flitigt kritiserad för bristande support. Även dom andra bolagen får klagomål men just ComBort sticker ut på ett negativt sätt.

Sen kan jag hålla med trådskaparen för en del kunder kollar säkert inte ens om det funkar att koppla upp sig om du ansluter datorn direkt till fiber/ADSl utan ringer direkt till support när det är deras grejer som strular som t.ex en router som hängt sig eller helt enkelt bestämt sig för att pensionera sig.

Sen ang Aftonh****n så ja vad säger man mer än att dom säljer sig till den som betalar och dom flesta vet inte så mycket som vi gör här på Swec om datorteknik utan deras dator ska bara funka som en tv gör. Gav morsan en bärbar + ett 3G abb i julklapp och hon är en sån som jämför datorn med tv:n så det har varit en del svordomar (tysta) när man lärt henne basala ting mm osv ........

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Åja internetleverantörerna behöver en spark i ändan för det finns fall som dom missköter vilket man kan läsa om på http://www.fairshopping.se där ComBort ehh ComHem är flitigt kritiserad för bristande support. Även dom andra bolagen får klagomål men just ComBort sticker ut på ett negativt sätt.

Sen kan jag hålla med trådskaparen för en del kunder kollar säkert inte ens om det funkar att koppla upp sig om du ansluter datorn direkt till fiber/ADSl utan ringer direkt till support när det är deras grejer som strular som t.ex en router som hängt sig eller helt enkelt bestämt sig för att pensionera sig.

Sen ang Aftonh****n så ja vad säger man mer än att dom säljer sig till den som betalar och dom flesta vet inte så mycket som vi gör här på Swec om datorteknik utan deras dator ska bara funka som en tv gör. Gav morsan en bärbar + ett 3G abb i julklapp och hon är en sån som jämför datorn med tv:n så det har varit en del svordomar (tysta) när man lärt henne basala ting mm osv ........

Du tipsa mor din om att ta med datorn till vardags rummet så kan hon surfa sammtidigt som hon ser på tv!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bra skrivet koSmiQ!

Jobbar själv åt en ISP och satt och svor åt alla fel i artiklarna hon trycker ut...

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
bra skrivet koSmiQ!

Jobbar själv åt en ISP och satt och svor åt alla fel i artiklarna hon trycker ut...

Tackar, det är skönt att fler tycker det är förjävligt... Tänkte skriva ihop ett sista mail nu under helgen att skicka till henne samt skicka skriftligt till Aftonbladets chefredaktör. Det kommer såklart läggas upp både här, på min hemsida och troligen aftonbladets forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
bra skrivet koSmiQ!

Om du jobbar på en isp skrattar man snarare... för att hon inte kan nått...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Om du jobbar på en isp skrattar man snarare... för att hon inte kan nått...

Man skrattar över okunskapen men svär över att de kunder som läser artikeln kommer kräva rätt i det ena och det andra utifrån Aftonbladets "modell".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ
Man skrattar över okunskapen men svär över att de kunder som läser artikeln kommer kräva rätt i det ena och det andra utifrån Aftonbladets "modell".

Precis så.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar sedan flera år hos en ISP och vill bara inflinka med att operatörererna i Sverige idag sitter och väntar på att en av dem ska införa trafikkvot på alla sina tjänster. Det är dock ingen som vill ta första steget. Den kampanj som nu Aftonbladet för är precis en sådan sak som kan trigga det, och trafikkvot vill vi ju alla ha?

Tekniken har helt enkelt gått lite för fort framåt. Mycket tomtrafik går åt till torrents men också youtube, aftonbladet tv och alla andra mediasajter ligger till grund för att ingen ISP i Sverige med god kundstock/kundtillströmning hinner med att bygga ut på alla orter om man inte vill gå minus och samtidigt ha servicefönster dagtid där kunder ej kan nyttja sina tjänster. De pressade priserna är inte direkt något som väger upp utbyggnad heller.

Internet är gratis så länge någon betalar för det och bandbredd och utrustning till att förmedla bandbredden till slutkund är dyrt(!).

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Jag jobbar sedan flera år hos en ISP och vill bara inflinka med att operatörererna i Sverige idag sitter och väntar på att en av dem ska införa trafikkvot på alla sina tjänster. Det är dock ingen som vill ta första steget. Den kampanj som nu Aftonbladet för är precis en sådan sak som kan trigga det, och trafikkvot vill vi ju alla ha?

Tekniken har helt enkelt gått lite för fort framåt. Mycket tomtrafik går åt till torrents men också youtube, aftonbladet tv och alla andra mediasajter ligger till grund för att ingen ISP i Sverige med god kundstock/kundtillströmning hinner med att bygga ut på alla orter om man inte vill gå minus och samtidigt ha servicefönster dagtid där kunder ej kan nyttja sina tjänster. De pressade priserna är inte direkt något som väger upp utbyggnad heller.

Internet är gratis så länge någon betalar för det och bandbredd och utrustning till att förmedla bandbredden till slutkund är dyrt(!).

Det finns operatörer som har haft trafikkvot men sedan slopat den.

Glocalnet har haft en 30gb gräns per månad på 8mbit via Skanova, Spray har haft abonnemang med 50gb gräns vilket försvann i samband med att Glocalnet tog över tjänsterna.

Överstegs den gränsen så togs en avgift på 100kr ut t.ex.

Det är tveksamt om någon svensk ISP kommer kunna få igenom något sådant då den operatör som först inför det kommer tappa otroligt många kunder.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bra initiativ! Stå på dig. Men sluta läsa Aftonbladet, läs en seriös tidning som DN.se eller motsvarande. Måste faktiskt påstå att ni får skylla er själva, ni kan lika gärna avstå från att läsa tidningen men ändå går ni in och läser och bli förbannade. Ni vet ju vad det finns att vänta sig!

Genom att ni går in och tittar på deras hemsida, om än bara för att fördriva tiden och skratta åt den totalt hjärnbefriade journalistiken så bidrar ni med unika besökare och bidrar på så sätt till att finansiera tidning genom reklamintäkter.

Bojkotta Aftonbladet om ni ska lägga energi på något. En tidning av idioter, för idioter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt