WoW ger fps-drops oavsett dator

Permalänk
Avstängd

WoW ger fps-drops oavsett dator

Hej!

Eftersom man alltid nu som då ser folk som undrar varför dom har låg fps eller vad dom skall köpa för g-kort, processor osv för att "maxa" World of Warcraft så tänkte jag starta den här tråden för att en gång för alla begrava myten om att låg fps i WoW beror på för långsamma komponenter.

Jag spelade spelet ett bra tag ända sedan betan och har alltid misstänkt att man kommer ha låg fps i vissa situationer oavsett hur bra dator man än har.
Jag spelade tidigare på en Athlon64 3000+ med följande kort: 9800pro, 6800gt och 7600gt.

Idag spelar jag inte längre WoW men för att testa så körde jag igång det på min nuvarande rigg: E8200@3,2ghz och 8800gt...

Även om jag överlag har väldigt bra fps ~100-120 och i vissa fall nåt så extremt högt som 800+ (inomhus stirrandes in i en vägg) så droppade jag fortfarande så lågt som ~32fps i Orgrimmar vid banken när det var massvis med andra spelare på samma ställe (100+?).

Så ni som enbart spelar WoW och köper nya maskiner för att kunna maxa det och slippa drops i Shattrath, battlegrounds osv kan nog glömma det.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Re: WoW ger fps-drops oavsett dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Hej!

Eftersom man alltid nu som då ser folk som undrar varför dom har låg fps eller vad dom skall köpa för g-kort, processor osv för att "maxa" World of Warcraft så tänkte jag starta den här tråden för att en gång för alla begrava myten om att låg fps i WoW beror på för långsamma komponenter.

Jag spelade spelet ett bra tag ända sedan betan och har alltid misstänkt att man kommer ha låg fps i vissa situationer oavsett hur bra dator man än har.
Jag spelade tidigare på en Athlon64 3000+ med följande kort: 9800pro, 6800gt och 7600gt.

Idag spelar jag inte längre WoW men för att testa så körde jag igång det på min nuvarande rigg: E8200@3,2ghz och 8800gt...

Även om jag överlag har väldigt bra fps ~100-120 och i vissa fall nåt så extremt högt som 800+ (inomhus stirrandes in i en vägg) så droppade jag fortfarande så lågt som ~32fps i Orgrimmar vid banken när det var massvis med andra spelare på samma ställe (100+?).

Så ni som enbart spelar WoW och köper nya maskiner för att kunna maxa det och slippa drops i Shattrath, battlegrounds osv kan nog glömma det.

har mer med minnet att göra än cpu och gpu, 2 gig är alldeles för lite för de flesta mmos när det ska skyfflas massor med texturer (massor med spelare), prova igen med 4gb eller mer så ska du se på skillnad, anledningen till att det slöar ner är att wow måste använda pagefilen på hddn som är bra mycket långsamare än ram minnet.

Permalänk
Avstängd

Jag märkte noll skillnad i WoW mellan 1gb och 2gb.

Känns onödigt att gå över 4gb i XP också när man inte kan använda allt.

Edit: Jag kollade nyss minnesanvändningen när jag låg runt 35fps och WoW tog runt 398mb och jag hade över 1gb ledigt minne ännu så jag tror inte ditt argument håller tyvärr

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Det skulle vara konstigt om det Covante säger stämmer.. Har samma problem som Fo'shizzle och mitt wow tar aldrig över 500mb minne..

Permalänk

mitt Wow BC drar ca 750mb i shattrath med allt på max utom antaliasing eller hur de nu stavas som ja har på x4 och uplösning 1680x1050

kör vista x64 kanske beror på det men verkar tveksamt

iaf märkte stooor skillnad mellan 2gb och 4gb ram minskade lite på fps dropsen så nu droppar det sällan lägre än 46fps ligger annars på stabila 60fps me v-synk på innan hadde ja drops ner till 20fps som värst

tror stora folkgrupper belastar minnet rätt hårt när ja mätte upp var jag i banken me typ 50+ folk där inne å ett 10 tal utanför vid ingången

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Detta är bullshit. Med min dator i sign har jag alltid över 100fps vart jag än är.
Det droppar mycket när man kommer i shatt/org osv osv men aldrig under 100.
Så du kan ha bra fps om du bara köper en dator som klarar av det.

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk

haha...

