Permalänk
Melding Plague

Aplus CS-EL Diablo

Tagan är nog mest kända för att tillverka nätaggregat av god kvalité. Tillverkaren har dock ett bredare sortiment än så och under namnet Aplus säljer man också datorlådor. Idag ska vi kolla närmare på ett chassie från Aplus-familjen, nämligen CS-EL Diablo. Ett chassie som enligt tillverkaren själv erbjuder den ultimata kylningen för en riktig speldator. Men håller chassiet måttet?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man ska behöva leva med det där diodljuset en längre tid kommer man att behöva söka psykiatrisk hjälp. Är det verkligen någon som gillar ljussatta chassin?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Om man ska behöva leva med det där diodljuset en längre tid kommer man att behöva söka psykiatrisk hjälp. Är det verkligen någon som gillar ljussatta chassin?

Även jag tycker att det känns som att diodtiden är över...

Permalänk
Inaktiv

Tycker nog det beror på vilket chassi det gäller, och i vilken miljö det befinner sig i, alltså hur bra en Julgran till dator smälter in.

Själv har jag inget emot ett svagt sken av någon färg, t. ex. mot en vägg eller under ett skrivbord. Dvs. på en plats där det inte stör mig.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt Aplus Case Qubic, det ska snart bytas ut. Blir nog aldrig mer Aplus, visserligen är det ett lågbudgetchassi, men kvalitén är inte hög på något sätt.

Permalänk
Medlem

Fulaste som jag har sett på länga. är inte mycket för gramingchassi är mer för stilrena chassi så som Lian Li chassin mm

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Klockren recension, bra och utförligt gjord.

Skit chassie helt enkelt. Vill man ha kvalité bör man titta åt något annat håll. Själv införskaffade jag mig Cosmos 1000, betydligt mycket bättre men endast 400kr dyrare.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"En intressant detalj är att chassiet är utrustat med en brytare som kan kopplas in till moderkortet om det senare har stöd för detta. Datorn kan då ställas in att ge ifrån sig ett högljutt ljud då chassiet öppnas. Detta ska enligt tillverkaren hjälpa till att hålla tjuvar borta, exempelvis på LAN-partyn. Något som vi också lade märke till var att den lilla högtalaren som kopplas in till moderkortet saknades."

hahahaha trodde jag skulle trilla av stolen i skratt

Snyggt att ljuga om fläktens storlek... Ääääsh, kasta skiten i sjön!

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade laptop och satt på dass när jag läste den här recensionen. Skit ska med skit fördrivas. Då menar jag inte recensionen i sig utan just produkten i fråga. Jag kommer nog att hålla hårt i mitt Antec P180B under en väldigt lång period framöver.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att Chassit i sig är snyggt?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Min bror har ett liknande chassie, också från A+ och kan intyga att det är riktig skit! Dålig planering, dålig kvalite och plastig tråkig design med massa störande lampor. Me thinks tagan are idiots...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Bara jag som tycker att Chassit i sig är snyggt?

90-talisterna brukar tycka om färger och robot stil på datorlådor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att hålla med, extremt ful (och bevisligen dessutom dålig) låda.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi äldre föredrar en mer ren smakfull look.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Lysande datorer har sin plats... ren maskulint kraftigt men rent och look som utstrålar kvalitet tilltalar mig, detta är inte ett chassi för mig iaf.

Saknar ett chassi i Antec900 stuk fast med mer mot Coolermasters cleana look och med stänk av LianLis kvalitetskännsla för detaljerna, även de små. :drewl:

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
90-talisterna brukar tycka om färger och robot stil på datorlådor.

Fan nu kände jag mig träffad. Men om man kollar på den från den här vinkeln så ser den snygg ut faktist. http://www.sweclockers.com/imagebank/200804/FrontStor001.jpg

Dock så har jag lite lustiga uppfattningar om vad som är snyggt. Jag anser t.ex att Volvo C30 är en jävligt snygg bil, och det är jag ganska ensam om kan jag lova.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Heh insidan såg nästan direkt kopierad från ett gammalt thermaltake chassi som jag har haft (Faktiskt bra kvalitet på det chassit.), precis samma sorts fästen för hddar, dvd-stationer. Dock de där sättet att fästa instikskorten på, är värdelöst om man ska försöka få fast ett grafikk. som tar bort mer än en plats, eller ett kort som är lite högre än själva metallgrejen. Enda möjligheten är att skruva bort de där plastbitarna och använda vanliga skruvar.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem

Re: Aplus CS-EL Diablo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tagan är nog mest kända för att tillverka nätaggregat av god kvalité.

Den här meningen hör man ganska ofta, men personligen har jag aldrig ägt ett Tagan. Inte heller har mina kompisar gjort det. Dessutom kan jag inte påminna mig att några tester har sagt att de är bra, iaf jämfört med nätagg jag tycker är bra, som Corsair HX-serien och Seasonic.

Så är de verkligen så bra? Finns det nåt bevis på det?

/J

Permalänk
Medlem

Detta kan man ju inte kalla ett vettigt chassie ju,
Plastic Fantastic nej inget för mig jag vill ha minimalist stil
typ lian-li stuk på chassien

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag lägger även en röst på att chassit var fult. Även om jag skulle tyckt om det så skulle jag vara lite tveksam till priset. Med tanke på vad för kvalité det verkar vara på chassit så förväntar jag mig mycker mer än det.

När det gäller stöldskyddet var det ganska bra tänkt, men efter att ha skummat igenom artikeln så hittade jag inget om att den testades. Det skulle vara intressant och se hur bra den egentligen fungerar.

Permalänk
Medlem

"CS-EL Diablo är också utrustad med marknadens minsta 360 millimetersfläkt."

hehe

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att man skulle äga ett liknande chassi, inte ens om det var gratis, kul och bra recension btw!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Fan nu kände jag mig träffad. Men om man kollar på den från den här vinkeln så ser den snygg ut faktist. http://www.sweclockers.com/imagebank/200804/FrontStor001.jpg

Dock så har jag lite lustiga uppfattningar om vad som är snyggt. Jag anser t.ex att Volvo C30 är en jävligt snygg bil, och det är jag ganska ensam om kan jag lova.

Våga vägra mainstream säger jag bara! (fast jag vet inte hur många de e som har discoljus i chassit men uppenbarligen inte många på swec)

Tycker den var lite småfräsig endå, frontfläkten fläkten ser ju rätt monsturös ut
Fast jag skulle prioritera ljudnivån framför utseendet numera.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
"CS-EL Diablo är också utrustad med marknadens minsta 360 millimetersfläkt."

hehe

Ja jo eller hur? xD Någon som känner till en 360mm-fläkt som INTE är 360mm? Herregud. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Tagan gör riktigt bra lådor under eget namn, undrar varför dom kräker ur sig missfostret ovan i Swe testet, men det kanske anses hett i Üsbeckistan.

http://hardwarelogic.com/news/135/ARTICLE/3316/2008-04-21.htm...

är en stilren och stabilt byggd tagan låda, tror den är släppt under Tagans eget namn.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Varför kan chassitillverkare inte göra fina fläktar, t.ex. den stora i sidan ser så plastig ut, den är iofs i plast. Tycker det förstör utseendet när man ser snurrande plast bakom gallret/hålen. Hellre helsvarta fläktar isådanafall.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Jag tycker chassiet passar något som har med militär att göra. Damn, ser ju ut som ett vapen. Jag tyckte inte alls om chassiet, för mycket space i det hela för min smak.

Om du menar denna bilen tycker jag den är rätt frän:
http://www.jungrelations.com/begood/image_db.php?id=389.jpg

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Bara jag som tycker att testsystemet är lite väl klent? Detta chassit är ju troligen ute efter gamers eller överklockare för sin "stora" 360mm fläkt. Gamers och överklockare brukar ju använda lite kraftigare delar än i detta system och då utvecklas det också mer värme vilket borde vara huvudsyften att testa, alltså att få bort värmen.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Skit chassi. Dålig kvalite , ful design ovs.

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Skit chassi. Dålig kvalite , ful design ovs.

Word!

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!