Jag spelade oblivion med lägsta på allt INC upplösning med mitt FX kort. Suta whina!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Re: Re: WoW ger fps-drops oavsett dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Covante
har mer med minnet att göra än cpu och gpu, 2 gig är alldeles för lite för de flesta mmos när det ska skyfflas massor med texturer (massor med spelare), prova igen med 4gb eller mer så ska du se på skillnad, anledningen till att det slöar ner är att wow måste använda pagefilen på hddn som är bra mycket långsamare än ram minnet.

Då har jag lösningen!

Vi raidar massa raptor diskar! Problem solved.

Permalänk
Medlem

Undrar om wow förslöar datorer
Förr så spelade man med 1gig och det gick bra, sen på senare tid så gick det allt trögare, bytte mig till 2gig och märkte skillnad. Sen efter TBC kom ut så började man upptäcka hur segt det gick med tiden.
Dock så kanske det har att göra med hur gamla dom twinmos minnena är i den datorn, eller för att jag inte formaterat om datorn på ca 2 år

Tror ändå Covante har rätt, minnena spelar större(dock är det inte allt man ska gå på) roll när det kommer till mmo's

edit:
Fo'shizzle, kör du med senaste? Med Radeon så var det några äldre drivrutiner som var bättre optimerade för WoW, kommer ej ihåg vilken version det var men det är bara att söka. Vet inte hur det är med nvidia

För övrigt kanske man skulle flytta tråden till spel eller annat dylikt? ^^

Repeterar åt Maximo:
minnena spelar större(dock är det inte allt man ska gå på) roll när det kommer till mmo's
WoW är ett gammalt spel så med lite äldre bättre optimerade drivrutiner så kanske det flyter lite bättre

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Det är väl uppenbart att mer minne inte ger bättre prestanda om man redan har 1.5Gb+ RAM minne ledigt när man lirar...

Permalänk
Medlem

Quad är lösningen för mindre fps drops;)

Det är så jag har uppfattat det iaf..

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Det enda mina FPS drops beror på är grafikkortet. Lär väl bli stor skillnad med ett HD4870.
Jag har en raptordisk samt att jag kan använda alla mina 4GB. Det ÄR skillnad mellan 2GB och 4GB i de flesta spel, även WoW.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Ja får då varken mer eller mindre FPS drops i WoW när jag tar ut min ena 2Gb sticka....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Ja får då varken mer eller mindre FPS drops i WoW när jag tar ut min ena 2Gb sticka....

Tror det beror lite på hur mycket crap man har som körs i bakgrunden också och om det är Vista eller XP man kör.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Ja visst är det så. Kör man extremt mycket grejjor vid sidan om WoW så lär man ju behöva ram minne till det också men några extra 2Gb RAM är inget WoW behöver. 2Gb räcker mer än väl till WoW om man inte ska sitta och redigera HD film samtidigt som man lirar..
Snarare så att 2Gb snabbt minne är att föredra om något istället för 4Gb lite långsammare.

Vista 64 bitars kör jag förövrigt.

Permalänk

vill du stå i shatt/org med allt på max med 100+ fps när du kollar över alla hundra spelare så får du köpa rejält med gpu kraft det är allt jag kan säga.
Men när du raidar eller i bg´s så är det inga problem för en normal bra dator att klara 100fps stadigt.

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem

Det skulle inte kunna vara något helt annat som nätverkskortet då? Det är ju uppmätt att det är stor skillnad i wow beroende på om man har ett dåligt integrerat eller ett bra pci kort. Killer NIC gjorde mycket reklam på att deras nätverksort leverade höga fps (onödigt dyrt kort förövrigt, finns billigare lika bra.)

Har svårt att tro att 32fps med 8800gt beror på att grafikkortet överlastas.

Permalänk

Alla detaljer på max med 8AA i mitten av 40-100 spelare och du tror ett sketet 8800gt ska ge mer än 32fps?
Alla underskattar spelen nuförtiden....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakkelina
Alla detaljer på max med 8AA i mitten av 40-100 spelare och du tror ett sketet 8800gt ska ge mer än 32fps?
Alla underskattar spelen nuförtiden....

Att kalla ett 8800gt "sketet" när det kommer till ett 5 år gammalt spel e väl ändå att ta i?

I övrigt tror jag mycket väl att mitt inbyggda nätverkskort kan begränsa prestandan en del, inte alls omöjligt.

En ännu snabbare processor hade eventuellt kunnat hjälpa också, har testat klocka till 3,8ghz nu på skoj men kommer inte in på mitt account för tillfället så jag kan inte jämföra.

Men ni som säger att mmorpgs kräver mer än 2gig osv... visst jag fattar självklart att om ett spel suger mer än ens tillgängliga minne så börjar hårddisken swappa men grejen e ju att jag aldrig har mindre än ca 1gig ledigt minne så jag fattar inte hur det kan spela nån roll om man har 1gb ledigt minne eller 3gb ledigt minne...

Kanske ska tillägga att jag kör allt maxat inklusive 8xaa i 1440x900 och vsync off och Windows Xp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

könner inga dropps

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Serri på berri. 35 fps är inte lagg. Varför ens lägga tid på att leta upp problemet när det är ganska uppenbart vad det är.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Okej "sketet" va att ta i, men det är inte ditt nätverks kort det kan jag säga direkt.
Bara för att det är ett gammalt spel så betyder det inte att det inte kräver mycket om man kör max och har många andra spelare runt om kring sig.
Det är ju bara ren logik tycker jag.
Och topik förstår jag inte direkt, finns fps drops i alla spel, när det kommer mycket effekter så får man fps drops för det mesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fps drops består inte bara av hårdvara. Känner fortfarande av fps drops på vissa specifika ställen i wow ändå sen 3 år tillbaka, beror bland annat på grafik buggar. Finns inga perfekta spel.

Var glad så länge du kan ligga på 60fps+ konstant förutom nått ställe, som kan bero på bugg.

Permalänk
Avstängd

Missförstå mig inte, jag är väldigt nöjd med min wow-prestanda men det var jag redan när jag satt med A64 3000+ och ett 9800pro :D.

Poängen med tråden var främst att belysa det faktum att man får drops i spelet med dom allra flesta maskiner och på så vis kanske spara pengar åt någon som överväger en uppgradering enbart pga WoW.

Visa signatur

Permalänk

spelade wow i början med ett geforce 4
Bytte lite senare till x800 pro, har lirat med det sen typ 2 månader tillbaka, funkade bra överallt förutom på mother shazrah och illidan phase 2,3.
Så att köpa dom värsta grejerna behövs ju inte direkt.
Men har aldrig fått några fps drops i bg´s/arena, bara i typ stora städer eller på fighter där det är mycket effecter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Undrar om wow förslöar datorer
Förr så spelade man med 1gig och det gick bra, sen på senare tid så gick det allt trögare, bytte mig till 2gig och märkte skillnad. Sen efter TBC kom ut så började man upptäcka hur segt det gick med tiden.
Dock så kanske det har att göra med hur gamla dom twinmos minnena är i den datorn, eller för att jag inte formaterat om datorn på ca 2 år

Detta påminner lite om de första platta skärmarna, folk ville ha snabba skärmar som man kunde spela på, 12ms som var snabbt dög åt alla.

Nu några år senare så är det 2ms eller 5, långsammare är inte acceptabelt.
Lite konstigt tycker jag. (observera att detta bara är lite generellt och börja inte tjabbla om input lag och annat för detta är ingen skärmtråd)

Förr kunde man spela med 1gig minne, nu behöver man mer till SAMMA spel.
Det är något i luften.

Permalänk

tycker ni ska sluta klaga över fps drop i wow på moderna datorer^^ wow flyter på bra för det mesta även om det är mycket texturer. om ni vill se något som får rejäl fps drop. dra då igång officiella lineage2 på server teon och försök spela på max grafik när ni springer in i giran. kvittar vilken dator du har. fpsen kommer ändå ligga på ca 5 i några minuter...

Permalänk
Medlem

Re: Re: WoW ger fps-drops oavsett dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Covante

2GB är mer än tillräckligt. Du glömmer att WoW innefattar löjligt lågupplösta texturer och att diverse data i grunden körs från grafikkortet med minnet mer som en maskot än mästaren i det hela.

Låter mer som att datorn inte får tillräckligt ström eller att drivrutiner är tveksamma då WoW aldrig kan få en vettig dator att släppa taget - det är för lite arbete att utföra.

Citat:

Bakke: Detta är bullshit. Med min dator i sign har jag alltid över 100fps vart jag än är.
Det droppar mycket när man kommer i shatt/org osv osv men aldrig under 100.
Så du kan ha bra fps om du bara köper en dator som klarar av det.

Ditt inlägg är antagligen det mest onödiga i denna tråden. Att ett spel funkar bra på en dator som klarar av det är väl en självklarhet på pappret? Att du har 100FPS i ett spel som visar ett par dussin polygoner per karaktär och totalt oexisterande texturer och allmän geometri är väl inget som ger dig någon form av status, som det ser ut som du försöker åkalla dig?